selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 02, 2018 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag funderar på att köpa ett stage piano i stället för ett vanligt digitalpiano med inbyggda högtalare. Tanken är att spela med hörlurar större delen av tiden men även att koppla pianot till stereon.

Modellen som jag tittar på heter Kawai MP-10 och har balanserad utgångar som jag tänkte köra direkt till Exaktboxen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Feb 02, 2018 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Lupus wrote:
"...direkt till Exaktboxen."
Det är helt omöjligt.
Exaktbox har endast en* typ av ingång och det är Exakt Link.





* den har i och för sig även 230 volt AC ingång också. 8)


Top
   
PostPosted: Sat Feb 03, 2018 02:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Lupus wrote:
"...direkt till Exaktboxen."
Det är helt omöjligt.
Exaktbox har endast en* typ av ingång och det är Exakt Link.
Men varför inte koppla pianot till försteget?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Feb 04, 2018 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Kan inte riktigt säga tekniskt varför men koppla keyboards till stereon brukar inte bli speciellt bra. Hifi-system är helt enkelt inte konstruerade för det. Lite OT men stagepianon köper man ju om man använder det i sammanhang där man kopplar det till ett PA. För hemmabruk är det bättre att köpa något som är gjort för det dvs med inbyggt förstärkeri och högtalare. Har aldrig provat eller hört nämnda Kawai men hittar att det är en best på 30+ kilo och för något man släpar runt på så är det rätt mycket. Men det är säkert kanonbra både ljud- och spelmässigt. Gissar att det är ett begköp då modellen har utgått. Har man behov av högtalare lite mer tillfälligt hemma så är Roland FP7 ett bra stagepiano med helt ok inbyggda högtalare, numera ersatt av FP80 som väl är likvärdigt eller bättre. Men dom är antagligen inte riktigt i samma klass som den där Kawai.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 05, 2018 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har sett de som använt aktiva högtalare kopplat till liknande keyboards/stagepiano etc. Det har inte direkt varit nå Linn högtalare, utan aktiva studio högtalare med volym kontroll, men det verkar funka bra.

Hade för länge sedan en speciell kabel med kontakt för att koppla gitarr till stereo, men det var hundra år sen, nästan. Men jag vill minnas att de räkommenderade att jag skulle vara lite försiktig med volymen. Och inte koppla in effekter o sånt.att hög volym o massa dist kunde skada högtalarna, eller förstärkaren. Minns inte helt, men jag använde de till en "vanlig" stålsträngad firar, med inbyggd Mic. Så använde den bara med "rent" ljud


Top
   
PostPosted: Mon Feb 05, 2018 02:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lupus wrote:
Jag funderar på att köpa ett stage piano i stället för ett vanligt digitalpiano med inbyggda högtalare. Tanken är att spela med hörlurar större delen av tiden men även att koppla pianot till stereon.

Modellen som jag tittar på heter Kawai MP-10 och har balanserad utgångar som jag tänkte köra direkt till Exaktboxen. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Om jag hade tänkt göra det nu, hade jag gått till en musikaffär där de säljer liknande, och förklarat att jag önskar koppla ett stagepiano, eller vad för nåt elektrisk instrument o fråga,vad de rekommenderat nyförtiden. Om det är nån risk med det osv.

Du kan alltid fråga, du behöver inte säga om du inte tänker köpa nåt just där.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 05, 2018 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Comstedt wrote:
Du kan alltid fråga, du behöver inte säga om du inte tänker köpa nåt just där.
Jag tycker gott man kan/ska vara ärlig och berätta att man inte är någon kund, i alla fall inte just nu, och att man behöver råd. De allra flesta säljare i branschen är genuint intresserade av ljudutrustningar och kan se frågeställningen som ren utmaning. Och det handlar om att sälja för framtiden också. Vem vet, en person man hjälpt kanske kommer tillbaka när det finns något behov?

Jag har arbetat inom försäljning i många år och personligen hjälper jag gärna till. Men jag tar mig friheten att be den rådfrågande att pausa och vänta ifall det kommer en köpande/betalande kund...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 05, 2018 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Ja, aktiva studiomonitorer är det man har för hemmabruk till keyboard. Bara att gå till musikaffären och testa. Är liksom inte Linnpriser för att man skall bli nöjd av det man hör.

Själv har jag en aktiv PA-topp som monitor, behöver ju ha något som tål att giggas och som hörs bredvid ett trumset. Den här har bra återgivning av piano men då det bara är 8" så saknar man lite botten för orgel , man får ju kompromissa för portabilitet.
https://www.thomann.de/se/ev_zxa190b.ht ... gKl6fD_BwE


Top
   
PostPosted: Mon Feb 05, 2018 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
stefan wrote:
Ja, aktiva studiomonitorer är det man har för hemmabruk till keyboard. Bara att gå till musikaffären och testa. Är liksom inte Linnpriser för att man skall bli nöjd av det man hör.

Själv har jag en aktiv PA-topp som monitor, behöver ju ha något som tål att giggas och som hörs bredvid ett trumset. Den här har bra återgivning av piano men då det bara är 8" så saknar man lite botten för orgel , man får ju kompromissa för portabilitet.
https://www.thomann.de/se/ev_zxa190b.ht ... gKl6fD_BwE
Du råkar inte ha jämfört med >denna<? Jag har kört mycket PA med passiva sådana och separata slutsteg (med gott resutlat), men det hade varit msidigt med inbyggda slutsteg. De är nästan löjligt billiga!


Top
   
PostPosted: Sun Feb 11, 2018 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
HCL wrote:
stefan wrote:
Ja, aktiva studiomonitorer är det man har för hemmabruk till keyboard. Bara att gå till musikaffären och testa. Är liksom inte Linnpriser för att man skall bli nöjd av det man hör.

Själv har jag en aktiv PA-topp som monitor, behöver ju ha något som tål att giggas och som hörs bredvid ett trumset. Den här har bra återgivning av piano men då det bara är 8" så saknar man lite botten för orgel , man får ju kompromissa för portabilitet.
https://www.thomann.de/se/ev_zxa190b.ht ... gKl6fD_BwE
Du råkar inte ha jämfört med >denna<? Jag har kört mycket PA med passiva sådana och separata slutsteg (med gott resutlat), men det hade varit msidigt med inbyggda slutsteg. De är nästan löjligt billiga!
Nej, köpte mina ohört faktiskt då ingen hade dom hemma. Från rekommendationer på musikerforum. Ville också ha något som var litet och inte så tungt. Jag är nöjd, tycker den låter bättre än en dyrare Yamaha-monitor som jag hade till låns ett tag.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 13, 2018 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hör gikk det?

Jag tar själv gärna emot tips på keyboards, Elpiano, osv

Pris 10-25k

88, Vägda tangenter /tryckkänsliga. Ska låta så bra som möjligt om det då behövs kopplas till stereon sånär det ok ,bra det låter bra. Fint om det har hörlursingång. Kan va kul med massa andra ljud men piano/flygel ljud är viktigast.
Vara nog portabelt.att bära upp o ned en trapp i mellan. Döttrarna ska få använda det att lära sig spela på så kan bara ok att kunna ha det i källaren i mellan.
Vara hyfsat robust, då det ska bäras lite fram o tilbaka o barn ska använda det.

Om nån känner till en bra barn gitarr är det också fint
Då jag har två döttrar o den email helften vil spela piano den andra helst gitarr har stora gitarrer, men det blir för otympliga för dem. Jag vet inte om 1/2 är bäst för små barn... 7år är den största.. :|


Top
   
PostPosted: Tue Feb 13, 2018 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nord Keyboard är många musikers första val, det mindre klaviaturet väger 9 kg och låter superbt. Har en kamrat som är utövande musiker sedan länge och är lyrisk över kvaliteten. Värt att kolla in i alla fall. Prisbild 15-40 tusen beroende på modell.

Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 15, 2018 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Lupus wrote:
Jag funderar på att köpa ett stage piano i stället för ett vanligt digitalpiano med inbyggda högtalare. Tanken är att spela med hörlurar större delen av tiden men även att koppla pianot till stereon.

Modellen som jag tittar på heter Kawai MP-10 och har balanserad utgångar som jag tänkte köra direkt till Exaktboxen. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Om du har balanserade ingångar eller notsv på din anläggining så varför inte. Verkar kostigt att pröjsa 100kkr för en stereo och koppla Pianot till Clas Ohlson grejer FÖR ATT LYSSNA HEMMA onm det ändå är placerat i anslutning till varandra.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 17, 2018 02:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Köpte Nord Electro 3 när det kom 2009. Rätt dyrt men det var det värt. Det finns några grejer som man i efterhand tycker det är det bästa man köpt här i livet. Bland dessa finns Linn LP12 och denna Nord. Har också ett Yamaha CP40 stage piano, helt ok men inte som Nord.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 17, 2018 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Företaget som tillverkar Nord keyboards heter Clavia och håller till på Södermalm i Stockholm. Jag har haft Clavia som kund i över tio år och är där någon varannan månad.
Det är ganska speciellt att gå runt i deras lokaler (tre plan), i princip alla lyssnar på musik och väldigt många spelar i band.
Dom har stenhård kvalitetskontroll och många fiffiga lösningar. Bland annat kalibrerar dom anslagen på tangenterna så att dom sker på exakt samma ställe över hela keyboarden. Har för mig att dom är ensamma om detta.
På översta våningen sitter programmerare som jobbar med nya funktioner, optimering av kod (väldigt tidskänsligt förstås) och buggfixar.
Dom har även ett stort rum med mängder av gamla klassiska keyboardsoch orglar från alla stora tillverkare. Dessa keyboards har ofta blivit stämda och genomgångna av tillverkarna själva. Dom har använts till att sampla ljud som förstås skall låta så lika originalet som möjligt när dom spelas upp på Clavias keyboards.
Dom vinner pris efter pris på utländska mässor för sina produkter. Riktigt kul med "små" svenska företag som kan hävda sig mot dom stora drakarna, Yamaha, Roland, etc.
Som lite kuriosa så får inga band eller musiker någonting gratis av Clavia, det är deras policy.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited