selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9
Author Message
PostPosted: Fri Apr 14, 2017 11:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jo fasen kan ju vändas fram och tillbaka, och provas bara vilken väg det låter bäst.
Så länge underlaget är det samma för båda enheterna så spelar det ju ingen roll var den står.
Men återkom gärna till oss med vilken enhet du sedan föredrar, hos mig var det då sån milsvid skillnad, men då hade jag ju ingen egen switch för audionätverket.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Apr 14, 2017 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jämför man med olika underlag som ex så kanske det inte är skillnaden i switchen man hör och drar slutsats av, utan istället av de olika underlagen

1 tänk så här

Du har en switch som är framtestad som bättre av 2
Du har 2 olika underlag
den bättre switchen ställs på det sämre underlaget
den sämre på det bättre underlaget

Nu kan utfallet av testen bli att den sämre låter bättre p.g.a underlaget har större betydelse än jämförelsen av switch

Jämför man grejer med små skillnader så blir detta mycket mera kritiskt

Det viktiga är att det man jämför får exakt lika förutsättningar annars vet man inte vad man jämför

Ibland kan det vara enkelt att bortse från saker för att det blir besvärligt, dock kan det i leda till att man väljer fel av vad som är bättre/sämre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Apr 14, 2017 21:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Alldeles rätt Pekka, det var detta jag ville få sagt, men min formulering kan tolkas på fel sätt, bra att du rättade till det.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Apr 22, 2017 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Har någon ett tips på hur fasen skall vara vänd på Ciscon? Fick min sent i går kväll och fastnade i installationen (tills jag upptäckte att en reset räcker). Hann bara testa en gång, stor skillnad.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Apr 22, 2017 15:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det är bara att prova sig fram till vilket alternativ som låter bäst, men kul att höra att det är stor skillnad för dig Tendaberry. Vad hade du för switch före ciscon?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Apr 22, 2017 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
smirre67 wrote:
Det är bara att prova sig fram till vilket alternativ som låter bäst, men kul att höra att det är stor skillnad för dig Tendaberry. Vad hade du för switch före ciscon?
Netgear GS108T med Friwo nätdel, den är fortfarande kvar, men för Apple-TV, BluRay och dylikt. Jag menade faktiskt att det var stor skillnad på faserna på Ciscon, hade inte tid att jämföra riktigt igår. Sitter fortfarande på jobbet och funderar vilka skivor jag skall spela ikväll... Det var därför jag undrade om någon hade ett tips så att jag snabbt kan komma igång :wink:
Kör med Linn Baohing-kabel till Ciscon.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ciscon har fortsatt bråka med mig i mitt nätverk :evil:. Den verkar inte trivas tillsammans med andra switchar i samma nätverk, vilket visar sig som att vissa enheter inte går att upptäcka av andra enheter i nätverket. Startar jag om allt, så funkar det kanske ett tag igen, men sen faller det tillbaks i samma mönster. Jag har inte kommit åt musiken på HP-servern från utforskaren, även om DS:arna hittat dit. Det är det bara jag som bekymrat mig för. Men när det trådlösa nätverket plötsligt slutade fungera, då blev det annat ljud i skällan från resten av familjemedlemmarna...

Enda sättet att få konsekvent ordning på kopplingen var att helt koppla bort Ciscon, eller att koppla hela nätverket via Ciscon. Ingendera lösning som faller mig på läppen :(.

Men tack vare Roland här på forumets hjälp kan vi vara en förklaring och lösning på spåret. Tydligen finns en funktion default påslagen i Ciscon som heter Spanning Tree, med ambitionen att försöka förhindra loop-kopplingar i nätverket. Av någon anledning verkar den inte gilla sättet jag kopplar mitt nätverk på, trots att kopplingen inte innehåller några loopar.

Med funktionen urkopplad och Ciscon inkopplad tillsammans med övriga switchar som jag önskar har nu nätverket uppfört sig hela kvällen utan problem :D. Och jag tror Roland planerar att posta detaljerade instruktioner om detta i tråden här framöver.

Nu kan jag äntligen planera för min utvärdering.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon May 01, 2017 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ok, nätverket har hållit sig i skinnet sen Roland här på forumet hjälpt mig kontrollera Cisco switchens kontrollbegär. Och jag har äntligen tagit mig tid att utvärdera vad jag tycker om Ciscon inkopplad i mitt nätverk - den kommer stanna där.

Fascinerande att en så pass exklusiv nätverksspelare som Klimax DS ändå verkar var känslig för kvaliteten på den inströmmade digitala signalen. Man tycker att Linns ingenjörer borde kunna göra den okänslig mot detta för 180 000 kr :evil:. Eller så ska jag vara glad systemet är så transparent att även sådana saker hörs... :?

Oavsett vilket, jag tycker musiken genom DS:en låter bättre med Cisco switchen än med min tidigare NetGear GS108T. Nu har jag dessutom allt inkopplat som jag vill, med musiknätverket för sig själv i Ciscon och bara en sladd direkt från routern. Övrigt nätverk utgår från samma router, men via andra switchar. Så har jag jämfört mellan Cisco och 108T.

Med Ciscon upplever jag ett större lugn i musiken. Det är enklare att uppfatta och hålla isär olika saker i mixen. Stämningar och känslolägen i musiken blir tydligare och ljudbilden expanderas samtidigt som enskilda klanger hålls ihop mer koncentrerat. Kommentarer i andra trådar om större svärta och mindre störningar skulle också kunna beskriva det jag upplever.

Kopplar jag in 108T blir musiken mer stressad, stökigare och tråkigare. Jag har svårare att hänga med vad som händer och upplever att jag enklare missar små nyanser i musiken. Känslan kommer varje gång jag kopplar in NG switchen och jag vill hela tiden återvända till Ciscon inkopplad. Vilket var väldigt irriterande när Ciscon tidigare bråkade med nätverket och jag till slut blev tvungen att koppla ur den tills vi fick ordning på den igen.

Naturligtvis är skillnaderna inte jättestora, men väl värda den knappa tusenlapp Ciscon kostat mig. Jag prövade också att vrida och vända på lite nätkontakter och strömbulor, utan att uppleva någon märkbar skillnad. Det skulle vara spännande och se vad av detta jag skulle klara av att hålla isär i ett kontrollerat blindtest, men jag har inte haft någon vänlig omkopplingskompis tillgänglig än.

Lite kul är det också att Ciscon har tilläggsnamnet Catalyst i sin modellbeteckning. För nu kan jag ju låtsas att den är min Katalyst uppgradering on the cheap :D.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon May 01, 2017 16:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Kul att höra matss, jo för en billig penning får man en stor uppgradering på den digitala signalvägen. Själv så skulle jag tänka mig att detta steget är som att uppgradera från ADS till KDS, så ni med ADS/ADSM gör denna uppgradering så är det som att lyssna med en KDS/KDSM.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Mon May 01, 2017 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack för rapport!
Kul att ni är nöjda


Top
   
PostPosted: Mon May 01, 2017 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
matss wrote:
Lite kul är det också att Ciscon har tilläggsnamnet Catalyst i sin modellbeteckning. För nu kan jag ju låtsas att den är min Katalyst uppgradering on the cheap :D.
Jag har aldrig jämfört skillnaderna mellan ADS och KDS, så jag kan inte sätta skillnaderna jag upplever mellan Ciscon och 108T i direkt relation till något annat. Men jag minns det som lite av samma känsla jag fick mellan min DS och den Katalyst KDSM jag lånade hem i höstas. Helt klart värt att pröva om man kommer över en till ett vettigt pris, till skillnad från att gå på någon uppgradering i Linns nyprislista.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited