selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 13:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 12:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Jag har satt igång mina tidigare Japansaker från -81,mina föräldrar tog över dessa för och slutsteg när jag köpte första Linnsakerna -85-86 (Lk1 o LK2).
Dom har inte varit påslagna sedan 2007,har nu stått på repeet i 3dygn med en Linn Ikemi som källa.

Högtalaranslutningar bytt så slutsteget kan ta bananer,övrig genomgång och kontaktmotionering utfört.
Slutsteget väger 35kg och är på minst 220 w vid 8ohm,riktig nostalgi mao.

Föräldrarna har kört en Rega Planar 3 med K9'o puppa,det har spelat njutbart när man besökt dom för en fikastund.......till nu.
Någonting stämmer inte med Linn Ikemi'n som källa,provat massor av olika Interconnects för att hitta rätt utan resultat......eller.Vissa fungerar bättre men inte optimalt,och det är inte ,där felet ligger tror jag.

Provat förutom Linns sladdar Purist Audio,Van Den Hull,Audions Silver,Kimber för att nämna ngr.

Tänkte så här,då dessa grejor byggdes (försteget i första hand) så fanns ju inte CD-mediet.De 2 AUX-ingångarna har ett lägre ingångsvärde än CD-spelarens utgångsvärde,kan detta ha så stor betydelse så att det blir "överstyrt" och i så fall.....går det att korrigera på ngt sätt utan att börja löda/bygga om internt i försteget.
Tänker jag rätt här eller finns det ngn kunnig på forumet som kan ge lite råd.

Ska koppla till en Linn Axis och även Linn Basic idag för att testa,grejorna har inte drivits med skivspelare heller sen 2007,hoppas det funkar som förut.
Använder Linn Ikemi'n i nyinspelningssyfte,men vill att det ska funka med den även framgent,därav ovan hjälpbehov.

Over to you.......

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Vilka japanska värstingar är det då?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 16:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Kondingarna kan va trötta, dom mår inte bra av att inte användas på 10 år.
Hade LK1/LK280 på lager nått år, dom va svårstartade och jag bytte alla kondingar och då blev det fart igen.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 16:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
TMV wrote:
Kondingarna kan va trötta, dom mår inte bra av att inte användas på 10 år.
Hade LK1/LK280 på lager nått år, dom va svårstartade och jag bytte alla kondingar och då blev det fart igen.
Jo jag vet,har tagit med det i beräkningen.Men det känns/upplevs som att det kan vara ngt anpassningsproblem också som jag skrev om tidigare.
Om ngn timma ska jag slänga in en Linn Axis,då får jag se om min teori stämmer.Den har MM-puppa,som mina föräldrars Rega hade så då ligger jag på hyfsat samma nivå.

En 12'a med MC-puppa känns liiite overkill i detta sammanhang.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 17:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
Men det känns/upplevs som att det kan vara ngt anpassningsproblem också som jag skrev om tidigare.
Om ngn timma ska jag slänga in en Linn Axis,då får jag se om min teori stämmer.Den har MM-puppa,som mina föräldrars Rega hade så då ligger jag på hyfsat samma nivå.

En 12'a med MC-puppa känns liiite overkill i detta sammanhang.
Ja, så kan det va också...snart får vi veta!!
Anders på Tonläget sa en gång (~1995) att nya försteg blev väldigt mycket bättre på CD. Kanske hanterade "nya" försteg "digitalt högfrekvent brus" bättre...eller nått. Värsting Japangrejor från 1981 var helt säkert inte optimerade för CD!!!!


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Prövat flera ingångar på försteget?
Har inte även Ikemi fler utgångar?
Testat Ikemin annan anläggning?
Dvs var är felet...


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag hade en Yamaha receiver och min far hade nog mcintosch och Marantz grejer som var före CD och när vi väl fick en CD in i mitten, 1984 så fungerade denna med dessa också och det var nog grejer gjorda från mitten 70tal Til kanske 80 och ingen hade CD ingång, bare tape, phono, aux och ingen hade problem.

Som regel tycker jag matchning av hifi är bara svara, antingen blir det bättre eller inte, men med just passiva försteg har jag vart med om att saker ibland funkar dåligt, inte orkat alls.

Om du tror det är ett kabel/kontakt fel kan det lika gärna vara kontakterna på själva ikemin som fungerar dåligt. Funkar den bra på andra anläggningar? Skulle tro att de är nåt som är skadat dåligt i nån av burkarna. Lättaste är att testa runt, byta ut själva försteg, sen slutsteg osv, ikemin på nåt annat eller annan källa in osv kanske bara nåt enkelt för att kunna se exakt var felet är eller vilken komponent og via viljen kl takket de inte funkar/är dåligt


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 21:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Har provat olika ingångar och,ja det mesta faktiskt ;-).Ville kolla mammas (mitt fd) för att se hur långt man kommer med dagens installationskunskap.
1981 tänkte man ju inte ens att fasen skulle vara rätt.

Har satt upp en Linn Axis för första gången,bytt olja,rengjort rem,motionerat puppakontakterna,optimerat tonarmsbasen mm mm.
Han jag köpte den av för ca 6 månader sen tyckte den var lite slö och spelade inbäddat,det kan man inte säga om den nu,tvärtom det blev bra drag i den.
Inga problem heller att höra vilken av de 4:a riktningarna på remmen som var rätt.Har Linn Basicen att gå igenom,det blir väl om ett halvår ;-).Kul att ha alla Linns spelare.

Det blev klart bättre med skivspelare som källa men inte som det ska vara optimalt,kan kanske vara kondningarna också som behöver en duvning.
Det är därför jag kört dygnen runt,det ska få spela 4-5dgr till då blir det en (ny)-inspelning på ca230-250timmar.Då borde kondningarna släppt lös,annars är det bara att byta dom.

Kopplade in en äldre Acoustic Energy stativare som inte heller körts på ca 10 år,så det blev mkt nytt gammalt som ställde till det.Dom burkarna har nog bara gått tidigare 20-30 timmar,spontanköp på en mässa....gillade dom aldrig egentligen.

Comstedt,det du sa om Ikemikontakter har det hänt att dessa fallerat? Den har faktiskt också "stått" i garderoben i ca 7-10 år.
Summering,bättre med skivspelare men inte framme än.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det fanns de som var väldigt noga med fas också då. Och som gjorde massa andra tweaks också.
Små förbättringar betydligt mer på bättre anlägg än sämre.

Men tex en del traffos, var sämre o sämre isolerade, mycket sämre kablar osv. Där du tex kan få bort stora störningar som ger brum och liknandekan du säkert få större förbättringar än på nya grejer där detta är så bra konstruerat att du inte har nåt att tillföra. Kondisar, var sämre, delefilter teknologi och komponenter har gått framåt, så där går det förbättra. Men m man mäter om elementer och designar om ett helt nytt delfiner är det knappast en tweak enligt mig, kanske inte heller om man byter ut dåliga eller slitna kondisar mot bättre eller nya. Skulle mera kalla det en uppgradering.

Ikemin är iaf en bra CD spelare, så frågan är så bara hur mycket försteg eventuellt slutsteg dräper av den 8)
Dock har jag testat en del äldre slutsteg och några har vart lika bra som dagens midfi steg så det behöver inte vara så illa.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 22:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Börjar kondingarna vara i dåligt skick kan det även hända att du skickar ut röksignaler efter några timmar.
Kul när vinylerna kommer till användning, fast i kväll så slölyssnar jag bara på Tidal.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2017 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vad är det för förstärkarkombination som du använder? Vore intressant att läsa in sig på vad den har för specar. Det känns spontant som att de flesta standarder borde varit antagna 1981 men vet att bland annat inom bilstereovärlden kunde det variera kraftigt under 1980-talet. Bland annat Pioneers GM serie var inte så förtjusta i att bli kombinerade med övriga aktörers bandare eller CD spottare. Sedan så kan det vara trötta bitar i klotsar som börjar vara en massa år också. Det är mycket riktigt en bra idé att "reaktivera" elektrolyter som legat i dvala,förutsatt att det finns något liv kvar i dem. Den där klassiska ideen om att stereon lät bäst efter någon vecka torde ha flera orsaker,termisk stabilitet bland annat. Men när det gamla tricket i hatten upprepade gånger börjar krävas för att få liv ur grejorna så indikerar det behov av recapp. En uttorkad elektrolyt har som bekant ofta ett högt ESR. Till följd av detta blir den ironiskt nog extra utsatt och upphettad,varvid ESR sjunker,och man får "kvitto" på att man aldrig ska stänga ner riggen. Elektrolyten utarmas ytterligare..
Även om ESR sjunker när det blir varmt så återfår aldrig kondensatorn/kondensatorerna sin andra viktiga egenskap,nämligen kapacitansen..

Så innan man vet specar, så man vet vad att förvänta sig,eller hälsotillståndet på dina apparater,så blir det litegrann som att bestycka in förgasarna på en snöskotermotor med utslitna kolvringar.. (kanske en dålig liknelse?)

Föutsatt att dina prylar från 1981 är friska så låter det onekligen som anpassningsproblem. Har du googlat på modellen? Åter igen så håller jag det inte för omöjligt,men..

Vad heter förstärkarkombon/förstärkaren så kan jag kanske försöka läsa in mig?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2017 20:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
haraldur wrote:

Så innan man vet specar, så man vet vad att förvänta sig,eller hälsotillståndet på dina apparater,så blir det litegrann som att bestycka in förgasarna på en snöskotermotor med utslitna kolvringar.. (kanske en dålig liknelse?)
?
Tycker det är en bra liknelse,Hedman lärde sig lite om kondningar som han inte kände till ;-).
Ren Dual Mono,helt riktigt.Vi får se var det bär hän.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2017 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hoppas ni får ordning på bitarna!
Jag fick en känsla av att det var seriösa bitar du hade,ägna lite tid åt
att läsa in er på RIAA ingångarna också när ni ska spela vinyl,det ser ut som att MM2 ingången hade några olika alternativ av "loaden"

Du får berätta hur ert lilla projekt utvecklar sig, kul tråd förresten!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har inte hört nåt speciellt om kontakterna på ikemin, men jag har vart med om andra som har haft problem med äldre utstyr. Dock mycket billigare, där det nån gång varit en RCA kontakt som lossnat, eller vart loss i lösningen, från början. Den satt dock fastskruvad så det gick inte känna utanpå. Har också vart med om att en högtalare låtit sämre och det visat sig vara en dålig lösning i en högtalarkabal.

Men det är lätt att testa. Om CD spelaren spelar dåligt på andra anläggningar och en annan CDspelare spelar bra på din kombi så kan det vara nåt med den. Alla bekymmer är inte så lätta att lösa, men kontakter, lös kablar och liknande kanske går att finna ganska lätt.

Min erfarenhet är att Linns CD spelare ofta har dåliga laser och liknande, men det knakebara gäller de nyare.
Min unidisc sc fungerade dock väldigt bra. Saknar den lite....

Jag vet att de slutade med CD12 för de Inte fick tag i flera av den typen drivverk och att unidiscarna och Akurat och jag tror Majik CD också egentligen var DVD/CD drivverk


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Foundation First wrote:
Någonting stämmer inte med Linn Ikemi'n som källa,provat massor av olika Interconnects för att hitta rätt utan resultat......eller.Vissa fungerar bättre men inte optimalt,och det är inte ,där felet ligger tror jag.
Vet inte hur det ligger till med just Ikemin, trots att jag har en sådan själv. Men jag har provat att köra in en Linto i en japan-förstärkare och det var ren katastrof. Trodde först att det var dålig spårning från skivspelaren på det annorlunda underlaget men troligen var det förstärkaren som klippte på ingången. Linto lämnar extremt hög utnivå (typ 10 volt)och det är möjligt att Ikemin gör samma sak. I alla fall hos mig har jag väldigt lika nivå från LP12 som Ikemi vilket tyder på liknande nivåer. Så det kan alltså vara klippning från de använda förstärkarnas ingångssteg som du hör.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited