selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Wed Mar 20, 2019 13:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Alla ni därute – Vad har ni för erfarenheter av att skicka en NAIT 1 på service hos Naim? Funderar på att skicka över min som jag köpte ny 1983 (röd LED, vit logo, SN: 10100) och som jag tror är ett väldigt tidigt ex. Det som gör mig lite tveksam är att man byter värdet på en kondensator i strömförsörjningen från 2200µF till 3300µF. Detta var något som fanns i senare revisioner av NAIT 1:an som jag hört inte låter lika bra som de tidigaste.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Wed Mar 20, 2019 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Ett alternativ är ju att skicka den till Darren hos Class A http://www.hifi-repairs.com/ Där kan du nog själv välja vilka värden du vill ha.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Wed Mar 20, 2019 16:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Jag har kollat med Class A men de följer också servicespecifikationen från Naim och byter värde på kondingen. Det är nog ett krav för att bli auktoriserad som servicecenter av Naim.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Wed Mar 27, 2019 20:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Har recappat min som är lite nyare än din. Hade inget val eftersom den gav upp. Jag tycker att den låter bra men kan inte säga om den blivit sämre. Svårt att göra den jämförelsen dessutom, det var ju länge sedan den var på topp.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Wed Mar 27, 2019 22:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
I förrgår skickade jag iväg min till Naim via den svenska distributören. Efter 36 år så borde den låta bättre efter service än innan men kanske inte lika bra eller likadant som den lät som ny 1983. Det vore intressant att veta hur du tycker din låter nu jämfört med precis innan den gav upp?


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Thu Mar 28, 2019 10:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Jag skickade den också till Naim. Den blev bättre efter recap än den var just före, men möjligen saknas lite av den magi som jag alltid upplevt tidigare. Kanske inbillning eller så är mitt minne av ungdomens spelande för positivt. Tycker fortfarande att en tidig Nait egentligen är allt du behöver :-). Jag har rätt mycket av Naim från olive/CB eran hemma och kan jämföra. Visst är det bättre men det är definitivt inte roligare.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Thu Mar 28, 2019 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Välj originalvärdena OM du vill ha den att låta exakt som den gjorde ny.

Nait 1, 2 och 3 låter alla lite olika.
Låååååånga trådar om vem som är bäst på Naimforumet.

Jag hade valt originalvärden. Jag vill ha en Nait 1 som den var. (Och en Nait 2 som DEN var)
Jag har ägt flera ex av nait 1 och 2.
Alla ex låter olika bra dessutom även då de var nya - som vanligt.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Thu Mar 28, 2019 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roger wrote:
Tycker fortfarande att en tidig Nait egentligen är allt du behöver :-). Jag har rätt mycket av Naim från olive/CB eran hemma och kan jämföra. Visst är det bättre men det är definitivt inte roligare.
Vad är "inte roligare"?
Nyare Nait eller andra Naim-stärkare?

Min 52/250-setup som jag köpte när försteget släpptes (1992??) var skitbra. och skitkul. :D
Jag lyssnade på mycket förra året, olika Naim mm och fastnade för 152XC/FlatCapXC/155XS. Tackar butikschefen Niklas på Ågrens för tipset ! 20+ erfarenhet av Naim, Linn och Lejonklou.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Thu Mar 28, 2019 16:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Välj originalvärdena OM du vill ha den att låta exakt som den gjorde ny.
Jag tror inte det går så som jag tolkar Naim och Class A's svar på frågan jag mejlade dem "I have learned that when you do a service on a NAIT 1 you change the value of a capacitor (se enclosed picture) from 2200 µF to 3300 µF. What’s the reason for this? Please be as detailed as possible."

Class A: We fit what Naim supply as their service specification for this amplifier.

Naim: The reason that this change is made is simply down to the fact that the 2,200 µF caps available today are just too small to fit in the space that then original would have occupied. So using the newer 3,300 µF capacitor means that both the space in the signal path is filled as it was before, and indeed the higher capacitance means that the preamp section in fact ends up having that bit more punch available to it. It’s as simple as that really.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Thu Mar 28, 2019 16:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Välj originalvärdena OM du vill ha den att låta exakt som den gjorde ny.

Nait 1, 2 och 3 låter alla lite olika.
Låååååånga trådar om vem som är bäst på Naimforumet.

Jag hade valt originalvärden. Jag vill ha en Nait 1 som den var. (Och en Nait 2 som DEN var)
Jag har ägt flera ex av nait 1 och 2.
Alla ex låter olika bra dessutom även då de var nya - som vanligt.
Det går nog inte vad jag vet, rätta mig gärna om jag har fel, i alla fall om den skall recappas av Naim eller Class A. Finns många trådar om det oxå.

Någon hann före mig med ett exaktare svar :-)


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Wed May 08, 2019 11:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Aug 16, 2017 11:09
Posts: 5
Hej

Får 10 års sedan skickade en kompis in sin Naim förstärkare till Naim och det var klart ett bra lyft i ljudet.

// Fredrik


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Wed May 08, 2019 14:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
fredrikr wrote:
Hej

Får 10 års sedan skickade en kompis in sin Naim förstärkare till Naim och det var klart ett bra lyft i ljudet.

// Fredrik
Jag hoppas/utgår från att det blir en påtaglig förbättring. Jag väntar fortfarande på min NAIT skall komma tillbaka från Naim. Var det en NAIT han skickade in?


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Sat Jan 30, 2021 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Ursäkta om jag är en dödgrävare när jag väcker denna tråden.

Har också en Nait 1 som jag skulle vilja få servad men är lite osäker nu med Brexit.
Det verkar lite besvärligt med leveranser och sånt.
Har hittills väntat 20 dagar på min leverans av nya B110or till mina Kan1 t.ex.

Finns det någon i Sverige som kan serva Naim på ett bra sätt?

_________________
/Andreas


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Sat Jan 30, 2021 11:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Andreas wrote:
Ursäkta om jag är en dödgrävare när jag väcker denna tråden.

Har också en Nait 1 som jag skulle vilja få servad men är lite osäker nu med Brexit.
Det verkar lite besvärligt med leveranser och sånt.
Har hittills väntat 20 dagar på min leverans av nya B110or till mina Kan1 t.ex.

Finns det någon i Sverige som kan serva Naim på ett bra sätt?
Du kan lämna den till en Naim handlare,de skickar den då till Naim,men det går troligen inte snabbare.
Jag brukar skicka till Class A i Sheffield,det brukar gå snabbt och smidigt.
Bör inte vara någon större försening pågrund av Brexit,var nog med att skriva att det är för service.


Top
   
 Post subject: Re: Naim NAIT 1 service
PostPosted: Sat Jan 30, 2021 11:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Jag kan ge en liten uppdatering på mitt serviceärende. Jag lämnade in min NAIT hos Akkelis Audio här i Göteborg för vidarebefordran till importören InStereo som skickade den till Naim. Jag kunde skickat själv till Class A men det var bara några hundralappar billigare så jag valde Naim för att det var enklare och bättre för andrahandsvärdet. Jag skulle aldrig låta någon annan än Naim eller Class A göra service. En annan fördel med att låta Naim göra servicen var att om man som jag inte hade originalkartongen kvar kom den tillbaka från Naim i ny kartong som är bra att ha vid ny transport av den.

Det finns säkert folk eller firmor i Sverige som skulle vara villiga att serva den men hur vet man vad de hittar på? De kan få för sig att "förbättra" den. Jag skulle själv aldrig ens överväga att köpa något sådant begagnat. Mitt råd är att göra som linnkan föreslår, lämna in den till en Naim-handlare så tar de hand om allt för dig.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited