selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jun 08, 2017 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Noterar att min KRDS blir betydligt varmare än min KDS.

Medan KDS är "så gått som kall", är chassit på min KRDS väldigt varmt. Funderar t o m på att montera en extern fläkt att kyla den med när jag inte lyssnar. Båda är placerade i samma typ av möbel. Dock har KRDS mindre luftutrymme runt sig än KDS, men inte så mycket att det borde bli så mycket varmare.

Visserligen är chassit på KDS gjort av tjock aluminium och kyler väl därför bättre än KRDS tunna plåtchassi, men så stor skillnad tycker man inte att det borde vara. Sedan sitter väl också kretskortet upp och ner på KDS.

Har ägt tre olika KRDS och alla tre har blivit lika varma. Är det någon mer ägare av KRDS som noterat hög värmeutveckling? Och hur är det med MDS och ADS? Blir de varma?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jun 08, 2017 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
MDS och ADS blir inte varma.
Har haft båda, alltid i rack med fritt luftflöde åt alla håll.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Jun 08, 2017 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Något är fel.
De förbrukar endast några ynka 8-16W.
Blir inte varma ens i 100% tätt skåp.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 08, 2017 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Något är fel.
De förbrukar endast några ynka 8-16W.
Blir inte varma ens i 100% tätt skåp.
Konstigt eftersom samtliga tre KRDS som jag har/har haft blivit/blir varma och svårt att veta vad som i så fall skulle vara fel. Egentligen har det väl inte med låg effektförbrukning att göra om en apparat blir varm. Ett modem eller router kan ju också bli varma och de drar ju inte så mycket ström. Kanske är det en klass A-konstruktion.

Övrig utrustning som står i möbeln är LP12, förstärkaren (blir ljummen), Linto och Lingo (inte nämnvärt varma). De båda senare har dessutom betydligt mindre luftcirkulation runt sig. Samtliga kopplade till samma grenuttag (Naim Music Line). Dock har jag inte jordat i huset. Kanske det som är felet. KRDS är nämligen kopplad till första uttaget i grenuttaget och det är ju stjärnjordat. Ska prova att byta till annat.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Jun 09, 2017 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Vad är varmt? 35C 50C ändå mer?

Borde bli varmare än en ds/dsm med tanke på olika chassi. Men jag tycker det är lite märkligt om den blir lika varm eller mer än en förstärkare. Även om förstärkarna är väldigt effektiva så drar de betydligt mer om man vrir upp volymen littegrann om du inte har några väldigt effektiva högtalare och bara lyssnar försiktigt/ moderat.

Andra som har erfarenheter av renew och värme? Jag har dessvärre sålt mina Renee så kan inte jämföra.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 09, 2017 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Vad är varmt? 35C 50C ändå mer?

Borde bli varmare än en ds/dsm med tanke på olika chassi. Men jag tycker det är lite märkligt om den blir lika varm eller mer än en förstärkare. Även om förstärkarna är väldigt effektiva så drar de betydligt mer om man vrir upp volymen littegrann om du inte har några väldigt effektiva högtalare och bara lyssnar försiktigt/ moderat.

Andra som har erfarenheter av renew och värme? Jag har dessvärre sålt mina Renee så kan inte jämföra.
Chassit spelar ingen roll, 16W värmer pyttelite oavsett.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 09, 2017 20:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Min KRDS/0 är ganska varm också, inte het men varm så kanske 35-40C?
Boazu är ljumen (30C, på låg nivå just nu), och Lingo 1 kall.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 09, 2017 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Mätte temperaturen på chassit på min KRDS. Det låg på ca 38 grader. Har en balkongdörr precis bakom där stereomöbeln står. Öppnade den för att öka ventilationen. Efter en halvtimma var chassit på KRDS kallt.

Tyder alltså på att ventilationen runt min KRDS kan/bör förbättras. Påståendet att den inte skulle bli varm "i ett 100% tätt skåp" kan därmed rimligtvis inte stämma. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Jun 09, 2017 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
16watt är nog för att det ska kunna bli varmt under rätt/fel förutsättningar hur man nu ser det. Men skadligt varmt, och en så stor låda, det tror jag inte. Personligen tycker jag inte 38C låter så farligt. Det är inte så högt att det borde vara skadligt varmt inne i den, det är det mest intressanta.

Men den största frågan är kanske, låter den bättre om den är 30C , 38C eller kanske 39C. De flesta hifiprylar låter bättre​ när de fått köra sig varma. Men det finns som regel ett span där de är bäst. Du får testa på ett underlag där du har lättare att reglera värmen och jämföra.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 10, 2017 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
torig wrote:
Mätte temperaturen på chassit på min KRDS. Det låg på ca 38 grader. Har en balkongdörr precis bakom där stereomöbeln står. Öppnade den för att öka ventilationen. Efter en halvtimma var chassit på KRDS kallt.

Tyder alltså på att ventilationen runt min KRDS kan/bör förbättras. Påståendet att den inte skulle bli varm "i ett 100% tätt skåp" kan därmed rimligtvis inte stämma. :wink:

/mvh
Vidhåller att 16W inte kan värma den.
Som sagt, något är fel. Får den värme från något annat? Luftström, annan apparat? Säg mig är KRDS möjligen ansluten ojordad eller är den ihopkopplad med något som skapar krypströmmar?
Kan vara mer ström som passerar KRDS än normalt.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 14, 2017 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
torig wrote:
Mätte temperaturen på chassit på min KRDS. Det låg på ca 38 grader. Har en balkongdörr precis bakom där stereomöbeln står. Öppnade den för att öka ventilationen. Efter en halvtimma var chassit på KRDS kallt.

Tyder alltså på att ventilationen runt min KRDS kan/bör förbättras. Påståendet att den inte skulle bli varm "i ett 100% tätt skåp" kan därmed rimligtvis inte stämma. :wink:

/mvh
Vidhåller att 16W inte kan värma den.
Som sagt, något är fel. Får den värme från något annat? Luftström, annan apparat? Säg mig är KRDS möjligen ansluten ojordad eller är den ihopkopplad med något som skapar krypströmmar?
Kan vara mer ström som passerar KRDS än normalt.
Isolerar man den nog mycket kan du få den och bli så varm att den till slut går sönder.... Om du får det til UTAN o Labba kraftigt med miljön är en annan sak, men det går nog fint med 5watt också..

Skriver detta mest för att det är kul att vara kverulant ibland. Men om du tänker efter får du nog också till en miljö där det hade gått.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 16, 2017 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Comstedt wrote:
Isolerar man den nog mycket kan du få den och bli så varm att den till slut går sönder.... Om du får det til UTAN o Labba kraftigt med miljön är en annan sak, men det går nog fint med 5watt också..

Skriver detta mest för att det är kul att vara kverulant ibland. Men om du tänker efter får du nog också till en miljö där det hade gått.
Håller med. Apparatlådan, hur tätt man ställer apparaterna och ventilationen runt dessa är enligt mig viktig. Sedan hur mycket elektronik apparatlådan innehåller spelar förmodligen också roll. Apparatlådan till KRDS är liten och "välfylld". Elektroniken sitter dessutom mer tätt jämfört med KDS som har en större och kraftigare låda. Ta t ex apparater som Majik DS, Linto och Lejonklou Boazu, där samtliga är förvånansvärt "tomma" på elektronik. Deras elektronik får därmed mer luft omkring. Visst bör det skapa förutsättningar för en bättre kylning.

I mitt fall (där jag har KRDS) står apparterna dessutom väldigt tätt. Sedan jag reflekterade över den höga värmeutvecklingen, har jag nu kraftigt förbättrat ventilationen runt KRDS och den är numera "lika kall" som min KDS, vilket bör betyda att den också får en liknande driftstemperatur.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Jun 16, 2017 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Bästa lösningen....

DIY CNC fräst kopparklimaxchassi, tänk så tufft... Gäller bara att se till att det som skall kylas har god kontakt, och att inte kortsluta nåt som inte borde ha kontakt med den... Kan eventuellt ha små innlegg i den i aluminium eller nåt annat för att få lite kontrasterande färger. 8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited