selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Nätverk
PostPosted: Sat Jul 03, 2021 08:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, verkligen inte fel att försöka få ut det mesta av sin anläggning när man väl har chansen. Det blir ju så mycket roligare att lyssna på musik då.

Frågan är om pris/prestanda skillnaden jämfört med några extra meter kabel till en plats som inte stör lyssningen är försvarbar. Vid en snabb googling verkar SSD vara ungefär 5 ggr priset av en traditionell HD och jag har inte kollat vad som krävs för att en SSD lagring inte ska dra igång en fläktkylning i tid och otid. Dessutom ska man behöva gömma ytterligare en pryl i sin hemmiljö.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Nätverk
PostPosted: Sat Jul 17, 2021 18:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Bytte ut lite prylar i närverket under veckan.

Fiber in i huset på övervåningen --> Ubiquiti Dream Machine Pro (Brandvägg, router). Trådlös acesspunkt (Unifi 6 Lite).

Anslutet direkt till DMPro - NAS, Dator (Roonserver m.m.), acesspunkt etc.
Trådad kabel till nedervåningen - där just nu en Ubiquti Mini Flex (5 portars switch) hanterar stereon.
Ytterligare en kabeldragning till en unmanaged switch som hanterar XBOX, TV, Apple TV, Hemmabion etc.
På sikt ska en större switch få plats här nere...eller så får det vila fram tills att nya huset står på plats (beräknad inflytt årsskiftet 2022/2023).

Har en Cisco Catalyst 2960-8TC (tror jag att det var) som ligger i en låda just nu... Har inte några direkta planer för att plocka fram den igen - men vi får väl se...


Top
   
 Post subject: Re: Nätverk
PostPosted: Thu Jul 22, 2021 16:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
@Pediatrik. Jag antar att du med patchkabel avser en CAT-kabel? Jag är inte så säker på att avståndet mellan NAS och streamer är intressant. Jag misstänker att TCP-IP paketen skickas till routern för att därefter skickas till DS, så du kan tänkas ha långa signalvägar även om DS står nära NAS.

En CAT5-kabel kan vara i storleksordningen hundra meter lång innan den börjar tappa i prestanda. Långa kablar är inga problem i en normal installation. Skarpa veck på kablarna kan däremot försämra överföringskapaciteten. Det låter i så fall inte sämre men man kan råka ut för dropouts.

Dyra special cat-kablar kan vara att slänga pengarna i sjön. Oskärmad CAT 5 eller CAT 6 från exempelvis Kjell & Company duger utmärkt, eftersom kablarna överför data med TCP-IP protokoll och inte musik.

Att byta NAS kommer inte att leda till att ljudet blir bättre, men det kan förstås finnas andra fördelar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited