selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 05, 2017 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Sportis: Vad som är bra eller inte är en sak, vad som är praktiskt möjligt (för mig) en annan.
Vet, men trådlös brygga är hyfsat enkelt o dessutom bra.
Besök närmaste Webhallen, o be om hjälp. De är proffsiga inom detta.
Självklart är trådat separat nätverk till DS/NAS bäst. Jag tolkade dock Bill 50x att han inte hade möjlighet att koppla DS trådat till switch, NAS, router utan därför behövde köra DS mha wifi till sin stereo. Därav mitt förslag till lösning iaf.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri May 05, 2017 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Bill,
Är DS det absolut enda som du behöver koppla in på det nya nätverket ? Eller tänkte du använda det till annat också ?
Har du trådlöst idag ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri May 05, 2017 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Mina två Nighthawk R7000 har funkat suveränt för vårt trådlösa nätverk i lägenheten. Överlägset bättre än tidigare försök till lösningar. Kan verkligen rekommenderas.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri May 05, 2017 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Mina två Nighthawk R7000 har funkat suveränt för vårt trådlösa nätverk i lägenheten. Överlägset bättre än tidigare försök till lösningar. Kan verkligen rekommenderas.

/mats
Kul att fler kör samma lösning! Som sagt bra grejer, de bara tuffar på.
Vill man spara lite så skaffa två routrar som fixar "bridge mode". Enklare o billigare. Men som alltid köp rejält direkt =billigare i längden.


Top
   
PostPosted: Fri May 05, 2017 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Bill,
Är DS det absolut enda som du behöver koppla in på det nya nätverket ? Eller tänkte du använda det till annat också ?
Har du trådlöst idag ?
Har trådlöst idag. Jag har idag:
Fiber in, denna går till en Cisco/Linksys router. Från denna går det kabel till mina datorer inklusive den som agerar NAS/server. Här finns all min musik inklusive kopplingen till Spotify. Linksys-routern har även en trådlös funktion och det är den jag använder för att mata min Squeezebox. Tyvärr finns det ingen möjlighet att dra en Ethernetkkabel från routern till Squeezeboxen/DS trots att det fysiska avståndet bara är typ 5-6 meter. Så det är trådlöst som gäller. Eftersom det fungerar bra är min fråga alltså hur man matar en DS trådlöst. Huruvida det trådlösa låter lika bara som trådat har jag ingen aning om eftersom jag ändå inte kan köra trådat och därför inte testat.

DS'en blir alltså inte det enda som kopplas in på det befintliga nätverket utan iPads, smartphones etc utnyttjar också den trådlösa delen. Och naturligtvis hänger alla datorerna i huset plus tv'n trådat på routern.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 05, 2017 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
leif_lar wrote:
Bill,
Är DS det absolut enda som du behöver koppla in på det nya nätverket ? Eller tänkte du använda det till annat också ?
Har du trådlöst idag ?
Har trådlöst idag. Jag har idag:

DS'en blir alltså inte det enda som kopplas in på det befintliga nätverket utan iPads, smartphones etc utnyttjar också den trådlösa delen. Och naturligtvis hänger alla datorerna i huset plus tv'n trådat på routern.

/ B
Min squezebox har pajjat eller så har någon sladd trillat or bakom.. Installerade softsqueeze på samma dator som kör squeezebox server, kan para sig med KDSM utan problem.

Det jag inte förstår här är bara för att sqboxen kör trådlöst, kan ju DS:ne vara trådad? De behöver ju inte stå i närheten av varandra?
Har du pratat med någon om Homeplugs? Eller Range extender? Den jag såg hade nog en trådad port on jag inte minns fel. Litet avstånd=bra signal.


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Eftersom det fungerar bra är min fråga alltså hur man matar en DS trådlöst. Huruvida det trådlösa låter lika bara som trådat har jag ingen aning om eftersom jag ändå inte kan köra trådat och därför inte testat.

DS'en blir alltså inte det enda som kopplas in på det befintliga nätverket utan iPads, smartphones etc utnyttjar också den trådlösa delen. Och naturligtvis hänger alla datorerna i huset plus tv'n trådat på routern.
Vad jag vet kan du inte mata trådlöst direkt in i någon Linn DS. Men det borde väl vara möjligt att köra en separat trådlös brygga till DS:en via två separata trådlösa hubar/routrar, om du inte vill ha den hängande i det övriga trådlösa nätverket? Dyrare och fler burkar, men kanske bättre?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
TL-WR802N verkar ju kunna lösa dina problem. Man ställer in den i "Client mode":

Enligt:
http://www.tp-link.com/us/faq-1323.html
Attachment:
image001_1477555783331r.jpeg
image001_1477555783331r.jpeg [ 10.23 KiB | Viewed 4907 times ]
---

Jag satt och supportade en kund med ett ADSL-modem som behövdes bryggas för längesedan. Minns att det var ett TP-link och saknade all vettig dokumentation och hade ett totalt ologiskt webgränssnitt. Jag brukar inte ge upp i första taget, men det där modemet vann den matchen, det var totalt hopplöst att få det att fungera i bryggat läge.

Ni forummedlemmar som använder denna AP verkar nöjda i alla fall ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
TL-WR802N verkar ju kunna lösa dina problem. Man ställer in den i "Client mode":
Om allt funkar som specen utlovar är detta kanon! Någon som testat?


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
sportbilsentusiasten wrote:
leif_lar wrote:
TL-WR802N verkar ju kunna lösa dina problem. Man ställer in den i "Client mode":
Om allt funkar som specen utlovar är detta kanon! Någon som testat?
En kompis kör det med Majik DSM. Routern står i farstun och DSM'en i vardagsrummet och hon ville inte dra kabel. Har dock inte jämfört mot kabelbundet.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jag kör ASUS router och bryggning (mellan en sådan > här < och till en något äldre liknande ASUS-router) mellan hus och garage (flera väggar) och fick då 50x bättre bandbredd än att bara haka på husets router-signal. Jag antar att det skulle funka ungefär lika bra med en sådan > här < i garaget. Jag har dock inte testat någon av dessa produkter i DS-nätet, så jag vet inte hur de påverkar signalkvaliteten till en DS. Dock använder jag den för att streama musik, men inte mellan NAS och DS.


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag hade nog valt en trådlös brygga kopplat till en switch och den hade jag kopplat en nas och DS till.

Då får du högre kvalitet och funktionalitet när du kör lagrad musik, och så kan du eventuellt streama Spotify trådlöst.


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Jag hade nog valt en trådlös brygga kopplat till en switch och den hade jag kopplat en nas och DS till.

Då får du högre kvalitet och funktionalitet när du kör lagrad musik, och så kan du eventuellt streama Spotify trådlöst.
Yepp, som jag gör idag.

Men en switch behövs även till TL-WR802N (den billiga o smart) då den endast har ETT nätverksuttag.


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Comstedt wrote:
Jag hade nog valt en trådlös brygga kopplat till en switch och den hade jag kopplat en nas och DS till.

Då får du högre kvalitet och funktionalitet när du kör lagrad musik, och så kan du eventuellt streama Spotify trådlöst.
Håller med. En switch på det segmentet ger lite extra flexibilitet dessutom. Och strular det trådlösa kan man iaf streama från NAS.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat May 06, 2017 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:
Jag hade nog valt en trådlös brygga kopplat till en switch och den hade jag kopplat en nas och DS till.

Då får du högre kvalitet och funktionalitet när du kör lagrad musik, och så kan du eventuellt streama Spotify trådlöst.
Yepp, som jag gör idag.

Men en switch behövs även till TL-WR802N (den billiga o smart) då den endast har ETT nätverksuttag.
Till skillnad från TL-WR802N så har en Asus RP-AC68U FEM nätverksuttag och man slipper därmed en switch. :wink:
Fast har du en Nighthawk, så kanske Netgear AC1200 är roligare/bättre.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited