selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Aug 08, 2021 11:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Hej.
Uppgraderade för ett tag sedan från en gammal Majik-i (LK) till MDSM/3. Har pillat i timtal med SO och det stramar verkligen upp ljudbilden på ett snyggt sätt. Allt blir mkt tydligare och mindre fladdrigt. Har ökat ”optimise for” till 40-50% från default 20% för att behålla lite mer av basen. Om jag kör på detault så försvinner ca 30hz i botten, vilket känns lite väl tråkigt. Jag har Ninka. Någon annan som känner igen sig eller har tips? Köpa subwoofer?

Hade tänkt uppgradera till m140, men de har ju ännu mindre bas än Ninka, så jag blir tveksam. Tycker ljudet är tydligt och rent men tunt och klent. Jag vill absolut ha en del botten i ljudet.

Om någon bor i Gbg och vill komma och hjälpa mig med justering och tips så kan jag erbjuda en flaska whisky eller annat kul enl önskemål. Vill inte betala 3000kr för ett besök från Tonläget.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 08, 2021 12:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Hej

Något du kan prova är att ändra placeringen på högtalarna. Det kan du göra i SO2, du behöver alltså inte flytta dem fysiskt. Du väljer "My speakers are in their practical locations and I am able to determine their ideal locations". Prova att ändra ideal locations till närmare bakre vägg. När du gör det ska du låta Optimize stå på 20 %. Du ändrar på ideal location men låter practical location vara som de står fysiskt. Lycka till.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 08, 2021 12:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Tack!


Top
   
PostPosted: Tue Aug 24, 2021 21:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 14, 2005 21:18
Posts: 29
Nu har ju de flesta oavsett rum och system suttit i alla år och lyssnat till musik med rumsresonanser.
Det har oftast funkat väldigt bra med små stativare typ Linn Kan som med hjälp av rumsresonanser har hjälpt till att
få en liten stativare att låta mer vuxen men inte har lyckats lika bra med större burkar som Isobarik eller för den delen alla större fullregisterhögtalare.
I dag med digital rumskorr där man kan trolla bort lite eller mycket av rummets inverkan så blir folk besvikna av hur lite bas deras små burkar presterar.
Det du hör av dina burkar är likadant som om du släpar ur dem på en veranda och spelar dem ute i det fria.
Två stycken 6,5" baselement oavsett märke kan inte spela 20hz bas oavsett om du spelar passivt eller aktivt. Så att göra ett aktivt Linnsystem med små element gör inte att du får en djupare bas men en större kontroll vilket automatiskt gör att du upplever musiken som mer engagerande.
Vill du ha riktig djup bas och en live upplevelse utan motsvarighet så finns det inget som ersätter ett par Naim Dbl. Svåra att få tag på och dyra men den bästa musikåtergivaren som jag har hört.


Last edited by Altec on Wed Oct 06, 2021 20:58, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Aug 24, 2021 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Även om man rent elektriskt kan förändra "högtalarplaceringen" anser jag ändå att man ska börja med att placera högtalarna rent fysiskt där de låter bäst. Rum och högtalare interagerar med varandra och att spela med elektriska variabler är inte det man ska börja med. Grunden är alltid ett bra rum akustiskt sett, med diffusorer (möbler, bokhyllor, saker med oregelbundna former) och absorbenter (soffor med stoppning, tjocka gardiner, matta etc) och gärna ha absorbenter och diffusorer på motstående väggar.

När rummet känns behagligt att vistas i, gäller det att placera högtalarna rätt. Många gånger är högtalarplaceringen ganska låst pga rummets utformning och därmed tvingande placering. Men börja grovt med någon form av liksidig triangel vid tänkt lyssningsplats. Högtalarnas placering betyder mycket för upplevelsen eftersom utstrålningen samverkar med rummets dimensioner och mängden ljuddämpande material. Det du kan spela med i den mindre skalan är högtalarnas inbördes avstånd, avstånd från vägg och deras invinkling. Men även en sidoförflyttning av några centimeter med samma inbördes avstånd kan göra skillnad. Detta är en ganska tidskrävande process, men den är gratis! När du väl hittat en optimal placering, först då kan du börja leka med elektroniken, även om det är frestande att börja leka med denna med en gång.

Har du det så väl förspänt att du har flera alternativa placeringsmöjligheter så har du all chans att få det låta bra även om det då ger ännu mer jobb :-)

I mitt förra boende lade jag mycket tid att hitta rätt placering, spenderade en hel långhelg för detta. I slutänden handlade det om flytt av halva centimetrar. Dessutom flyttade jag fram soffan ett par decimeter för att ha öronen på ett lagom avstånd från den bakre väggen. Så lyssningsplatsen behöver inte alls vara given eller oviktig.

Vad man ska skilja på är mängden bas och hur väl den uppfattas och integreras med den övriga musiken. "Mer tryck" kan lika gärna vara en önskan om tydligare bas likväl som mer av den varan. Ibland kan en bättre källa vara ett bättre val än en subwoofer tex.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 18, 2021 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Förutsatt att högtalarna har en rimlig placering:

Med SO2 fungerar det alldeles utmärkt att flytta på högtalarna virtuellt. Fördel att man slipper resa på sig, att man har olika placeringsalternativ att växla mellan, när man väl har gjort en ny kalibrering går det på några sekunder att jämföra olika högtalarplaceringar. SO är redan aktiverat vilket gör att när ljudet väl sitter så behöver man inte göra något mer. Det går även att placera högtalarna på plats där det inte fungerar fysiskt.

Det är svårare att få till det om man först flyttar runt högtalarna utan att SO är aktiverat, när det låter som bäst aktivera SO och därefter göra ytterligare justeringar för den rumskompensering som SO ger.

LK-lådor ger mer och rundare bas än vad en modern Majik gör. Majik har mer kontroll å andra sidan. Sailor, vet inte om du fått ordning på basen, om inte, prova att flytta dem ganska mycket närmare bakre vägg än placeringen tidigare med Majik LK, någonstans mellan 10 - 15 cm. Virtuellt :-)


Top
   
PostPosted: Sat Sep 18, 2021 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Sailor wrote:
Hej.
Uppgraderade för ett tag sedan från en gammal Majik-i (LK) till MDSM/3. Har pillat i timtal med SO och det stramar verkligen upp ljudbilden på ett snyggt sätt. Allt blir mkt tydligare och mindre fladdrigt. Har ökat ”optimise for” till 40-50% från default 20% för att behålla lite mer av basen. Om jag kör på detault så försvinner ca 30hz i botten, vilket känns lite väl tråkigt. Jag har Ninka. Någon annan som känner igen sig eller har tips? Köpa subwoofer?
Hur noga har du mätt upp rummet? Hur konstigt är det? Vill du vara söker på att space trollar bort rätt frekvens kan du höra REW med enkel micorofon som spelar in ett standrardsvep. Om det inte fungerar tillfredställande kan du gå tillbaka till space 1 och finjustera frekvenser och bandbredd. Mikrofonen kan som sagt vara enkel, för processen är iterativ så exakt nivå är inget som föbättrar metodern. I värsta fall kan du köra laptoppens mivrofon i lyssningsposition.

Det är inget som säger att space i sig dödar basen, jag har K320A med K345A och även med rätt mycket filter låter det inte "dött". Men om filter tar fel eller för mycket så blir det så klart inte så kul..


Top
   
PostPosted: Thu Jun 09, 2022 20:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Sailor wrote:
Hej.
Uppgraderade för ett tag sedan från en gammal Majik-i (LK) till MDSM/3. Har pillat i timtal med SO och det stramar verkligen upp ljudbilden på ett snyggt sätt. Allt blir mkt tydligare och mindre fladdrigt. Har ökat ”optimise for” till 40-50% från default 20% för att behålla lite mer av basen. Om jag kör på detault så försvinner ca 30hz i botten, vilket känns lite väl tråkigt. Jag har Ninka. Någon annan som känner igen sig eller har tips? Köpa subwoofer?

Hade tänkt uppgradera till m140, men de har ju ännu mindre bas än Ninka, så jag blir tveksam. Tycker ljudet är tydligt och rent men tunt och klent. Jag vill absolut ha en del botten i ljudet.

Om någon bor i Gbg och vill komma och hjälpa mig med justering och tips så kan jag erbjuda en flaska whisky eller annat kul enl önskemål. Vill inte betala 3000kr för ett besök från Tonläget.
Om du installerat dina högtalare korrekt och optimalt i rummet behövs inget space. Som du märkt så försämrar alla såna här rumskorrigeringar upplevelsen av musiken en aning, t.o.m om man bara slår på funktionen utan att ändra något. Det blir mindre kul att lyssna på musik.

På 2020 talet verkar det vara ”inne” med rumskorrigering i allmänhet i branchen, jag är rätt säker på att 2030 är något annat ”inne” som inte heller innebär någon förbättring. Branchen är full av trender som kommer och går.

Ibland är det bra att gå tillbaka till den kunskap om vad som spelar roll för en bra musikupplevelse som lärdes ut redan på 70-80 talet och friska upp denna.

Space är bara användbart om rummet och placeringen av högtalarna är fel eller kasst, och resultatet blir alltid sämre än helt optimalt uppställda högtalare utan space.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 01, 2022 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rutger wrote:
Sailor wrote:
Hej.
Uppgraderade för ett tag sedan från en gammal Majik-i (LK) till MDSM/3. Har pillat i timtal med SO och det stramar verkligen upp ljudbilden på ett snyggt sätt. Allt blir mkt tydligare och mindre fladdrigt. Har ökat ”optimise for” till 40-50% från default 20% för att behålla lite mer av basen. Om jag kör på detault så försvinner ca 30hz i botten, vilket känns lite väl tråkigt. Jag har Ninka. Någon annan som känner igen sig eller har tips? Köpa subwoofer?

Hade tänkt uppgradera till m140, men de har ju ännu mindre bas än Ninka, så jag blir tveksam. Tycker ljudet är tydligt och rent men tunt och klent. Jag vill absolut ha en del botten i ljudet.

Om någon bor i Gbg och vill komma och hjälpa mig med justering och tips så kan jag erbjuda en flaska whisky eller annat kul enl önskemål. Vill inte betala 3000kr för ett besök från Tonläget.
Om du installerat dina högtalare korrekt och optimalt i rummet behövs inget space. Som du märkt så försämrar alla såna här rumskorrigeringar upplevelsen av musiken en aning, t.o.m om man bara slår på funktionen utan att ändra något. Det blir mindre kul att lyssna på musik.

På 2020 talet verkar det vara ”inne” med rumskorrigering i allmänhet i branchen, jag är rätt säker på att 2030 är något annat ”inne” som inte heller innebär någon förbättring. Branchen är full av trender som kommer och går.

Ibland är det bra att gå tillbaka till den kunskap om vad som spelar roll för en bra musikupplevelse som lärdes ut redan på 70-80 talet och friska upp denna.

Space är bara användbart om rummet och placeringen av högtalarna är fel eller kasst, och resultatet blir alltid sämre än helt optimalt uppställda högtalare utan space.
Det fanns motsvarande system redan i slutet av 80- början av 90-talet. Man mätte upp rummet med en mikrofon i olika positioner och något slags medelvärde beräknades. Detta var högtalarberoende, systemen såldes tillsammans med högtalarna. Det lät totalt kass och var bara slöseri med pengar.
Som i alla sammanhang, fixa källan först (dvs rum och högtalarplacering i det här fallet), görs det på rätt sätt behövs ingen annan "optimization".

Här ska man tänka till rejält. Många förordar ganska hård dämpning i rummet vilket gör att man hör tydlig skillnad mellan olika inspelningar (och tekniken därefter förstås). För mig blir dock sådan rum livlösa och obehagliga att vistas i. Gärna en dämpad vägg (eller delar av) för att undvika fladderekon men i övrigt förlita sig på diffussion. Dvs man behåller energin i musiken och får en trevligare lyssningsmiljö, helt enkelt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited