selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 19, 2021 21:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Sep 27, 2009 20:05
Posts: 91
Hej,
Jag var/är på väg att skaffa mig en Klimax ds. Men jag vet inte hur det senaste Klimax DSM:n kommer att slå på den gamla ds:n. Det känns att Linn vill ha två olika spår på Klimaxen. Funderar även om Linn Kommer att låta uppgradera KDS:arna till Organik eller kanske Katalyst är slutstationen för Klimax ds:n?
Skall man vänta och se hur det kommer att gå eller man skall slå till och skaffa sig en Klimax ds Katalyst?
Vad skall man göra?

Mvh
Alborz


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2021 10:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Även värt invänta provlyssning av Lejonklous nya Källa.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2021 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Gilad har citerats sägande något i stil med att "de hoppas kunna erbjuda Organik som uppdatering till dagens Klimax DS(M) inom 12-18 månader". Pris okänt.

Det fanns inget färdigt kort än, tydligen. Så de skall hinna designa och testa det och även ha produktionskapacitet tillgänglig. Jag tror det vore ekonomiskt ofördelaktigt för dem att inte erbjuda uppdateringar, men det dröjer nog.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2021 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag hade alla gånger satsat på en Klimax DS Katalys, vilket tycks vara den modell du funderar på. Signalerna från Linn är ju också att den troligtvis kommer att kunna uppgraderas till Organik. Men Katalys-modellen är oerhört bra. En av de bästa ”ljudmässiga” uppgraderingar jag hört. Tror också att priserna på begagnatmarknaden kommer sjunka.

Lejonklou Källa har nämnts. Kan säkert vara ett alternativ. Efter vad jag förstår efter att ha läst lite om den på Lejonklous forum, så kommer den kosta runt 60.000 kr. Men den verkar dock kräva att man har en Apple-pryl. En annan ”egenhet” tycks vara att Spotify (än så länge?) låter bättre än Qobuz, vilken kan tyckas vara förvånande eftersom Spotify inte tillhandahåller lossless..
Vore intressant om forummedlemmar med bättre insyn kunde berätta mer om Källa.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2021 12:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Jag har svårt att se att Linn skulle ändra sin strategi att först släppa en referensprodukt för att sen tjäna pengarna på de billigare segmenten. Jag tror tyvärr att katalyst blir en parantes DS historian, ett delsteg i utvecklingen. Men handen på hjärtat är alla Klimax DS strålande musikmaskiner.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 30, 2021 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
torig wrote:
Jag hade alla gånger satsat på en Klimax DS Katalys, vilket tycks vara den modell du funderar på. Signalerna från Linn är ju också att den troligtvis kommer att kunna uppgraderas till Organik. Men Katalys-modellen är oerhört bra. En av de bästa ”ljudmässiga” uppgraderingar jag hört. Tror också att priserna på begagnatmarknaden kommer sjunka.

Lejonklou Källa har nämnts. Kan säkert vara ett alternativ. Efter vad jag förstår efter att ha läst lite om den på Lejonklous forum, så kommer den kosta runt 60.000 kr. Men den verkar dock kräva att man har en Apple-pryl. En annan ”egenhet” tycks vara att Spotify (än så länge?) låter bättre än Qobuz, vilken kan tyckas vara förvånande eftersom Spotify inte tillhandahåller lossless..
Vore intressant om forummedlemmar med bättre insyn kunde berätta mer om Källa.

/mvh
Har ingen insyn utan bara läst vad som skrivits offentligt. Lejonklou Källa verkar fungera som en Linn DS i läge "Net Aux" dvs Airplay och det verkar vara det enda den kan. UPnP är alltså inte implementerat! Jag är skeptisk... Från en Apple-enhet kan man skicka över ljudet från allt man kan spela på den, inga begränsningar alls där så sett. Det där med Spotify är ju att han tycker det är bättre :shock:


Top
   
PostPosted: Fri Apr 30, 2021 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
torig wrote:
En annan ”egenhet” tycks vara att Spotify (än så länge?) låter bättre än Qobuz, vilken kan tyckas vara förvånande eftersom Spotify inte tillhandahåller lossless..
Vore intressant om forummedlemmar med bättre insyn kunde berätta mer om Källa.
I Sverige och UK (men inte i t ex Tyskland) skickar Spotify ut lossless sedan ca en månad tillbaka.

Det syns inget i appen, men om du kollar så ser du att det står 44/16, samt 1411kbit/s om du kollar i displayen på en DS/DSM.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat May 01, 2021 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
M4gnetic wrote:
torig wrote:
En annan ”egenhet” tycks vara att Spotify (än så länge?) låter bättre än Qobuz, vilken kan tyckas vara förvånande eftersom Spotify inte tillhandahåller lossless..
Vore intressant om forummedlemmar med bättre insyn kunde berätta mer om Källa.
I Sverige och UK (men inte i t ex Tyskland) skickar Spotify ut lossless sedan ca en månad tillbaka.

Det syns inget i appen, men om du kollar så ser du att det står 44/16, samt 1411kbit/s om du kollar i displayen på en DS/DSM.

/M
Jag har bestämt för mig att Spotify connect hela tiden visat så här sedan det implementerades i DS/DSM. Vet inte varför men befarar att detta inte säger oss något.


Top
   
PostPosted: Sat May 01, 2021 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
stefan wrote:
M4gnetic wrote:
torig wrote:
En annan ”egenhet” tycks vara att Spotify (än så länge?) låter bättre än Qobuz, vilken kan tyckas vara förvånande eftersom Spotify inte tillhandahåller lossless..
Vore intressant om forummedlemmar med bättre insyn kunde berätta mer om Källa.
I Sverige och UK (men inte i t ex Tyskland) skickar Spotify ut lossless sedan ca en månad tillbaka.

Det syns inget i appen, men om du kollar så ser du att det står 44/16, samt 1411kbit/s om du kollar i displayen på en DS/DSM.

/M
Jag har bestämt för mig att Spotify connect hela tiden visat så här sedan det implementerades i DS/DSM. Vet inte varför men befarar att detta inte säger oss något.
Inte enligt en del i Linn-FB-gruppen. Det sägs att det såg annorlunda ut tidigare.

Det låter dessutom lika bra som Tidal nu.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun May 02, 2021 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
torig wrote:
Jag hade alla gånger satsat på en Klimax DS Katalys, vilket tycks vara den modell du funderar på. Signalerna från Linn är ju också att den troligtvis kommer att kunna uppgraderas till Organik. Men Katalys-modellen är oerhört bra. En av de bästa ”ljudmässiga” uppgraderingar jag hört. Tror också att priserna på begagnatmarknaden kommer sjunka.

Lejonklou Källa har nämnts. Kan säkert vara ett alternativ. Efter vad jag förstår efter att ha läst lite om den på Lejonklous forum, så kommer den kosta runt 60.000 kr. Men den verkar dock kräva att man har en Apple-pryl. En annan ”egenhet” tycks vara att Spotify (än så länge?) låter bättre än Qobuz, vilken kan tyckas vara förvånande eftersom Spotify inte tillhandahåller lossless..
Vore intressant om forummedlemmar med bättre insyn kunde berätta mer om Källa.

/mvh
Katalyst är bra och Linn kommer troligen att erbjuda uppgradering av Organik. Gilad är skitsmart businessman och inser att det finns pengar att hämta.

Läst på lite avseende Källa igår, och att det bara ska streama från nätet, (ingen NAS) är synd.
På nätet är det mesta av musiken söndermastrad/ändrad och allt finns heller inte.


Top
   
PostPosted: Sun May 02, 2021 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Läst på lite avseende Källa igår, och att det bara ska streama från nätet, (ingen NAS) är synd.
Jag skulle önska att Lejonklou var lite tydligare med exakt vad det är för protokoll, men jag som jag tolkar det stämmer detta inte riktigt. Min tolkning: Källa identifierar sig som ett AirPlay-device och kan spela upp en AirPlay-dataström (vilket effektivt sett nog är RTP).

Det bör innebära att vad som helst som kan känna igen ett AirPlay device och skicka data på väntat format kan spela upp via Källa. Tex Roon. Eller vilket program som helst på din (i)pryl som kan läsa data från någonstans (lokal disk, UPnP, NFS, SMB, webdav, whatever..) och spela upp det via AirPlay bör fungera.

Spotify på en iPhone är säkert "minimum fuss", men jag kan inte se hur det tekniskt skulle kunna vara enda sättet.


Top
   
PostPosted: Mon May 03, 2021 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
teatime wrote:
Läst på lite avseende Källa igår, och att det bara ska streama från nätet, (ingen NAS) är synd.
Jag skulle önska att Lejonklou var lite tydligare med exakt vad det är för protokoll, men jag som jag tolkar det stämmer detta inte riktigt. Min tolkning: Källa identifierar sig som ett AirPlay-device och kan spela upp en AirPlay-dataström (vilket effektivt sett nog är RTP).

Det bör innebära att vad som helst som kan känna igen ett AirPlay device och skicka data på väntat format kan spela upp via Källa. Tex Roon. Eller vilket program som helst på din (i)pryl som kan läsa data från någonstans (lokal disk, UPnP, NFS, SMB, webdav, whatever..) och spela upp det via AirPlay bör fungera.

Spotify på en iPhone är säkert "minimum fuss", men jag kan inte se hur det tekniskt skulle kunna vara enda sättet.
Det är väl ett hemmahack (reverse engineering) precis som med Linns NetAux som inte heller någonstans nämner Apple eller Airplay med ord. Rätt vad det är i någon kommande iOS-version så kan det bara upphöra att fungera. Det kan jag ta i fallet Linn DS då jag inte använder det men inte här. Linn har dessutom resurser och ingenjörer som nog kan fixa en ny FW som löser sånt men här har vi en källarfirma som anlitat en ensam programmerare som man inte gärna kan veta om han är tillgänglig flera år framöver. Ledsen, känner inte att man kan köpa en streamer för 60K på dom presmisserna hur bra den än låter.


Top
   
PostPosted: Tue May 04, 2021 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
stefan wrote:
Det är väl ett hemmahack (reverse engineering) precis som med Linns NetAux som inte heller någonstans nämner Apple eller Airplay med ord. Rätt vad det är i någon kommande iOS-version så kan det bara upphöra att fungera. Det kan jag ta i fallet Linn DS då jag inte använder det men inte här. Linn har dessutom resurser och ingenjörer som nog kan fixa en ny FW som löser sånt men här har vi en källarfirma som anlitat en ensam programmerare som man inte gärna kan veta om han är tillgänglig flera år framöver. Ledsen, känner inte att man kan köpa en streamer för 60K på dom presmisserna hur bra den än låter.
Mja.. "bussfaktorn" är onekligen rätt hög i firma Lejonklou, men riktigt så illa tror jag inte det är. Som jag har förstått det använder Apple i AirPlay asymmetriskt krypterad RTSP/RTP - dvs standardprotokoll och en kryptering som inte är säkrare än den privata nyckeln i Airport Express.. dvs inte. Den läcktes för nästan tio år sedan. Apple kan varken ändra krypteringsnyckel eller protokoll med en ny FW utan att samtidigt förlora kompatibiliteten med alla gamla AirPort Express. (Jag gissar lite här, men om någon vet bättre får hen gärna berätta för oss andra.)

Kodunderhåll kan vara en faktor förstås, men är koden inte hutlöst usel skriven kan den nog plockas upp av någon inte helt obegåvad kodare.


Top
   
PostPosted: Tue May 04, 2021 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
teatime wrote:
stefan wrote:
Det är väl ett hemmahack (reverse engineering) precis som med Linns NetAux som inte heller någonstans nämner Apple eller Airplay med ord. Rätt vad det är i någon kommande iOS-version så kan det bara upphöra att fungera. Det kan jag ta i fallet Linn DS då jag inte använder det men inte här. Linn har dessutom resurser och ingenjörer som nog kan fixa en ny FW som löser sånt men här har vi en källarfirma som anlitat en ensam programmerare som man inte gärna kan veta om han är tillgänglig flera år framöver. Ledsen, känner inte att man kan köpa en streamer för 60K på dom presmisserna hur bra den än låter.
Mja.. "bussfaktorn" är onekligen rätt hög i firma Lejonklou, men riktigt så illa tror jag inte det är. Som jag har förstått det använder Apple i AirPlay asymmetriskt krypterad RTSP/RTP - dvs standardprotokoll och en kryptering som inte är säkrare än den privata nyckeln i Airport Express.. dvs inte. Den läcktes för nästan tio år sedan. Apple kan varken ändra krypteringsnyckel eller protokoll med en ny FW utan att samtidigt förlora kompatibiliteten med alla gamla AirPort Express. (Jag gissar lite här, men om någon vet bättre får hen gärna berätta för oss andra.)

Kodunderhåll kan vara en faktor förstås, men är koden inte hutlöst usel skriven kan den nog plockas upp av någon inte helt obegåvad kodare.
Ja, ok. Du vet nog mer om det här än jag så tror på det. Men tycker han måste vara mer öppen och tydlig här och att man som kund måste man få vissa garantier om framtidssäkran. Iofs är inte produkten släppt än.


Top
   
PostPosted: Thu May 06, 2021 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
teatime wrote:
Apple kan varken ändra krypteringsnyckel eller protokoll med en ny FW utan att samtidigt förlora kompatibiliteten med alla gamla AirPort Express. (Jag gissar lite här, men om någon vet bättre får hen gärna berätta för oss andra.)
Apple kan när som helst få för sig att skrota airport express,de är inte direkt världsmästare på bakåtkompabilitet och produkten är utgången sedan länge.

Apple skulle kunna släppa en firmwareuppgradering för dessa också, och då ändra "lösenordet".

Som Stefan antyder, det ensamma programmeraren skulle kunna råka ut för en olycka eller drabbas av smittsam sjukdom eller helt enkelt bara tröttna, åka till thailand och öppna en bar. Köper man en singular spelar det ingen roll då det knappas kan behövas en framtida firmwareuppgradering av dessa, men för en så föränderlig produkt som en streamer är ökar riskerna markant. Titta bara på Hakai.. Jämför med Linns historik avseende DS.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited