selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Davaar 4.60.193
PostPosted: Thu Jan 04, 2018 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tycker det skrivs alltför sällan vilka erfarenheter man har gällande upplevd ljudkvalitet av de olika mjukvarorna till DS. Därav detta inlägg. :)

Har under en längre tid använt mig av Davaar 4.52.119, som jag tycker varit väldigt bra och därmed inte ansett mig behöva göra några uppdateringar.

Men efter att Linn uppdaterade Kazoo till 4.11.252, så försvann samtidigt möjligheten att reglera volymkontrollen mha iPad/iPhone. Eftersom jag har KDS kopplat direkt till slutstegen, var jag därför "tvungen" att uppgradera till senaste Davaar 4.60.193. Annars att jag endast kunna använda fjärrkontrollen för att reglera volymen. Tydligen var det en bugg i tidigare versioner av Kazoo som hade rättats, men som fick andra följdeffekter. :?

Får nog säga att jag blev mycket positivt överraskad. Rent ljudmässigt anser jag att den överträffar 4.52.119. Vilka erfarenheter har du?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 4.60.193
PostPosted: Thu Jan 04, 2018 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, jag tycker också Davaar 4.60.193 funkar alldeles utmärkt i min KDS/1. Men jag känner mig som sämsta referensen när det gäller utvärdering av mjukvaruversioner. Brukar regelmässigt uppgradera till senaste betaversionerna och har bara undantagsvis backat till tidigare versioner. Då bara vad jag minns på grund av gravare funktionalitetsproblem (inte ljudmässigt) i min applikation.

Orkar inte göra några djupare analyser av ljudmässiga skillnader mellan versionerna. Ibland inbillar jag mig att det låter bättre än vanligt, men skriver gärna bort det som placeboeffekter om inte release informationen innehåller uttryckliga förändringar av själva ljudlinan. I vilket fall som helst upplever jag eventuella skillnader bland mjukvaruversionerna som minimala jämfört med det mesta annat i ljudkedjan.

De senaste släppen ska ha med funktionalitet för att kunna spela DSD, men bara med AKM chipet i Katalyst. Så jag vet inte vilken påverkan det haft för oss på gamla hårdvaran. Jag saknar fortfarande funktionalitet från Kinsky i Kazoo, så sånt skulle jag gärna se i kommande mjukvaruversioner.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 4.60.193
PostPosted: Thu Jan 04, 2018 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jag kör fortfarande 4.20.916 (KDSM/1), då jag inte fått klart för mig om någon av de senare verkligen är bättre och jag har inte haft tid (eller lust att testa mjukvaror den tid jag haft att bara lyssna på musik).

Finns det några samstämmiga åsikter ang. mjukvarorna idag?


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 4.60.193
PostPosted: Fri Jan 05, 2018 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
Jag kör fortfarande 4.20.916 (KDSM/1), då jag inte fått klart för mig om någon av de senare verkligen är bättre och jag har inte haft tid (eller lust att testa mjukvaror den tid jag haft att bara lyssna på musik).

Finns det några samstämmiga åsikter ang. mjukvarorna idag?
Är nog svårt att få samstämmiga uppgifter. Har aldrig haft 4.20.916 installerad, så jag kan inte uttala mig om den. Hade dock en längre tid 4.12.357. Tyckte den var bra. Men efter möjligheten att använda Tidal kom, installerade jag 4.24.1066 som var den version som då krävdes.

Upplever senaste versionen som både ljudmässigt bra, men också klart stabilare. Hade tidigare gjort en inställning av min KRDS i Konfig så att den blåa ljusdioden skulle vara tänd i stand by o släckt under drift. Det fungerade inte i förra versionen (dioden släcktes efter en stund i stand by-läge), men gör det nu. Och ibland tog det tid för Kazoo att hitta min KDS, men det problemet är också borta. Så det är nog som Linn säger att kombinationen med nya programvaran för Davaar och Kazoo, så har de tagit bort någon bugg.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited