selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Feb 10, 2023 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ok, nu har jag lyssnat på Tracey Thorn och Protection till leda, även om det ÄR en bra låt. Jag har skaffat Spotify Premium för att få grepp om alla kontroller. Måste börja med att skaka på huvudet åt Spotify Free. Heeeelt overkligt hur usel Spotify lyckats göra den! Vilket enormt underbetyg att Spotify trots den inte lyckas få fler av sina användare till Premium abonnemangen. Jösses.

Nåväl, med Premium kan man i alla fall välja en låt och spela den så många gånger man vill. Plus switcha mellan Spotify Connect och Airplay. Först lyssnade jag och när jag kollade inställningarna efter lyssningen räckte det naturligtvis :evil: inte med att ställa in dem på en av mina enheter. Så min iPhone som jag hade använt var fortfarande inställd på default val. :cry:

En vända till med Tracey då. Denna gång tyckte jag det blev tydligare skillnad mellan Airplay och Connect. Jag tyckte det lät bättre i Airplay läget, men musiken tystnade flera gånger under uppspelningen. Kanske berodde på att jag växlade mellan olika lägen, men man undrar ju över stabiliteten. I Connect läget kan man inte ändra inställningarna för Uppspelning och Ljudkvalitet, så man undrar ju hur Linn/Spotify ställt in sånt som ljudnormalisering och automatjusteringar i Connect?

Vare sig Spotify Airplay eller Connect är dock någon match mot min egen kopia av Protection CD från Microservern. Upplever en helt annan känsla och kontakt med musiken direkt via Linnapp och min DS. Punkt.

Denna test har inte fått mig att förstå vad som är så magiskt med Spotify, jämfört med att strömma från egen filserver. Förvisso minns jag fascinationen första gången jag anslöt mig till Tidal och hela utbudet där. Och visst uppskattar jag att kunna botanisera i enorma musikbibliotek samt provlyssna innan köp. Ibland är det också kul att få tips om ny okänd musik. Kan det vara någon sådan upplevelse som spökar i hyllningskören?

Söker man maximal musikupplevelse från digitala filer tycker jag man tjänar mycket mer på att leta upp versioner utan loudnessmaximerade remastringar.

Min utvärdering är naturligtvis gjord helt öppen och utan absolut kontroll över ljudnivåer. Det vore kul att göra om det hela blint och se om upplevda skillnader består.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Last edited by matss on Fri Mar 10, 2023 11:33, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Feb 10, 2023 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:

Vare sig Spotify Airplay eller Connect är dock någon match mot min egen kopia av Protection CD från Microservern. Upplever en helt annan känsla och kontakt med musiken direkt via Linnapp och min DS. Punkt.
Väldigt intressant test, synd att spotify bara kör mp3.
Nu provar vi samma sak med airplay qobuz, tycker jag!


Top
   
PostPosted: Sat Feb 11, 2023 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Intressant. Mindre skillnader än jämfört med Spotify. Jag kunde inte upptäcka någon märkbar skillnad mellan uppspelning från min server eller från Qobuz genom i Linnapp och DS. Det förvånar egentligen inte, eftersom det inte borde innebära någon skillnad om den digitala hanteringen av informationsströmmen in till DS:en är kompetent konstruerad. Kan bara den digitala sidan hantera och bearbeta inkommande information utan att påverka efterföljande steg ska det ju resultera i samma digitala ström i båda fallen, som sen omvandlas till analog utsignal genom samma D/A.

Där lutar jag mig mot feelgood när jag ändå väljer att köpa min musik och ha den lagrad på egen server. Jag gör det även för jag tror mer pengar kommer artisterna till godo då också.

Med Airplay från Qobuz appen på min iPhone tyckte jag mig ändå höra en viss skillnad. Ljudnivåerna var inte kalibrerade i övergångarna, så det kan absolut ha påverkat upplevelsen. Jag fick intrycket att Airplay fokuserade mer på grundelementen (tonerna) i musiken, där server/Qobuz strömmat även återgav mer omgivande rymd, luft och skimmer i mixen.

Jag har svårt att uttrycka den upplevda skillnaden med ord, men det var som att uppspelningen via Airplay funkade som en ljudmässig kontrastförstärkare - mer svart eller vitt istället för glidande gråskala. Inte alls oävet, och det gav spontant intrycket att enklare kunna uppfatta och följa melodier via Airplay. Men när jag gick tillbaks till egen server ström fanns samma melodier där också. Plus mer.

Handhavandemässigt vinner de integrerade tjänsterna i Linns kontrollapp. Jag kommer inte börja köra Qobuz via Airplay i fortsättningen, men det var kul att testa.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2023 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Någon annan som provat?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Feb 23, 2023 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ingen annan som testat? Skulle vara roligt att höra intryck från fler.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Aug 16, 2023 08:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
matss wrote:
Någon annan som provat?
Jo, har testat.
Airplay låter bättre då volymkontrollen inte är implementerad.
Olika enheter låter dessutom en aning olika med Airplay funktionen, så det är svårt att dra generella slutsatser.
I de bästa av fallen låter Airplay väldigt bra.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited