selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Dec 13, 2020 17:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jul 21, 2008 22:01
Posts: 130
Location: Linköping
Tog idag fram min tuner för att få fin lyssna på radio igen men det var lite dålig mottagning förut oxå kommer jag ihåg nu...
Det är dock inte raspigt på alla kanaler
Har en Magnum Dynalab ST-2 antenn (uppe på taket) som jag köpte på mig förut då jag var igång o ville att det skulle bli bra men så blev det ju inte:-(
Är det vanligt med att det blir sämre mottagnig med åren? eller att det är svårt med att få till bra mottagning?
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?


Top
   
PostPosted: Sun Dec 13, 2020 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
marfor wrote:
Tog idag fram min tuner för att få fin lyssna på radio igen men det var lite dålig mottagning förut oxå kommer jag ihåg nu...
Det är dock inte raspigt på alla kanaler
Har en Magnum Dynalab ST-2 antenn (uppe på taket) som jag köpte på mig förut då jag var igång o ville att det skulle bli bra men så blev det ju inte:-(
Är det vanligt med att det blir sämre mottagnig med åren? eller att det är svårt med att få till bra mottagning?
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?
Antennen du har är ju bara ett spröt rakt upp och troligen får du inte ut tillräckligt stark signal. Bättre med en antenn med riktverkan, då slipper du meka med förstärkning. Med en riktantenn, typ en sådan här
Image
får du en förstärkning i antennens riktning och en dämpning i de andra riktningarna. Detta minimerar att reflexer blandas med nyttosugnalen och du får ett bättre ljud. Ju fler element antennen har ju större förstärkning och lägre reflexer. Antenner med 2-5-7 element är vanligast. Magnum-antennen har jag dock ingen erfarenhet av, den kanske är bra?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited