selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 12:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Sportis,min uppfattning om Simon är att han som många "genifackidioter" har liiiiite "skygglappar" i vissa sammanhang,kablage är ett sånt ;-).
Men hans kompis HungryHalibut har kablageoptimerat sitt nätverk och det har Simon inga problem med,det är på hans skrivningar jag testade att köpa mina Vodkor.

I den här switchen så använder man bara portarna 1x till 8x,inte in i switchen i övrigt,därav hans tankar om att firmvare inte påverkar......men han utesluter inte,att som han skriver,en "Show-version" kan påverka.
Men versionerna V01,V02 samt V03 har dom inte märkt ngn skillnad på.

Rätt att han skriver i tekniska termer då och då,men det är pga att frågeställningar till honom ofta berör detta område.
Alla vet att där kan han svara på allt,annan info kan även andra där svara på.
Men Simon är som oss en sanslös musikälskare som har det musikaliska i första rummet.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja alla kan ju inte "ha sett ljuset" - minns att många gick till hård attack när jag/andra postade våra nyvunna erfarenheter på div forum 2007/8. "allt är bara 1 o 0"...
Många har fått ändra uppfattning... :mrgreen:

Vad spelar han på?
vad tycker han om rack, rippningar, o vilka streames gillar han?


Top
   
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 14:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Ja alla kan ju inte "ha sett ljuset" - minns att många gick till hård attack när jag/andra postade våra nyvunna erfarenheter på div forum 2007/8. "allt är bara 1 o 0"...
Många har fått ändra uppfattning... :mrgreen:

Vad spelar han på?
vad tycker han om rack, rippningar, o vilka streames gillar han?
"Allt är bara 1 o 0"......märkligt,men det argumentet dyker upp ganska ofta fortfarande år 2017.Precis,många har fått ändra uppfattning :-),personligen orkar jag inte ta en sån debatt längre.

Förstår inte inställningen,dom kan sitta och diskutera i månader på forum och försvara sin åsikt utan att ha testat.
Herregud,testa så får du ju ett utfall,..... As simply as that.

Dom flesta dominerande i den tråden kör rack, Naim Fraim,streamer NDS (Naims toppstreamer)......dom ger mkt råd om installation så det verkar dom ha koll på,cable dressing likaså.

Sen om vi extremtokar härifrån skulle göra ett hembesök där så är jag övertygad om att vi skulle påpeka olika saker ;-) :-).....eller hur Sportis.

Efter Villatömningen så kommer jag inte ihåg vilken Nas eller såna saker,just nu är vädret för fint för att börja söka i de trådarna.....Men,för/slutsteg i 500-serien samt 272/282 försteg med 250-300DR slutsteg är mer vanligt än ovanligt,Naca5 men lika vanligt är Super Lumia som uppdateringskablage.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Värt att pröva denna switch tänkte jag. Nu sitter jag här med en nyinskaffad switch och har naturligtvis fastnat :evil: .

Har kört reset på switchen och startat Express Setup. När jag skriver in adressen 10.0.0.1 enligt bruksanvisningen, svarar switchen? efter mitt användarnamn och lösenord. Webbplatsen säger: "level_15_access" och rutor för att skriva in Användarnamn och Lösenord i ett fönster. Har prövat med admin/admin, admin/password och anvid/mitt nätverkslösenord, men inget funkar :? .

Någon mer bevandrad i i IT, nätverk och denna switch som kan hjälpa mig komma vidare?

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Har kört reset på switchen
Vad innebär reset i detta fall?
En vanlig Powercycle återställer inte PW normalt...

Kontakta tidigare ägare o kolla med honom?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Har kört reset på switchen
Vad innebär reset i detta fall?
En vanlig Powercycle återställer inte PW normalt...

Kontakta tidigare ägare o kolla med honom?
Alla routrar nollställs med en försänkt resetknapp. Inkl lösenord, WIFI etc. En managerbar switch har motsvarande funktion ifall man schabblat iväg nätverksinställningarna.

" To reset the switch, press and hold the Mode button. The switch LEDs begin blinking after about 3 seconds. Continue holding down the Mode button. The LEDs stop blinking after 7 more seconds, and then the switch reboots.

The switch now behaves like an unconfigured switch. You can enter the switch IP information by using Express Setup as described in the "Running Express Setup" section. "


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
fredrik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Har kört reset på switchen
Vad innebär reset i detta fall?
En vanlig Powercycle återställer inte PW normalt...

Kontakta tidigare ägare o kolla med honom?
Alla routrar nollställs med en försänkt resetknapp. Inkl lösenord, WIFI etc. En managerbar switch har motsvarande funktion ifall man schabblat iväg nätverksinställningarna.

" To reset the switch, press and hold the Mode button. The switch LEDs begin blinking after about 3 seconds. Continue holding down the Mode button. The LEDs stop blinking after 7 more seconds, and then the switch reboots.

The switch now behaves like an unconfigured switch. You can enter the switch IP information by using Express Setup as described in the "Running Express Setup" section. "
Precis detta jag gjort - två gånger. Jag behöver mer hjälp än så.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
matss wrote:
Värt att pröva denna switch tänkte jag. Nu sitter jag här med en nyinskaffad switch och har naturligtvis fastnat :evil: .

Har kört reset på switchen och startat Express Setup. När jag skriver in adressen 10.0.0.1 enligt bruksanvisningen, svarar switchen? efter mitt användarnamn och lösenord. Webbplatsen säger: "level_15_access" och rutor för att skriva in Användarnamn och Lösenord i ett fönster. Har prövat med admin/admin, admin/password och anvid/mitt nätverkslösenord, men inget funkar :? .

Någon mer bevandrad i i IT, nätverk och denna switch som kan hjälpa mig komma vidare?

mvh, Mats
Prova med lösen "cisco" på första inloggningen, sen skall du kunna konfigurera en ny användare och lösen.
Bara för att förtydliga, du behöver integ öra någonting för att switchen skall fungera efter en reset. Inte ens logga in en gång.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 22:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
cisco/cisco är användar/lösenord

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tack för tipsen! Ska prövas med en gång när jag är tillbaks i stan på söndag. Kom gärna med fler tips och instruktioner för att det ska funka som tänkt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 02, 2017 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Det gjorde susen, typ. Med cisco/cisco kommer jag i alla fall in i switchen. Men till Express Setup har jag inte hittat än...

Jag får inte upp gränssnittet som beskrivet i bruksanvisningen. Nu har jag försökt registrera mig på Cisco för att få ladda ner gratis programvara. Får se hur det går.

Men switchen funkar! När jag först försökte koppla in den så hittade inte min DS min musikserver. Jag kunde bara strömma från Tidal. Nu funkar uppkopplingen, så min factory reset kanske åstadkom det som behövdes trots allt.

Nu får den bli varm innan jag ger mig på något försök till jämförelse.

Tack för tipsen.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 08:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag tror att bland de större och viktigare parametrarna när det gäller digital transport är minneshantering och buffert. Vilket ger frågan:


Är det bättre med RAM eller t.ex. SSD? (Förmodligen ett självklart svar, som antyder att min tanke formulerades till fråga för snabbt...?!)

Det finns lite olika, vad jag vet, lösningar på minne i NAS, men även i andra enheter så som switchar. I vissa så är minnet fast, i andra kan man byta och expandera.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Lite svårt att försöka svara dig, eftersom jag inte riktigt förstår vad du undrar över.

RAM är vad jag vet det läs och skrivminne som processorn använder som arbetsminne i sina beräkningar. SSD är en minnesteknologi - Solid State Disc (kiselbaserat IC minne utan rörliga delar). Det är olika saker. Hur tänker du?

Minneshantering och buffert sker på olika ställen i ett media-system, exempelvis var du lagrar media-materialet på minnesenheten och hur du buffrar dataströmmen vid uppspelning. Vad är det du tänker på där?

Ja, det finns minnesenheter som NAS med både ett fast installerat minne och med utbytbara minnesenheter.

mvh, mats

PS. Återkommer med intryck från Cisco switchen. Just nu bråkar den med nätverket. Mediafunktionen funkar, men jag kan inte inte se filerna i nätverket. :evil:

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 13:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Vissa enheter använder väl den minnesplats som faktiskt finns redan i själva CPU, och då behöver man inte något "externt" ram? Kanske är det för lite minne?

Jag kan helt enkelt för lite om minneshantering, vet att det är lite mer komplicerat än att "hälla vatten i ett badkar".


Att olika bios spelar roll borde vara ställt bortom allt tvivel när det gäller switchar, och liknande utrustning.


Men samma bios kommer ha samma förutsättningar, oavsett hur många gånger du laddar det, i en å samma switch.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag har fortfarande svårt att förstå din fråga/fundering.

RAM är en funktion. SSD är en teknologi. Två skilda saker som inte kan jämföras.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited