selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 07, 2023 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tycker mig se ett svärd mera nedstucket. Men för att haka på Bills spår, hört låten Skriet med Lasse Winnerbäck?


https://youtu.be/A0vKb6jcYJY

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Jan 07, 2023 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Tycker mig se ett svärd mera nedstucket. Men för att haka på Bills spår, hört låten Skriet med Lasse Winnerbäck?
https://youtu.be/A0vKb6jcYJY
Började med att lyssna på Tidal. Trevlig låt men misshandlad rent tekniskt, som vanligt. Inledande gitarrspel störtdyker i nivå när Lasse börjar sjunga. Det är lite bättre på livespelningen i ovanstående You-tube klipp men det är fortfarande kass. Nu ska man ju inte låta tekniken stå ivägen för musiken men det förtar onekligen livekänslan när nivåerna på instrumenten åker hiss.

Har inte lyssnat så mycket på Winnerbäck, mest noterat att han finns. Sett honom ett par gånger tillsammans med Miss Li och det har i viss mån fått upp mina ögon för mannen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2023 03:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Nattkollegan läser till psykolog, sitter intill och läser en av de omtalade böckerna ”omgiven av” , alldeles innan jag fick för mig att kolla in här, satt vi och spånade i vad vi var för filurer, och vad som karaktäriserar oss mest.

Låten ”Skriet” och röda tråden, till mitt inlägg och din kommentar, torde ha varit en svårighetsgrad på kanske ett? Utan att försöka låta ofin, men ”delheten före helheten” som nyss dryftades av kollegan intill..

Blå personlighet, delhet före helhet, möjligen eller ofta ingenjörer. Det var mycket i ditt inlägg om inspeling och kasst än hit och dit, lyssnade du på texten? Kunde du göra kopplingen? Vi hade en musikafton här uppe en gång, med såklart lite tunande innan vi körde igång med lira på allvar. Två av deltagarna, när de fick medverka i avgöra tumme upp eller tumme ner, gjorde det snarare svårare, ledde inte till något som tog oss rätt, medan vi körde på, när det ”satt” slutligen, inte en evighet senare, säger de blåa deltagarna, att förbluffande nog, så är det ju så där bra som man vill ha det, utan att vi pratat sönder det hela med en massa detaljerat svammel.


Gör ett nytt försök, lyssna på låten, texten till exempel, vad du tycker om text, musik eller ljudet, ser du nu kopplingen? Mest nyfiken.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2023 03:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Läsa utan musik kan kanske underlätta om musiken snor fokuset:


Vi står och ser på Skriet och jag är glad att du är med
Det är sån turbulens, du vet, det är precis som det
Vi har bråkat för mycket, suttit uppe för mycket
Vi har flugit för mycket, vi har sovit för lite
Det är ett party på håll
Men vi står stadigt här
Efter tusen år i branschen, kan vi allt det där, eller?
Jag har aldrig varit så kär som på Schloss Belvedere
Så obeväpnad som i kyssen där
Vi var ett nöjesfält, Oslo är en grop
Det tar några smällar innan man helt hör ihop
Det är en lång, lång väg
Det är en stor, stor sak
Kan du höra Skriet?
En del ser ett frågetеcken, nån ser ett svar
Nån sеr sin barndom, nån annan ser sin far
Många ser en vilsen själ som helt har tappat tron
Nån ser sina förövare där längre bort på bron
Några ser ett rop på hjälp och några ser en bön
En del läser i nöden, andra arvet och miljön
En del ser bara pengar, en del ser bara Ekeberg
Nån ser bara möjligheter, nån ser bara oljefärg
En del ser horisonten, en del ser det de hör
Själv ser jag ingen utväg men det är säkert nån som gör
Några ser en tanke som alla nån gång tänkt
Nån känner sig missförstådd, nån blir bara kränkt
En del ser bara genus, en del ser religion
Nån ser alla konstens regler, nån konspiration
Det bara är så, det får vara så, bara kolla häromkring
En del ser allt de sliter med, en del ser ingenting
Ja, vi står och ser på Skriet, det är ett konstverk i sig
Att figuren där i ramen ser tillbaka på dig och mig
Vad tror du att det rör sig om?
Jag tror jag går hem nu, ska du med?
Vakterna ser på oss, jag undrar vad de ser
Jag har lust att ha en fest, jag har ingen lust att bjuda nån
Det ska vara du och jag, som förstås den där dan
Snart är det sommar igen, det är snart sommar igen
Minns du kyssen, eller ser du fram emot den?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2023 03:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Kondenserad text:

Vad du eller jag ser, ligger i betraktarens ögon, eller hur?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2023 04:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Gör ett nytt försök, lyssna på låten, texten till exempel, vad du tycker om text, musik eller ljudet, ser du nu kopplingen? Mest nyfiken.
Du har så rätt så. Musiken och texten är fantastisk. Men precis som för mycket salt kan döda vilka goda råvaror som helst så kan en taskig mix eller efterproduktion förstöra ganska mycket av musiken.

Till mitt försvar kan jag säga att den mesta av den musik jag lyssnar på inte är speciellt välljudande, men jag njuter ändå ;-)

Lyssna till exempel på The Moldy Peaches, eller varför inte Wild Man Fisher (upptäckt av Frank Zappa, det är albumet "An Evening with..." som gäller).

Just detta med en introgitarr med hög volym som sedan sjunker drastiskt när övriga instrument/sång börjar är inget nytt fenomen i eran av "loudness war", jag har några LP´n från 70-talet som lider av samma sjukdom.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2023 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
En stor kram är vad du behöver, och lite uppmärksamhet. Sedan så klart ska du få ha rätt, och ha sista ordet, syns man inte så finns man inte.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2023 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
En stor kram är vad du behöver, och lite uppmärksamhet. Sedan så klart ska du få ha rätt, och ha sista ordet, syns man inte så finns man inte.
Tack för kramen, den värmde.

(se där, nu fick jag sista ordet igen - hahaha!)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2023 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Jag har nu lyssnat några gånger på den "misshandel" du nämner. Jag har nämligen aldrig tänkt på den utan bara berörts av musiken, men det kanske är för låg upplösning mätmässigt på den 10-tumsvinyl jag har?

Bill50x wrote:

Började med att lyssna på Tidal. Trevlig låt men misshandlad rent tekniskt, som vanligt. Inledande gitarrspel störtdyker i nivå när Lasse börjar sjunga. Det är lite bättre på livespelningen i ovanstående You-tube klipp men det är fortfarande kass. Nu ska man ju inte låta tekniken stå ivägen för musiken men det förtar onekligen livekänslan när nivåerna på instrumenten åker hiss.

Har inte lyssnat så mycket på Winnerbäck, mest noterat att han finns. Sett honom ett par gånger tillsammans med Miss Li och det har i viss mån fått upp mina ögon för mannen.

/ B


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2023 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag har nu lyssnat några gånger på den "misshandel" du nämner. Jag har nämligen aldrig tänkt på den utan bara berörts av musiken, men det kanske är för låg upplösning mätmässigt på den 10-tumsvinyl jag har?
Att vinylen nivåkompenseras har jag viss förståelse för eftersom mediat trots allt är begränsat dynamiskt. Går man ut hårt med inledande gitarrspel kommer det att klippa rejält när resten brakar igång. Lägger man då gittarintrot lägre kommer det brusa hörbart. Men vinylens upplösning sätter i sig inga hinder i vägen utan här handlar det om handlaget från ljudteknikerns sida. Idag handlar det tyvärr mest om att maximera medelvärdet på ljudnivån så man låter högre än alla andra. Det är vad som kallas "loudness war", ngt som Linnisar ofta låtsas som om det inte existerar ;-)

Det skulle vara intressant att höra en rip av din 10" vinyl, har du möjlighet att göra en sådan?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2023 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Jag var ironisk.
Jag har den på vinyl, på fil i NAS samt YT Musik och gitarren och pianot sänks inte när sången börjar. Det är lätt att hör genom att lyssna på sången i början och sen tar tillbaka sliden till början.

Begränsad dynamik på LP; nämn en gång när det begränsar en musikalisk upplevelse, (bortsett från 1812 möjligen, men det är tveksamt om kanonkulorna tillför något).

Bill50x wrote:
Erik wrote:
Jag har nu lyssnat några gånger på den "misshandel" du nämner. Jag har nämligen aldrig tänkt på den utan bara berörts av musiken, men det kanske är för låg upplösning mätmässigt på den 10-tumsvinyl jag har?
Att vinylen nivåkompenseras har jag viss förståelse för eftersom mediat trots allt är begränsat dynamiskt. Går man ut hårt med inledande gitarrspel kommer det att klippa rejält när resten brakar igång. Lägger man då gittarintrot lägre kommer det brusa hörbart. Men vinylens upplösning sätter i sig

inga hinder i vägen utan här handlar det om handlaget från ljudteknikerns sida. Idag handlar det tyvärr mest om att maximera medelvärdet på ljudnivån så man låter högre än alla andra. Det är vad som kallas "loudness war", ngt som Linnisar ofta låtsas som om det inte existerar ;-)

Det skulle vara intressant att höra en rip av din 10" vinyl, har du möjlighet att göra en sådan?

/ B


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2023 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
En del ser bara pengar, en del ser bara Ekeberg
Nån ser bara möjligheter, nån ser bara oljefärg..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2023 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag var ironisk.
Jag har den på vinyl, på fil i NAS samt YT Musik och gitarren och pianot sänks inte när sången börjar. Det är lätt att hör genom att lyssna på sången i början och sen tar tillbaka sliden till början.

Begränsad dynamik på LP; nämn en gång när det begränsar en musikalisk upplevelse, (bortsett från 1812 möjligen, men det är tveksamt om kanonkulorna tillför något).
Nu måste jag erkänna att jag bara lyssnat på låten i dator och mobil. Men i båda störtdyker nivån på gitarrintrot när sång och övriga instrument kommer in.

Ska kolla när min huvudanläggning är igång igen om samma sak händer även där. Men det skulle ändå vara intressant att höea en rip av vinylen. Vad är förresten YT Musik?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2023 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Gula personer: tar allt syre i det sociala rummet,får de inte den uppmärksamet de vill ha, imploderar de, och beger sig vidare. Ser en medvetenhet här, eller ett samband, oerhört intressant, är jättenyfiken på hur Bill skriver och tänker kring tex låten där. Vi var inne på prata bilbanetävlingar och återkommande prat om vara kompis med Simonsson. Släpp in nästa generation, du kanske var nånting att ha på din tid, att vi glöms bort och andra kommer(och går) får vi lov att acceptera. Tror mer att det är mående eller dagsformen som talar i Bills skriverier.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Jan 11, 2023 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Gula personer: tar allt syre i det sociala rummet,får de inte den uppmärksamet de vill ha, imploderar de, och beger sig vidare. Ser en medvetenhet här, eller ett samband, oerhört intressant, är jättenyfiken på hur Bill skriver och tänker kring tex låten där. Vi var inne på prata bilbanetävlingar och återkommande prat om vara kompis med Simonsson. Släpp in nästa generation, du kanske var nånting att ha på din tid, att vi glöms bort och andra kommer(och går) får vi lov att acceptera. Tror mer att det är mående eller dagsformen som talar i Bills skriverier.
Och varför är det ett problem för dig att jag önskar höra en rip av en vinylskiva? Har du inget viktigare att bry dig om? Om du irriterar dig på mig, låt bli att läsa vad jag skriver. Det är inte svårare än så.
Varför inte använda energin till att starta snöskotern och dra igång hembränningen?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited