selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 11, 2020 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Varför ha kontakter i båda ändar av lådan? Bara det får mig att tveka en uppgradering.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2020 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Liten bild för oss som inte har hundra koll på alla Lingovarinater
Du menar att det är en sladd till väggen och en till styrkortet?
Känns spontant som om man får lite mer placeringsalternativ, fast antagligen en aningens mer förluster.

Attachment:
New-Lingo-Combined-3Q-x1200.jpg
New-Lingo-Combined-3Q-x1200.jpg [ 188.02 KiB | Viewed 7264 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2020 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Liten bild för oss som inte har hundra koll på alla Lingovarinater
Du menar att det är en sladd till väggen och en till styrkortet?
Känns spontant som om man får lite mer placeringsalternativ, fast antagligen en aningens mer förluster.
New-Lingo-Combined-3Q-x1200.jpg
Drivspänningen (230V) är i ena änden och drivningen till motorn i den andra änden.
Att man inte har alla anslutningar i ena änden är bara idiotiskt. Förmodligen är den officiella hållningen att man vill ha en "rak tråd" utan kontaminering, frågan är då förstås varför man inte bygger alla försteg efter samma princip? Varför inte ha alla ingångar på baksidan och alla utgångar på framsidan, det vore väl praktiskt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 15, 2020 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Håller med om att konstruktionslösningen ser extremt konstig ut. Jag reagerade också på det när jag såg bilder på produkten. Speciellt när nu lådan blev såpass stor att den inte gömmer sig så lätt.

Den enda vettiga förklaringen jag kan komma på är ändå att Linn ser lådan som något som ska gömmas undan i installationen, ungefär som nätaggregatet till din bärbara dator. Och då har man försökt göra den så enkel och effektiv som möjligt. Missen Linn gjort är bara att den blev för stor för att gömma undan :shock:. Den är verkligen extremt ful.

mvh, Mts

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Sep 15, 2020 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Den är verkligen extremt ful.
Lådan i sig är väl OK, ser ut som en slimmad Lingo 1 ungefär. Men bara idéen att ha anslutningar i varsin ände är väl ändå ett hjärnsläpp. Att tekniker ibland sätter funktion framför hanterbarhet är väl en sak men hur kunde marknadsavdelningen släppa igenom en sådan lösning?

För övrigt hade jag ett dåligt förslag på hur en förstärkare ska se ut. Självklart ska utgångarna sitta på baksidan och ingångarna på framsidan, det är ju dessa man oftast behöver komma åt :mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 15, 2020 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Bill50x wrote:
matss wrote:
Den är verkligen extremt ful.
Lådan i sig är väl OK, ser ut som en slimmad Lingo 1 ungefär. Men bara idéen att ha anslutningar i varsin ände är väl ändå ett hjärnsläpp. Att tekniker ibland sätter funktion framför hanterbarhet är väl en sak men hur kunde marknadsavdelningen släppa igenom en sådan lösning?

För övrigt hade jag ett dåligt förslag på hur en förstärkare ska se ut. Självklart ska utgångarna sitta på baksidan och ingångarna på framsidan, det är ju dessa man oftast behöver komma åt :mrgreen:

/ B
Låter ju som en toppennide, fler synliga kablar kan man aldrig ha för mycket av. Eller ens eventuella sambo, det är sen gammalt :mrgreen:

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Sep 16, 2020 07:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jag har vänt på Lingon så att fronten står mot väggen. Mycket lättare att koppla på det sättet. Inte fullt lika estetiskt, men betydligt mer praktiskt. :D


Top
   
PostPosted: Wed Sep 16, 2020 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Jag har vänt på Lingon så att fronten står mot väggen. Mycket lättare att koppla på det sättet. Inte fullt lika estetiskt, men betydligt mer praktiskt. :D
Håller man på och kopplar mycket vill man ju gärna ha kontakterna tillgängliga.

Men här finns det mycket för designavdelningarna att bita i. Jag vågar påstå att de allra flesta har sina förstärkare stående på en hylla och baksidan mot vägg. När man ska koppla om något tittar man alltsom oftast ovanifrån, eller hur? Så varför står alla texter UNDER kontakterna? Dessutom ofta i mörkgrå färg på svart bakgrund. Användarvänligt -10 om ni frågar mig.

Och exakt vad finns i Lingo 4:an som inte lika gärna kunde finnas inne i skivspelaren?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 18, 2020 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har mitt rack 4-5dm från bakvägg = enkelt att koppla om, utan att det ser förjäkla fult ut.
Låter bättre med


Top
   
PostPosted: Sun Oct 11, 2020 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Om jag inte minns fel, så ville David williamson hålla ner kostnaden på den nya Lingon så mycket som möjligt samtidigt som man ville nyttja erfarenheterena från Radikal. Samma ide som genomfördes med Kore. Han försökte få med så mycket kvalite som möjligt från Keel i ett kostnadseffektivare koncept.
Genom att placera lågspänningsdelarna inuti LP12:an (gratis elektroniklåda) så behövdes bara en enkel box för nätdelen som i det här fallet är typ en ”standalone” dynamik i enklast möjliga plåtlåda. Denna har intag och utgång varsin ände och är långsmal för att passa på sidan i en standard Linn-låda. Hela designen är gjord för att ge max ”bang for the bucks”

Jag tycker att det är en bra filosofi och har givit fina produkter både gällande Kore, Lingo 4.

Den kosmetiska kompromissen är alltså gjord för att öka prisvärdheten.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sun Oct 11, 2020 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Stephan wrote:
Om jag inte minns fel, så ville David williamson hålla ner kostnaden på den nya Lingon så mycket som möjligt samtidigt som man ville nyttja erfarenheterna från Radikal. Samma ide som genomfördes med Kore. Han försökte få med så mycket kvalitet som möjligt från Keel i ett kostnadseffektivare koncept.
Genom att placera lågspänningsdelarna inuti LP12:an (gratis elektroniklåda) så behövdes bara en enkel box för nätdelen som i det här fallet är typ en ”standalone” dynamik i enklast möjliga plåtlåda. Denna har intag och utgång varsin ände och är långsmal för att passa på sidan i en standard Linn-låda. Hela designen är gjord för att ge max ”bang for the bucks”

Jag tycker att det är en bra filosofi och har givit fina produkter både gällande Kore, Lingo 4.

Den kosmetiska kompromissen är alltså gjord för att öka prisvärdheten.
Jag köper detta resonemang, men inte det utseendemässiga resultatet. Om det är tänkt att Lingo 4 ska placeras vid sidan om en annan apparat blir det ologiskt att en sladd ska mynna framåt. För mig hade då varit mer estetiskt tilltalande om Linn ledde tillbaks den ena av sladdarna till samma kortsida som den andra sladden INUTI lådan. Merkostnaden för detta torde vara ytterst marginell, om ens någon. Om det är tänkt att Lingo 4 ska placeras bakom en annan apparat hade det varit smartare att leda ut sladdarna på en av långsidorna, tycker jag. Möjligen funkar detta mindre bra, om det får apparaten att tippa på grund av vikten från kablarna. Där kanske förklaringen finns för utseendet.

Samtidigt är detta ett försumbart problem på det hela taget. Det viktiga är om Lingo 4 får ut mer musik ur en LP12a.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Oct 11, 2020 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag hittar ingen bild på hur L4:an ser ut inuti så jag vet inte exakt hur kontakteringen är gjord och hur mycket utrymme som krävs för att dra kablaget bakåt, men jag är ganska säker på att detta diskuterats och att det funnits tekniska/ljudmässiga/ekonomiska fördelar med denna lösning. Tanken kanske varit att ha den ståendes på golvet, då sparas ett extra hyllplan oxå, vet inte hur känslig den är för placering. Men visst estetiskt är det förstås irriterande. Man får försöka se det som en minimalistiskt produkt.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Oct 12, 2020 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Jag hittar ingen bild på hur L4:an ser ut inuti så jag vet inte exakt hur kontakteringen är gjord och hur mycket utrymme som krävs för att dra kablaget bakåt, men jag är ganska säker på att detta diskuterats och att det funnits tekniska/ljudmässiga/ekonomiska fördelar med denna lösning. Tanken kanske varit att ha den ståendes på golvet, då sparas ett extra hyllplan oxå, vet inte hur känslig den är för placering. Men visst estetiskt är det förstås irriterande. Man får försöka se det som en minimalistiskt produkt.
Såvitt jag förstår (från High Fidelity) ska den inte alls vara känslig för placering utan kan tex placeras tillsammans med övrig eldragning/kablar.

Själv tycker jag nog att man har tillräckligt med prytlar på golvet bakom en normal anläggning så det vore bättre om lådan tex kunde placeras vid sidan om skivspelaren.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited