selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Apr 28, 2020 20:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Alla streamers å vinylspelare hit å dit,glöm inte bort att P2 Livesändningar i FM-Radio är överlägset alla andra ljudkällor,så nära livemusik man komma utan att vara där.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 28, 2020 22:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Live på FM er veldig bra. I Norge så finnes ikke det lengre da det er lagt ned til "fordel" for sterkt komprimert digital skilt i form av DAB. NRK som hadde høykvalitets utstyr og sendinger sender nå med sterkt komprimert i alle kanaler og hevder det er mye bedre enn FM :-(
Slik går det når økonomer og markedsfolk inntar styringen av radioselskapene (NRK (Norges Rikskringkasting), Bauer Group) med kommersielle aktører manipulerer kunnskapsløse politikere.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2020 08:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
øyvind I wrote:
Live på FM er veldig bra. I Norge så finnes ikke det lengre da det er lagt ned til "fordel" for sterkt komprimert digital skilt i form av DAB. NRK som hadde høykvalitets utstyr og sendinger sender nå med sterkt komprimert i alle kanaler og hevder det er mye bedre enn FM :-(
Slik går det når økonomer og markedsfolk inntar styringen av radioselskapene (NRK (Norges Rikskringkasting), Bauer Group) med kommersielle aktører manipulerer kunnskapsløse politikere.
Ja det är ju fruktansvärt ! Det var nära att det hände
i Sverige också,det var som tur var en politiker Leif Pagrotsky,
satte stopp för vansinnet med DAB.
Analogt är ju överlägset ljudmässigt samt även säkerhetsmässigt
bättre.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2020 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Ja det är ju fruktansvärt ! Det var nära att det hände
i Sverige också,det var som tur var en politiker Leif Pagrotsky,
satte stopp för vansinnet med DAB.
Analogt är ju överlägset ljudmässigt samt även säkerhetsmässigt
bättre.
Jag kanske pratar mot bättre vetande men visst är det så att radiokanalerna distribueras runt i landet i digital form (384k?) för att sedan omvandlas till analog FM i de lokala masterna?
Oavsett, all musik inom Sveriges Radio produceras digitalt och omvandling sker någonstans i kedjan till FM analogt.

Att P2 Livesändningar låter så bra beror helt på de mycket kompetenta ljudtekniker och producenter som Sveriges Radio förfogar över. Verklig "Source first" med andra ord :-)

För att förtydliga. Ingen digital signal blir "bättre" av att omvandlas till analog. Omvandlingen är nödvändig för att vi ska kunna lyssna. Oftast är det bästa att behålla en digital signal så länge det är möjligt, men det hänger naturligtvis på hur den digital signalen hanteras. Just digitalt går att misshandla och förändra in absurdum jämfört med analoga medier.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2020 17:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Ja det är ju fruktansvärt ! Det var nära att det hände
i Sverige också,det var som tur var en politiker Leif Pagrotsky,
satte stopp för vansinnet med DAB.
Analogt är ju överlägset ljudmässigt samt även säkerhetsmässigt
bättre.
Jag kanske pratar mot bättre vetande men visst är det så att radiokanalerna distribueras runt i landet i digital form (384k?) för att sedan omvandlas till analog FM i de lokala masterna?
Oavsett, all musik inom Sveriges Radio produceras digitalt och omvandling sker någonstans i kedjan till FM analogt.

Att P2 Livesändningar låter så bra beror helt på de mycket kompetenta ljudtekniker och producenter som Sveriges Radio förfogar över. Verklig "Source first" med andra ord :-)

För att förtydliga. Ingen digital signal blir "bättre" av att omvandlas till analog. Omvandlingen är nödvändig för att vi ska kunna lyssna. Oftast är det bästa att behålla en digital signal så länge det är möjligt, men det hänger naturligtvis på hur den digital signalen hanteras. Just digitalt går att misshandla och förändra in absurdum jämfört med analoga medier.

/ B
Jag tror att det viktigaste är att direkt live sänds ut direkt utan att sparas på något media.Sedan är det ju inte någon nackdel att det inte ytterligare komprimeras för digital distribution.Människan är analog,det är nog därför det är svårt att känna lika mycket när man lyssnar på digitalt :)


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2020 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Jag tror att det viktigaste är att direkt live sänds ut direkt utan att sparas på något media.Sedan är det ju inte någon nackdel att det inte ytterligare komprimeras för digital distribution.Människan är analog,det är nog därför det är svårt att känna lika mycket när man lyssnar på digitalt :)
Är du ute och trollar nu ;-)
1) Bara för att det är en direktsändning så betyder inte det att framförandet inte sparas.
2) Eftersom distributionen sker digitalt och omvandlas till FM först i den lokala masten du lyssnar på så är ju signalen redan digitalt "nedsmutsad"!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2020 22:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Jag tror att det viktigaste är att direkt live sänds ut direkt utan att sparas på något media.Sedan är det ju inte någon nackdel att det inte ytterligare komprimeras för digital distribution.Människan är analog,det är nog därför det är svårt att känna lika mycket när man lyssnar på digitalt :)
Är du ute och trollar nu ;-)
1) Bara för att det är en direktsändning så betyder inte det att framförandet inte sparas.
2) Eftersom distributionen sker digitalt och omvandlas till FM först i den lokala masten du lyssnar på så är ju signalen redan digitalt "nedsmutsad"!

/ B
Det sparas ju såklart och det låter sämre när de sänder ut samma konsert vid senare tillfälle.
Det går inte att få lagrad musik att få samma ljudkvalitet som när det sänds direkt.
All digital påverkan skulle man ju helst vilja slippa ..


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2020 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
All digital påverkan skulle man ju helst vilja slippa ..
Då får du nog spela in live akustisk musik själv :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2020 12:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
All digital påverkan skulle man ju helst vilja slippa ..
Då får du nog spela in live akustisk musik själv :-)

/ B
Nu var ju grejen att det skall vara live broadcasting inte spelas in på något media 😁
Hoppas du själv lyssnat på live radio och uppskattar hur det låter.
Det finns extra många utsändningar från P2 såhär i coronatider.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2020 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
All digital påverkan skulle man ju helst vilja slippa ..
Då får du nog spela in live akustisk musik själv :-)
Nu var ju grejen att det skall vara live broadcasting inte spelas in på något media 😁
Hoppas du själv lyssnat på live radio och uppskattar hur det låter.
Det finns extra många utsändningar från P2 såhär i coronatider.
Jag har spelat in en del live-sändningar själv, såväl på kassett (på den tiden det begav sig) som in i datorn. Jag upplever ärligt talat inte ngn försämring rent musikaliskt. Det har däremot alltid (nåja) varit högsta kvalitet på återgivningen, både när det gäller klassisk musik i P2 och tex P3 Live. Det är inte lika bra på P3 Live idag som det var på 80-90-talet men här kan ju musikutvecklingen spela in också. Idag tror ju ofta musikerna/producenterna/mastrarna att det måste låta komprimerat och toppklippt för att ungarna på T-banan med sunkiga hörlurar ska gilla musiken.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2020 16:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Gott ! Hör du ingen skillnad,så gör det ju livet enklare för dig 👍🏻


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2020 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Gott ! Hör du ingen skillnad,så gör det ju livet enklare för dig 👍🏻
Javisst är det händigt?

Jag har en monoinspelning på kassettband med Tom Paxton gjord från en livesändning (inte direkt dock) gjord från hörlursutgången på en liten Sony-tv. Tidigt 80-tal om jag minns rätt.
På denna finns det live-känsla så det bara ryker om det. Och på den tiden var det nog ganska analogt :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 03, 2020 14:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Brukade spela in p3 live när det fanns på min stereovideo. Det fanns ett läge på den som bara spelade in ljud och använde då större del av tonhuvudet. Bättre än kassett. Springsteen på stadion 88 spelade jag in på rullband. Senare kopplade jag tunern till datorn och spelade in direkt till hårddisken så jag kunde klippa bort jinglar och sätta trackmarks innan jag brände ut på skiva

Har en del kassetter kvar också. Ex Prince från syracuse -85. U2 dublin nyårsafton -89. Princekonserten sändes i radion och tv samtidigt så jag riggade om stereon med högtalarna på varje sida av tvn. Det var hightec på den tiden.


Top
   
PostPosted: Sun May 03, 2020 19:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Brukade spela in p3 live när det fanns på min stereovideo. Det fanns ett läge på den som bara spelade in ljud och använde då större del av tonhuvudet. Bättre än kassett. Springsteen på stadion 88 spelade jag in på rullband. Senare kopplade jag tunern till datorn och spelade in direkt till hårddisken så jag kunde klippa bort jinglar och sätta trackmarks innan jag brände ut på skiva

Har en del kassetter kvar också. Ex Prince från syracuse -85. U2 dublin nyårsafton -89. Princekonserten sändes i radion och tv samtidigt så jag riggade om stereon med högtalarna på varje sida av tvn. Det var hightec på den tiden.
Ja just det,stereovideo var fina grejer !
Å de kassetterna skulle man vilja ha ;)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited