selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Hej!
En fundering med ett antagligen lätt svar:
Vad är det som gör att inspelningsvolymen på vinyl kan vara så olika?
Vissa skivor låter jättehögt och andra får man skruva på max och ändå låter de inte "högt".

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 13:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Hänger väl bland annat lite på om det är 33 eller 45?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Kanske. Men inom samma varvtal är det stor skillnad.

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Det har dels att göra med hur lång speltiden per sida är; ju längre speltid, desto lägre utnivå. Om du jämför samma skiva på 2 x lp med 45 rpm mot 1 x lp med 33 rpm, kommer 45-varvaren att spela högre (om de är lika mastrade). Den andra aspekten har med mastringen att göra, t.ex. klassisk musik har ofta mer dynamik och dessa plattor har då ofta en lägre utnivå för att inte öronen skall trilla av i crescendot :wink:
Singlar och maxisinglar har alltid en högre utnivå än lp.
Någon annan har säkert en mera teknisk förklaring?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Det har då att göra med nålens sidoförflyttning?
Ska man få in mer musik per sida måste spåren ligga tätare = mindre nålförflyttning.
En skiva jag kan maxa stärkaren utan att det blir för högt är Closer to the truth med Tony Joe White.
12 spår och total speltid på 58 minuter.

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
jonteman wrote:
Det har då att göra med nålens sidoförflyttning?
Ska man få in mer musik per sida måste spåren ligga tätare = mindre nålförflyttning.
En skiva jag kan maxa stärkaren utan att det blir för högt är Closer to the truth med Tony Joe White.
12 spår och total speltid på 58 minuter.
Japp, den har väldigt lång speltid och låg utnivå... Dessa plattor låter för det mesta även sämre. Som tur är, är det sällan de klämmer in så mycket på en lp numera, de fördelar det hellre på 2 plattor.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Det har dels att göra med hur lång speltiden per sida är; ju längre speltid, desto lägre utnivå. Om du jämför samma skiva på 2 x lp med 45 rpm mot 1 x lp med 33 rpm, kommer 45-varvaren att spela högre (om de är lika mastrade).
En 45 rpm-skiva spelar inte högre med automatik (beroende på den högre hastigheten) utan beroende på att det går att gravera med högre utstyrning i högre fart. Sprider man ut en 33-varvs LP på fyra skivsidor har man mer plats per minut speltid och kan gravera högre nivå. Man kan tex styra ut diskanten högre. Det har inte så mycket med mastringen att göra, inom analog teknik kan man bara höja volymen vid graveringen - om det finns plats på skivan och hastigheten är tillräcklig.

Vid 45 varv får man dessutom högre dynamik eftersom max signal ligger längre ifrån skivbruset, dvs jämför man 33 resp 45 varv med varandra vid samma utnivå i högtalarna så kommer 45-varvaren att vara mindre brusig och med mindre knaster. Men jag har en känsla av att på 45-varvs 7" singlar som skulle spelas i juke-boxar använde man nog det ökade signal-brusförhållandet till att använda billigare sämre vinyl och pressa fler skivor från samma matris. Det hindrar förstås inte att det finns enstaka 45-varvs 7" singlar som har mycket bra ljud.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Men rent fysiskt i spåren... vad får volymen att bli högre?
Hängde inte riktigt med om jag ska vara ärlig :lol:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Inte lätt med tekniken, jag uttryckte mig litet otydligt innan. Här ett citat fran Mr Vertigo Vinyl Records, som kanske förtydligar det:

"The levels of the cutting depends primarily on the running length of the audio mastering. Every groove needs its space, and loud bass grooves take the most of the space,
followed up by a wide stereo signal. The louder you want the cut, the less space you‘ve got, the shorter the sides have to be. And vice versa, lower cuts offer more space and so playtime per side.
In the following lines, the estimated side lengths, depending on cutting level, for 12“es:
-
maximum levels, approx +6 dB: 6 min at 45 RPM, 8 min at 33 RPM
-
sufficient levels, approx +4 dB: 8 min at 45 RPM, 11 min at 33 RPM
-
maximum recommended level for Djs, approx 0 dB: 11 min at 45 RPM, 15 min at 33 RPM
-
maximum playtime on vinyl for an optimal result, approx -6 dB and lower: 18 min at 45 RPM, 24 min at 33 RPM
The playtime can be longer, but it relevant problems of noises and crackles in the music‘s low parts can appear.
For this reason, we don‘t recommend to exceed the 24 minutes per side"

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 02:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
jonteman wrote:
Det har då att göra med nålens sidoförflyttning?
Ska man få in mer musik per sida måste spåren ligga tätare = mindre nålförflyttning.
En skiva jag kan maxa stärkaren utan att det blir för högt är Closer to the truth med Tony Joe White.
12 spår och total speltid på 58 minuter.
Ja precis, det är sidoförflyttningen som gör nivån.

Kom ihåg att på Boazu har du som standard en begränsning av nivån till 78, den stannar där. Du kan ta bort den spärren så att volymen går att höja till 100. Det gör du så här:
* Håll in knappen MUTE på Boazus front i fem sekunder, tills indikatorn visar vitt. Nu gör Boazu en reboot.
* Medan Boazu blinkar rött, tryck på knappen VOL+ på fronten, en eller flera gånger. Boazu ska ge ett kort vitt blink till svar.
* Nu är volymspärren borta och du kan höja till 100!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Fri Feb 17, 2017 13:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Dynamik på 33/45,, högre på 45 då? Förutsatt att man inte överskrider rekommenderad maxlängd?

Dynamik gillar man! Men hänger såklart även på den rådande tekniken när mastring görs. Min polare köpte nyligen ett mixerbord,, tillverkat i Holland för 20 år sedan,, som är främst för broadcastmiljö, men fördelen är att det är helt analogt och med överlägset dynamikomfång.

Nu är det långt utanför min egna kompetens, men han visade mig hur olika t.o.m. respektive kanal på mixern låter och förklarade att man som proffs ofta har en eller ett par favoritkanaler, och att man oftast använder vissa specifika kanaler till samma instrument. Typ Bastrumma alltid på ch 12,, sång på ch 2,3 och 4... för att de låter bättre.

Mer filosofiskt än fakta kanske,, men den digitala utrustning som dök upp i början, var verkligen begränsande i det många kallar för "värme". Ljudet blev hårt och kallt, men mycket mindre brus, bättre och tydligare kanalseparation.

Iom att jag använder både digital och analog utrustning i min musikstudio så märker jag snabbt att jag alltid blir inspirerad på ett konstnärligt plan med analog utrustning, men är det digitalt så blir inspirationen alltid fokuserad på tekniska detaljer och möjligheter.


Jag skulle gärna besöka en vinylgraverare och se hur de jobbar, old school.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Fri Feb 17, 2017 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja en dag kanske man kommer att se tillbaka på -90 talet som The dark time of digital mastering music

Dock så ser väl framtiden väldigt digital och dyster ut

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Mar 01, 2017 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Lejonklou wrote:
jonteman wrote:
Det har då att göra med nålens sidoförflyttning?
Ska man få in mer musik per sida måste spåren ligga tätare = mindre nålförflyttning.
En skiva jag kan maxa stärkaren utan att det blir för högt är Closer to the truth med Tony Joe White.
12 spår och total speltid på 58 minuter.
Ja precis, det är sidoförflyttningen som gör nivån.

Kom ihåg att på Boazu har du som standard en begränsning av nivån till 78, den stannar där. Du kan ta bort den spärren så att volymen går att höja till 100. Det gör du så här:
* Håll in knappen MUTE på Boazus front i fem sekunder, tills indikatorn visar vitt. Nu gör Boazu en reboot.
* Medan Boazu blinkar rött, tryck på knappen VOL+ på fronten, en eller flera gånger. Boazu ska ge ett kort vitt blink till svar.
* Nu är volymspärren borta och du kan höja till 100!
Tackar för det Fredrik! Funkade kanon. Nu blir det tryck även i de tystare vinylen.
Kanonbygge!

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Wed Mar 01, 2017 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Ja en dag kanske man kommer att se tillbaka på -90 talet som The dark time of digital mastering music

Dock så ser väl framtiden väldigt digital och dyster ut
Framtiden ser inte så dyster ut som man kan tro. Det är inte digitaltekniken som sådan som är boven i dramat utan hur vi har använt den. Tidig digital teknik var dessutom ganska kass eftersom man vid utvecklingen bara fokuserade på det som var bättre än den analoga tekniken, tex dist, frekvensgång och brus, och "glömde" det som var sämre. Dvs man trodde det var bättre när del lät kallt, hårt, anemiskt och menade att det som var bättre med analogtekniken bara var sk färgning. Ungefär som man diskuterar idag när det gäller rör-elektronik.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Volym på vinyl
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
Ja en dag kanske man kommer att se tillbaka på -90 talet som The dark time of digital mastering music

Dock så ser väl framtiden väldigt digital och dyster ut
Framtiden ser inte så dyster ut som man kan tro. Det är inte digitaltekniken som sådan som är boven i dramat utan hur vi har använt den. Tidig digital teknik var dessutom ganska kass eftersom man vid utvecklingen bara fokuserade på det som var bättre än den analoga tekniken, tex dist, frekvensgång och brus, och "glömde" det som var sämre. Dvs man trodde det var bättre när del lät kallt, hårt, anemiskt och menade att det som var bättre med analogtekniken bara var sk färgning. Ungefär som man diskuterar idag när det gäller rör-elektronik.

/ B
Jag tror ni båda har eller kommer få rätt. Jag har dock inga problem med digitalteknik i sig längre. Det går att få till aldeles förträffligt, till och med bättre än analog teknik tillgänglig för hembruk. Det kräver dock ännu mer "attention to detail" än förr (då man nog kan påstå att mycket faktiskt var bättre än man generellt har tid att vara idag) samt att musik produceras med målet att låta så bra som möjligt och inte låta produktionerna begränsas av mer normala anläggningar och inte heller av att musiken skall vara tillgänglig även i bullrig miljö.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited