selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sun Feb 18, 2018 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag vet några som använder nord, men de är "proffs" om man vill använda det till att bara spela på. Och om barn ska använda det, är de enkla då? Är ett myller av knappar på dem. Tänker att de med mindre knappar eller som har en stor touchpad kanske är mer intuitiva att använda?

Om det går att koppla till stereo och hörlurar så räcker de i princip. Är ingen nackdel med inbyggda högtalare men de skulle bara bli använda om man tog pianot in på ett rum, och då går det bra med hörlurar istället

DAC: jag vet inte hur bra en numerik är, men jag förstår att är tanken att skaffa en dac som är så billig i mellantiden, och kunna få pengarna tillbaka är det nog svårt att hitta nåt annat. Kanske en parasound zdac, vet inte hur de är, me. De är billiga och se är ett vanligt märke så borde vara lätt att bli av med.

Om en oppo är bättre digitalt in än en unidiskSC vet jag inte, men de är iaf betydligt dyrare. Generellt skulle jag säga att oppon är bra på Blu-Ray, och halvbra på mycket saker. Dock är den imte bättre på nåt av allt den kan om man jämför med andra maskiner som bara har en uppgift i prisklassen. Som försteg är det inte nära en kompis, som digital "dac" vet jag inte. Har dock bara haft fram til 105d inte provat de nyaste med 4k.
Ska man ändå ha en Bluray och inte vill köpa en extra dac osv. Så är oppon ett bra alternativ.

Ska du ändå ha en dsm senare, så börja hellre leta efter det. Då jag förstår att du är ute efter nåt på lite budget, hade jag satsat på nån typ av renew DSM Akurat, eller klimax. Jag hade sträckt mig till en klimax... Om inte annat så när nästa klimaxdsm uppgradering kommer, så faller de renewdsm i pris. Då blir det fortfarande utan katalyst, men på budget kan man inte få allt


Top
   
PostPosted: Sun Mar 04, 2018 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tack för alla svar, det jag inte blir helt klok på är hur och varför stereon skulle gå sönder. Precis som Fredrik skriver så känns det lite konstigt att köpa ett par extra högtalare för några tusenlappar när man redan har en anläggning som kostar som Italiens stadsskuld....

Och självklart skulle jag kopplat Pianot till DSM, och inte till exaktboxen (Roland :roll: )...

Viktigt för oss var en ordentlig träklav, annars gillar jag också Nords produkter, dock onödigt mycket funktioner för oss som endast är intresserad av ett vanligt Piano.

Valet föll faktist på ett äldre men påkostat Yamaha Clavinova (ett vanligt elpiano) vilket känns mycket lyckat.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Mar 04, 2018 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har inte heller förstått varför man inte kan koppla pianot till anläggningen. Precis som med andra källor handlar det om att inte spela så högt så man har sönder sina högtalare, i övrigt handlar det ju om musik inom samma spektrum som när man spelar fonogram.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Mar 04, 2018 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Jag har inte heller förstått varför man inte kan koppla pianot till anläggningen. Precis som med andra källor handlar det om att inte spela så högt så man har sönder sina högtalare, i övrigt handlar det ju om musik inom samma spektrum som när man spelar fonogram.
Stefan antydde att det inte alltid blir så bra, men det går. Man behöver rätt kablar och ganska ofta så har studiogrejer balanserade utgångar och det är säkert inte alltid de låter optimalt om man kopplar dom till obalanserad ingång, men det funkar oftast. Låter det bra så är det ofta också bra.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 04, 2018 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det finns som tur var balanserat i ADSM ;)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited