selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 20:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 16:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Har ägt denna länge! Och för 7-8 år sedan så började släden bli lite seg. Inmatning fungerar bra, men ut slirar den en del, man får hjälpa den lite på traven precis i början.

Min stackars Karik spårar även lite dåligt. Ofta inga problem, men vissa cd kommer den inte överens med.


Vad gör man? Den låter verkligen bra, egentligen! Eller?!?

Karik s/n 003402

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 18:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Vad det gäller spårningen så kan det hjälpa att smörja slädskenorna som lasern glider efter,fettet som ligger där brukar torka efter så många år.
Har fungerat för mig på icke Linn spelare,min Ikemi har jag inte kört på många år så där vet jag ej.Men gjort detta på många Mimik 1 och 2'or och där har det blivit bra efter ny smörjning.

Ang släden,vet ej men du kan ju då du lyfter på "locket" kolla om ngn smörjning kan göras även där.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 18:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Vad har du använt för smörjmedel?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 18:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Jag använde symaskinsolja,fick ett tips om det redan mitten/slutet av 90-talet av Sveriges äldsta Linn-handlare.Det tidigare fettet torkade jag bort,det kan ju ha kommit ngt nytt specialfett nu men det jag använde fungerade ypperligt.
Det var 10 år sen sist jag gjorde detta åt någon,men gjorde/hjälpte ganska många med detta ett tag.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Tue Jan 17, 2017 18:54, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 18:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Okidoki,,

Skall testa detta !

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 19:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ang Lasern,prova att rengöra den på samma gång.Isopropanyl (hoppas jag stavade rätt) köps på Apotek.

Droppa en droppe på lasern och blås bort/torrt med tryckluft på burk (kostar kanske 80-100:-).Du får vara snabb för det dunstar snabbt.

OBS:Du ska inte blåsa med munnen,fett och saliv följer ALLTID med trots att det inte syns :wink: .

Då du ändå har lyft på locket,motionera alla kontakter som går att motionera för att få bort oxider,samt efterdra skruvar som håller kretskort,CD-mekanik mm.

Rätt fas har jag för mig du hade koll på i en annan tråd,annars sladdhonan,högra stiftet ska lysa då du har "taket" på sladdhonan mot taket i bostaden och tittar in i sladdhonan framifrån.Hoppas det blev begripligt :mrgreen:

Lycka till

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 20:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Taket i bostaden,, Stiftet i mitten överst,, Toppen på pyramiden,,

Japp, har lite koll där!

Resten av tipsen kändes verkligen vettiga!


Hur kan man få tag på en ev rem till motorn som matar ut släden?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Jan 17, 2017 20:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Prova att smörja/rengöra den remmen med möbelpolish.Det använde man förr till LP12-remmen,kan ju fungera till en gammal torr Karikrem.
Obs,har inte provat detta själv men i teorin verkar det logiskt,kanske ngn annan som kan komplettera här.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 00:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Kolla med Tonläget i Göteborg! Du verkar bo i närheten! Han har koll på vad man kan göra och inte göra! Mycket bra och trevlig Linn handlare!

Att den är lite kinkig med vissa skivor får man nog leva med när det gäller Karik! Ibland har det funkat att rippa och bränna ny skiva! Jag kör fortfarande Karik/Numerik och det låter helt ok!


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Försök få fart på din Karik, det är helt underbar liksom Ikemi. De äldre spelarna i LK-låda har en charm i hantering/design som saknas i nya burkar.
Nyare burkar är mer som all annan elektronik. Könlös. Dock är de nya bättre men nu snackar jag inte prestanda.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 12:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
sportbilsentusiasten wrote:
Försök få fart på din Karik, det är helt underbar liksom Ikemi. De äldre spelarna i LK-låda har en charm i hantering/design som saknas i nya burkar.
Nyare burkar är mer som all annan elektronik. Könlös. Dock är de nya bättre men nu snackar jag inte prestanda.

Kan bara hålla med! Karik har personlighet och charm.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 14:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
En kompis som har haft aktiva Komri med full uppsättning Solos,bytte till värsta 350-burkarna med Exakt,jag hade haft kvar Komrisarna,men vi är alla olika.
Han har/har haft toppspec av allt även CD12'an,den sålde han för ett antal år sedan...Men.Han köpte för ngr månader sedan en senaste spec beg CD12'a igen,ville ha en för han gillade hela konceptet,utseende mm.

Han kör den optiskt om jag kommer ihåg rätt in i Exakt Klimaxen,säger att den då är definitivt lika bra som då han kör NAS in i Klimaxen,har inte hört själv men tänkte att Kariken kanske också Ikemin kan köras så.Då får man ju ett jättelyft på sina CD-skivor.

Ngn som har erfarenhet av detta,kan ju vara ett tips för framtiden för dig Light Head.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 22:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Riktigt intressant tips!

Btw,, nu har jag skruvat ner hela Kariken, torkat, blåst, kollat hur det lirar,, sedan plockade jag bort remmarna och gjorde rent dem, med mycket svag lösning vatten/Yes. När allt är inoljat och monterat igen och jag provkör... yiiiiiha!

Nu lirar släden som den skall! :D

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 07:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Kul att det funkade,ljummet vatten med Yes eller bara ljummet vatten är det man använder idag till LP12- remmen.Möbelpolish som jag pratade om använde man förr,tänkte att då remmen är så pass gammal så kunde det funka som återfuktning också.
Men slutet gott allting gott....KUL.

Bara som tillägg ang lasern,skrev ju tidigare vad du ska använda.Vill bara poängtera att du ska ALDRIG torka lasern med tops eller ngt annat, ALDRIG.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 08:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Blåste rent, så gott det gick, med samma utrustning jag använder till min systemkamera.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited