selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Lennart, du har nog inte insett vidden av långsint, tveksamt konsekvenserna heller. Men fortsätt du gänga sönder cirkuslager, låtsas infektera folk med frön av dålig kvalitet kring originaldelar, så du kan sälja dina piratdelar och remmar av gelehallon.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Carl wrote:
Carl wrote:

In medias res

(10 spänn till den som sätter den associationen..)
Kanske var i klurigaste laget… (läs långsökt)

In medias res betyder att en bok börjar mitt i handlingen. En av de tidiga svenska romaner som gör det är August Strindbergs Hemsöborna. Förebild för Hemsöborna var Kymmendö utanför Dalarö, Strindberg bodde där på somrarna. Det står i videon där att den är inspelad i stugan där de bodde. Vilket ställe, de har klämt in en och annan pryl :-)

Associationer är knepiga grejer…

Att gubben spelar piano som en kratta kan vi ju diskutera en annan gång :D

Tack för förklaringen, solklar då sanningen uppenbaras.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
haraldur wrote:
Lennart, du har nog inte insett vidden av långsint, tveksamt konsekvenserna heller. Men fortsätt du gänga sönder cirkuslager, låtsas infektera folk med frön av dålig kvalitet kring originaldelar, så du kan sälja dina piratdelar och remmar av gelehallon.
Samma visa igen verkar vara grader på enkronan som skall ner i myntinkastet.
Jag har bett om ursäkt till dig och vad jag en gång sa men det går inte in.
Jag förklarade att det var en Linn rem som ni så vackert skickade runt i Sverige för att tala om att det var en Piratrem.
Den löste jag ut från köparen och ersatte till fullo och skickade tillbaka den till Linn och fick konstaterat det var en Linn rem som var felaktig men du fortsätter att hävda motsatsen snacka om vidd av långsinthet.

Jag skickar uppgraderade lager världen över, jag skickar flertalet mushroom kit till Australien och Nya Zeeland etc etc.
Jag har försäljning 80 % av min omsättning till utlandet, jag skruvar i dagarna ihop spelare nr 100 av kund bestämda detaljer/delar och det har varit fler.
Jag har skickat spelare till bla Taiwan och nu bygger jag en spelare åt en Engelsman detta kan vara konsekvenser av kunnande, vetskap och ödmjukhet mot vad kund vill ha.

Detta är sötman på Geléhallonen och då har det bara börjat och 3dje parts delarna kommer att avnjutas mer och mer i Sverige också vilket är det enda land som inte accepterar bra produkter utan bara håller sig till Linn då Linn själva anser att Lp 12 an är en "öppen" plattform.

LWs låt kanske skall döpas om till "Skriet" från Vildmarken...

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Erik wrote:
LinnArts wrote:
Erik wrote:
Skriet, hopplöst dynamirbegränsat, uppspelad på en mellanklasstolva.

https://www.dropbox.com/s/s6s2dlee2vfj9 ... t.mov?dl=0

Hoppas någon kontrar.
Bra flyt men det var det s-igaste jag hört i mitt liv tror jag.
Antingen rengöring av Pu vilket kan vara problemet, eller inställningar av Pu.
Skivan kan troligen vara behov av rengöring eller LW behöver byta typ av mick som passar honom.

Tyvärr är jag inget fan av LW. Så där gapar det tomt i hyllan.
Ja, jag kanske måste låta någon annan justera spelaren.
Kan du inte skicka ett klipp från en spelare du satt upp.
Ja eller kanske göra det själv.
Nej

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Erik wrote:
LinnArts wrote:
Erik wrote:


Du är en handlare men ingen Linnhandlare, du handlar med gråimporterad utrustning.

Jag tycker det är respektlöst att ange en egen utvärderingsmetod och sen inte förklara hur den går till samtidigt som du säger att du inte accepterar tune dem fast det är en av grundbultarna i forumet.
Kan du inte lägga upp en fil från en tolva du skruvat i?
Erik ja jag är handlare men inte Linn Handlare vilket jag har klargjort flera gånger för dig och alla här.
Jag håller inte på med "Gråimport" som du hävdar, jag importerar och betalar för mig som alla andra och jag handlar mkt begagnat av alla Linn handlare i Sverige också.
Hoppar du på andra handlare eller firmor på detta sätt också ?

Har förklarat den här flera gånger men du väljer den väg du tycker är rätt och jag har fel, lite sandlådevarning eller ?
Jag har också klargjort vad jag tycker map Tune Dem att det är en renodlad säljmetod.

Jag tycker du agerar respektlöst mot mig och mitt företag när du går ut öppet och kallar mig gråimportör och invasiv.

Dags att växa upp Erik eller tänka på vad man yttrar i ett Forum om respekterade handlare och personer.

Vad är det du inte förstår ?

Nej det gör jag inte men känns som din "skiva" har hakat upp sig och spelar samma sak varje gång du skriver här om mig.
Jag tycker det är respektlöst att gråimportera Linn utan att vara officiell handlare.
Jag tycker det är respektlöst att lova lämna forumet och sen återvända, därav benämningen invasiv.
Jag tycker det är respektlöst att inte ens förklara vad din egen utvärderingsmetod går ut på.

Jag tycker det är respektlöst att gråimportera Linn utan att vara officiell handlare. Jag grå importerar inte och jag vill inte bli Linn Handlare.
Jag tycker det är respektlöst att lova lämna forumet och sen återvända, därav benämningen invasiv. Respektlöst mot vem ?
Jag tycker det är respektlöst att inte ens förklara vad din egen utvärderingsmetod går ut på. Respektlöst är ett hårt ord, jag har förklarat flera ggr men har man inte läst då du och andra ställde frågan så var det väl dåligt intresse.

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag är lite förvånad över inställningen till LinnArts verksamhet. Som handlare får han väl köpa/sälja vad han vill så länge det inte är stöldgods. Vi har fri handel inom EU, vilket är grundpelaren inom Unionen.

Gillar man inte LinnArts produkter är det bara att låta bli att köpa. För LinnArts har i princip ett huvudansvar - en nöjd kund. Om kunderna är nöjda uppfyller han det ansvaret. Sedan finns det förstås andra legala krav, att man inte slänger elektronik i skogen, att man uppfyller miljökrav, betalar sina skatter, inte ägnar sig åt vilseledande marknadsföring och liknande. Sådant som jag förutsätter att Lennart sköter seriöst.

Så vad finns det att bråka om?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Erik wrote:
Hoppas någon kontrar.
Testar dela ett klipp.
https://1drv.ms/u/s!Aon57rNGWTZKlHwXrA7 ... H?e=th8D6P


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Roland wrote:
Erik wrote:
Hoppas någon kontrar.
Testar dela ett klipp.
https://1drv.ms/u/s!Aon57rNGWTZKlHwXrA7 ... H?e=th8D6P
Kul, tack!

Är det Exakt? Jag saknar lite känsla.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:
Erik wrote:
LinnArts wrote:


Bra flyt men det var det s-igaste jag hört i mitt liv tror jag.
Antingen rengöring av Pu vilket kan vara problemet, eller inställningar av Pu.
Skivan kan troligen vara behov av rengöring eller LW behöver byta typ av mick som passar honom.

Tyvärr är jag inget fan av LW. Så där gapar det tomt i hyllan.
Ja, jag kanske måste låta någon annan justera spelaren.
Kan du inte skicka ett klipp från en spelare du satt upp.


Ja eller kanske göra det själv.
Nej
Det första var ironi.
Det andra var en retorisk fråga, jag visste att du inte skulle våga.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:

Jag tycker det är respektlöst att gråimportera Linn utan att vara officiell handlare. Jag grå importerar inte och jag vill inte bli Linn Handlare.
Jag tycker det är respektlöst att lova lämna forumet och sen återvända, därav benämningen invasiv. Respektlöst mot vem ?
Jag tycker det är respektlöst att inte ens förklara vad din egen utvärderingsmetod går ut på. Respektlöst är ett hårt ord, jag har förklarat flera ggr men har man inte läst då du och andra ställde frågan så var det väl dåligt intresse.
Jag tycker det är respektlöst att gråimportera Linn utan att vara officiell handlare. Jag grå importerar inte och jag vill inte bli Linn Handlare.
Jag tycker det är respektlöst att lova lämna forumet och sen återvända, därav benämningen invasiv. Respektlöst mot vem ? Mot alla vi som gladde oss över beskedet
Jag tycker det är respektlöst att inte ens förklara vad din egen utvärderingsmetod går ut på. Respektlöst är ett hårt ord, jag har förklarat flera ggr men har man inte läst då du och andra ställde frågan så var det väl dåligt intresse. Du har döpt en metod till signaturmetoden och sagt att du jämfört före/efter. Jag som saknar vänner att dryfta detta med har svårt att förstå och skulle behöva få det förklarat.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Erik wrote:
Kul, tack!
Är det Exakt? Jag saknar lite känsla.
Nej, inget Exakt.
Det är en Linn DS, ett slutsteg, ett par högtalare med passiv frekvensdelning.

Spelade upp från Spotify. Ogillar det sättet men har inte albumet/låten på flac. Hade föredragit flac.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2023 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Roland wrote:
Erik wrote:
Kul, tack!
Är det Exakt? Jag saknar lite känsla.
Nej, inget Exakt.
Det är en Linn DS, ett slutsteg, ett par högtalare med passiv frekvensdelning.

Spelade upp från Spotify. Ogillar det sättet men har inte albumet/låten på flac. Hade föredragit flac.
Aha, jag har den bara på LP.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 26, 2023 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Är det viktigt för dig att veta för att säga om det är bra? Bara nyfiken? Jag kan lägga upp låten om du vill Bill med ett hemmabygge som jag satt ihop så det blir neutralt och fint. Innandömet får du så klart ingen vetskap om. Möjligen för en femtusen inlägg sedan. Har en Marshall Stanmore på uteplatsen, vi kan säga att det är den, så kan vi ha åsikter tvärtemot varann om du vill. Den var söt, Monica gillade den, följde med en väldigt söt mini kopia av en kabel till gitarren, levererades i påse, materialet till påsen kan ha varit miljövidrigt, det kan vi prata om också. Eller bästa valet rent för miljöpåverkan om fraktsättet var mest genomtänkt. Ödmjukt tacksam att bara vara lite lagom märklig, måste vara ett rent helvete att måsta ha det på det där viset. En kram till från mig.
Missade detta i tisdags, tänkte att jag skulle meka lite med anläggningen först. Efter att kopplat in K400 och biwiring till mina B&W högtalare så låter det som om basen tar överhanden. Det märks iofs inte ljudmässigt i en mobiltelefon - men ska det vara bra måste man sikta mot det bästa ;-)

Och, nej, det är inte viktigt att veta vilka grejor det spelas på. Precis som att prova vin, det är inte viktigt att läsa etiketten. Fast ni har det enklare där uppe i norr, en vit dunk ser lika ut som en annan vit dunk - hahaha! )
Och nej, några fördomar har jag inte...)
MEN - jag är en nyfiken person och vill gärna koppla ihop vad jag hör med vad jag vet. I nämnd ordning, precis som att prova några viner och sedan i efterhand få reda på vilka det var. Nu var jag kanske lite snabb och vände på ordningen :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jan 26, 2023 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Är det Exakt? Jag saknar lite känsla.
Detta är en, för mig, intressant fråga.

Kan man tänka sig (samla ihop dig nu Erik innan du svarar :-)) att någon påverkan från anläggningen kan öka känslan?

Detta är en teoretisk diskussion, men oavsett.

Backa typ 30-40 år. Då trodde man att skruva på frekvensgången skulle lösa alla problem. Lite mer bas här, lite mindre diskant där, då fixar vi till det hela. Min erfarenhet under 70-talet, när detta florerade som värst, var att ju mer man mekade ju sämre blev det. För man tappade musiken!

Vi är där igen, med Linns Exakt, med (även andra) digitala system som mäter upp ljudet i rummet och korrigerar. Inte bara frekvens utan också rummets efterklang osv.

Blir det bättre? Tja, det måste lyssnaren avgöra - inte du och jag. Personligen har jag svårt för de flesta av dessa korringeringar men jag måste erkänna att Exakt-drivna Majik 140:or låter enormt mycket bättre än de passiva. Förmodligen Linns mest prisvärda högtalarsystem. Långt bättre än 520/530 som ju i jämförelse är helt kass.

Varje fonograms känsla kan triggas av en anläggnings egenskaper. Dels beror det på vilka egenskaper som just denna musik kräver, likaså vad du upplever i den aktuella situationen. Jag har hört "transistorradio" låta fantastiskt levande, stående på en fönsterbänk i ett övrigt tomt rum. Jag har hört kvalificerad Linn-utrustning på mässa låta helt kass.

Tänk om det vore enkelt att beskriva känsla?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 27, 2023 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bill50x wrote:
haraldur wrote:
Är det viktigt för dig att veta för att säga om det är bra? Bara nyfiken? Jag kan lägga upp låten om du vill Bill med ett hemmabygge som jag satt ihop så det blir neutralt och fint. Innandömet får du så klart ingen vetskap om. Möjligen för en femtusen inlägg sedan. Har en Marshall Stanmore på uteplatsen, vi kan säga att det är den, så kan vi ha åsikter tvärtemot varann om du vill. Den var söt, Monica gillade den, följde med en väldigt söt mini kopia av en kabel till gitarren, levererades i påse, materialet till påsen kan ha varit miljövidrigt, det kan vi prata om också. Eller bästa valet rent för miljöpåverkan om fraktsättet var mest genomtänkt. Ödmjukt tacksam att bara vara lite lagom märklig, måste vara ett rent helvete att måsta ha det på det där viset. En kram till från mig.
Missade detta i tisdags, tänkte att jag skulle meka lite med anläggningen först. Efter att kopplat in K400 och biwiring till mina B&W högtalare så låter det som om basen tar överhanden. Det märks iofs inte ljudmässigt i en mobiltelefon - men ska det vara bra måste man sikta mot det bästa ;-)

Och, nej, det är inte viktigt att veta vilka grejor det spelas på. Precis som att prova vin, det är inte viktigt att läsa etiketten. Fast ni har det enklare där uppe i norr, en vit dunk ser lika ut som en annan vit dunk - hahaha! )
Och nej, några fördomar har jag inte...)
MEN - jag är en nyfiken person och vill gärna koppla ihop vad jag hör med vad jag vet. I nämnd ordning, precis som att prova några viner och sedan i efterhand få reda på vilka det var. Nu var jag kanske lite snabb och vände på ordningen :-)

/ B
Menade mest att ta dig tid att lyssna på texten, lyssna på låten.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited