selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jul 12, 2017 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag har byggt om lite i nätverket, installerat en ny router som är bryggad mot den gamla. (Telia kräver att man har kvar den gamla, och det finns vad jag vet INGA alternativ!)

Men,, Majik DS hänger på Telias router.

Paddan loggar in på min nya (som har BRA wifi!).

Nu kommer inte paddan åt Majik längre,,, antar att det är så enkelt att det inte spontant går någon information på det lokala nätverket.

Vad skall jag göra? Vill helst inte ha en jättelång nätverkskabel mellan Majik och den nya routern.


Tacksam för er hjälp!


Hej förresten,, det var ett tag sedan jag skrev något här <3

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Jul 12, 2017 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Light Head wrote:
Jag har byggt om lite i nätverket, installerat en ny router som är bryggad mot den gamla. (Telia kräver att man har kvar den gamla, och det finns vad jag vet INGA alternativ!)

Men,, Majik DS hänger på Telias router.

Paddan loggar in på min nya (som har BRA wifi!).

Nu kommer inte paddan åt Majik längre,,, antar att det är så enkelt att det inte spontant går någon information på det lokala nätverket.

Vad skall jag göra? Vill helst inte ha en jättelång nätverkskabel mellan Majik och den nya routern.


Tacksam för er hjälp!


Hej förresten,, det var ett tag sedan jag skrev något här <3
Kan du göra en enkel skiss på hur allt är kopplat ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Jul 12, 2017 19:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag kan beskriva i sin enkelhet..

Teliarouter,, ansluten till www (fiber)

Majik SD ansluten till port 2
Kabel för bryggning ansluten till port 4 (enligt manual)


Netgearrouter

Kabel från Port 4 sitter i anslutningen för www



Paddan ansluter till Netgear wi-fi



Blev det tydligt?

Netgearrouter har IP 192.168.1.1
Paddan har IP 192.168.1.4


Teliaroutern har IP 192.168.1.1 (bryggad)
Majik DS har IP 192.168.1.203


Om jag pingar Majik DS så svarar den inte.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Jul 12, 2017 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Du har två nätverk, två LAN. Paddan får IP från Netgear och Majik från Telias. Det är två olika 192.168...-nätverk. Därför kan dom inte kommunicera med varann. Du måste ansluta allt på samma LAN helt enkelt! Som du har det konfigurerat nu så måste du alltså ansluta allt till Netgear.

Men Telias router skall inte behövas alls om man inte kör deras Telefoni. Man kan trycka in vilken router som helst i fiberswitchen. Det skall funka.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 12, 2017 21:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Har tv via fiber också, så därför måste jag ha kvar deras himla router.

Hur gör jag för att skapa ett nät?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jul 13, 2017 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Du måste koppla allt till samma router, Telia eller Netgear. Du kan inte ha en router mellan DS och resten av utrustningen,

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Jul 13, 2017 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Här i Tyskland är det olagligt för telekom-företagen att föreskriva vilken router du använder. Är ev. en switch (rekommenderas: Cisco) ett alternativ till den andra routern?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Jul 13, 2017 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
TV-boxen får IP från Telia och använder inte en intern 192.168-adress. Alltså borde man kunna trycka in TV-boxen direkt i fiberswitchen, den behöver ingen router med DHCP. Är ju bara att koppla in både Netgear och TV-boxen direkt till switchen och se om det funkar vetja.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 13, 2017 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Tendaberry wrote:
Här i Tyskland är det olagligt för telekom-företagen att föreskriva vilken router du använder. Är ev. en switch (rekommenderas: Cisco) ett alternativ till den andra routern?
Du kan använda vilken router du vill även med Telia, fast då funkar inte att ha TV via Telia eftersom dom har någon form av TV-avkodare i sin router.

Vi skippar all TV via bredbandet och kör grundutbudet via bordsantenn samt streamar Netflix och Viaplay.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Jul 13, 2017 23:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
leif_lar wrote:
Tendaberry wrote:
Här i Tyskland är det olagligt för telekom-företagen att föreskriva vilken router du använder. Är ev. en switch (rekommenderas: Cisco) ett alternativ till den andra routern?
Du kan använda vilken router du vill även med Telia, fast då funkar inte att ha TV via Telia eftersom dom har någon form av TV-avkodare i sin router.

Vi skippar all TV via bredbandet och kör grundutbudet via bordsantenn samt streamar Netflix och Viaplay.

Ja det är så sorgligt! Man tvingas använda deras router.

Jag vill att den skall agera switch, snarare än router.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Jul 14, 2017 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Light Head wrote:
Ja det är så sorgligt! Man tvingas använda deras router.

Jag vill att den skall agera switch, snarare än router.
Vi körde tidigare med en Telia-router men önskade använda "vår egen" Cisco. Efter ett samtal till Telia inaktiverade de sin router så signalen i princip bara gick igenom, men vi kunde tappa av tv-signalerna. På min fråga om detta var något jag kunde styra själv ifall vi ångrade oss var svaret nej.

Kanske ett samtal till Telia support skulle lösa problemet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jul 14, 2017 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Bill50x wrote:
Light Head wrote:
Ja det är så sorgligt! Man tvingas använda deras router.

Jag vill att den skall agera switch, snarare än router.
Vi körde tidigare med en Telia-router men önskade använda "vår egen" Cisco. Efter ett samtal till Telia inaktiverade de sin router så signalen i princip bara gick igenom, men vi kunde tappa av tv-signalerna. På min fråga om detta var något jag kunde styra själv ifall vi ångrade oss var svaret nej.

Kanske ett samtal till Telia support skulle lösa problemet?

/ B
Det här är ju precis vad Light Head har gjort! Bryggat port 4 så att Netgear får Telias publika IP som WAN.

Hoppas Light Head nu har insett att ALLT sedan måste anslutas till Netgear-routern, paddan på Wifi och DS med kabel.

Men om vi vänder på frågan... dålig Wifi på Telias router? Är det som så att du har en äldre modell som inte har AC/5Ghz Wifi ? I så fall tycker jag du skall kräva att få den utbytt till senaste modellen. Jag har Telia fiber 100/100 och deras senaste modell och dålig Wifi är det absolut inte även om det säkert finns sånt som är bättre. Så här ser min router ut
https://www.telia.se/privat/bredband/pr ... vac-xtream


Top
   
PostPosted: Fri Jul 14, 2017 06:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
stefan wrote:
Bill50x wrote:
Light Head wrote:
Ja det är så sorgligt! Man tvingas använda deras router.

Jag vill att den skall agera switch, snarare än router.
Vi körde tidigare med en Telia-router men önskade använda "vår egen" Cisco. Efter ett samtal till Telia inaktiverade de sin router så signalen i princip bara gick igenom, men vi kunde tappa av tv-signalerna. På min fråga om detta var något jag kunde styra själv ifall vi ångrade oss var svaret nej.

Kanske ett samtal till Telia support skulle lösa problemet?

/ B
Det här är ju precis vad Light Head har gjort! Bryggat port 4 så att Netgear får Telias publika IP som WAN.

Hoppas Light Head nu har insett att ALLT sedan måste anslutas till Netgear-routern, paddan på Wifi och DS med kabel.

Men om vi vänder på frågan... dålig Wifi på Telias router? Är det som så att du har en äldre modell som inte har AC/5Ghz Wifi ? I så fall tycker jag du skall kräva att få den utbytt till senaste modellen. Jag har Telia fiber 100/100 och deras senaste modell och dålig Wifi är det absolut inte även om det säkert finns sånt som är bättre. Så här ser min router ut
https://www.telia.se/privat/bredband/pr ... vac-xtream

Jag har en äldre/annan modell. Telia VÄGRAR byta ut den, och de står på sig att det jag kör nu är enda lösningen.

Har allt lagt ner rätt mycket tid med deras support!

Bor i lägenhet, betong och tegel. I ett av rummen var det katastrof med wi-fi, 5-20mbit som varierade en hel del. Efter att ha installerat och bryggat en Netgear R7000 så ligger det på 120 rätt stabilt.

Av utrymmesskäl så är det inte lätt att använda R7000 som anslutningspunkt för kabel.

Vill helst inte ha massa långa kablar liggandes, då hade jag redan från början valt att använda kabel till alla rum. :D

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Jul 14, 2017 06:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
All router-funktion måste skötas av en enda låda, det stämmer. Däremot finns det flera sätt att åstadkomma det. Det jag gjorde för att slippa onödigt långa kabeldragningar är att jag skaffade en "wifi-förlängare" modell TP-Link RE210 som dels ger mig bättre wifi i lägenheten långt från Telias router, dels ger mig ett kabeluttag så jag kunde dra en kabel till min DS.

Det var den här jag skaffade:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... 750-p61242

Scrolla ned en bit på Kjells sida så ser du en förklarande video.

Min koppling är alltså att all "router-funktion" (dela ut IP-nummer etc etc) sköts av Telias låda (jag har en Technicolor) och den är kopplad till datorer m.m. i "datorhörnan". Sen i vardagsrummet sitter wifi-förlängaren som dels ger mig bättre wifi i vardagsrummet för paddan etc, dels ger det mig en sladdkoppling till DS-spelaren. När jag loggar in på Technicolor-lådan så ser det ut som om allt i vardagsrummet kommer via Wifi - vilket det ju gör för den.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 14, 2017 06:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
Vill dock lägga till att jag har långsammare nätkoppling än dig, så om den där TP-linklådan når den prestanda du vill ha kan jag inte svara på. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited