selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 09:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ok,då har du inte använt Isopropanol (stavningen igen)än.Men då vet du ju i alla fall hur du ska göra om du får mer problem.
Skulle nog ändå råda dig att göra detta då du ändå håller på,Kariken har ju ngt år på nacken och det kommer alltid in lite damm samt fett i luften genom åren.

Den egna känslan att allt är gjort är också skön att bära med sig.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 11:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Foundation First wrote:
Ok,då har du inte använt Isopropanol (stavningen igen)än.Men då vet du ju i alla fall hur du ska göra om du får mer problem.
Skulle nog ändå råda dig att göra detta då du ändå håller på,Kariken har ju ngt år på nacken och det kommer alltid in lite damm samt fett i luften genom åren.

Den egna känslan att allt är gjort är också skön att bära med sig.
Helt rätt, känslan är viktig! Och det kommer att göras, men iom att jag inte hade luft på burk så avstod jag nu. Min luftblåsa är bra och väldigt snäll! Den fungerar finfint att blåsa bort ev damm från de känsligaste delarna i kamerahuset. Men den är lite svår att fokusera luften med, så jag avstod i går.

Erkänner att jag var lite skeptisk, att få släden att fungera felfritt... men tusan! Det finns ju kunskap, erfarenhet och välvilja att hämta på detta forum. (Även om det för tillfället är lite "trötta" Linnister och inte så hög aktivitet. Känns lite dumt att se sitt egna alias över allt. Im the noob!)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
En kompis som har haft aktiva Komri med full uppsättning Solos,bytte till värsta 350-burkarna med Exakt,jag hade haft kvar Komrisarna,men vi är alla olika.
Har han ångrat sig ännu? (alt vill inte erkänna det för andra)
Jag ångrade mig efter en dag...
Foundation First wrote:
Han har/har haft toppspec av allt även CD12'an,den sålde han för ett antal år sedan...Men.Han köpte för ngr månader sedan en senaste spec beg CD12'a igen,ville ha en för han gillade hela konceptet,utseende mm.

Han kör den optiskt om jag kommer ihåg rätt in i Exakt Klimaxen,säger att den då är definitivt lika bra som då han kör NAS in i Klimaxen
Verkar som något är fel för så ska det inte vara.
Streamat ska vara mycket bättre, mycket!


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 12:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
En kompis som har haft aktiva Komri med full uppsättning Solos,bytte till värsta 350-burkarna med Exakt,jag hade haft kvar Komrisarna,men vi är alla olika.
Har han ångrat sig ännu? (alt vill inte erkänna det för andra)
Jag ångrade mig efter en dag...
Foundation First wrote:
Han har/har haft toppspec av allt även CD12'an,den sålde han för ett antal år sedan...Men.Han köpte för ngr månader sedan en senaste spec beg CD12'a igen,ville ha en för han gillade hela konceptet,utseende mm.

Han kör den optiskt om jag kommer ihåg rätt in i Exakt Klimaxen,säger att den då är definitivt lika bra som då han kör NAS in i Klimaxen
Verkar som något är fel för så ska det inte vara.
Streamat ska vara mycket bättre, mycket!
Jag tror att det där med mycket bättre streamat, kan säkert stämma rent tekniskt och teoretiskt. Men, min personliga uppfattning och resonemang,, är att många gillar när saker är lite mer ostabilt s.a.s. Märker det på mig själv. Som musiker så föredrar jag en riktigt gammal high end synt än motsvarande helt nya remake. Den gamla har personlighet och ger mig betydligt mer inspiration. Även om jag hör att det inte är alls lika exakt ljud som den helt nya varianten.

(T.ex. En gammal Prophet 5 från 80-talet,, jämförd med en sprillans Prophet P06... den gamla är så inexakt, så mycket drift mellan oscillatorerna... älskar den! Men den nya? Låter perfekt hela tiden!)

Kan vara därför jag gillar ljudet från Karik?! Det finns lite personlighet och charm.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 08:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Light Head wrote:
wrote:
Erkänner att jag var lite skeptisk, att få släden att fungera felfritt... men tusan! Det finns ju kunskap, erfarenhet och välvilja att hämta på detta forum. (Även om det för tillfället är lite "trötta" Linnister och inte så hög aktivitet. Känns lite dumt att se sitt egna alias över allt. Im the noob!)
Tänkte samma sak när jag drog igång lite trådar för ngr veckor sedan,gick ut med lite tips och annat.....MEN Stendött.Såg också mitt alias överallt :oops: :wink: .

Tänk inte på det bara kul att det händer ngt/blir lite mer aktivitet,och det finns inga dumma frågor/tankar.....Kör på..!!

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 08:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
En kompis som har haft aktiva Komri med full uppsättning Solos,bytte till värsta 350-burkarna med Exakt,jag hade haft kvar Komrisarna,men vi är alla olika.
Har han ångrat sig ännu? (alt vill inte erkänna det för andra)
Jag ångrade mig efter en dag...
Svar
Har faktiskt av finkänslighet inte velat fråga,men han ville minska ner antalet boxar i systemet sa han,nu känns det mer som en Lifestyle uppställning.
LP12,an bredvid TV'n som han tydligen inte spelar så mkt på längre trots topp-spec Klimaxnivå.Det säger nog det mesta tycker jag.
Sen,handlare vill/måste ju sälja för att överleva det får man ALDRIG glömma.MEN Ändå,vilken handlare med självaktning låter en kund göra en sån nedgradering med förespråkning att det är en uppgradering.Finns lite andra aspekter också men jag stannar där.

Foundation First wrote:
Han har/har haft toppspec av allt även CD12'an,den sålde han för ett antal år sedan...Men.Han köpte för ngr månader sedan en senaste spec beg CD12'a igen,ville ha en för han gillade hela konceptet,utseende mm.

Han kör den optiskt om jag kommer ihåg rätt in i Exakt Klimaxen,säger att den då är definitivt lika bra som då han kör NAS in i Klimaxen
Verkar som något är fel för så ska det inte vara.
Streamat ska vara mycket bättre, mycket!
Lite för snabb på tangenterna,han sa nog att det nästan är lika bra,inte så stor skillnad (ska kolla med honom).Betydligt bättre än då han kör med CD12'ans interna DAC, utan tar ut signalen optiskt för vidare befodran i systemet.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 09:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Light Head wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
En kompis som har haft aktiva Komri med full uppsättning Solos,bytte till värsta 350-burkarna med Exakt,jag hade haft kvar Komrisarna,men vi är alla olika.
Har han ångrat sig ännu? (alt vill inte erkänna det för andra)
Jag ångrade mig efter en dag...
Foundation First wrote:
Han har/har haft toppspec av allt även CD12'an,den sålde han för ett antal år sedan...Men.Han köpte för ngr månader sedan en senaste spec beg CD12'a igen,ville ha en för han gillade hela konceptet,utseende mm.

Han kör den optiskt om jag kommer ihåg rätt in i Exakt Klimaxen,säger att den då är definitivt lika bra som då han kör NAS in i Klimaxen
Verkar som något är fel för så ska det inte vara.
Streamat ska vara mycket bättre, mycket!
Jag tror att det där med mycket bättre streamat, kan säkert stämma rent tekniskt och teoretiskt. Men, min personliga uppfattning och resonemang,, är att många gillar när saker är lite mer ostabilt s.a.s. Märker det på mig själv. Som musiker så föredrar jag en riktigt gammal high end synt än motsvarande helt nya remake. Den gamla har personlighet och ger mig betydligt mer inspiration. Även om jag hör att det inte är alls lika exakt ljud som den helt nya varianten.

(T.ex. En gammal Prophet 5 från 80-talet,, jämförd med en sprillans Prophet P06... den gamla är så inexakt, så mycket drift mellan oscillatorerna... älskar den! Men den nya? Låter perfekt hela tiden!)

Kan vara därför jag gillar ljudet från Karik?! Det finns lite personlighet och charm
.
Det där är intressant det du beskriver Light Head,för jag känner till ett antal mkt erfarna Linn-rävar som bytt bort sina Radikal motorstyrningar mot Lingo 1.
Dom har jämfört och Radikalen, med mina ord återgett spelar tydligare/klarare (återkommer om den beskrivningen blev fel) men Lingo 1'an är fan så mkt roligare i sitt spelsätt.Bättre att ngn av dom själva kommenterar....om dom vill.

En person i den proffesionella Linn-branschen går samma väg (säger inte vilket land).

Lingo 1'an är då proffesionellt recabbad,sen blir det ännu bättre om man plockar bort nätfiltret i Lingo 1'an.Detta görs ofta/alltid om man har koll och ska köra den i ett Naimsystem.
Än så länge har Lingo 1/borttaget nätfilter inte medfört ngr störningar i de Linnsystem den körts i.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Fri Jan 20, 2017 09:57, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nu är jag inte med riktigt. Lingo 1 är ju en motorstyrning, Uphoric är ett riaa-steg. De är knappast utbytbara mot varandra. Eller tänker jag fel och har missförstått?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 09:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
:oops: :oops: :oops: Bra Bill TACK ska ändra, ska vara motorstyrningen.För tidigt på morgonen för att jag ska knacka tangenter (är kvällsmänniska).Får skylla på att jag inte hunnit dricka morgonkaffe än. :oops:

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 10:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Klockan ringer,, gå direkt till anläggningen och starta.

Gå ut i köket och fixa kaffe.

Gå tillbaka till sovrummet och ta på dig morgonrocken.. för man går DIREKT till anläggningen utan att först låta sig hindras av annat!

Nu är kaffet snart klart, hämta en kopp.

Dra på en favoritplatta, gärna något riktigt gott jazzigt, eller varför inte något med Nils Landgren?

Sätt dig i fotöljen, njut! Drick kaffe!

Sedan,,, väck familjen, fixa frukost. En perfekt start på en fredag!!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nu blev det väldigt OT här men det ni beskriver om Komri, Exaktsystemet, att inte spela sin top-spec LP12 och nedgradering från Radikal till Lingo1 tyder på samma sak.
Något är fel, seriöst fel :!:

Redan en instegs LP12 från 80-talet med tillhörande Linn Intek och Index-talare är väldigt kul att spela musik på.
Ja menar, får man inte toklust att lyssna på musik det första man gör när man stiger in i huset/lägenheten ÄR det något fel. Kan vara småsaker eller så är något trasigt.
Just Radikal vet jag vissa haft problem med.
Överlag är det så att med nyare/bättre prylar (som har bättre ljud) blir det snedfördelat om inte samtidigt musikaliteten förbättras lika mycket.
Så JA, installationen blir viktigare på top-grejjer.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Nu blev det väldigt OT här men det ni beskriver om Komri, Exaktsystemet, att inte spela sin top-spec LP12
Detta är isolerat från det andra,Jag känner också att ngt måste vara fel när man inte spelar på sin topp-spec 12'a.
Tyvärr bor vi 100mil från varann så det är inte bara att glida in och hjälpa till :wink: .En topp-spec 12'a ska det ju vara alkhoholistvarning på,så fort man kommer hem så vill man ju använda den.

För mig känns hela "grejen" konstig,sitter på de grejer han gjorde och byter till 350-burkar där han självklart dessutom får erlägga en mellanskillnad :shock: .Både du Sportis, som du sa nyss och Ärkeängeln, som båda haft Komrisar ångrade ju er rätt snabbt.

Vet att många är i händerna på Handlarna,därför skrev jag glöm ALDRIG att dom är Handlare,som alltid gå på er magkänsla, nu vet jag att dessa handlare är mkt seriösa......Men Ändå....Handlare.

Exempel:
En bekant som jag lyssnat mkt med, på LP12 till o från under 22-24år,lyssnade på 12'an via Exakt hos nämnda handlare,han tyckte det lät "SKIT". Handlaren tyckte det lät fantastiskt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Vet att många är i händerna på Handlarna,därför skrev jag glöm ALDRIG att dom är Handlare,som alltid gå på er magkänsla, nu vet jag att dessa handlare är mkt seriösa......Men Ändå....Handlare.

Exempel:
En bekant som jag lyssnat mkt med, på LP12 till o från under 22-24år,lyssnade på 12'an via Exakt hos nämnda handlare,han tyckte det lät "SKIT". Handlaren tyckte det lät fantastiskt.
Jo men ingen tvingar kunder att köpa, man ska nog inte lägga skulden på handlaren tycker jag. Det är klart, vissa kunder kanske inte förstår vad de egentligen föredrar men ska man skylla på handlaren och andra (tex forum o kompisar)? Jag anser inte det. Alla har ett eget ansvar för sina beslut imho.
MEN, demosarna kan ju vara mer eller mindre riggade för att visa olika saker (medvetet eller omedvetet. Det är illa, mycket illa!
Ivor var extremt noga med detta, då han förstod betydelsen.

Ska även påpeka att alla affärer jag köpt från = Mellansverige (Uppsala, Stockholm, Göteborg) alltid uppträtt juste och tvärt om ibland sagt "nej det ska du inte köpa, det blir du inte nöjd med".


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
Vet att många är i händerna på Handlarna,därför skrev jag glöm ALDRIG att dom är Handlare,som alltid gå på er magkänsla, nu vet jag att dessa handlare är mkt seriösa......Men Ändå....Handlare.

Exempel:
En bekant som jag lyssnat mkt med, på LP12 till o från under 22-24år,lyssnade på 12'an via Exakt hos nämnda handlare,han tyckte det lät "SKIT". Handlaren tyckte det lät fantastiskt.
Quote:
Jo men ingen tvingar kunder att köpa, man ska nog inte lägga skulden på handlaren tycker jag. Det är klart, vissa kunder kanske inte förstår vad de egentligen föredrar men ska man skylla på handlaren och andra (tex forum o kompisar)? Jag anser inte det. Alla har ett eget ansvar för sina beslut imho.
Självklart har man eget ansvar i sista hand,men påverkansfaktorn är nog ganska hög.Innan Linn bytte inriktning så var detta inget problem,hela 80,90 och en bit in på 2000-talet om man törs sträcka sig så långt så....
Det som kom från Linn var bättre enligt den tidigare gällande filosofin,man funderade inte ens utan beställde och var kanonnöjd.Många kunder kanske lever kvar i det "tänket",det har man ju själv gjort.

Svårt att ínse att Linn har ändrat i sina "grundbultar",vet att för många trogna Linnkunder genom decennier så är Linn nästan som vilket företag som helst idag.
Det kan vara där som det blir fel, och en ovan hänvisad till Komriaffär går igenom.

Har aldrig tidigare i mitt Linnliv stött på att omdömmet om en LP12-återgivning har spretat så mellan handlare och mkt erfaren kund,man har ALLTID varit överens när den tidigare filosofin var gällande.
sportbilsentusiasten wrote:
MEN, demosarna kan ju vara mer eller mindre riggade för att visa olika saker (medvetet eller omedvetet. Det är illa, mycket illa!Ivor var extremt noga med detta, då han förstod betydelsen.
Detta förekommer tyvärr idag,det har varit uppe på forumet tidigare i trådar,vi som varit med ett tag ser igenom detta,men alla andra.......MEN,medvetet eller omedvetet så förekommer det.
sportbilsentusiasten wrote:
Ska även påpeka att alla affärer jag köpt från = Mellansverige (Uppsala, Stockholm, Göteborg) alltid uppträtt juste och tvärt om ibland sagt "nej det ska du inte köpa, det blir du inte nöjd med".
Håller med,ändå är det i en av dessa affärer där omdömmet om LP12 återgivningen spretar åt så olika håll.
Handlaren tycker det låter Fantastiskt,den Mkt,Mkt erfarna kunden tycker det låter "Skit".

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2017 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Foundation First wrote:
Ang Lasern,prova att rengöra den på samma gång.Isopropanyl (hoppas jag stavade rätt) köps på Apotek.

Droppa en droppe på lasern och blås bort/torrt med tryckluft på burk (kostar kanske 80-100:-).Du får vara snabb för det dunstar snabbt.
En fråga: Varför behöver man blåsa bort isoprpanolen om den nu dunstar bort (och dessutom snabbt)?
Använder man inte isopropanol för att den inte lämnar spår efter sig, som andra medel (och vatten) kan göra?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited