selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
PostPosted: Sat Apr 08, 2017 20:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
matss wrote:
Lite svårt att försöka svara dig, eftersom jag inte riktigt förstår vad du undrar över.

RAM är vad jag vet det läs och skrivminne som processorn använder som arbetsminne i sina beräkningar. SSD är en minnesteknologi - Solid State Disc (kiselbaserat IC minne utan rörliga delar). Det är olika saker. Hur tänker du?

Minneshantering och buffert sker på olika ställen i ett media-system, exempelvis var du lagrar media-materialet på minnesenheten och hur du buffrar dataströmmen vid uppspelning. Vad är det du tänker på där?

Ja, det finns minnesenheter som NAS med både ett fast installerat minne och med utbytbara minnesenheter.

mvh, mats

PS. Återkommer med intryck från Cisco switchen. Just nu bråkar den med nätverket. Mediafunktionen funkar, men jag kan inte inte se filerna i nätverket. :evil:

Hur har det gått med Ciscon? Har du hunnit spela in den ännu? Skulle vara kul att höra vad din uppfattning är?

/J

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Rapport kommer. Switchen bråkar fortfarande med mig, så jag kan inte koppla nätverket precis som jag vill. Min HP mediaserver funkar med DS:arna, men syns inte i resten av nätverket när den är kopplad i Ciscon. Och då kan jag inte lägga upp ny musik dit, eller göra back up.

Tar tacksamt emot tips från er som är kunniga på nätverk. Kopplar in min IT-support nu också.

Sen kommer intrycken.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 20:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
matss wrote:
Rapport kommer. Switchen bråkar fortfarande med mig, så jag kan inte koppla nätverket precis som jag vill. Min HP mediaserver funkar med DS:arna, men syns inte i resten av nätverket när den är kopplad i Ciscon. Och då kan jag inte lägga upp ny musik dit, eller göra back up.

Tar tacksamt emot tips från er som är kunniga på nätverk. Kopplar in min IT-support nu också.

Sen kommer intrycken.

mvh, mats
Jag har kopplat så här, dock använder jag en Synology 1813+ i mitt nätverk så jag har 4 nätverksuttag på nasen, ett nätverksuttag är kopplat mot min huvud switch (Netgear 24 port) ett uttag är kopplat mot Ciscon, även Cicson är kopplad mot huvudswitchen för att få tillgång till Tidal, min Oppo är sedan kopplad mot Ciscon, då ligger hela audionätverket på 100Mbit, samtidigt så kan jag ladda upp mot Nasen med 1 Gbit.

Känns bara konstigt att du inte kan få till att Mediaservern syns, när jag browsar med Oppon så kommer alla trådbundna datorer upp i Oppos mediacontrol. Lite synd att man bor så långt ifrån annars hade man ju kommit och kikat på inställningarna. I och för sig har jag ställt in GW och adress till DHCP server i Ciscon, men jag har för mig att någon påstod att detta inte skall behövas.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, man är inte någon IT-guru...

Mediaservern dyker snällt upp i Kazoo och jag har inget problem att spela musik. Men servern blir osynlig för Windows Explorer och då kan jag inte längre ladda upp ny musik när servern kopplas till Ciscon.

Kopplar jag istället servern till min GS108 switch som sköter det vanliga trådburna nätverket och bara har DS:arna kopplade till Ciscon funkar allt som det ska och jag kan ladda musik via Explorer.

Får se hur mitt IT-stöd kan får ordning på det.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 22:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Hoppas att han hittar någon lösning på det, är säkert bara nåt litet fel någonstans.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lättare att hjälpa om ni lägger upp en ritning etc på LAN arkitekturen.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Image

Så här är nätverket kopplat nu. Och nu syns HP musikservern i vanliga nätverket (Explorer). Kopplar jag (som jag vill) HP till Ciscon direkt, då försvinner den från Explorer men det går att spela skivor hur fint som helst. Jag har testat både rak och korsad kabel mellan Cisco Switchen och GS108T utan skillnad.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 06:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
1 Reducera komplexiteten i nätverket. (Ta först bort 108T, varför två NAS? Var kommer internet in i huset?)
2 anslut båda NAS till Siscon (antar att båda lagrar musik)
3 vilken router delar ut IP-adresserna?


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Antalet switchar i serie borde inte påverka negativt.
Har ni lyckats ansluta till switchen och kontrollera om det finns några ACL konfigurerade. T.ex. skulle regler på port-nivå skulle blockera SMB.

Image


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
1 Reducera komplexiteten i nätverket. (Ta först bort 108T, varför två NAS? Var kommer internet in i huset?)
2 anslut båda NAS till Siscon (antar att båda lagrar musik)
3 vilken router delar ut IP-adresserna?
Internet kommer in via Comhem routern CG3700. NAS är för back up av datorerna och annan lagring. HP:n är bara musik. Tror CG3700 är den som delar ut IP-adresserna.

Nu fortsatte jag koppla om och hittade ett läge som ser ut att funka som jag vill :).
Image
När jag satte Ciscon direkt i CG3700 så föll bitarna på plats. HP micro servern syns i explorer igen. Nån som vågar sig på en förklaring?
Roland wrote:
Antalet switchar i serie borde inte påverka negativt.
Har ni lyckats ansluta till switchen och kontrollera om det finns några ACL konfigurerade. T.ex. skulle regler på port-nivå skulle blockera SMB.

Image
Jag har bara lyckats ansluta till Ciscon direkt från en dator i set up läget. Hur tror du jag kan lyckas ansluta till switchen live i nätverket och kolla det du beskriver (som jag inte förstår :?).

Tack för hjälpen.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Nån som vågar sig på en förklaring?
Som sagt, för komplex arkitektur. Ökar risken att någon switch är felkonfad.
Det låter sämre med!

Tycker det ser bra ut nu. Man ska separera HIFI-lanet från resten. Bra även att wifi-accessen inte sitter i HIFI-lan.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Man ska separera HIFI-lanet från resten.
Precis. Det är så jag vill ha det. Och därför jag blev så frustrerad när jag inte fick till det förut. Den överflödiga GS108T switchen satt bara in nätverket för att ville kunna göra snabba jämförelser mellan den och Ciscon.

Min enda gissning varför det verkar funka nu är att Ciscon inte gillade att bli inkopplad i ett nätverk via en av mina GS108 switchar. När jag kopplade den till routern direkt började allt funka. Och det var explorer access som strulade. Media access (musikspelning) funkade hela tiden. Någon idé?

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Den överflödiga GS108T switchen satt bara in nätverket för att ville kunna göra snabba jämförelser mellan den och Ciscon.
Så jämför man inte. 8)
Du ersätter ciscon med 108. Obs att de olika nätverksuttagen låter olika bra så det får du testa ut innan du jämför switcharna mot varandra.
O samma eluttag (rätt vänt) ska användas. o samma placering.
= allt lika utom switchen


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Så jämför man inte. 8)
Tack, det har jag koll på :wink:. Och jag bestämmer hur nervös för andra aspekter jag vill vara i min jämförelse. Cisco switchen har en del tekniska detaljer jämfört med enklare switchar jag snappat upp i denna tråd, som gjort mig nyfiken på om jag själv kan höra. So be it om annat också spelar in - föredrar jag den ena framför den andra räcker det för mig. Jag har ju båda alternativen tillgängliga.

Det jag kan säga så här långt, är att jag har velat ha DS-arna inkopplade i Ciscon sen jag fick hem den. Placebo eller inte - har jag kvar att bestämma mig för.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
matss wrote:
Jag har bara lyckats ansluta till Ciscon direkt från en dator i set up läget.
Vad är det, hur tar man sig dit?
matss wrote:
Hur tror du jag kan lyckas ansluta till switchen live i nätverket och kolla det du beskriver (som jag inte förstår :?).
T.ex. med programmet Putty och dessa kablar. Anlut till console porten i Cisco.


Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited