selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn om MQA
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
https://www.linn.co.uk/blog/mqa-is-bad- ... -317792733

Länk til detta i Linn blogg


Top
   
 Post subject: Re: Linn om MQA
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Comstedt wrote:
https://www.linn.co.uk/blog/mqa-is-bad- ... -317792733

Länk til detta i Linn blogg
Jag tycker det ligger mycket i det de skriver, men mycket tråkigt att man väljer en affärsmodell med så stark inlåsningseffekt. Det gör att jag helst ser att MQA inte får det genomslag som dom önskar.

Kommersiellt är en sak, men hur det låter är givetvis viktigare och där är jag inte helt övertygad. Någon anna som jämfört?


Last edited by HCL on Sat Apr 01, 2017 08:41, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn om MQA
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag fick höra nyligen att det är inte så mycket ett bättre format ljudtekniskt. Men det är ett format som har en del tekniska lösningar inbyggd som gör det bättre och tryggare för alla, från bolag som levererar musik till den som lyssnar på det. Det ska garanteras vara av rätt kvalitet genom alla ledd jämfört med flac.

En stor nackdel var tydligen att flac kan göras om fram och tillbaka och då kan inte kunden veta om källan faktiskt är högupplöst.
Jämförelse gjordes med DVD, att när det kom med Bluray skulle man köpa samma film igen, men risken var att källan fortfarande var i SD upplösning, och som när det nu kommer 4k filmer så kommer de flesta bara vara omskalningar från en källa med lägre upplösning än den reklamerade 4k...

På sett och viss förstår jag den biten, men jag har inte sysslat med nån direkt kopiering av otillförlitligt material, så för min del är jag inte så rädd för att få sämre kvalitet på det jag faktiskt köpt... Men jag ser att för den som laddar hem pirat från nätet kan de aldrig veta. Men och andra sidan är väl inte de betalande kunder direkt...


Top
   
 Post subject: Re: Linn om MQA
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
MQA är i princip en krånglig lösning på ett problem som knappt finns. Och en lösning som skapar inlåsningseffekter och ett (åtminstone partiellt) monopol. Detta kommer aldrig slå igenom, jag frestas att säga - "Nice Try Guys!"

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn om MQA
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Mytek har massa dac's streamers med mqa hårdvara. Men känner ingen som har den. Men kan säkert få till en test nån gång hos en eller Ann handlare eller nån kund som köpt. Det förutsätter dock att man kan få tag i samma fil i både HD flac som MQA så de har samma förutsättningar.

För att jämföra en HD fil oavsett flac, eller MQA, eller what not.. med samma fil i CD kvalitet strömmat från tex tidal borde bli ganska ojämnt. Och är det inte det , så är det vartfall ett dåligt format...


Top
   
 Post subject: Re: Linn om MQA
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Jag fick höra nyligen att det är inte så mycket ett bättre format ljudtekniskt. Men det är ett format som har en del tekniska lösningar inbyggd som gör det bättre och tryggare för alla, från bolag som levererar musik till den som lyssnar på det. Det ska garanteras vara av rätt kvalitet genom alla ledd jämfört med flac.

En stor nackdel var tydligen att flac kan göras om fram och tillbaka och då kan inte kunden veta om källan faktiskt är högupplöst.
Jämförelse gjordes med DVD, att när det kom med Bluray skulle man köpa samma film igen, men risken var att källan fortfarande var i SD upplösning, och som när det nu kommer 4k filmer så kommer de flesta bara vara omskalningar från en källa med lägre upplösning än den reklamerade 4k...

På sett och viss förstår jag den biten, men jag har inte sysslat med nån direkt kopiering av otillförlitligt material, så för min del är jag inte så rädd för att få sämre kvalitet på det jag faktiskt köpt... Men jag ser att för den som laddar hem pirat från nätet kan de aldrig veta. Men och andra sidan är väl inte de betalande kunder direkt...
Det du skriver är det Meridian VILL att konsumenterna ska tro. Det stämmer dock inte.
MQA är ett sätt att suga ut pengar från varje led i kedjan musiker till konsument. Smart men dåligt för alla utom Meridian.

MQA är dessutom dåligt tekniskt.
Finns INGEN fördel, ingen.


Top
   
 Post subject: Re: Linn om MQA
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:
Jag fick höra nyligen att det är inte så mycket ett bättre format ljudtekniskt. Men det är ett format som har en del tekniska lösningar inbyggd som gör det bättre och tryggare för alla, från bolag som levererar musik till den som lyssnar på det. Det ska garanteras vara av rätt kvalitet genom alla ledd jämfört med flac.

En stor nackdel var tydligen att flac kan göras om fram och tillbaka och då kan inte kunden veta om källan faktiskt är högupplöst.
Jämförelse gjordes med DVD, att när det kom med Bluray skulle man köpa samma film igen, men risken var att källan fortfarande var i SD upplösning, och som när det nu kommer 4k filmer så kommer de flesta bara vara omskalningar från en källa med lägre upplösning än den reklamerade 4k...

På sett och viss förstår jag den biten, men jag har inte sysslat med nån direkt kopiering av otillförlitligt material, så för min del är jag inte så rädd för att få sämre kvalitet på det jag faktiskt köpt... Men jag ser att för den som laddar hem pirat från nätet kan de aldrig veta. Men och andra sidan är väl inte de betalande kunder direkt...
Det du skriver är det Meridian VILL att konsumenterna ska tro. Det stämmer dock inte.
MQA är ett sätt att suga ut pengar från varje led i kedjan musiker till konsument. Smart men dåligt för alla utom Meridian.

MQA är dessutom dåligt tekniskt.
Finns INGEN fördel, ingen.
Nej det är inget osant i det de säger. Men om du tror jag skriver det som att det var nåt positivt tror du fel.
Att agendan bakom är en annan är ganska klart.
Varför servera en lösning på ett problem som inte finns hos betalande kunder? Jag kan inte tro att något skilvbolag säljer HD flac som egentligen är omgjort från en Sämre källa.

Däremot vet jag att det finns en del pirat kopier, flac filer i CD kvalitet som är samma som mp3. Men finns helt andra grunder till det, och i tillägg är det inget nån betalar för. DVS problemet är.antagligen väldigt litet och det påverkar inte de som faktiskt köper sin musik.

Det mest interessanta med det de går ut med och säger är att det är lite fokus på musik och du måste göra privata jämförelser mellan formaten för de önskar inte göra det när de demar sina grejer. Så lite fokus på något som är normen i bransjen. Även om du ser på firmer som Nordost som säljer kablar för 100tusentals nr för några bitar håller just demonstrationer, och hos de handlarna är de som regel inga problem med att ta med din egen kabel och jämföra. Det i en brasj som för många är ren snakeoil

Men jag hade gärna gjort en egen jämförelse ändå, och på riktiga premisser


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited