selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: val av NAS
PostPosted: Sun Nov 11, 2018 21:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Aug 16, 2017 11:09
Posts: 5
Hej

Blixten tog min WD MyBookLive men hårdisken klarade sig. Lite krångligt då filsystemet som musiken ligger är av konstigt blockformat (EXT4 med blocksize 65536) men jag får väl låna någon gammal PC och testa. Har backup men den är gammal. Har kört nyare version av Twonky Media som jag installerade på den.

Fundering på köpa ny Nas och lite funderingar på att använda Linns egen server men tittar jag lite noggrannare så kräver den rätt mycket hårdvara som jag har förstått det. Några andra förslag på lösningar?

// Fredrik


Top
   
 Post subject: Re: val av NAS
PostPosted: Sun Nov 11, 2018 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
fredrikr wrote:
Hej

Blixten tog min WD MyBookLive men hårdisken klarade sig. Lite krångligt då filsystemet som musiken ligger är av konstigt blockformat (EXT4 med blocksize 65536) men jag får väl låna någon gammal PC och testa. Har backup men den är gammal. Har kört nyare version av Twonky Media som jag installerade på den.

Fundering på köpa ny Nas och lite funderingar på att använda Linns egen server men tittar jag lite noggrannare så kräver den rätt mycket hårdvara som jag har förstått det. Några andra förslag på lösningar?

// Fredrik
Trist att bli attackerad av naturen... Jag har också råkat ut för blixtnedslag, men NAS:en klarade sig. En del andra prylar i nätverket kastade dock in handduken den gången.

Jag har nyligen pensionerat en ReadyNAS NV+ (som tjänstgjort på ett mycket förtjänstfullt sätt sedan 2008) till förmån för en QNAP TS 251+ som är en hyggligt snabb 2-disk NAS. På den kör jag (två st. Seagate Enterprise Capacity 3.5 V5 SATA 512 ST4000, d.v.s. 2x4TB i Raid och) Asset UPNP och tycker det både fungerar och låter bra. Först testade jag Linn:s app, men hade en gnagande känsla av att det inte lät riktigt lika bra som med Ready NAS:en. Läste då vad Linnofil (och de andra) testat med gott resultat och beslöt at testa Asset istället och den är både mindre krävande på NAS:en (mindre minneshungrig) och jag tycker det låter bättre också.


Top
   
 Post subject: Re: val av NAS
PostPosted: Mon Nov 12, 2018 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Fredrik, EXT4 är ett Linux-filsystem som Windows inte kan läsa rakt av. Men det finns program att installera som löser saken, sök på typ "reading EXT4 from windows". Inget jag har behövt ta till så inga egna erfarenheter.

QNAP är bra val då alla (för oss) intressanta mediaservers stödjer den, Asset, Linns och Minimserver.


Top
   
 Post subject: Re: val av NAS
PostPosted: Mon Nov 12, 2018 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
QNAP är bra val då alla (för oss) intressanta mediaservers stödjer den, Asset, Linns och Minimserver.
Mycket talar för QNAP
tex Linn brukar rekommendera QNAP.
Och Brian på Linnforumet är kungen på just QNAP. Just ja...all info är tyvärr borta numera.
Men han finns sporadiskt på Lejonklou-forumet. Superkille om man har problem med QNAP


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited