selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vad är Tune-Dem?
PostPosted: Thu Feb 23, 2017 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ja, det är ju en bra fråga. Ofta förbjuden men jag dristar mig till att ställa den ändå... Alltså, Tune-Dem (fortsättningsvis förkortat till TD) är ju ett universiellt bedömningssätt av en anläggnings (eller ingående komponenters) prestanda. Det är helt oavhängigt andra apparater utan kan bedömas i sig själv. Och det är en metod som bara tar hänsyn till den återgivna musikaliska kvaliteten, alltså inte "hur det låter". Dock innefattar den även "hur det låter" för låter det illa så blir det sämre enligt TD om jag förstått det rätt. Okay?
Jag har laddat upp en låt i min Dropbox, ljudkvaliteten är sådär men det är några kända musiker som spelar. Det är upptaget med en enkel metod, en kombinerad apparat med inspelning och mikrofoner, välanvänd bland musiker men förmodligen inte världens bästa.

Och eftersom TD ska vara en universiell objektiv metod att få fram sanningen om ljudåtergivning så skulle det vara kul att höra vad åsikten om denna musik är. Var på en skala 1-10 befinner sig detta när det gäller TD? Hur uppfattar vi musikernas insats? Och hur bedömer ni er egen anläggnings förmåga enligt Tune-Dem?

https://www.dropbox.com/s/rby27f53t6qoq ... .flac?dl=0

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vad är Tune-Dem?
PostPosted: Thu Feb 23, 2017 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
https://www.linn.co.uk/tunedem

Klistar in en mening som finns på länken ovan:

The Tune Dem is a way to compare the two products and decide on how easy it is to follow the tune and appreciate the musical piece as a whole on each one — this allows you to hear quite clearly which product sounds better.


Top
   
 Post subject: Re: Vad är Tune-Dem?
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 04:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Detta är inte ett påhopp och jag har grunnat i några dagar om jag skall svara eller inte.

Bill, jag tar din post som ett skämt, även om jag inte ser det roliga i den.
Att provocera på det sättet tror jag inte ger något alls.
Med tanke på hur många gånger TD debatterats borde du förstå att det inte går att fråga som du gör.

Om du var seriös i din frågeställning så har du inte förstått någonting över huvud taget.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Vad är Tune-Dem?
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 06:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det som för mig är förbryllande, är att en del förstår och "känner" direkt vad det handlar om, och upplever när det är fel så mycket mer störande än andra. Jag har spekulerat kring att "gåvan" lika gärna kan stavas diagnos inom autismspektrat eller neuropsykiatriskt funktionshinder. Samtidigt som jag filosoferar kring att de allra flesta ändå i slutändan föredrar ett vältunat system före ett "uppmickat" system där du tar till all tillgänglig empirisk vetenskap.


Själv så orkar jag helt enkelt inte lyssna på skrammel,oavsett hur förföriskt det förefaller låta ljudmässigt. När bitarna faller på plats vill man inte sluta lyssna! Att vi är olika ibland blir stundvis särskilt tydligt,drar mig till minnes en "tunarafton" som pågick långt in på småtimmarna, för några var varje förändring hur tydlig som helst och ett nickande räckte,för en deltagare så var det inte lika enkelt och det blev en massa prat om "ljudbild" och annat, på frågan i fall det blev bättre eller ej mellan varje ändring så kunde i varje fall inte jag begripligt bolla detta med honom för att komma vidare..

När det är helt "åt pipan" så kan jag personligen tycka det är svårare än när det börjar "brännas" vilket är rätt kusligt, då det förefaller repeterbart och ger samma resultat fast man byter ut deltagarna och låter utvilade öron ta vid. Att ta sig ut ur "grovsmidet" innan det börjar hända saker blir mödosamt och tidsödande om man ska börja diskutera och teoritisera. Sedan har vi det här med noggrannhet. Mina två svågrar(vet en del här spyr snart över att höra mig tjata om dem) är som äpplen och päron. -Den ena är överjävlig på TD och den andre mer som tidigare nämnda snubbe,blir gärna sönderpratat när han är med. Hans smått autistiska noggrannhet å andra sidan kompenserar rätt bra och han brukar komma långt bara med att rigga och överlåter momenten han inte behärskar åt andra. Har har skänkt mig många magiska ögonblick i sitt hem, det spelar så man vill klösa sönder fåtöljen,och helst spela alla låtar på en gång!

Att diskutera detta ämne är bara knepigt och ytterst tacksamt om man har långtråkigt och vill skapa milslånga diskussioner. Nämnde såsigt rörsystem i annan tråd. Samma snubbe med såsig rörrigg, denna gång med största Rockport(kan missminna mig) hade musikträffen i ära haft känd ingenjör uppflugen från Huvudstaden att meddelst mätutrustning och andra vetenskapligt vedertagna knep för att kunna bjuda på så mycket som systemet hade att erbjuda. Framåt småtimmarna då undertecknad satt och myste med en av de två andra för kvällen deltagande Linnisterna över ett glas hallonsaft och ärade det en gång så ärbara märket,tror för övrigt att min vän i soffan fastslog Linns sista ärbara år till 1994,vilket får stå för honom men gulligt motiverat, så anslöt sig en gästspelare, aktiv på grannforumet, i diskussionen som lite ifrågasättande lätt utmanade oss i vad sjutton egentligen Linn och denna magiska term egenligen var och skulle tjäna till? Det hela utmynnade i att vi började göra en del ändringar och tillämpade sagda metod. Märkligt nog så började det hända saker i det ack så välintrimmade systemet. "Rör berör" mannen ikädd sina vita bommullsvantar kvicknade till och uppmanade oss att för guds skull inte sluta, "-vad det nu än ni håller på med.."

Så man kan ha ändlösa diskussioner, leja bort, eller försöka lära sig och ha kul under resan. Samtidigt se upp så man inte bränner ut sig, utan även kunna hitta någon slags lägsta nivå för vad som går att leva med, innan man lägger sista handen på systemet. Sistnämnda är en utopi,för så länge man lever och har hörseln i behåll så lär man sig mer och provar sig vidare. Börjar det bli bra så vill förstås den större och större skivsamlingen ha din uppmärksamhet också givetvis..

Hörde för övrigt någon helt förbannat galet bra i härom kvällen, är det fullmåne eller vad tusan handlar det om!?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Vad är Tune-Dem?
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Detta är inte ett påhopp och jag har grunnat i några dagar om jag skall svara eller inte.

Bill, jag tar din post som ett skämt, även om jag inte ser det roliga i den.
Att provocera på det sättet tror jag inte ger något alls.
Med tanke på hur många gånger TD debatterats borde du förstå att det inte går att fråga som du gör.

Om du var seriös i din frågeställning så har du inte förstått någonting över huvud taget.
Jag kände mig lite provokativ och slängde ut en luring, men det var ingen som fastnade i nätet :-)

Ibland är det bara den skämtande som förstår skämtet men mig gav det i alla fall en underbar text av Haraldur, tack!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited