selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Men vafa'....
PostPosted: Wed Aug 25, 2021 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Så här står det som rubrik i denna avdelning:
"Det viktigaste med vårat intresse - Musiken!"

Efter ett dygn har ingen kommentar inkommit i tråden om Charlie Watts frånfälle. Däremot säljs det prylar och diskuteras vilka grejor man ska köpa. I det lilla som händer alltså.

Är ingen här musikintresserad utan bara prylbög? Ingen som har synpunkter på hans trumspel? Ingen som gillar Rolling Stones? Rock? Musik?
Inte utan att jag blir lite irriterad...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Wed Aug 25, 2021 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Ska jag svara här eller i din andra tråd nu....
Hade ingen aning om vem Charlie Watts var och om någon frågar mig om ett halvår kommer det nog vara likadant. Jag är född i slutet av 70-talet och har inte Alzheimers. :idea:
Har ingen skiva med varken Stones eller Magnus Uggla men jag vill minnas att Uggla sjunger något i stil med "Hylla mig medans jag lever" i någon låt. Det kan man fundera på.

Eftersom att jag inte äger någon skiva med Stones är väl frågan om jag gillar dem besvarad.

Ta hand om dig och din irritation. Kanske dra ut högtalarkabelarna i bägge ändarna och sedan ansluta dem igen som en terapeutisk aktivitet. :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Wed Aug 25, 2021 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Ska jag svara här eller i din andra tråd nu....
Hade ingen aning om vem Charlie Watts var och om någon frågar mig om ett halvår kommer det nog vara likadant. Jag är född i slutet av 70-talet och har inte Alzheimers. :idea:
Har ingen skiva med varken Stones eller Magnus Uggla men jag vill minnas att Uggla sjunger något i stil med "Hylla mig medans jag lever" i någon låt. Det kan man fundera på.

Eftersom att jag inte äger någon skiva med Stones är väl frågan om jag gillar dem besvarad.

Ta hand om dig och din irritation. Kanske dra ut högtalarkabelarna i bägge ändarna och sedan ansluta dem igen som en terapeutisk aktivitet. :wink:
Haha, jag har fullt upp med att renovera garaget!

Jo, är man född i slutet av 70-talet har man ju inte så mycket koll. På gammal musik alltså. För många är dock The Rolling Stones husgudar och Charlie Watts en legendarisk trummis. Inte lika bra som Ringo Star i The Beatles, men bra. Framför allt tillförde han ett element av jazz till Rolling Stones' blues/rockbaserade musik. Han var dessutom en väkllädd elegant person som höll ordning på de övriga Stones-medlemmarna :-)

/ B

PS. Men ska jag gnälla vidare är det extremt lite musikorienterade trådar i detta forum, speciellt med tanke på att musik är sagt att vara huvudintresset. Här handlar det mest om att sälja Linn-prylar och gnälla på dem som inte använder Tune-Dem som utvärdering.
Slut på gnäll. Vd tycker ni om Bille Eilish senaste skiva? Bra ljud? Bra musik? Själv tycker jag utmärkt musik, urusel ljudkvalité. Vad tycker ni andra?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Thu Aug 26, 2021 12:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
Forumet är ju mer eller mindre stendött sen länge så man kan inte räkna med så mycket.

Jag håller dock med om att Musik-delen hade lite action jämfört med annat då det begavs sig :-)

Angående CW tragiskt såklart att ännu en legend går ur tiden RIP. Själv har jag dock aldrig riktigt fastnat för Stones.


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Thu Aug 26, 2021 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Så här står det som rubrik i denna avdelning:
"Det viktigaste med vårat intresse - Musiken!"

Efter ett dygn har ingen kommentar inkommit i tråden om Charlie Watts frånfälle. Däremot säljs det prylar och diskuteras vilka grejor man ska köpa. I det lilla som händer alltså.

Är ingen här musikintresserad utan bara prylbög? Ingen som har synpunkter på hans trumspel? Ingen som gillar Rolling Stones? Rock? Musik?
Inte utan att jag blir lite irriterad...

/ B
Kan du ge oss tre exempel på låtar där Challes genialitet är som tydligast? Det vore bättre än bara negativitet!


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Thu Aug 26, 2021 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Kan du ge oss tre exempel på låtar där Challes genialitet är som tydligast? Det vore bättre än bara negativitet!
Bra där!
Har egentligen aldrig varit den där riktiga Stones-fantasten så jag har dåligt med exempel. Charlie sägs ha(ft) lite annorlunda sound eftersom han höll trumpinnarna på jazz-vis. Lyssnade igår på en skiva där han spelade med en dansk jazzorkester, men ärligt talat var det ingen kul musik. Bara vanlig såsig jazz.

Men tre album som jag uppskattar med Stones är "Beggars Banquet", "Exile on Main Street" och "Let it Bleed". Får väl lyssna på dem igen och höra om jag gillar dem pga CW's trumspel eller om det är något annat som fångat mig.

Av det jag lagt märke till rankar jag Ringo Stars trumspel högre, kolla denna video tex
https://www.youtube.com/watch?v=0NCczct2ZIM

/ B

PS, men lyssna på Flip The Switch från albumet "Bridges To Babylon", mycket trummor är det...

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Thu Aug 26, 2021 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
"Här handlar det mest om att sälja Linn-prylar och gnälla på dem som inte använder Tune-Dem som utvärdering "

Japp håller med och har dålig koll på Stones trots att jag är född -65.

Men R.I.P iaf.

Pratar vi nu om ett överlevande Forum som Don Tomaso säger så gäller det ju att föryngra sig och lyssna på andra vad de tar fram och tycker och inte bara "fimpa" alla andras idéer för att så var det förr.
Finns mkt nytt under solen därute som många inte har en aning om till Lp 12 som jag vurmar för.
Släpp lite på stoltheten och sluta med "gänget" och vi säger att det är så här ...du har fel utan att ens provat eller lyssnat.

Vi skulle kunna ha mkt bra diskussioner map 12an men de mynnar alltid ut i TD tråkigt.

Nä nu har jag gnällt lite också :)

Trevlig helg och över till att bygga en 12a med Mahogny plint och Helios Scorpio arm samt en med en Wenge plint och SME arm.
Mkt NO LINN nu men riktigt kul :)

Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Last edited by LinnArts on Sat Aug 28, 2021 12:06, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Thu Aug 26, 2021 17:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Billie Eilish: Har fått väldigt bra recensioner. Jag tycker att ljudet är bättre än musiken, i alla fall högupplöst på Qobus. För mycket synt och mekaniskt i mitt tycke, även om det glimrar till ibland med akustisk gitarr. Här skulle det ha lyft lite mer med Charlie Watts, (eller annan mänsklig trummis). Helheten är inte tillräckligt bra för att lyssna på albumet i mitt tycke.

Charlie Watts. Tror att han främst var känd för att vara en grymt tight trummis, alltså taktfast. Kombinationen av taktfasta trummor och Keith Richards lite aviga spel, lite i baktakt, gör Stones intressanta att lyssna på när det är som bäst. Exempelvis i låtar som "Under my thumb, Live with me, Let it bleed, Jumpin Jack Flash.... Det bästa som Stones har gjort är j-ligt bra, men det finns många bottennapp också.


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Fri Aug 27, 2021 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Det är du och jag mot världen Bill 8)
Jag är mist lika upprörd som dig, inte bara det att Charlie Watts gått i graven, Stones har ju haft samma medlemmar sedan 60-talet och tourade ända fram till i år. Det måste ju vara rekord.

För att helt opartiskt citera svenska wikipedia "De är ett av världens mest framgångsrika rockband "

@Roland, avboka genast denna helgens aktiviteter och låt Rolling Stones gå på repeat på DS:n.
Om du inte gillar dom så spela igen, om du fortfarande inte gillar dom är det nog knas på högtalarplaceringen eller källan :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Sat Aug 28, 2021 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vi andra minns Watts med historier som när han blev uppring 05 på morgonen av bandpolare, ”vad gör min trummis i natt?”

Och knogmackan 20 minuter senare, av en väl uppklädd batterist..

Men sälja piratdelar var visst ”the subject”

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Sat Aug 28, 2021 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:

Men tre album som jag uppskattar med Stones är "Beggars Banquet", "Exile on Main Street" och "Let it Bleed". Får väl lyssna på dem igen och höra om jag gillar dem pga CW's trumspel eller om det är något annat som fångat mig.

Symptomatiskt för tidiga stones är att jag inte hör trummorna alls, kanske en high hat då och då.. Om det beror på at CW är så taktfast att man inte kan urskilja bastrumman eller kass mix för att höras på transistorradio låter jag vara öppet än så länge.


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Sat Aug 28, 2021 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:

Men tre album som jag uppskattar med Stones är "Beggars Banquet", "Exile on Main Street" och "Let it Bleed". Får väl lyssna på dem igen och höra om jag gillar dem pga CW's trumspel eller om det är något annat som fångat mig.
Symptomatiskt för tidiga stones är att jag inte hör trummorna alls, kanske en high hat då och då.. Om det beror på at CW är så taktfast att man inte kan urskilja bastrumman eller kass mix för att höras på transistorradio låter jag vara öppet än så länge.
Stones låg ju tidigt på Decca, ett företag som var känt för sina goda inspelningar av klassisk musik. De tidiga Decca-skivorna säljs för rena fantasisummor idag. Deras kunskap spillde dock inte över på pop-/rockskivorna utan de lät ofta rätt uselt. Om det berodde på bristfällig kunskap hur man spelar in elektriska instrument eller helt enkelt inte brydde sig, det låter jag vara osagt.

Men som jag skrev i mitt PS ovan, på Flip the switch är det ordentligt med trummor, åtminstone inledningsvis. Något som man gjorde på 60-talet var att ibland lyfta fram ett enskilt soloinstrument (ofta gitarr) för att sedan dra ner denna när resten kom in.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Mon Aug 30, 2021 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Vd tycker ni om Bille Eilish senaste skiva? Bra ljud? Bra musik? Själv tycker jag utmärkt musik, urusel ljudkvalité. Vad tycker ni andra?
Spelade igenom albumet efter jag läst din fråga.
Möjligen orättvist att jämföra med hennes första album..... man om jag gör det så är det nya albumet ett bottennapp. (så här långt) Ibland kan det ju krävas flera försök innan man börjar gilla något.


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Mon Aug 30, 2021 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Vd tycker ni om Bille Eilish senaste skiva? Bra ljud? Bra musik? Själv tycker jag utmärkt musik, urusel ljudkvalité. Vad tycker ni andra?
Spelade igenom albumet efter jag läst din fråga.
Möjligen orättvist att jämföra med hennes första album..... man om jag gör det så är det nya albumet ett bottennapp. (så här långt) Ibland kan det ju krävas flera försök innan man börjar gilla något.
Tycker nog att det senaste albumet är ganska bra. Har dock inte följt den unga damen så hemskt mycket så jag kan inte uttala mig hennes tidigare utgivningar.

Men lyssna på titel-låten från senaste albumet "Happier than ever" - är det bara jag som ryser av det distorderade ljudet? Hon kanske tycker det är cool men jag som är uppvuxen under den analoga eran mår illa av ljudet. Det låter som om man spelar in analogt och har dragit upp volymen alldeles för mycket. Hade nog hellre blivit född på 2000-talet, då hade jag kanske gillat det urusla, komprimerade, limiterade, distorderande ljudet som präglar dagens utbud av musik. För att inte tala om vocodern som verkar läggas på i 90 % av alla inspelade röster.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Men vafa'....
PostPosted: Tue Aug 31, 2021 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Så här står det som rubrik i denna avdelning:
"Det viktigaste med vårat intresse - Musiken!"

Efter ett dygn har ingen kommentar inkommit i tråden om Charlie Watts frånfälle. Däremot säljs det prylar och diskuteras vilka grejor man ska köpa. I det lilla som händer alltså.

Är ingen här musikintresserad utan bara prylbög? Ingen som har synpunkter på hans trumspel? Ingen som gillar Rolling Stones? Rock? Musik?
Inte utan att jag blir lite irriterad...

/ B
Jag var den första att kommentera ditt inlägg på Faktiskt.
Här skriver jag inte så mycket längre. Linn har tyvärr helt tappat inriktning på oss musikentusiaster.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited