selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 22:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ær det nån som vet nåt om utveckling av nya Linn talare?

Både majikserien och Klimax har funnits længe och de inbyggnadshøgtalare børjar få många år på nacken.

Sjælv tycker jag Just Komri har en hel del kvaliteter som inte finns I nyare høgtalare. Æven om basen er mer presis I nya 350. Och faktiskt så tycker jag man blir Vældigt låst med exakt Æven om det ær bra.

Och nær det gjeller subbar så ær det mycket få och inga jag hørt till de priser linn tog som kan mæta sig kvalitet messigt mot A226 o K345. Det finns flera som går djupare och ger mer tryck, och det funka bra till effekter I film, men så fort det ær musik, konserter osv så mærker man att de inte hænger med.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 13:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Är det inte så att Linn är väldigt duktiga på att låsa in oss användare i sina produkter?

Och sedan försöker de köra så långe som möjligt, med finna uppgraderingar?

Inget fel med det, och inget jag personligen har något emot!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linn har en tydlig strategi. Allt Gilad sagt för 10? år sedan har han genomfört.
Integrera...förenkla installation...
Linn tjänar pengar igen. Det är bra jobbat.

De har släppt flera olika talare, Akudorik, 520, 530 på senare år. De andra har blivit Exaktade.
Katalyst ska föras in på andra produkter.
Tror därför inte Linn har manpower att släppa så mycket annat i närtid.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Går verkligen Linn så bra nå mera?

Någon som sett nyckeltal på försäljning?

Vad jag hört ryktesvägen är att naim nu mera säljer 3 gånger mer än Linn

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Revenue Naim $37.5m, Linn 24.2m
http://m.hoovers.com/company-informatio ... 43000.html

Här kan ni läsa om ökningen från 2014
https://www.google.se/amp/www.dailyreco ... ent=safari

Linn var väldigt illa ute men senaste pren går de som tåget.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
De har släppt flera olika talare, Akudorik, 520, 530 på senare år.
Är nog bara Akudorik som fått ett bra mottagande hos befintliga Linnentesuiaster. Series 5 (520/530) har en målgrupp som säkert är svår att nå.
sportbilsentusiasten wrote:
Katalyst ska föras in på andra produkter.
Två produkter.
sportbilsentusiasten wrote:
Tror därför inte Linn har manpower att släppa så mycket annat i närtid.
Linn lägger just nu resurser på att komma i mål med Exakt surround.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Är det bekräftat att Katalyst bara kommer i Klimaxprodukter? Synd isåfall.

Exakt surround? Snackar du hembio = matar DSM med hdmi som avkodas och 5.1 skickas via Exakt-link?
Det snackades om detta när Exakt kom men de var osäkra på om det skulle gå att implementera. Bekräftat?
Synd man bara sitter med en DS


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Är det bekräftat att Katalyst bara kommer i Klimaxprodukter? Synd isåfall.
Verkligen synd i så fall. Min plånbok står på glänt för uppgradering av AEbox10, men köpa 2 st KEboxar? Nä, skulle inte tro det....

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Sun Feb 05, 2017 00:04, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 22:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag skulle tro att Katalyst kommer att komma till Akurate DS och DSM men det kan dröja tills något revolutionerande kommer till Klimax serien. Linn har nog spenderat en hel del pengar på utvecklingen av Katalyst och för att få dessa investeringar att ränta av sig behövs nog en uppdatering av ADS och ADSM.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Å andra sidan har Linn sagt att de vill ha stor prestandaskillnad mellan Akurate och Klimax, då de anser att det var för lite skillnad innan Katalyst. Jag försökte överyga dom att ha Katalyst överalt.
Frågan är om det är avgort eller ej,


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Å andra sidan har Linn sagt att de vill ha stor prestandaskillnad mellan Akurate och Klimax, då de anser att det var för lite skillnad innan Katalyst. Jag försökte överyga dom att ha Katalyst överalt.
Frågan är om det är avgort eller ej,
Att inte implementera Katalyst på Akuratenivån är ju att aktivt och medvetet avstå från merintäkter. Varför ska man göra det?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2017 23:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Linncredible wrote:
Att inte implementera Katalyst på Akuratenivån är ju att aktivt och medvetet avstå från merintäkter. Varför ska man göra det?[/quote]

Linn vet ju själva hur stor tårtbiten är för just Klimax, och inser de inte själva att alla inte har råd att göra den investeringen i en musikspelare, det handlar ju ändå om en summa i storleksklassen av en begagnad Porsche 996. Så får de väl bita i det sura äpplet, dröjer nog inte länge innan konkurrenterna kommer med liknande lösningar och tar än mer marknadsandelar.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Vad slår Linn Akurate ds/dsm på nuvarande nivå?

Vad ny Katalyse kostar egentligen för Linn vet jag inte, men de jag fick höra var att om de skulle implementera det på samma sett i Akurat som i klimax ville det leda til en stor prisökning på produkten, till mig sa de rundt 30k på ds/dsm så frågan är också om den gruppen som kjøper Akurat idag vill betala det? Eller om Linn vill implementera det till kost pris... vilket e föga troligt.

Jag tycker Linn generellt håller sig väldigt bra i sina prissegment. På ds o dsm. Jag försöker testa/lyssna på en hel del andra konkurrenter. Och allt som är någolunda lika bra eller bättre börjar kosta stora summer, nu är det väl mycket jag inte får hört också. Men spesielt på just ds/dsm nivån är det få lösningar som jag ser kommer ens i närheten för samma pengar. Då ser jag mest på klimax och uppåt, men inte endast.. Som regel blir det kombinations lösningar som iaf kostar 300k och uppåt, så högt att man får svindel. De bästa lösningarna från dcs, msb, kostar multum, även om man bara vil komplettera med tex et fintförsteg så kostar det 200-300k för at få nåt där skillnaden märks.

Slutsteget är inte dåliga heller, nu har jag inte haft möjlighet att testa lejonklou sina då. Men vill man ha bra grejer blir de riktigt dyra.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
men de jag fick höra var att om de skulle implementera det på samma sett i Akurat som i klimax ville det leda til en stor prisökning på produkten, till mig sa de rundt 30k på ds/dsm .
Det kan inte stämma. Eller rättare sagt beror hur man VÄLJER att räkna.
Prisökningen på KDS är ju inte 30k och huvuddelen av R/D-kostnaden är redan tagen...

Och om de inte byter DAC överallt så resulterar det i två DAC'ar som Linn ska hantera. Det innebär i sig merkostnader.

Dessutom med två olika DAC/tillhörande arkitektur kommer det krävas två olika spår med programvara. INTE bra då det driver kostnad (alla modifieringar behöver utvecklas/testas/supportas på TVÅ plattformar)
Slutligen innebär det att en del saker inte kan implementeras då det äldre DAC inte tillåter det som nya DAC-shipet gör = hämmar utvecklingen.

Det tråkigaste är dock att Linn avsiktligt väljer att INTE förbättra Akurate/Majik-produkterna. Det VET hur man gör men väljer att avstå.
Det sänder helt fel signal till kunderna.

Jag förstår att Linn vill ha ett stort prestandahopp upp till Klimax - men det har man redan imho!


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det var inte bara själva dacen det var snack om. De sa att en enklare lösning var möjlig men o ena sidan vill de nog att Katalyse ska vara ri,tig bra o andra sidan varför packa en klimax i Akurate fodral och sälja den för halva priset.

Det kommer nog, när Linn anser sig tjänat nog pengar på det.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited