selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5109 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 22, 2005 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Senaste tre:
Message - From books and dreams
Tysk spooky drog-kraut från 1973.

Zappa - Hot rats
Älskar skiten!! Började med att slänga på en tyskpress. Lät tyvärr ganska risigt. Som tur nog har jag ett USA-original på blå Bizarre också, så jag slängde på den istället. Sällan har skillnaden mellan olika pressningar hörts så tydligt! :D

Kebnekajse - Vi drar vidare
Sista plattan från 1978, då Kenny Håkansson hade slutat. Det är egentligen Mats Glenngårds (violinisten) platta får man säga. Väldigt symfonisk, åt Genesis-hållet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
"Abbey Road" Beatles inga kommentarer behövs väl?

"Forty Licks" Stones Nybörjare på Stones + min son på 1,5 älskar att dansa till den

"Being Who You Are" Jill Johnsson rekommenderas, bara så mycket bättre än Shania Twain i genren


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Har kört Curtis Mayfield hela dagen.
"Curtis", "Roots", "Curtis / Live", "Sweet Exorcist", "Back to the world", "Can't find a way, "America Today" och så "Check out your mind" med Impressions. Det är inte klokt vad bra det är!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 22:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Själv har jag snöat in på David Sylvian idag. Vet inte om användaren Hesekiel fortfarande är aktiv här och läser, men om du gör det hoppas jag du kan känna dig stolt över att ha lyckats övertyga mig att herr Sylvian är mycket bra. 8)
...och hur kan det bli annat, när Richard Barbieri (Porcupine Tree) lirar keyboards!

Nu framåt kvällen har Pineapple Thief - Ten Stories Down snurrat ett par varv. Den är så bra som jag hoppades.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 08, 2005 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Sitter och lyssnar på Scorpions första LP Lonesome Crow från 1972. Den är så FRUKTANSVÄRT bra!!! Klaus Meine som bryter på tyska "Walking zrough ze dezert, I'm goin mat". Hur hårt som helst! Och Michael Schenkers elguror är så där skönt lössläppta som bara ett undergroundband kan vara. På sin första platta var det här bandet ett riktigt argt bunkerrockband. Det vilar hela tiden en stämning över plattan som känns så genuin och tidsenlig. Och det är så mycket frustration, ångest och droger...

Slog på www.allmusic.com på kul och hittade den här recensionen. Någon som förmodligen tycker att Scorpions bästa låt är Winds of Change... Men då har man missat att det här bandet var så mycket mer en gång. Det är lite komiskt att läsa medans man lyssnar på skivan, som skulle kunna vara en av världens bästa hårdrocksplattor :twisted: :
Quote:
Something of an anomaly for the Scorpions, Lonesome Crow focuses on deep, dark melodies that sound like a bad combination of Black Sabbath, Led Zeppelin and the Rolling Stones. Although Michael Schenker provides some strong guitar melodies, the album fails to capture any real interest. Klaus Meine's voice, which usually has a tenor pitch, is flat and dull. Neither harmonic nor interesting, Lonesome Crow is one of the Scorpions' weaker releases.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 11, 2005 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Helloween, Keeper Of The Seven Keys Part II på vinyl. Den är ju bra på cd men på vinyl kommer basen fram på ett helt annat sätt. En kanon platta i den genren.... Kan rekommenderas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 04:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Jag hörde en låt på radion ett par gånger, en låt som börjar långsamt men som efter hand ökar till ett våldsamt tempo.
Det tog ett tag innan jag fattade vilket band det var.
Lynyrd Skynyrd och låten var Free Bird. Jag hade aldrig hört den tidigare men den fastnade.
Lynyrd Skynyrd är ju mest kända för "trubadur plågan" Sweet Home Alabama.
Köpte genast en samlingsskiva och se; En massa låtar som jag kände igen men aldrig känt till gruppen. Namnet hade jag ju hört....

Med Free Bird i egen anläggning så kunde jag lyssna lite mer.
Låten börjar som sagt lungt och ökar till en gitarr duell (vet inte om det heter det för de kör med 3 gitarrer) En helt otrolig mängd tempo byten som gör låten "rolig"

Slutligen: Sweet Home Alabama i orginal var något helt annat. Köpte en live där det verkligen märks vilka som gjorde låten och var bandet kommer i från. Sydstaterna


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
monkeydevil wrote:
Har kört Curtis Mayfield hela dagen.
"Curtis", "Roots", "Curtis / Live", "Sweet Exorcist", "Back to the world", "Can't find a way, "America Today" och så "Check out your mind" med Impressions. Det är inte klokt vad bra det är!
Nejmenkolla, en Curtis-fan. Härligt! :) Curtis / Live är nog den bästa liveplattan någonsin - trumsolo kan vara roligt! :)

Hoppas du inte missar äldre Impressions. De var helt otroligt bra så länge Curtis Mayfield var med. Plattorna är dock inte helt lätta att hitta..

Edit: missa förresten inte heller "Short Eyes" - ett soundtrack till någon obskyr film med Curtis på en ovanligt elektrisk gitarr. En sen pärla i mitt tycke. Så värst mycket kul kom det inte annars efter "America Today".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
teatime wrote:
monkeydevil wrote:
Har kört Curtis Mayfield hela dagen.
"Curtis", "Roots", "Curtis / Live", "Sweet Exorcist", "Back to the world", "Can't find a way, "America Today" och så "Check out your mind" med Impressions. Det är inte klokt vad bra det är!
Nejmenkolla, en Curtis-fan. Härligt! :) Curtis / Live är nog den bästa liveplattan någonsin - trumsolo kan vara roligt! :)

Hoppas du inte missar äldre Impressions. De var helt otroligt bra så länge Curtis Mayfield var med. Plattorna är dock inte helt lätta att hitta..

Edit: missa förresten inte heller "Short Eyes" - ett soundtrack till någon obskyr film med Curtis på en ovanligt elektrisk gitarr. En sen pärla i mitt tycke. Så värst mycket kul kom det inte annars efter "America Today".
Tack för tipsen! Finns "Short Eyes" på LP? Har aldrig sett den. Snackar vi 80-tal då?

Håller förresten med om att det är ett förvånansvärt kul trumsolo på Live-plattan. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
monkeydevil wrote:
Tack för tipsen! Finns "Short Eyes" på LP? Har aldrig sett den. Snackar vi 80-tal då?
Nej, den kom 1977. Omslaget är svartvitt, mest svart med en närbild på ett par ögon. Inte såå svår att hitta. Brukar betinga runt en hundring. Alltid nästan ospelad.. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 00:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Iona - Iona. Avslutande "Columcille" är fullständigt LYSANDE och är möjligen den bästa avslutning jag hört på en skiva.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 18:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Afro Celt Sound System - Volume 3: Further In Time. Speciellt spår 3 med Peter Gabriel på sång. JOBBA PÅ, Ninka, JOBBA PÅ! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 20:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Oct 02, 2005 22:30
Posts: 39
Här hemma snurrar just nu, tro det eller ej Ronny och Ragges "Köra fort som fan" Vanligtvis är den en inspirerande låt att ha i bilstereon, men jag plockade in den sista jag storstädade hanskfacket och hittade den idag kvarglömd i hallen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nucleus - Elastic Rock från 1970.....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Mighty Baby från 1969. Älskar skiten til I die. :D
Kuriosa är att omslaget målats av Martin Sharp, som gjorde omslagen till Disraeli Gears och Wheels of Fire med Cream.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5109 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited