selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 195 96 97 98 99109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri Nov 03, 2017 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Just nu; Reggae!!

Freddie McGregor: ”True To My Roots”
Lee ”Scratch” Perry: ”Super Ape Returns To Conquer”

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri Nov 03, 2017 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Image

Chris Stapleton - Songs From A Room: Volume 2. Plattan kommer den 1. december, men 2 låtar släpptes på Qobuz idag :D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri Nov 03, 2017 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Efter lite Michael Jackson och Madonna, avslutades kvällen med:

The Jimi Hendrix Experience: ”Axis: Bold As Love”
Cream: ”Wheels Of Fire” (”hann” endast LP1) :)
Led Zeppelin: ”Led Zeppelin”

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sat Nov 04, 2017 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Linea Aspera.
Lite skön synthpop, med dragning åt den något mörkare hållet snarare än det glada.
Egentligen inte riktigt min typ av musik men kommer på mig med att sitta och digga till varenda låt.
Attachment:
linea.jpg
linea.jpg [ 95.05 KiB | Viewed 2270 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Mon Nov 06, 2017 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har fortsatt med musik från slutet av 60-talet:

Cream: ”Disraeli Gears”. Tycker att Cream var bättre live än på studioinspelningarna.

Mountain: ”Climbing”. Andra skivan släpptes 1970. Leslie West heter den gudabenådade gitaristen i gruppen. Till största delen spelade han på en Gibson Junior.

Canned Heat: ”Canned Heat” resp ”Boogie With Canned Heat”. Tung gung med den bästa sättningen av gruppen. Skivorna släpptes 1967 resp 1968. Kanonbra båda två!!

Fleetwood Mac: ”Fleetwood Mac” resp ”English Rose”. Släpptes 1968 resp 1969. På den tiden var det Peter Green och Jeremy Spencer som hanterade gruppens gitarrer. Därefter försvann Green i drogpsykoser och den duktiga slidegitarristen Spencer hamnade i den religiösa sekten, Guds Barn. Enormt bra var dom iaf.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Mon Nov 06, 2017 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Har fortsatt med musik från slutet av 60-talet:

Cream: ”Disraeli Gears”. Tycker att Cream var bättre live än på studioinspelningarna.

Mountain: ”Climbing”. Andra skivan släpptes 1970. Leslie West heter den gudabenådade gitaristen i gruppen. Till största delen spelade han på en Gibson Junior.

Canned Heat: ”Canned Heat” resp ”Boogie With Canned Heat”. Tung gung med den bästa sättningen av gruppen. Skivorna släpptes 1967 resp 1968. Kanonbra båda två!!

Fleetwood Mac: ”Fleetwood Mac” resp ”English Rose”. Släpptes 1968 resp 1969. På den tiden var det Peter Green och Jeremy Spencer som hanterade gruppens gitarrer. Därefter försvann Green i drogpsykoser och den duktiga slidegitarristen Spencer hamnade i den religiösa sekten, Guds Barn. Enormt bra var dom iaf.
Ja, vafan, det är ganska skönt och avslappande att vara lite nostalgisk ;-)

/ B

PS. Inte så gammalt men gammaldags. Lyssna och njut
https://open.spotify.com/album/5Esx8hdf ... lobqIxQHyQ

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed Nov 08, 2017 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Lämnar Tidal och 60-talet för lite musik från 70-talet som finns på min NAS:

Elvis Costello: ”My Aim Is True” respektive ”This Year’s Model”
The Undertones: ”Teenage Kicks - The Very Best Of”

Kanonskivor alla tre!!

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed Nov 15, 2017 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Halkade på något sätt in på Louis Armstrong nu på kvällskvisten,
Ingenting jag brukar lyssna på i vanlig fall.

Vilken spelglädje! Varje instrument gör sin grej och får ta plats. Låtarna är oerhört varierade och svängiga.
Det känns äkta, från hjärtat, inte... regisserat... som det kan kännas att musiken är idag.
Försöker plocka ut en riktigt bra låt att rekommendera men det går inte, alla är ju helt underbara!
Lyssna ex.vis på Moon River på detta album!
Vilken röst, så stämningsskapande...
Behöver jag säga att jag är helt lyrisk? :shock:

Vilka är era bästa Louis Armsrtongtips?
Attachment:
Screen Shot 2017-11-14 at 11.54.44 PM.png
Screen Shot 2017-11-14 at 11.54.44 PM.png [ 1.75 MiB | Viewed 2160 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed Nov 15, 2017 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
leif_lar wrote:
Halkade på något sätt in på Louis Armstrong nu på kvällskvisten,
Ingenting jag brukar lyssna på i vanlig fall.

Vilken spelglädje! Varje instrument gör sin grej och får ta plats. Låtarna är oerhört varierade och svängiga.
Det känns äkta, från hjärtat, inte... regisserat... som det kan kännas att musiken är idag.
Försöker plocka ut en riktigt bra låt att rekommendera men det går inte, alla är ju helt underbara!
Lyssna ex.vis på Moon River på detta album!
Vilken röst, så stämningsskapande...
Behöver jag säga att jag är helt lyrisk? :shock:

Vilka är era bästa Louis Armsrtongtips?
Attachment:
Screen Shot 2017-11-14 at 11.54.44 PM.png
Louis Armstrong är bra! Bäst tycker jag hans inspelningar är med All Stars Band under slutet av 40-talet. Tycker om när han spelar mer trumpet än sjunger.

Dock är den mest bestående musikupplevelsen av Louis Armstrong, inspelningen av St Louis Blues som Bessie Smith gjorde 1925. Där spelar Armstrong blues på sin kornett. Det är bara kornetten och en tramporgel som kompar Bessie. Tror hon sjunger i en tratt, så som de gjorde innan mikronfontekniken hade utvecklats. Inspelningen är hur som helst enorm och vilken blues Louis Armstrong spelar...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed Nov 15, 2017 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja j-r, han har en makalöst känslosam ton i sitt spel. Själv är jag väldigt förtjust i samarbetet "Ella & Louis".
Image

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed Nov 15, 2017 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Vilka tunga tips ni kommer med, otroligt mycket nerv.
Ni får lugna er lite, hela kvällarna går ju åt till att lyssna på musik, får ingenting vettigt gjort :mrgreen:

Jag lyssnar just nu mest på Tidal, herrejösses vad mycket album Louis / Louis-Ella har producerat. Dom låg inte direkt på latsidan...

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri Nov 17, 2017 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Image

Hennes väl sista platta :(
Ella & Louis är kanon! Ellas Songbooks är riktiga klassiker, som man aldrig tröttnar pa och Satchmo hade en helt egen stil.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri Nov 17, 2017 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Louis Armstrong, ett av de riktigt stora musikaliska genierna under 1900-talet (och för all del i världshistorien). Fraseringen, svänget, trycket - så sanslöst bra! Det mesta är ju ärligt talat lyssningsvärt, plattorna med Ella definitivt. Swing it! :mrgreen:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sun Nov 19, 2017 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ensam hemma lördag kväll. Roar mig med att lyssna igenom olika utgåvor av några favoritskivor.

Cowboy Junkies - The Trinity Session. Original LP 1988 vs. Analogue Productions remaster 2016 vs. original CD. En Calrec Ambisonic mikrofon i kyrka till digital R-DAT mastertejp, så CD versionen borde ju ha bäst förutsättningar. Vinylerna förmedlar kyrkoakustik och bakgrundsbruset från omgivningen betydligt tydligare. Undrar om det är en "vinylfärgning" som inte finns på mastertejpen, eftersom CD versionen är betydligt torrare? Jag kan uppskatta CDns kontroll, men går igång på vinylatmosfären och känslan i alla fall. Remastern från 2016 gör det mycket lättare att följa enskilda detaljer i ljudbilden och jag engageras av samspelet mellan bandmedlemmarna.

Duke Ellington - Masterpieces. Original LP 1951 vs. Analogue Productions remaster 2014 vs. Analogue Productions 45 rpm 2017. En av de första LP skivorna. Underbar fräschör i originalet, med en tydlighet och bett i Dukes piano som inte återutgivningarna kommer upp till i 100 %. Men, tyvärr störs jag trots allt av brus och knaster från ett helt liv av användning. Återutgivningen från 2014 är knäpptyst, så nu blomstrar musiken i all sin prakt. Vilken makalös inspelning av makalös musik detta är, från 1951! 45 varvs versionen är som originalet på stereoider. Man kan nästan ta på inspelningen. Skaffa er ett spelbart original och 45 varvaren, sen behöver ni inte många fler skivor i hyllan! Det är så vackert.

Bill Evans - Sunday at the Village Vanguard. Original mono LP 1961 vs. Analogue Productions 45 rpm 2002 vs. Mobile Fidelity One Step 45 rpm 2017. Ok, mitt välbehållna original är ju alltid kul och monomixen låter suveränt sammanhållen och balanserad. Men jösses vilken närvarokänsla återutgivningarna bjuder på! Redan på Analogue Production öppnas ett fönster in till inspelningen och med MFSL sitter jag banne mig och lyssnar i mikrofonstativen på Village Vanguard. Skrämmande realistiskt. Löjligt mycket pengar för MFSL One Step utgivningarna, men är det era favoritskivor som denna Bill Evans för mig kan det bli en upplevelse för livet.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sun Nov 19, 2017 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
matss wrote:
Ensam hemma lördag kväll. Roar mig med att lyssna igenom olika utgåvor av några favoritskivor.

Cowboy Junkies - The Trinity Session. Original LP 1988 vs. Analogue Productions remaster 2016 vs. original CD. En Calrec Ambisonic mikrofon i kyrka till digital R-DAT mastertejp, så CD versionen borde ju ha bäst förutsättningar. Vinylerna förmedlar kyrkoakustik och bakgrundsbruset från omgivningen betydligt tydligare. Undrar om det är en "vinylfärgning" som inte finns på mastertejpen, eftersom CD versionen är betydligt torrare? Jag kan uppskatta CDns kontroll, men går igång på vinylatmosfären och känslan i alla fall. Remastern från 2016 gör det mycket lättare att följa enskilda detaljer i ljudbilden och jag engageras av samspelet mellan bandmedlemmarna.

Duke Ellington - Masterpieces. Original LP 1951 vs. Analogue Productions remaster 2014 vs. Analogue Productions 45 rpm 2017. En av de första LP skivorna. Underbar fräschör i originalet, med en tydlighet och bett i Dukes piano som inte återutgivningarna kommer upp till i 100 %. Men, tyvärr störs jag trots allt av brus och knaster från ett helt liv av användning. Återutgivningen från 2014 är knäpptyst, så nu blomstrar musiken i all sin prakt. Vilken makalös inspelning av makalös musik detta är, från 1951! 45 varvs versionen är som originalet på stereoider. Man kan nästan ta på inspelningen. Skaffa er ett spelbart original och 45 varvaren, sen behöver ni inte många fler skivor i hyllan! Det är så vackert.

Bill Evans - Sunday at the Village Vanguard. Original mono LP 1961 vs. Analogue Productions 45 rpm 2002 vs. Mobile Fidelity One Step 45 rpm 2017. Ok, mitt välbehållna original är ju alltid kul och monomixen låter suveränt sammanhållen och balanserad. Men jösses vilken närvarokänsla återutgivningarna bjuder på! Redan på Analogue Production öppnas ett fönster in till inspelningen och med MFSL sitter jag banne mig och lyssnar i mikrofonstativen på Village Vanguard. Skrämmande realistiskt. Löjligt mycket pengar för MFSL One Step utgivningarna, men är det era favoritskivor som denna Bill Evans för mig kan det bli en upplevelse för livet.

/mats
Sitter just nu och lyssnar på Ellingtontipset. Sjukt bra!
Läste att tack vare LP-formatet var detta första gången Ellington kunde spela in låten "Mood Indigo" i sin fulla längd, ca 15 minuter :-)
Älskar dessa sköna jazzplattor där man hör basgångarna så väldigt tydligt. Man riktigt dras med i basistens spelglädje.
Attachment:
R-2642770-1337658273-4784.jpeg.jpg
R-2642770-1337658273-4784.jpeg.jpg [ 120.67 KiB | Viewed 2057 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 195 96 97 98 99109 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited