selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 20:35 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Nov 10, 2014 20:17
Posts: 13
Location: Linköping
Min gamla trotjänare låter inget vidare. Jag upplever s-ljud så jag har köpt en ny nål till AT 95-E-pickupen men jag är osäker på hur jag skall byta den. Någon som har några tips?

Dessutom vad kan jag göra mer för att få den att börja spela bra? Rem, olja, fler tips?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 21:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Även Axis behöver lite kärlek ibland, det är inte bara LP12:an som förtjänar det :)
Lämna in den på service, ny olja, rem och lite annat i innanmätet kan nog behöva ses över.
Byta nålen fixar du lätt själv, bara dra loss den gamla och trycka dit den nya. Finns säker någon fin liten film på youtube om inte annat!


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 11:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Maffe wrote:
Även Axis behöver lite kärlek ibland, det är inte bara LP12:an som förtjänar det :)
Lämna in den på service, ny olja, rem och lite annat i innanmätet kan nog behöva ses över.
Byta nålen fixar du lätt själv, bara dra loss den gamla och trycka dit den nya. Finns säker någon fin liten film på youtube om inte annat!

Jag sålde nyss min Basik, som hade Akito / AT95e. Den spelade riktigt bra! Innan jag sålde beställde jag en ny nål. Shibataslipad. Den kom igår. Men har inte längre någon puppa att använda den på....

Har betalat 1590:- och säljer den för 1590:- (så klart helt obrukad!!)

Jag tror, utan att veta, nålen sitter hyfsat hårt fast och det kan innebära att man först skall lufta bort tonarmen. Vilket i sig är rätt enkelt. För att undvika att man faktiskt har sönder lager i tonarmen.

En tanke bara!

(Har kollat lite på nätet, och sett att någon t.o.m använde en lite skruvmejsel för att få loss nålen.)



Har aldrig gjort det själv men tvätta remmen,, vända på den? Även tvätta tallriken så att remmen har optimal möjlighet att driva?


Sålde Basik, köpte LP12 med Ittok/Adikt men kan absolut tänka mig att i framtiden "byta ner mig" till AT95. Den var rolig!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 11:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Nov 10, 2014 20:17
Posts: 13
Location: Linköping
Tack för hjälpen. Jag har också sett klippet på Youtube när de mha skruvmejsel "trycker bort" nålen, och jag har försökt, men inte vågat trycka så hårt som krävs av rädsla att förstöra tonarmen. Om det är enkelt att ta bort tonarmen kanske jag skall försöka med det. Några tips så jag inte gör helt fel?

Vad för rengöringsmedel till platta och rem föreslår ni? Diskmedel och vatten?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 12:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ska inte egentligen ge råd ngt mer.....men säger ändå detta.Av anledning så du inte förstör ngt,servade nyss en Axis,den började spela mkt bra.
Ta inte bort tonarmen om du inte vet vad du gör,hur hårt den ska dras mm.

Exempelvis om du har tonarmen Akito 1 så får du vara mkt försiktig i hur hårt du drar fast tonarmen.

Prata med Kalle på High Fidelity Stockholm.
Så långt kan jag sträcka mig i rådgivning,vill inte se ngn kanske förstöra ngt.....samt skruvmejsel på pick-up.... Oj,oj.
Strunta i alla okunniga på youtube,du vet inte deras kunskap.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 18:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Gunnar Brunsås wrote:
Tack för hjälpen. Jag har också sett klippet på Youtube när de mha skruvmejsel "trycker bort" nålen, och jag har försökt, men inte vågat trycka så hårt som krävs av rädsla att förstöra tonarmen. Om det är enkelt att ta bort tonarmen kanske jag skall försöka med det. Några tips så jag inte gör helt fel?

Vad för rengöringsmedel till platta och rem föreslår ni? Diskmedel och vatten?
Beror ju alltid på vilken nivå man lagt sig, hur petig man vill vara. Om man är osäker så fixar någon vettig "Linn-tekniker" jobbet!

Vet inte själv om det är viktigt eller om det är väsentligt hur hårt man drar själva tonarmsskruven. Att lyfta bort tonarmen är enkelt! Vad jag förstått så är det verkligen viktigt hur hårt man sedan drar fast själva pickup'en (om man byter den, men nu var det bara nålen?)

Men så klart, i detaljerna uppenbaras musiken!

Finns massa tips i tråden om Installation. Tips, erfarenheter,, vad man skall göra och INTE göra. Även om en Axis säkert mår bra av så mycket kärlek som möjligt så är den nog betydligt mindre känslig än en LP12'a.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 18:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Linns tonarmar är känsliga på vilket chassie det än sitter, så jag råder alla som inte är helt införstådda med uppbyggnaden av en skivspelare att överlåta det till någon mer kunnig, det behöver ju inte vara en handlare det räcker att det är en person som vet vad han gör. Är man däremot någorlunda tekniskt insatt så kan man klara vad som helst. Jag byggde ihop en tolva av överblivna delar helt själv, jag följde bara Peter Swains dokumentation och resultatet är förbluffande bra, han visar upp alla knep hur man skall få till tolvan att spela bra och med bra studs. Det är ju inte "rocket science" precis, det är ju bara mekaniska delar som skall spela ihop.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 18:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Light Head wrote:
Gunnar Brunsås wrote:
Tack för hjälpen. Jag har också sett klippet på Youtube när de mha skruvmejsel "trycker bort" nålen, och jag har försökt, men inte vågat trycka så hårt som krävs av rädsla att förstöra tonarmen. Om det är enkelt att ta bort tonarmen kanske jag skall försöka med det. Några tips så jag inte gör helt fel?

Vad för rengöringsmedel till platta och rem föreslår ni? Diskmedel och vatten?
Beror ju alltid på vilken nivå man lagt sig, hur petig man vill vara. Om man är osäker så fixar någon vettig "Linn-tekniker" jobbet!

Vet inte själv om det är viktigt eller om det är väsentligt hur hårt man drar själva tonarmsskruven. Att lyfta bort tonarmen är enkelt! Vad jag förstått så är det verkligen viktigt hur hårt man sedan drar fast själva pickup'en (om man byter den, men nu var det bara nålen?)

Men så klart, i detaljerna uppenbaras musiken!

Finns massa tips i tråden om Installation. Tips, erfarenheter,, vad man skall göra och INTE göra. Även om en Axis säkert mår bra av så mycket kärlek som möjligt så är den nog betydligt mindre känslig än en LP12'a.
Det finns en anledning till mitt råd om Akito 1'an,ta emot det rådet eller chansa.Känns konstigt att jag ska behöva motivera råd jag ger.
Det jag inte vet eller är osäker på ger jag definitivt inga råd om.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Visst är det väl så att Akito I har lite mindre/klenare kullager än efterföljaren ? (Akito II ?)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 19:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
leif_lar wrote:
Visst är det väl så att Akito I har lite mindre/klenare kullager än efterföljaren ? (Akito II ?)

Och att det finns två olika Akito I?

På min Basik hade jag en, som jag tolkar det, japansktillverkad Akito I. Efter att ha läst på ett antal sidor så drar jag slutsatsen att de var minst lika bra som de som tillverkades i Skottland (eller var de nu tillverkades) men att kvalitén kunde variera rätt drastiskt. Min Akito lirade riktigt bra, med AT95e.

Eller var det Akito I,, från Japan?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 19:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Nov 10, 2014 20:17
Posts: 13
Location: Linköping
På min Axis sitter en Basik Plus, men som sagt jag kanske skall söka upp HF nästa gång jag är i Stockholm för säkerhetsskull.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 19:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Gunnar Brunsås wrote:
På min Axis sitter en Basik Plus, men som sagt jag kanske skall söka upp HF nästa gång jag är i Stockholm för säkerhetsskull.
Jag anser att det kan vara ett klokt beslut, samtidigt så kan killarna se över spelaren och den börjar spela som om den skulle vara ny igen, väl investerade pengar om jag får säga min mening.

Lycka till

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Light Head wrote:
leif_lar wrote:
Visst är det väl så att Akito I har lite mindre/klenare kullager än efterföljaren ? (Akito II ?)

Och att det finns två olika Akito I?

På min Basik hade jag en, som jag tolkar det, japansktillverkad Akito I. Efter att ha läst på ett antal sidor så drar jag slutsatsen att de var minst lika bra som de som tillverkades i Skottland (eller var de nu tillverkades) men att kvalitén kunde variera rätt drastiskt. Min Akito lirade riktigt bra, med AT95e.

Eller var det Akito I,, från Japan?
Jag tror inte det var något fel på lagren i Akito I. Utan ett alltför klent materialval (aluminium) i själva lagerhuset, som också är den del som man fäster tonarmen till tonarmsplattan med. Överentusiastisk kraft där kunde deformera hela huset, och då fungerar naturligtvis inte horisontallagret som det ska längre.

Åtgärdat på Akito II, som vad jag förstår numer också monteras i Skottland.

En varsamt hanterad Akito I borde kunna fungera snarlikt med en Akito II. Vilket man möjligen kan få en uppfattning om genom att titta på skruvmärket på tonarmshuset.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 22:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Som sagts ska man vara mycket försiktig med försöka lossa skruvar till pickuper som sitter hårt utan att ta av armen från skivspelaren. Det samma gäller om nålen sitter hårt. Förr på 80-90-talet limmade man ibland fast nålen på K9 för att det ansågs låta bättre. Kanske är någon som gjort det med din AT95:a eller så sitter den bara väldigt tight. Om du inte vill riskera lagren måste du ta av armen. Om du har otur kan du behöva byta pickuphuset också.

Kul med en Linköpingsbo till på forumet!


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 12:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Om man kollar på videon,, så ser man att den sitter hårt, lite väl kraftiga snäppfästen.. typ.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited