selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Sat Mar 13, 2021 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
matss wrote:
HCL wrote:
Timmer är i princip (d.v.s. utan mer extrema åtgärder) det enda normalt använda byggmaterial som dämpar bas.
Hur menar du att en timmervägg dämpar bas? Jag skulle mena att en massiv timmervägg i teorin i princip skulle vara lika stum som en i betong.

mvh, mats
Det är mer evidensbaserat än teoretiskt vederlagt för min del, men efter att med mycket stor framgång ha fått bukt med ett basresonant rum genom att placera ett coffe table style bord mitt i rummet där bordet i princip var en staplad timmervägg så är det min erfarenhet. Massivträ används också med framgång som bredbandig dämpning i studiosammanhang, men där är det nog även kombinationen dämpning i LF-området och diffusion för högre frekvenser man vill åt.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Wed Mar 17, 2021 12:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Kork wrote:
Hej

Har precis installerat ett par Kaber med Kaber Aktiv box och tre LK100. Jag hittade dessa på ebay och då dessa alltid har varit mina all-time favoriter slog jag till :)

Men, nu när jag installerat systemet och provlyssnat lite inser jag att mitt minne måhända luras lite. Endera det eller är det något tokigt med mitt system. Enligt mitt minne så ska Aktiva Kaber (som jag för övrigt ägde under många år) spela ovanligt mycket och djup bas för sin fysiska storlek. Detta är något jag saknar i mitt system. Jag har dubbel och trippelkollat så jag har kopplat allt rätt, inga fasvända högtalare med andra ord. Alla element låter som dom ska om man kör slutstegen ett och ett. Bortsett från avsaknad av djupbas så låter det precis lika snärtigt och transparent som jag minns det!

Tilläggas kanske bör att vi precis flyttat till ett nytt hus, en stor västerbottensgård med massiva timrade väggar. Då jag aldrig spelat något annat känt system här så kan det helt enkelt vara så att rummet och huset "suger" väldigt mycket bas.

Om jag minns rätt så ska man kunna justera nivån på bas och diskant inuti delningsfiltret. Dock kan jag inte hitta någon information om hur detta går till. Så, min fråga är då förstås om det är någon här som kan berätta detta? Om ni har några andra tip är dom också välkomna!
Jag har haft aktiva Kabrar i drygt 20 år. De är i normala rum ganska "bas svaga". Men jag har bott i en lägenhet där de dundrande som f-n. Troligen berodde det på TV och grejer mellan högtalarna. Det finns i princip bara två sätt att få mera bas ur dem. Det första är att köpa en subwoofer. En Linn sub gör mycket för just Kabrarna. Det andra är är att köpa en Akurate DSM som försteg. Det senare har en helt annan tydlighet som gör upplevelsen av bas blir mycket bättre.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 18, 2021 12:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Kork wrote:
Hej

Har precis installerat ett par Kaber med Kaber Aktiv box och tre LK100. Jag hittade dessa på ebay och då dessa alltid har varit mina all-time favoriter slog jag till :)

Men, nu när jag installerat systemet och provlyssnat lite inser jag att mitt minne måhända luras lite. Endera det eller är det något tokigt med mitt system. Enligt mitt minne så ska Aktiva Kaber (som jag för övrigt ägde under många år) spela ovanligt mycket och djup bas för sin fysiska storlek. Detta är något jag saknar i mitt system. Jag har dubbel och trippelkollat så jag har kopplat allt rätt, inga fasvända högtalare med andra ord. Alla element låter som dom ska om man kör slutstegen ett och ett. Bortsett från avsaknad av djupbas så låter det precis lika snärtigt och transparent som jag minns det!

Tilläggas kanske bör att vi precis flyttat till ett nytt hus, en stor västerbottensgård med massiva timrade väggar. Då jag aldrig spelat något annat känt system här så kan det helt enkelt vara så att rummet och huset "suger" väldigt mycket bas.

Om jag minns rätt så ska man kunna justera nivån på bas och diskant inuti delningsfiltret. Dock kan jag inte hitta någon information om hur detta går till. Så, min fråga är då förstås om det är någon här som kan berätta detta? Om ni har några andra tip är dom också välkomna!
Hej

Kaber har 2st 125mm bas/mellan element, i passivt läge går det ner till 60hz och i aktivt läge 40hz.
Små element kombinerat med att dom inte går ner mer än till 40hz i aktivt läge ska nog inte ge nån "djup bas",
Kaber är ju som "stora" Kan högtalare som ger mer fyllighet/bas :-)


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Tue Mar 23, 2021 10:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Som jag upplever det så ska Kabrarna ha en stum vägg bakom högtalarna.
Tänker mig i ditt fall att du skulle sätta upp gipsskivor på väggen.
Man kan måla mellan spånskiva och gips så limmar det och blir superstabilt.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Tue Mar 23, 2021 15:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
+1 på stadig bakvägg. Men jag att det är rummets storlek på 56kvm som gör det extra svårt
Vad är det för funktion på rummet? Vardagsrum?
Hur står de uppställda? Mitt i rummet?


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Tue Mar 23, 2021 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Kaber var (är) en sjukt kompetent högtalare, får man den inte att spela så är något fel. En tom gipsvägg bakom dem tex är dömt att misslyckas, börja med en knytnäves avstånd från bakväggen, 7-11cm är rätt bra start, är elementen åtdragna? Spelar alla elementen? Slå på ett steg i taget och lyssna på register för register..

Är det Ninka diskanter i dom? Har du fasat allt rätt, står de rimligt brett isär? Vad har du för elektronik, och källa? Har själv haft kanske fem par Kaber, och tror iaf tre par ännu, en högtalare man inte säljer annat till en väldigt god vän, då det är svårt att uppbringa något som slår dem för vad de kostar i dag. Redan passiva är de sjukt bra. Sen vet man inte vad bas är för en del heller.. avgrundsdjupt okontrollerat daller eller att det fladdrar kring byxbenen. Det kommer de aldrig att leverera, men glöd, pang och spelglädje. Enda gången Kaber inte funkade för mig, var när bostadsrätten vi hade bestod av väggar som hos Kalle05, dvs enkelgips med noll isolering.

En bra spelvägg, bra elektronik och källa, vettigt placerade, rättkopplat, så ska det lira så du inte tar dig ur fåtöljen.


Attachments:
EB8FECFA-AEF2-4A42-986E-7CB5A05E5D46.jpeg
EB8FECFA-AEF2-4A42-986E-7CB5A05E5D46.jpeg [ 1.6 MiB | Viewed 3637 times ]

_________________
Tung Old School Linnist
Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Wed Mar 24, 2021 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Precis som haraldur skriver är rummets beskaffenhet viktig för hur bra slutresultat man når med anläggningen. Väggarna har en en avgörande betydelse och tomma gipsväggar, vilket är standard i de flesta hem är inte bra. Det talas ofta om dubbelgips, men jag skulle starkt förorda att lägga ett lager plywood först (på tvären) mellan det inre lagret gips och det yttre lagret gips. Hela paketet skruvas med så många skruv man orkar...


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Wed Mar 24, 2021 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Precis som haraldur skriver är rummets beskaffenhet viktig för hur bra slutresultat man når med anläggningen. Väggarna har en en avgörande betydelse och tomma gipsväggar, vilket är standard i de flesta hem är inte bra. Det talas ofta om dubbelgips, men jag skulle starkt förorda att lägga ett lager plywood först (på tvären) mellan det inre lagret gips och det yttre lagret gips. Hela paketet skruvas med så många skruv man orkar...
Kan man inte lägga ett lager lim mellan varje skiva? Då borde det inte gå åt så mycket skruv.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Wed Mar 24, 2021 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
HCL wrote:
Precis som haraldur skriver är rummets beskaffenhet viktig för hur bra slutresultat man når med anläggningen. Väggarna har en en avgörande betydelse och tomma gipsväggar, vilket är standard i de flesta hem är inte bra. Det talas ofta om dubbelgips, men jag skulle starkt förorda att lägga ett lager plywood först (på tvären) mellan det inre lagret gips och det yttre lagret gips. Hela paketet skruvas med så många skruv man orkar...
Kan man inte lägga ett lager lim mellan varje skiva? Då borde det inte gå åt så mycket skruv.

/ B
Förmodligen funkar lim också, men det bör nog vara rätt sorts lim (oklart vilket?). Skruv vet jag funkar och är garanterat kladdfritt.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Sun Mar 28, 2021 02:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
HCL wrote:
Bill50x wrote:
HCL wrote:
Precis som haraldur skriver är rummets beskaffenhet viktig för hur bra slutresultat man når med anläggningen. Väggarna har en en avgörande betydelse och tomma gipsväggar, vilket är standard i de flesta hem är inte bra. Det talas ofta om dubbelgips, men jag skulle starkt förorda att lägga ett lager plywood först (på tvären) mellan det inre lagret gips och det yttre lagret gips. Hela paketet skruvas med så många skruv man orkar...
Kan man inte lägga ett lager lim mellan varje skiva? Då borde det inte gå åt så mycket skruv.

/ B
Förmodligen funkar lim också, men det bör nog vara rätt sorts lim (oklart vilket?). Skruv vet jag funkar och är garanterat kladdfritt.
Billig färg funkar kanon som lim :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Sun Mar 28, 2021 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Stigo wrote:
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Kan man inte lägga ett lager lim mellan varje skiva? Då borde det inte gå åt så mycket skruv.
Förmodligen funkar lim också, men det bör nog vara rätt sorts lim (oklart vilket?). Skruv vet jag funkar och är garanterat kladdfritt.
Billig färg funkar kanon som lim :D
Eller så bygger man väggen med skivor av detta material...
Attachment:
panzerholz.jpg
panzerholz.jpg [ 87.47 KiB | Viewed 3469 times ]
/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Jun 17, 2021 21:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Sep 28, 2016 20:08
Posts: 79
Din aktiv box är trött. Elektroniken, främst kondingarna behöver bytas ut.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited