selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 19, 2023 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Original Skriet av Edward Munck 1893
Attachment:
Skriet.jpg
Skriet.jpg [ 92.85 KiB | Viewed 13319 times ]
Stockholmsversionen
Attachment:
SL-skriet.jpg
SL-skriet.jpg [ 67.78 KiB | Viewed 13319 times ]
Lars Winnerbäck på Tidal
https://listen.tidal.com/album/22146267 ... /221462687

Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2023 06:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Själva ideen med en medlemspresentation, föreställer jag mig, är en egen tråd, där man får både ynnesten att bjuda lite på sig själv, var man är i livet, både kring intresset, och hur det som Fredriks fall, ser ut på högtalarfronten. Att rottisen är borta till exempel, och eller att han hittat tillbaks till Komri. Försöker se det konstruktiva, i ett inlägg där man påtalar arrayernas likhet med målningen Skriet. Man ser saker som hjärnan associerar till, sedan vad man väljer att skriva i kommentaren, hör kanske mera till hyfs och uppfostran, god ton, eller värdegrund, om än jag själv inte ser klia varandra på ryggen, som något som hjälper varandra till nå tex bättre resultat med en rigg, kan vara om man exempelvis ser något tokfel i en riggning eller liknande, men inleda med ett inlägg i en presentationstråd som stått i träda länge, av en eller annan orsak, med kommentarer som kan tolkas oschysst, kan man låta bli att skriva. Där av min reaktion. Att låten Skriet kändes så uppenbart lämplig i sammanhanget, ligger just i vad Lasse sjunger: Man tolkar in det man ser på grund av olika saker, och vi ser kanske inte alltid samma saker. ”En del ser bara oljefärg”


Nog för att vi säkert många här har diverse ”spektrum” inom vårt intresse, dessutom i princip uteslutande män, med rent biologskt mer autistiska hjärnor än kvinnor, men jag föreställde mig ändå, att de flesta skulle förstå passningen med Winnerbäck. Jag är tämligen säker på att även Bill gjorde det, och därför fann jag hur svaret skrevs intressant. Flytta fokuset så slipper man hantera att man varit plump i en presentationstråd.

”Kul att du är på banan igen med Komri, etapp två” hade förslagsvis kunnat vara ett lämpligt inlägg från Bill. Sen om det kändes viktigt att skriva om hur man tolkar sig se på arrayerna, så hade det landat bättre både hos mig och säker även Fredrik. Han har själv inte kommenterat detta, det är nog kanske främst jag som fann inlägget onödigt och inte värst hövligt. Låten Skriet är jag nog personligen klar med diskutera, mönstret jag däremot ser i sådan där kommentarer, kanske vederbörande har något att jobba med.


Sen uppskattar jag Carls inlägg: Skönt med lite gammeldags inlägg ”där det röks under fläkten” och allmänt skön stämning. Låt oss fortsätta med det..

Lite rök under fläkten:

https://youtu.be/8UJ93Ob0j2g

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2023 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
haraldur wrote:
Men prata på om nivån Bill. Du är verkligen en musikalisk farkost. För du vätskelista och miktionsfrekvens med? Onödigt leva normalt då delheten är viktigare än helheten.
Folk som vänder kontakter och kablar, mekar med spikes ska hålla sig för goda att prata om helheter :-)

När jag lyssnar på musik så är det verkligen helheten, homogeniteten jag lyssnar efter. Detaljer och enskildheter används bara vid utvärdering av olika insatser/förändringar. Sådetså.

Inom det grafiska området som jag arbetade i många år pratade vi ofta om tryckfelsnisse när vi hittade ett stavfel. Roligare blev det förstås när tyrkfelsnisse gjort snavfel...

/ B
Att välja trä till en fiol, har det med helheten att göra? Kan du inte ens förstå att kabelvändning och alla andra detaljer gör att det i slutändan blir musikaliskt bättre? Det har såklart ingenting att göra med hur man lyssnar på musik, En vändning av kabel hörs enkelt via ett delat klipp i en mobiltelefon om man förstår tune dem och musikalitet.

Tack för att du indirekt skriver att du är en av de som inte förstår. Att lyssna på detaljer vid en förändring förklarar för mig att helheten aldrig är viktig för dig vad du än försöker övertyga dig själv och andra om.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2023 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Ayn wrote:
Här kan ni diskutera Lasse Winnerbäcks "Skriet" för ert höga nöjes skull, istället för i någons medlemstråd...
Selleri har haft olika skepnad under åren men har alltid varit skönt befriat från petigt modererande och 'micro managing'. Jag har uppskattat det mycket, både som offline läsare (mestadels) och som deltagare (mycket modest). Tack för det - jag är övertygad om att forumet blir bättre av spretig diskussion än tillrättalagd, eller än värre, ingen diskussion. AYN jag tror du menar väl, men när du skriver ”för ert höga nöjes skull” i rött som moderator, tar du negativ ställning i ämnet. Kan vi istället uppmuntra spretiga, heta, svåra diskussioner om musik här! OK?


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2023 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
”Kul att du är på banan igen med Komri, etapp två” hade förslagsvis kunnat vara ett lämpligt inlägg från Bill.
Jag har väldigt dålig koll på vad Archangels turer kring Komri har inneburit så det hade varit svårt att kommentera. Det är sällan jag orkar läsa igenom 8 sidor kommentarer innan jag kommenterar (vilket jag kanske borde göra) utan det brukar bli en enskild kommentar baserat på ett inlägg.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2023 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Att välja trä till en fiol, har det med helheten att göra? Kan du inte ens förstå att kabelvändning och alla andra detaljer gör att det i slutändan blir musikaliskt bättre? Det har såklart ingenting att göra med hur man lyssnar på musik, En vändning av kabel hörs enkelt via ett delat klipp i en mobiltelefon om man förstår tune dem och musikalitet.

Tack för att du indirekt skriver att du är en av de som inte förstår. Att lyssna på detaljer vid en förändring förklarar för mig att helheten aldrig är viktig för dig vad du än försöker övertyga dig själv och andra om.
Du kan påstå vad som helst om du känner för det, Erik. Men det du säger om mig är fel. "...om man förstår tunedem och musikalitet" är precis en sådan snorkig von oben attityd som kan krascha vilken diskussion som helst.

Hur kan du ens påstå att jag inte kan förstå helheten? Det har jag gjort innan ens tunedem var uppfunnet. Att det tog lite tid på 70-talet innan jag hittade verktygen för det är en annan sak. Jag sitter verkligen inte och lyssnar på detaljer, men jag ska villigt erkänna att vissa detaljer i återgivningen kan vara störande. Att med spikes låter basen oftast fast, tydlig och relativt integrerad med resten, men alltför ofta låter den likadant - skriver om "modern" pop och rock nu. Men jag har några kamrater i hifi-svängen som gärna sitter och diskuterar detaljer och som har noll förståelse för helheten. Tog med mig min Ikemi till en av dem och jämförde med hans dyra Sony och han hörde inte alls kaoset i den gamla jazz-plattan vi spelade och som försvann helt i Ikemin. SÅ blir det när man lyssnar på detaljer. Men instrument som åker hiss i nivå kan aldrig kallas musikaliskt, tunedem eller inte.

Förövrigt undanber jag mig sura kommentarer om vad jag hör eller inte. Det vet jag bäst själv.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2023 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hörde ett klipp på Eriks rigg i dag, Skriet för övrigt, har inte hämtat mig ännu. Men okej, skumläste ditt inlägg Bill, spikes och äsch, en massa vad det nu var, lyssnade du på texten?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2023 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Hörde ett klipp på Eriks rigg i dag, Skriet för övrigt, har inte hämtat mig ännu. Men okej, skumläste ditt inlägg Bill, spikes och äsch, en massa vad det nu var, lyssnade du på texten?
Jodå, jag har läst/lyssnat på texten. Välfunnet, hur kom du att tänka på den? Hahaha!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2023 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
En del ser bara oljefärg........


Top
   
PostPosted: Sun Jan 22, 2023 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
En del ser bara oljefärg........
Skillnaden mellan dig och Roland är att när du berättade att jag inget förstod, hörde fel och du klagade på min vokabulär, så lyckades Roland med två rader text lösa mitt probblem.

Vilken av dessa insatser tycker du själv var mest positiv?

/ B

PS haraldur: denna lilla detalj som Roland löste bidrog verkligen till helheten ;-)

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 22, 2023 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
En del ser bara oljefärg........
Skillnaden mellan dig och Roland är att när du berättade att jag inget förstod, hörde fel och du klagade på min vokabulär, så lyckades Roland med två rader text lösa mitt probblem.

Vilken av dessa insatser tycker du själv var mest positiv?

/ B

PS haraldur: denna lilla detalj som Roland löste bidrog verkligen till helheten ;-)
Jag gillar selleris grundidé. Du fyller inte kravet för den. Du har på fler än 5000 inlägg inte tillfört något då du inte förstår denna grundidé.

"Utgångspunkten för att bedöma olika stereokomponenters kvaliteer för de flesta på forumet är en metod som brukar kallas Tune-dem. En utmärkt förklaring till den finns exempelvis på Lejonklou:s site. Även om var och en bedömmer komponenters prestanda på olika sätt är det bra att känna till metoden och vara medveten om att om inget annat sägs utgår man från den när man diskuterar olika komponenter/systems prestanda. Har du funderingar kring denna metoden så får du gärna ställa dem i den här tråden. "


Top
   
PostPosted: Sun Jan 22, 2023 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Vi är bullerbybarn på mediciner och Barolo.

Jag håller med Carl, lyssna på nåt bra och släpp loss. Njut av musiken.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 22, 2023 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Erik wrote:
Vi är bullerbybarn på mediciner och Barolo.

Jag håller med Carl, lyssna på nåt bra och släpp loss. Njut av musiken.
I går lyssnade jag på Massive Attack i bilen på hög volym (THREE FRÅN PROTECTION) och alla bilens paneler bara skallrade så det blev grötigt..
Slog igång samma på min hemmarigg (Organiskt uppgraderad KDSM), K345+K320A o fy fan vad bra det lät utan skrän, varje bas-ton var ren som en fjällbäck utan uran, varje takt satt perfekt.. Kunde inte sluta lyssna så det fick bli en genomlyssning av resten också..

Det är definitionen av magiska musikögonblick, när man inte kan stänga av..


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2023 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Alltså, Erik. Du har gjort 870 inlägg sedan 2005. På dessa inlägg har du lagt ansenlig kraft på att spy galla över min brist på förståelse för din heliga graal som ju inte får vare sig diskuteras eller ifrågasättas enligt dig.

Min fråga till dig senast har du inte ens bemödat dig att svara på så jag tar den igen:

Jag skrev om ett problem jag hade med återgivningen av LW's Skriet. Min misstanke, som var felaktig, var att det hade med mastringen att göra.

Du klagade på mig och menade att jag hade fel, att jag inte hörde vad jag hörde osv. Kort sagt var du ganska ohövlig. Var det till någon hjälp för mig? Knappast. Din insats var enbart att förnedra mig för att jag inte visste bättre.

Roland svarade med att tipsa mig om vad som kunde vara problemet och hur jag skulle lösa det. Och det fungerade vilket för mig bevisar att hjälp är bättre än nedlåtande gnäll.

Så svara mig, Erik, var det du eller Roland som hjälpte mig att komma till rätta med nivå-sänkningen?
Känner du dig stolt och tillfreds med hur du behandlar en forum-medlem?

Enligt mitt sätt att se det har DU inte bidragit med något annat än okvädningsord över en person som råkar ibland ha annan åsikt än du. Du är en person som verkiligen förtjänar benämningen "Linn-Taliban" och borde skämmas över ditt sätt att skriva till/om andra.

Ursäkta min svordom, men vem fan är du att sätta dig på andra människor på det sättet? Och vem fan är du att bedöma vilka krav jag fyller.

Skäms!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2023 06:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Du har metodiskt och oförtrutet förstört selleri genom att fylla forumet med meningslösa inlägg.
För dig är diskussionen viktigare än innehållet.
Du är respektlös.
Vem ska skämmas?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited