selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 18, 2024 22:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Sep 11, 2022 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag lyssnar på musik flera timmar per dag. Just nu Toast med Neil Young.
Quote:
Source first gäller än. Här i fallande skala.
1 - Bra musik
2 - Bra inspelning
3- -Bra mix/master
4 - Bra återgivningsmiljö (trähus på landet :-))
5 - Bra elektronik
6 - Bra högtalare
7 - Gott vin (High Fidelity Stockholm!)
8 - Bra sällskap
För mig är punkt 2-4 aldrig gränssättande. Att skylla på inspelning och mixning är nog bara att visa att anläggningen inte är tillräckligt bra. Återgivningsmiljön är givetvis påverkande men med grym källa går det ändå att njuta av musiken.
Själv är jag bortskämd med kanske världens bästa streamer och ett par grymma vinylspelare. Det är kul att spela musik.
Där är vi oense. En duktig snickare kan bygga fina saker med dåliga verktyg, ngt som vi amatörer inte klarar av. I så måtto har du rätt. Men en duktig snickare med bra verktyg gör ett ännu bättre jobb!
Det handlar inte om att skylla ifrån sig, en dålig inspelning/mix kan döda bra musik lika effektivt som en dålig anläggning kan.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Sep 11, 2022 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Jag lyssnar på musik flera timmar per dag. Just nu Toast med Neil Young.
Quote:
Source first gäller än. Här i fallande skala.
1 - Bra musik
2 - Bra inspelning
3- -Bra mix/master
4 - Bra återgivningsmiljö (trähus på landet :-))
5 - Bra elektronik
6 - Bra högtalare
7 - Gott vin (High Fidelity Stockholm!)
8 - Bra sällskap
För mig är punkt 2-4 aldrig gränssättande. Att skylla på inspelning och mixning är nog bara att visa att anläggningen inte är tillräckligt bra. Återgivningsmiljön är givetvis påverkande men med grym källa går det ändå att njuta av musiken.
Själv är jag bortskämd med kanske världens bästa streamer och ett par grymma vinylspelare. Det är kul att spela musik.
Där är vi oense. En duktig snickare kan bygga fina saker med dåliga verktyg, ngt som vi amatörer inte klarar av. I så måtto har du rätt. Men en duktig snickare med bra verktyg gör ett ännu bättre jobb!
Det handlar inte om att skylla ifrån sig, en dålig inspelning/mix kan döda bra musik lika effektivt som en dålig anläggning kan.

/ B
Det finns väldigt få inspelningar/mixar som är så dåliga att inte det musikaliska budskapet går fram på ett njutbart sätt med en bra källa.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 12, 2022 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Det finns väldigt få inspelningar/mixar som är så dåliga att inte det musikaliska budskapet går fram på ett njutbart sätt med en bra källa.
Där är vi också oense ;-)

Alltså, "budskapet" kan ju gå fram hur bra som helst, både musikaliskt och vokalt (även om Jocke Berg sjöng så det var svårt att höra om det var svenska eller engelska...) men om inspelning och mix är så kass att man (jag, alltså) bara irriterar mig på det taskiga ljudet så har jag svårt att njuta ändå. Som att äta en vällagad maträtt på en sunkig restaurang med blinkande lysrör och avgaser som tränger in från gatan utanför....

Med det sagt vill jag ändå framhålla att Linn har en sällsynt förmåga att trolla fram musik och ett anständigt ljud ur det mesta. Hela min setup är för övrigt Linn förutom högtalarna, varför tror du det är så? "Å andra sidan... " (hahaha!)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 13, 2022 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Det är även min erfarenhet att det är ytterst få inspelningar som inte är njutbara. Förstår inte det fokus som en del har på ”dåliga” produktioner och mastringar. Precis som om artisten skulle vara helt i händerna på inspelningsteknikerna. Tror nog att artisterna har högre integritet än så.

Min uppfattning är: har man svårt att höra vad t ex Jocke Berg sjunger, beror det till största delen på att källan (streamer, CD-/skivspelare) inte är tillräckligt bra, men det kan även bero på andra brister i anläggningen. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Sep 13, 2022 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Det är även min erfarenhet att det är ytterst få inspelningar som inte är njutbara. Förstår inte det fokus som en del har på ”dåliga” produktioner och mastringar. Precis som om artisten skulle vara helt i händerna på inspelningsteknikerna. Tror nog att artisterna har högre integritet än så.

Min uppfattning är: har man svårt att höra vad t ex Jocke Berg sjunger, beror det till största delen på att källan (streamer, CD-/skivspelare) inte är tillräckligt bra, men det kan även bero på andra brister i anläggningen. :wink:

/mvh
Mjae. Jag vet inte, men jag har en känsla av att musikerna godkänner slutmixen men inte bryr sig om mastringen, för det är ju bara en produktionsdetalj. Dessutom är det många artister (jag säger "många" för att det är så vanligt) som tror att det grötiga komprimerade och distade ljudet är vad "folk" vill ha. För det är nämligen vad mastringfolket säger att vad folk vill ha. Och mastringfolket vill ju ha kvar sitt jobb...

Vad Jocke Berg sjunger hör man ju inte ens live, så vad har det med anläggningen att göra?

En liten anektdot: Jocke/Kent släppte en ny skiva (minns ej vilken) och Aftonbladet släppte en glimrande intervju över hur bra skivan var, baserad på det förhandsexemplar de fått för recension. Jocke blev irriterad efter den positiva recensionen när det gällde lyriken - för texterna hade ju inte bifogats förhandspressingen! Dvs Jocke var väl medveten om att det inte gick att urskilja texten av hans sång på skivan. Om nu texten är så viktig, varför mixar man så det inte går att höra vad som sjungs?

Och varför gör man en mix som godkänns av alla inblandade och sedan knäcker man det hela i en mastringsprocess? Man anpassar ljudbilden, "soundet", till en generation som inte ens vill betala för musiken medan de som uppskattar välljud och betalar för den tvingas lida med skiten.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2022 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Återigen, med en bra källa går det utmärkt bra att höra vad Jocke Berg sjunger. Jag hör det tydligt. Sedan går det inte alla gånger att höra vad artister sjunger när de spelar live (dåligt ljud, hög musik, störande omgivning, etc, etc), så den jämförelsen anser jag haltar.

Sedan tror jag att så gott som alla artister lyssnar på sina skivor. De är inte i händerna på mastringsteknikerna utan det är så här de vill det ska låta. Musik är konst och med en bra anläggning är de flesta skivorna njutbara.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2022 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Musik är konst och med en bra anläggning är de flesta skivorna njutbara.
Jag har vid några tillfällen jämfört olika mastringar av samma album. Ett av de värsta exemplen var en skiva med R.E.M (minns ej vilket album) som jag dels hade en egen rip från CD'n, dels hade en nyutgåva i form av en 24/96 fil. Den senare var totalt olyssningsbar. En ren ljudgröt, tjockt, distat och i alla avseenden så mycket sämre än den ursprungliga CD'n att man bara hissnade. Tyvärr slängde jag den dåliga filen, jag skulle behållt den som demonstration. Inte ens en Klimax DSM skulle kunnat locka någon musik ur den utgåvan!

Så jo, mix och master har betydelse för hur man uppfattar musiken och hur man förstår den.
Men visst kan man vänja sig vid vad som helst, oavsett om man är ett kidds som lyssnar i sunkiga hörlurar i sin mobil eller om man sitter vid sin Linn-anläggning.
Jag har på ett antal mässor/demos lyssnat på söndermixade alster på Linn-anläggningar och det låter inte, minst sagt, kul. Jag har, tack och lov, lyssnat på album jag trodde var totalförstörda i mastringen som via en Linn-anläggning låtit absolut hörvärda.

Kan det vara så att vi (omedvetet) väljer bort musik som mindre bra därför att den helt enkelt återges dåligt? Därför att den är dåligt inspelad/mixad/mastrad?

Ytterligare ett exempel, min sambo har en vinylskiva från 70-talet inspelad från ett studentikost evenemang i Uppsala. Ganska bra musik men vilken fantastisk upptagning! Man är verkligen där och upplever stämningen i lokalen. Och det svänger som tusan. Min teori är att dom inte hade pengar nog att förstöra inspelningen i efterhand utan det är mastern man lyssnar på ograverad*.

/ B

*Edit: Absolut graverad, det är ju en vinyl! Men icke förstörd master menar jag...

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2022 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Kan det vara så att vi (omedvetet) väljer bort musik som mindre bra därför att den helt enkelt återges dåligt? Därför att den är dåligt inspelad/mixad/mastrad?
Om källan inte är tillräckligt bra, kan det kanske vara så. Med en bra källa så är det tvärtom. Det blir roligare att lyssna på musik och dessutom upptäcka ny musik. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2022 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Bill50x wrote:
Kan det vara så att vi (omedvetet) väljer bort musik som mindre bra därför att den helt enkelt återges dåligt? Därför att den är dåligt inspelad/mixad/mastrad?
Om källan inte är tillräckligt bra, kan det kanske vara så. Med en bra källa så är det tvärtom. Det blir roligare att lyssna på musik och dessutom upptäcka ny musik. :wink:
Naturligtvis. Men visst finns det musik du inte tycker om? Och i så fall, varför tycker du inte om den? Kan det vara taskig inspelning, dålig mix eller dålig mastring? HUR vet du att det bara är musiken du inte gillar?

För övrigt är källan inte en DSM eller en LP12:a, hela processen före betyder ganska mycket. Om det nu är så viktigt att dra åt skruvarna till pickupen med exakt rätt moment, hur viktigt är det då inte med all apparatur, kablage etc som föregår? Så precis som en taskig skivspelare kan ruinera återgivningen av vilken skiva som helst (och få artisten ifråga låta helt ointressant) så kan förmodligen dålig utrustning i tidigare led göra detsamma.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2022 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
torig wrote:
Bill50x wrote:
Kan det vara så att vi (omedvetet) väljer bort musik som mindre bra därför att den helt enkelt återges dåligt? Därför att den är dåligt inspelad/mixad/mastrad?
Om källan inte är tillräckligt bra, kan det kanske vara så. Med en bra källa så är det tvärtom. Det blir roligare att lyssna på musik och dessutom upptäcka ny musik. :wink:
Naturligtvis. Men visst finns det musik du inte tycker om? Och i så fall, varför tycker du inte om den? Kan det vara taskig inspelning, dålig mix eller dålig mastring? HUR vet du att det bara är musiken du inte gillar?
Jag har inga som helst problem med att välja bort musik som jag helt enkelt inte finner tillräckligt intressant för att uppta min tid. Det finns redan alldeles för mycket fantastisk gammal och ny musik för att jag rimligtvis kommer hinna lyssna på den under resten av min tid här på jorden. Varför ödsla bort tid på musik som inte berör mig? Det urvalet klarar jag av genom ljudkedja som helst och jag har svårt att tro urvalet skulle se dramatiskt annorlunda ut om jag uppgraderar mina toppkällor ytterligare. Det som händer när jag spelar musik jag gillar genom bästa möjliga återgivningskedjan är att den berör mig ännu starkare.

Sen finns det musik som jag tycker om, men som är så uruselt producerad/mastrad att jag värjer mig från att lyssna på dem. Adele och John Legend är några exempel och Kent kan vara ytterligare ett. Då tycker jag den dåliga produktionen blir mer outhärdlig ju bättre återgivningskedjan är. Bristerna blir uppenbart belysta. Jag lyssnar hellre på Adele genom min iPhone och in-ear hörlurar på tunnelbanan än i hemanläggningen.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2022 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Jag har inga som helst problem med att välja bort musik som jag helt enkelt inte finner tillräckligt intressant för att uppta min tid. Det finns redan alldeles för mycket fantastisk gammal och ny musik för att jag rimligtvis kommer hinna lyssna på den under resten av min tid här på jorden. Varför ödsla bort tid på musik som inte berör mig?

...

Sen finns det musik som jag tycker om, men som är så uruselt producerad/mastrad att jag värjer mig från att lyssna på dem. Adele och John Legend är några exempel och Kent kan vara ytterligare ett. Då tycker jag den dåliga produktionen blir mer outhärdlig ju bättre återgivningskedjan är. Bristerna blir uppenbart belysta. Jag lyssnar hellre på Adele genom min iPhone och in-ear hörlurar på tunnelbanan än i hemanläggningen.
Så rätt så. Varför slösa tid på något man inte uppskattar, oavsett anledning? Dålig musik, dålig produktion - who cares. Om en artist lägger ner hela sin själ i att skriva musik/lyrik och sedan producerar denna i så urusel kvalitet att folk inte vill lyssna, vem har problem - lyssnaren eller artisten?

Vad jag vänder mig emot är tanken att om bara "källan" (dvs i det här fallet LP12/DSM) är tillräckligt bra så låter all skitproduktion bra. Så enkelt är det inte, precis som du skriver matss. Det finns faktiskt bra och dåliga (musik-)produktioner precis som det finns bra och dåligt av allting. Och när det dåliga är tillräckligt dåligt maskerar det vad som möjligen är bra. Precis som den schnitzel jag åt i lördags... fast jag kanske inte ska dra den historien just nu.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 15, 2022 03:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Känslan är nog grejen för mig. Spela gamla godingar, helst av utsökt god ljudkvalitet, säkert trevligt, men ibland nog snudd på ett symptom, på att nånting inte är så jäkla bra ändå. Välfungerande prylar väcker ett intresse i alla fall för mig, att plöja ner mig i musik. Sen är vi olika som individer, en del är känslomänniskor främst, andra berörs av ljudliga detaljer, hur en sträng krispigt klingar, eller nätbrummet som hörs på Hendrix Blues platta, medan resten av albumet är tämligen ointressant. Vi kanske får enas om att vi är oense, och kanske inte kommer längre. Har själv där kring tjugoårsåldern, kunnat gå igång på delheten före helheten. När det lirar som det ska(okej när jag fått mina eller dem jag är och bryr mig i och deras riggar att spela som jag uppskattar) så kan tämligen skramliga låtar och sånt folk gärna duckar för stt spela, vara det som ger en mest. En del uppskattar att jag får munnen full av klåda, då det bara funkar på ”rätt material” och jag är där och bryr mig, andra blir mindre till freds med det, ibland har det kunnat diskuteras sönder en hel kväll, men slutat med lite ”verkstad” där alla blivit tämligen överens, och slutsnackat.

Hoppas ändå att vi kan enas om att musik är en ynnest, livet skulle bli förbannat tomt utan.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Sep 15, 2022 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
torig wrote:
Bill50x wrote:
Kan det vara så att vi (omedvetet) väljer bort musik som mindre bra därför att den helt enkelt återges dåligt? Därför att den är dåligt inspelad/mixad/mastrad?
Om källan inte är tillräckligt bra, kan det kanske vara så. Med en bra källa så är det tvärtom. Det blir roligare att lyssna på musik och dessutom upptäcka ny musik. :wink:

/mvh
+1


Top
   
PostPosted: Thu Sep 15, 2022 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
haraldur wrote:
Känslan är nog grejen för mig. Spela gamla godingar, helst av utsökt god ljudkvalitet, säkert trevligt, men ibland nog snudd på ett symptom, på att nånting inte är så jäkla bra ändå. Välfungerande prylar väcker ett intresse i alla fall för mig, att plöja ner mig i musik. Sen är vi olika som individer, en del är känslomänniskor främst, andra berörs av ljudliga detaljer, hur en sträng krispigt klingar, eller nätbrummet som hörs på Hendrix Blues platta, medan resten av albumet är tämligen ointressant. Vi kanske får enas om att vi är oense, och kanske inte kommer längre. Har själv där kring tjugoårsåldern, kunnat gå igång på delheten före helheten. När det lirar som det ska(okej när jag fått mina eller dem jag är och bryr mig i och deras riggar att spela som jag uppskattar) så kan tämligen skramliga låtar och sånt folk gärna duckar för stt spela, vara det som ger en mest. En del uppskattar att jag får munnen full av klåda, då det bara funkar på ”rätt material” och jag är där och bryr mig, andra blir mindre till freds med det, ibland har det kunnat diskuteras sönder en hel kväll, men slutat med lite ”verkstad” där alla blivit tämligen överens, och slutsnackat.

Hoppas ändå att vi kan enas om att musik är en ynnest, livet skulle bli förbannat tomt utan.
Musik är (en stor del av) livet.

Med en bra källa så blir massor av musik intressant att utforska.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 15, 2022 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Som hemma hos dig Erik med andra ord. Och rätt ”miljö” dvs mitt i där livets alla skeenden händer. Och spelar ända in i badrummet. Är oförglömligt tacksam över din brutala ärlighet där på nittiotalet, då jag naivt satt där med nyinköpta försteget. ”-Nja, inte var det där så värst kul”
I sanning sagt, nyttigt! En knuff i rätt riktning är ovärderligt. Winnerbäck Torsdag här, särskrivet och allt. Fniss :)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited