selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 17:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Aktiva Kaber
PostPosted: Tue Mar 09, 2021 18:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
Hej

Har precis installerat ett par Kaber med Kaber Aktiv box och tre LK100. Jag hittade dessa på ebay och då dessa alltid har varit mina all-time favoriter slog jag till :)

Men, nu när jag installerat systemet och provlyssnat lite inser jag att mitt minne måhända luras lite. Endera det eller är det något tokigt med mitt system. Enligt mitt minne så ska Aktiva Kaber (som jag för övrigt ägde under många år) spela ovanligt mycket och djup bas för sin fysiska storlek. Detta är något jag saknar i mitt system. Jag har dubbel och trippelkollat så jag har kopplat allt rätt, inga fasvända högtalare med andra ord. Alla element låter som dom ska om man kör slutstegen ett och ett. Bortsett från avsaknad av djupbas så låter det precis lika snärtigt och transparent som jag minns det!

Tilläggas kanske bör att vi precis flyttat till ett nytt hus, en stor västerbottensgård med massiva timrade väggar. Då jag aldrig spelat något annat känt system här så kan det helt enkelt vara så att rummet och huset "suger" väldigt mycket bas.

Om jag minns rätt så ska man kunna justera nivån på bas och diskant inuti delningsfiltret. Dock kan jag inte hitta någon information om hur detta går till. Så, min fråga är då förstås om det är någon här som kan berätta detta? Om ni har några andra tip är dom också välkomna!


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Wed Mar 10, 2021 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Hmm, massiva timrade väggar låter spontant inte som något som skulle suga bas. Det brukar vara värre om du har tunnare gips/spånskiva på reglar. Vad har du för golv och är planlösningen ovanligt öppen/stora volymer?

Det här hittade jag om Kaber Aktiv crossover på LinnDocs <https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... oudspeaker>, om det är de ursprungliga filtren du har. Vad jag kan läsa där ska man kunna ändra nivån i bas och diskant genom att byta några motstånd, men det är en återförsäljare som ska göra det så du kanske behöver vända dig till en lämplig sån för att få reda på exakt hur det ska gå till. Alternativt försöka hitta lämplig beskrivning på något forum på internet.

Jag har en liknande historia med Kaber som du beskriver. När vi flyttade till en större lägenhet prövade jag först med ett aktivt Kabersystem men blev besviken (ingen bas och krämmöjlighet), och investerade istället i ett par fantastiska Isobarik. Efter ett antal år och småbarn senare var vi tvungna att disponera om och när jag då på nytt prövade med ett Kabersystem igen så lät det precis så fantastiskt som jag mindes från första kontakten med dem. Nu var det dock med nya filter i en Majik 6100. För mig är det systemet en definitivt en sweetspot hos Linn. Kan vara en potentiell väg fram om du inte får ordning på din nuvarande set up.

Lycka till.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Hade den där Kaber Aktiv Box från 1994-2001 vill jag minnas. Man byter motstånd som sagt för att ändra nivåerna och man behöver det där "resistor pack" som följde med boxen. När man installerar så finns det små hål man trycker ned ändarna på motstånden i och när man är klar så löder man fast motstånden i hållare innanför hålen. På det viset går ju samma motstånd att återanvända s a s. (Så här minns jag det iaf men var ju 20 år sedan)

Minns att jag lånade hem en Tune Box med dom där monofiltren som passar i LK100 (vilket jag hade). Det var tydligt bättre än min Aktiv Box men blev aldrig av att jag bytte till det. Fick väl aldrig någon djupare bas i Kaber och efter ett år i mitt nuvarande hem så bytte jag till AV5140 som jag sedermera aktiverade. Redan från start innan aktivering med AV5140 tyckte jag det bara var bättre, nu fick jag ju BAS !

Känns som du skall iaf försöka hitta monofilter som passar i dina LK100. Om inte annat är det betydligt smidigare med DIP-switchar för att ändra nivåerna. Helt säkert ett STORT lyft om du hittar en 6100 och chakra-filter. Men sen om du får den bas du vill ha är en annan femma.

Just nu vet du kanske inte på vilka nivåer ditt filter är inställt, om det står på defaultvärdena ? Det kan ju vara rätt off från vad som blir bäst hemma hos dig. Man måste börja med defaultvärderna och få till placeringen, sedan kan man prova ändra nivåerna.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 11:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
matss wrote:
Hmm, massiva timrade väggar låter spontant inte som något som skulle suga bas. Det brukar vara värre om du har tunnare gips/spånskiva på reglar. Vad har du för golv och är planlösningen ovanligt öppen/stora volymer?
Trägolv med betongkällare under. Det är ca 56 kvm.
Quote:
Det här hittade jag om Kaber Aktiv crossover på LinnDocs <https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... oudspeaker>, om det är de ursprungliga filtren du har. Vad jag kan läsa där ska man kunna ändra nivån i bas och diskant genom att byta några motstånd, men det är en återförsäljare som ska göra det så du kanske behöver vända dig till en lämplig sån för att få reda på exakt hur det ska gå till. Alternativt försöka hitta lämplig beskrivning på något forum på internet.
Jag ringde Takt & Ton och fick en lista på värdena på motstånden! :) Resultat längre ner i tråden.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 11:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
stefan wrote:
... så bytte jag till AV5140 som jag sedermera aktiverade. Redan från start innan aktivering med AV5140 tyckte jag det bara var bättre, nu fick jag ju BAS !
Jag bytte också till 5140 (hela 5-kanalssystemet) från mina aktiva Kaber. Jag minns att det helt klart blev mer "skjuts" i systemet men samtidigt saknade jag den där Linn Kan -känslan, dvs transparensen och snärtigheten.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
56 kvm är stort. Mina Kaber funkade fint på ca 30 kvm. Med timmerväggar och tragolv/betong tycker jag du ska få ut den bas som finns ur dina Kaber. Kul om du får till det.

mvh,Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 11:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
Som jag skrev ovan så har jag nu fått reda på hur man ändra i delningsfiltren. Jag testade med att gå från 0 dB till +6 dB bara för att höra skillnaden. Jag har inte hunnit testa allt för mycket men det blev betydligt mer bas men samtidigt lite mer grumligt. Inte så förvånande iofs. Jag kommer nog att backa av till +3 dB eller runt omkring det.

Djupbasen som jag minns lyser dock med sin frånvaro. Om man tex spelar Dirty Diana med Michael Jackson så saknas den helt på refrängen. Jag utgår ifrån att jag helt enkelt minns fel och får acceptera verkligheten :)

Någon som har ett aktivt Keltiksystem till salu? :)


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ligger ett par Keltik ute till försäljning här, om du inte får till baskapaciteten 8).

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 11:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
Jag ska iofs kolla två saker till innan jag slänger in handduken.

1. Byta slutsteg mellan diskant och bas för att kolla så det inte är något fel på slutsteget.
2. Öppna slutsteget(n) för att kolla så det inte sitter något aktivt delningsfilter i det.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Nivåerna på filtren är inga tonkontroller utan man skall justera utifrån vad som blir bäst i tune-dem. Du kanske skall undersöka placeringar närmare väggen? Mitt Kaber-system installerades initialt av den handlare i Borås jag köpte det av (beg). Men var inte nöjd efter ett tag så gjorde om det själv. Vi var fortfarande på "normala" avstånd från bakvägg. Till sist tog jag hjälp av en Linn-handlare i Gbg som hittade fram en placering på kanske 11cm från bakvägg. Med justeringar i filtret så fick han till det, passivt hade högtalarna inte funkat på det avståndet. Men där satt det! Jag förblev nöjd så länge jag bodde kvar där (min förra bostad).


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Som stefan säger så är det inga tonkontroller utan för att få till det sista tune-demmässigt. Om det inte funkar ok med filtren ställda i default-läge är det nån annanstans man ska leta problemet.
Kaber och LK100 ska kunna spela väldigt bra, men det är ålderstigna lådor och det kan mycket väl hänga på slutstegens skick också.
Jag håller fortfarande Kaber som topp två av Linns högtalare.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Fri Mar 12, 2021 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Stora rum suger mer och samma sak gäller riktiga träväggar. Timmer är i princip (d.v.s. utan mer extrema åtgärder) det enda normalt använda byggmaterial som dämpar bas. Andra material antingen reflekterar (betong, sten) eller släpper igenom låga frekvenser (gips, glas).

Rätt placering är dock absolut viktigast och förmodligen det som krävs för att du skall få till systemet.


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Fri Mar 12, 2021 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Hur långt ifrån bakvägg står de?
Vilken diskant har de?


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Fri Mar 12, 2021 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
HCL wrote:
Timmer är i princip (d.v.s. utan mer extrema åtgärder) det enda normalt använda byggmaterial som dämpar bas.
Hur menar du att en timmervägg dämpar bas? Jag skulle mena att en massiv timmervägg i teorin i princip skulle vara lika stum som en i betong.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Aktiva Kaber
PostPosted: Fri Mar 12, 2021 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Kork wrote:
Jag ska iofs kolla två saker till innan jag slänger in handduken.

1. Byta slutsteg mellan diskant och bas för att kolla så det inte är något fel på slutsteget.
2. Öppna slutsteget(n) för att kolla så det inte sitter något aktivt delningsfilter i det.
Allstå placeringen är det viktigaste redskapet att forma upplevelsen. Tonkontroller är mer eller mindre menigslösa.
Har själv haft akiva Kaber med 3xLK100, det lät vackert men lite "långsamt" jämfört med nyare slutsteg, 5125 och 2250.
Mängden bas kan också påverkas om du har satt de i motfas, enkel att strula till på aktiva system.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited