selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 02:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 190 91 92 93 94109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sat May 20, 2017 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Janne Pettersson wrote:
Vi ska ha en ”Summer of Love 50år” lyssningsdag (läs sommarfest) i sommar, vi har arrangerat lyssningskvällar med tema de senaste 25 åren.

Under provlyssningen i kväll (bara jag och min fru) blev det för mycket garage som Sonics, Nightcrawlers, Standells. Lollipop Shop och Remains. Men vi provade även allt möjligt från USA’s västkust som Grateful Dead (usch), Love (lite skramligt), Moby Grape (nja), Great Society (fantastiskt eller uselt beroende på vem som lyssnade), Doors och lite olika live inspelningar från San Fransisco. Som vanligt är det svårt med 1967, det mest låter bättre i mono.

Prova gärna Jefferson Air Plane Surrealistic Pillow i både mono och stereo så håller ni med om att stereo är en överskattad elektronisk gimmic :D När det gäller tidiga Doors har jag svårt att bestämma mig för om stereo eller mono är bäst.
Nästa gång blir det provlyssning av engelska band, festen är 19/8 vi har gott om tid.

Hälsar Janne

P.S. Förslag mottages tacksamt!
Usch för Grateful Dead? Vilken skiva spelade ni då, den första?? Ta någon av de mera melodibaserade som Workingman's Dead eller American Beauty Eller måste allt vara 1967??
Här är några tips från 1967 i så fall:
Sly & The Family Stone ‎– A Whole New Thing
Aretha Franklin - Aretha Arrives
Buffalo Springfield - Buffalo Springfield
The Rolling Stones - Between The Buttons
The Association - Insight Out
Bobbie Gentry - Ode To Billie Joe
Miles Davis - Odyssey!
Otis Redding - Otis Redding Live In Europe
The Beach Boys - Smiley Smile
William Bell - The Soul Of A Bell
Patti Drew - Tell Him
The Jimi Hendrix Experience ‎– Are You Experienced
The Who - The Who Sell Out
Van Morrison - Blowin’ Your Mind
The Velvet Underground - The Velvet Underground and Nico
Donovan - Mellow Yellow
Big Brother and the Holding Company - Big Brother and the Holding Company
Tim Buckley - Goodbye and Hello
The 13th Floor Elevators - Easter Everywhere
The Byrds - Younger Than Yesterday
Jag antar att du redan tänkt på klassiker som Sgt. Pepper och Pink Floyd's första? Och det finns säkert en stor hög med fantastiska soul- eller garagesinglar...
Os Mutantes' första kom visserligen först 1968, men passar nog bra också :D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sun May 21, 2017 09:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
>Usch för Grateful Dead? Vilken skiva spelade ni då, den första?? Ta någon av de mera melodibaserade som Workingman's Dead eller American Beauty Eller måste allt vara 1967?? :D

Allt ska vara släppt innan oktober -67, enligt samstämmiga uppgifter varade sommaren -67 till oktober, det var nog en bra höst :D

Jag begriper inte riktigt mig på Grateful Dead, vi har alla album fram till 1973 men jag gillar det inte speciellt. Vi spelade debuten, den har EN bra låt ”Golden Road of Unlimited Devotion”.

Vi har allt i listan utom Bobbie Gentry, Miles Davis och Patti Drew. Vi får prova en del från listan, det är så lätt att glömma bra grejor när man har för mycket gamla skivor.

Jag undrar om Velvet verkligen fungerar som Summer of Love? Det är en fantastisk skiva som enkelt placerar sig på min topp 5 någonsin men den är lite dyster för att vara Summer of Love.

Oerhört förenklat tycker jag att musikutvecklingen ser ut är så här:
1965 oskyldig pop
1966 Mer intressant pop
1967 glatt och vimsigt
1968 hårdare och mörkare
1969 hårdrock och mer komplicerad musik.

Vi tänker fokusera på det glada och vimsiga.

Hälsar Janne


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sun May 21, 2017 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Den enda bra låten Phil Collins gjort...
https://www.dropbox.com/s/zqad20orrl14l ... t.mp3?dl=0

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue May 23, 2017 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Janne Pettersson wrote:
>Jag undrar om Velvet verkligen fungerar som Summer of Love? Det är en fantastisk skiva som enkelt placerar sig på min topp 5 någonsin men den är lite dyster för att vara Summer of Love. Hälsar Janne
Om festen är en lördag, passar väl "Sunday Morning" fint framåt morgonkvisten? Jag hade nog dansat till "I'm Waiting For The Man"
Här kanske du hittar några till: https://en.wikipedia.org/wiki/Billboard ... es_of_1967

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue May 23, 2017 19:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Jag vet fortfarande inte om Velvet passar - men jag blev oerhört sugen på att lyssna på första albumet :D

Numera sliter jag på mitt femte exemplar av skivan, det är den skiva som jag har köpt flest ex av. Från att börjat med en billig nypress till att sluta med ett topp ex. av den amerikanska 1:a pressen i mono komplett med den upp och nedvända torson på baksida och banan. Det kan gå ungefär lika illa som med uppgraderingar av hifi prylar – och bli lika dyrt

Jag har inte lyssnat på den sedan jag bytte skivspelare, den låter numera rätt annorlunda, skramligare, elakare och hårdare - Summer of Love... nja
Men det är en HELT fantastisk skiva. Nu började Venus in Furs (typisk Summer of Love :) )

Jag ska kolla på länken till listan med mer tips

Hälsar Janne


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed May 24, 2017 02:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Janne Pettersson wrote:
Vi ska ha en ”Summer of Love 50år” lyssningsdag (läs sommarfest) i sommar, vi har arrangerat lyssningskvällar med tema de senaste 25 åren.

Under provlyssningen i kväll (bara jag och min fru) blev det för mycket garage som Sonics, Nightcrawlers, Standells. Lollipop Shop och Remains. Men vi provade även allt möjligt från USA’s västkust som Grateful Dead (usch), Love (lite skramligt), Moby Grape (nja), Great Society (fantastiskt eller uselt beroende på vem som lyssnade), Doors och lite olika live inspelningar från San Fransisco. Som vanligt är det svårt med 1967, det mest låter bättre i mono.

Prova gärna Jefferson Air Plane Surrealistic Pillow i både mono och stereo så håller ni med om att stereo är en överskattad elektronisk gimmic :D När det gäller tidiga Doors har jag svårt att bestämma mig för om stereo eller mono är bäst.
Nästa gång blir det provlyssning av engelska band, festen är 19/8 vi har gott om tid.

Hälsar Janne

P.S. Förslag mottages tacksamt!
Kul idé!

Jag tror att Stockhuasen spelade in Prozession 1967 ((https://youtu.be/gXfXVZM_fOU)

År och månad kan du ju kolla upp för att säkerställa att den uppfyller specen.

En liten förfriskning innan uppspelning uppskattas säkert av festdeltagarna.

Lycka till
Hälsn Carl


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed May 24, 2017 02:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
Den enda bra låten Phil Collins gjort...
https://www.dropbox.com/s/zqad20orrl14l ... t.mp3?dl=0

/ B
Som soloartist – japp, håller med – men han tillskrivs tre låtar på både A trick of the Tail och Wind and Wuthering som jag tycker är nått alldeles otroligt mycket mer intressanta än något karln satt på solo-platta.

Hälsn Carl


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed May 24, 2017 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Alltid lika kul att lyssna på min frus spellistor på Tidal, överraskar mig alltid med bra musik!
Frazey Ford, Tiger Lou, Electric People, Death in Vegas, Elliott Smith osv.
Hade eg tänkt spinna upp LP12:an :D


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu May 25, 2017 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Earl St. Clair: "My name is Earl". Mycket bra!

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri May 26, 2017 23:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Detta är inte det sämsta jag har hört men tillräckligt dåligt för att kvala in i veckans sämsta.

Rare Bird, engelsk progg från 1969, jag har tre till av deras LP och de är bra eller i vissa fall mycket bra. Jag tänkte att deras 1:a LP borde vara bra, många band har lysande debuter. Skivan kom hem i veckan och jag satt mig ner förväntansfullt för att lyssna.
Snyggt omslag, utgiven på Charisma, samma label som gav ut Genesis – hur fel kan de bli?

Riktigt rejält skulle det visa sig. Denna skiva kan bara rekommenderas till de som älskar att höra skalor spelas på orgel i olika hastighet, i vissa fall riktigt fort. En kakafoni av skalor på orgel och kanske lite på gitarr också oformliga låtar där jag hade problem att begripa när en låt börjar och nästa startar. När jag nästan hade lyssnat på en sida gav jag upp och plockade bort eländet samtidigt som min musikintresserade fru undrade vad var det där för oväsen?

Kanske är sida två fantastisk men jag tror aldrig att jag kommer att försöka ta reda på det.

Hälsar Janne


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Fri May 26, 2017 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Janne Pettersson wrote:
Rare Bird, engelsk progg från 1969, jag har tre till av deras LP och de är bra eller i vissa fall mycket bra. Jag tänkte att deras 1:a LP borde vara bra, många band har lysande debuter. Skivan kom hem i veckan och jag satt mig ner förväntansfullt för att lyssna.
Snyggt omslag, utgiven på Charisma, samma label som gav ut Genesis – hur fel kan de bli?
Tänker du på skivan "Rare Bird" från -69? "Sympathy" är ju en ganska skön låt och inte alls som du beskrev första sidan. "Iceberg" på sidan 2 är också en lugn finstämd sak till en början, sedan brakar det loss med orgeln en stund. Jovisst är dom påverkade av The Nice i sitt orgelspel men rätt OK ändå. Många italienska proggrupper lät ju ändå mer utpräglade i avseende "många toner på en sekund" :-)

Försätt dig i humör med ett gott glas vin, frun inom fysiskt räckhåll och försök en gång till!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sat May 27, 2017 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Image

Image

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sat May 27, 2017 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
Bill50x wrote:
Den enda bra låten Phil Collins gjort...
Som soloartist – japp, håller med – men han tillskrivs tre låtar på både A trick of the Tail och Wind and Wuthering som jag tycker är nått alldeles otroligt mycket mer intressanta än något karln satt på solo-platta.
Självklart är han inte obegåvad, tvärtom. Vad som stör mig, som gammal Genesis-fan, är inriktningen på musiken som skedde efter Peter Gabriel lämnade. Men jag förstår Collins, bättre att skapa något eget och inte bara försöka kopiera någon annan. Det trista var att han skapade utifrån det sound som Genesis redan hade gjort till sitt eget. Tom hans soloskivor var ju stöpta i samma form. Det verkar som Phil inte hade några ideer och inte de andra i Genesis heller. De soloplattor som de övriga bandmedlemmarna släppt är ju habila produkter men inga mästerverk direkt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sat May 27, 2017 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Colter Walls självbetitlade platta på Tidal, trevligt. Obegripligt att nån med den rösten är bara dryga 20...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue May 30, 2017 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag hörde den för någon vecka sedan. Man undrar ju var det skall sluta? Lyssna på Tom Waits' och Leonard Cohen's tidiga plattor, där är ju stämman förhållandevis ljus jämfört med senare.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 190 91 92 93 94109 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited