selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 01:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: JBL DYI
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja, jag har ju sålt mina 242...och det vankas DYI med JBL som utgångspunkt.
Pillade ihop en budgetstereo till sonen och fick tag ett par gamla JBL Pro biohögtalare (sidokanaler) för 800kr stycket.
Ser skumma ut då de (som ni ser om ni besöker en bio) är vinklade nedåt. Helt ok talare för slantarna. Bra drag och lättdrivna!

Bytte bort mina Solos till Tundra Mono2. Mycket bra slutsteg men kan inte spela lika högt som Solo. Fredrik var bekymrad "vet inte om de passar dig, du som brukar spela så högt". "Då byter jag talare" sa jag.
När sedan några andra drog igång o testade JBL hänger jag nu på!
Vi är ett gäng som nu ska pilla med kablar (internt i talaren), kabelanslutningar, externa filter, längd på kablar från talare till filter och mellan filter o slutsteg. Ja även stativ får byggas, där har en i gänget tagit fram ritningar.
Sammantaget ett projekt som liknar Klångedang, där Anders testar sig fram till en bra kombination.

Får se hur bra det blir. Ska tillstå att det är lite nervöst, var grymt nöjd med mina 242.
Man kan ju alltid köpa tillbaka Linntalare eller Klångedang, i värsta fall...


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Får se hur bra det blir. Ska tillstå att det är lite nervöst, var grymt nöjd med mina 242.
Du verkar ha mycket överskottsenergi som ger dig på ett sådant projekt fast du var så nöjd :-)

Men det ska bli kul att läsa om hur det går. Speciellt med tanke på att Linn och JBL har lite olika syn på återgivning. Eller kanske inte?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Får se hur bra det blir. Ska tillstå att det är lite nervöst, var grymt nöjd med mina 242.
Du verkar ha mycket överskottsenergi som ger dig på ett sådant projekt fast du var så nöjd :-)
Nej, men som jag skrev är det en del samverkande orsaker.
Hade aldrig vågat om inte flera andra redan startat, så jag är mest en efterföljare. De andra har hunnit mycket längre.
Men hustrun tycker jag är skogstokig som ändrar till något okänt då det var så bra med 242.
Märkligt nog är hon inte alls road av att bära högtalare. :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Men hustrun tycker jag är skogstokig som ändrar till något okänt då det var så bra med 242.
Märkligt nog är hon inte alls road av att bära högtalare. :mrgreen:
Du verkar ha en klok hustru.
Jag skulle aldrig börjat med något sådant projekt. Skulle i alla fall inte sålt mina primära högtalare, som man tycker presterar bra, för att påbörja det som du nu gör.


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Men hustrun tycker jag är skogstokig som ändrar till något okänt då det var så bra med 242.
Märkligt nog är hon inte alls road av att bära högtalare. :mrgreen:
Du verkar ha en klok hustru.
Jag skulle aldrig börjat med något sådant projekt. Skulle i alla fall inte sålt mina primära högtalare, som man tycker presterar bra, för att påbörja det som du nu gör.
Ja, det var intressant :shock: Självklart är det ett jättekul projekt men att skicka 242 innan du fått fram något som du verkligen tycker är bättre ? (om jag förstår detta rätt).


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 18:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Äh, kul med nya grejer och lite laborerande, jag tror det blir rätt bra i slutändan det där med bra slam och tryck, lyckas det bara lira musikaliskt också så är det ju en ren win :)

Lycka till sportis :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Sat Dec 12, 2015 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Spännande! Vet en glad herre här i min närhet som gått från stort dyrt trött och såsigt till just JBL. Ser fram emot få höra fortsättningen..

Packade själv precis upp två trevliga tingestar av sagda fabrikat men med destination 2004 års Toyota Celica,tilltänkta att drivas med Alpines klassiska 3544 vilka jag anser ha mer musikaliskt driv än den senare V12 serien. Finheten med de JBL vi ämnar bygga med är känsligheten(93db) kontrollen och smällen på det rätta stället. Dessa är en modifierad variant på PA basen. Man blir varm i hela kroppen bara av att ha en dylik tingest i sitt knä;)

Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Sat Dec 12, 2015 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jättekul att höra om ditt projekt, Sportis! Lycka till! Kommer läsa med stort intresse, så håll oss gärna informerade om dina framsteg.

Jag håller med om att det är djärvt att sälja dina högtalare innan du vet om det kommer sluta bra. Å andra sidan, nu när du inte har några högtalare längre blir det kanske en extra motivation till utvecklingsarbetet? :D


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Sat Dec 12, 2015 17:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Intressant projekt :D
Blir det en isobarikkonstruktion 8)
Hoppas vi får se lite bilder

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Mon Dec 14, 2015 12:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Kul med nya idéer! De här renoverar och gör delningsfilter till äldre JBL:
https://www.youtube.com/watch?v=fnyqZOoD_6c


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Thu Jan 26, 2017 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Pust, vilket år 2016 varit.

Det har tagit över ett år men nu börjar det ordna till sig. En kort sammanfattning vad som gjorts:
JBL3677: nya K400 ersatte orginalkablaget inne i talaren. Lött överallt istället för snabbkopplingar. Utflyttade filter till sep låda. Nya högtalaranslutningar på 3677. Linnofil har tillverkat specialstativ (tog 6mån med diverse tester av mtrl och olika konstruktioner). De kallas Ofil 3677 och lyfte prestandan GRYMT.

JBL4645C: sub. Ska moddas. Ofil 4645C stativ utvecklat av Linnofil. Lika grymt bra som de till 3677.

Basfilter är Ingar Öhmans CR80.

Högtalarkablar: Lejonklou K200 2.48m.

Fler Mimer Harmonihyllor för att hysa all nyskaffad elektronik. (Lejonklou Sagatun Mono + Tundra Mono. Alla fem med Tarandus). Yggdrasil till CR80,

Kort sagt, det mesta i systemet ändrat.


Inspelningen av JBL var sanslöst jobbig. De kräver rejält med tid för att lossna och mjuka till sig. Något Pekka71&Haraldur fick uppleva då 3677 endast var några dagar gamla.
Nu är allt skrikiga borta, bara musik.

Subben trycker på BRA i botten som komplement till 3677. För de dårar som är van vid Komri och som inte kompromissar. De flesta torde sitta väldigt nöjda med endast 3677.
Dock går 4645C inte lika avgrundsdjupt som Komri, vilken är tråkigt. Ni vet känslan av bas som man knappt hör, den anas. Väldigt låga frekvenser mao.

En massa annat har gjorts med, bla modifiering av 3677-filtret av Lejonklou&Christian, men allt blev sämre. Helt klart visste någon på JBL vad han gjorde.


Körde "Live in Japan" på maxvolym igår. Det var på allvar :shock: :shock: . Sicken närvaro och nerv. Verkligen grymt!
Lejonklou+JBL+Ofil = bra

Det roliga är att de fixar all musik, även klassiskt. Realismen är stor liksom dynamiken. Ni vet hur det är live: becksvart tystnad för att sedan kunna braka loss för att sedan bli becksvart tyst igen.
Har i alla år ansett att högtalare med stor verkningsgrad har fördelar, men tidigare inte tittat musikaliska sådana. Dessa JBL är dock BRA :!:
De spelar även makalöst bra på pyttelåg volym, det kännetecknar bra talare.

Ska bara spela in mina slutsteg, sedan blir det lyssningsträff.

Varning.
JBL är inte för de som vill ha 3D.
De är grymma på 2D (stereobredd), men djupledsinformation är krympt. Ja nästa borta jämfört med Komri som var mästare på det som ingen annan linn-talare.
Jag tjatar om Komri men det är referensen!!! :D


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Thu Jan 26, 2017 13:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Referenser är bra, och något man nog har oavsett man tror det eller ej.


Mina, i typ kronologisk ordning.

Min första stere, en Blaupunkt "all in one". Ni vet de där stora, kassettbandspelare, radio och skivspelare i ett paket, på bredden.

Första "riktiga" som jag fick av farsan.. Tandberg förstärkare, Sonab svarv, Sharp kassettdäck och Cervin Vega.....

Sedan blev det lite blandat sökande. Mycket ljud, mycket bas!

Tills,, första kontakten ever med Linn, en LP12'a LK1 och Kan (jag var såld!)

Nästa referens, känslan av att kliva in hos Anders på Tonläget och höra att det fasen låter musik, redan på första trappsteget!!

Min senaste, ett besök i en studio i Växjö. De hade de smått legendariska Urei 813 väldigt väl intrimmade och placerade. Drev dem med 2st Lab 4000. Kanske var det överraskningen, kansle lät det bra? Men har aldrig hört en sådan närvaro på sång!

Jo en referens till,, kompisens Mark Levinson, Krell.. och franska högtalare. Dåligt? Nej inte alls, men verkligen inte MIN musik!


Med detta sagt, jag är redo för en ny referens! ;-)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Thu Jan 26, 2017 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
JBL har något,postar bilder på de element jag tänkt leka med själv. Köpte först två,sålde iväg dom
vidare innan jag skulle hinna fästa mig vid dom,visade sig att dom spelade asbra! Enda gången jag hört en baslåda tillföra något när man ställer den inomhus,det spelade svinaktigt bra och lättintegrerat. Tajt,rappt,musikaliskt..
Det grymmaste man har hört!

Så därav blev det tvunget med ett återfall,fick tag på NOS den här gången,inte för att det verkar spela någon större roll med JBL(skratt)

Ursäkta trådkapningen,återgår till min egen tråd..
Kul att det lirar Sportis!

Image



Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Thu Jan 26, 2017 18:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
kul som fasen att höra sportis! :)

måste nästan försöka ta mig till den där blöta sidan av södra sverige nån gång och lyssna på ett ordentligt intrimmat JBL-system :D

om ingen häruppe i norr har ett?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: JBL DYI
PostPosted: Thu Jan 26, 2017 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
JBL har något,postar bilder på de element jag tänkt leka med själv. Köpte först två,sålde iväg dom
vidare innan jag skulle hinna fästa mig vid dom,visade sig att dom spelade asbra! Enda gången jag hört en baslåda tillföra något när man ställer den inomhus,det spelade svinaktigt bra och lättintegrerat. Tajt,rappt,musikaliskt..
Det grymmaste man har hört!
Seriösa element de har JBL, kan du posta URL så man kan läsa på lite om ditt element på bilden?

Ja det rockar på bra nu. Ni får komma förbi igen. :mrgreen:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited