selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 15, 2021 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Nu kan man äntligen använda musikströmningstjänsten Qobuz i Sverige. Går både att strömma och ladda ned (köpa musik). Har dock inte prövat det senare. Registrerat mig för en månads gratis prövoperiod och ska jämföra med Tidal.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Apr 15, 2021 22:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Jag har oxå börjat lyssna på Qobuz ska bli spännande att testa. Jag kommer köra Tidal parallellt ett tag för kunna jämföra ett tag.

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2021 11:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Tack för tipset!

Jag skaffade konto till Qobuz igår och har sagt upp Tidal idag. Av det jag hunnit lyssna på hitintills är allt bättre än Tidal, och även bättre än en del av mina CD rippar. Upplever att det är mastrat/mixat mer som vinyl med större dynamik. Exempel. Lars Winnerbäck "Eldtuppen" lät inte bra på Tidal, köpte den på cd och rippade. Lät betydligt bättre. Qobuz, ännu bättre... Rekommenderas!!


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2021 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Att Qobus finns i Sverige är klart intressant. Tidal låter iofs bättre än Spotify men detta med att stödja MQA är en klar belastning, i alla fall ur min synvinkel. Ibland måste vi konsumenter sätta ner foten ordentligt och säga ifrån. Protesterna mot Apple-byggnaden i Kungsträdgården lönade sig så varför inte få Tidal att sluta med MQA?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2021 13:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
MQA, tror jag, används enbart för den högupplösta musiken. Men, jag kanske har fel. Hur som helst så verkar Qobuz hantera musiken bättre än Tidal, oavsett upplösning. Det är stor skillnad dessutom. Quboz är dessutom billigare än Tidal, så i stället för att försöka påverka Tidal är det kanske bättre att gå över till Quboz? Ge det en gratismånad.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2021 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Rälser wrote:
MQA, tror jag, används enbart för den högupplösta musiken. Men, jag kanske har fel.
Ja, dessvärre finns det indikationer på att detta är fel. Se viewtopic.php?f=5&t=13088#p108795

En gratismånad på Qobus låter intressant. Tack för tipset!


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2021 15:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Ok, det är de album som är inspelade som MASTER som är MQA, vilket inte nödvändigtvis måste vara 24 bitar utan även kan vara 16. Men, oavsett MQA eller inte så så tycker jag att Qobuz överglänser Tidal, det är uppenbarligen inte enbart MQA som ställer till det.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2021 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jag har kört Qobuz i många år nu. Upplevde stor skillnad mot Tidal när jag bytte.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2021 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
När man streamar från Tidal mha Kazoo. Hur ser man i Kazoo att det är Master (MQA) versionen av albumet man valt? Förövrigt tycker jag så här långt att Qobuz låter bättre. Dock har skivor av Neil Young laggat ibland :)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Apr 19, 2021 13:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Har nu bytt över från Tidal till Qobuz - kan inte säga att det ena låter bättre än det andra, men efter den diskussion som uppstått kring MQA så väljer jag helst filer utan (dvs Qobuz).

Inser hur mycket välljud man kan få med små medel (En AQ Dragonfly Red och ett par bra slutna Sonylurar...för ca 2k låter det riktigt bra i hemmakontoret).


Top
   
PostPosted: Mon Apr 19, 2021 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Har också bytt Tidal => Qobuz (och angav MQA som anledning).

Qobuz har ju dessutom Studio Master kvalitet (bl.a. https://open.qobuz.com/album/lqhfrdhfnpdeb :wink: )


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2021 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
torig wrote:
När man streamar från Tidal mha Kazoo. Hur ser man i Kazoo att det är Master (MQA) versionen av albumet man valt? Förövrigt tycker jag så här långt att Qobuz låter bättre. Dock har skivor av Neil Young laggat ibland :)

/mvh
Har löst problemet med ”dropouts” som har hänt ett par gånger med lyssning från Qobuz. I Konfig kan man välja att streama 44/16, 96/24 eller 128/24. Hade valt den högsta nivån och valde istället 96/24, så nu fungerar det bättre, Fortfarande föredrar jag Qobuz framför Tidal.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2021 07:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
@ Torig. Jag tror inte att det går att se i Kazoo om det är Master eller ej. Man får gå in på Tidal app. Jag kollade nyss Peter Gabriel, där i princip alla album är Master i Tidal. Exempelvis ett av dem är US. Finns bara en version i Tidal, men i Tidal via Kazoo finns det två. Det går inte att utläsa ifall båda eller någon av dem är Master, men man kanske kan misstänka att båda är MQA manipulerade. Omvänt kan man välja något album som enligt Tidal app inte är Master för att lyssna på något som i så fall inte är MQA manipulerat. Ett ganska krångligt sätt. Någon som känner till något bättre sätt att göra det på?

Om det nu är så att det enbart är MQA som gör Tidal sämre, jag är inte så säker på det, även om MQA verkar vara ett otyg.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2021 22:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Haj haj , har också startat en abonnemangsperiod (Qobuz) men lyckas inte logga in via Linn Kazoo eller via deras "webplayer" heller... Laddat ner Qobuz appen till min Mac men samma där , den säger "fel lösenord" hela tiden.


Tips någon ? mottages

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2021 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tutan wrote:
Haj haj , har också startat en abonnemangsperiod (Qobuz) men lyckas inte logga in via Linn Kazoo eller via deras "webplayer" heller... Laddat ner Qobuz appen till min Mac men samma där , den säger "fel lösenord" hela tiden.


Tips någon ? mottages
Har du aktiverat Qobuz som strömningsalternativ i Konfig? Det behöver du fixa innan du loggar in på Qobuz i Kazoo eller annan kontrollapp.

Jag har också minne av att den klagade på fel lösenord när jag försökte ansluta i början, men kommer inte ihåg om det var före eller efter jag kom på att aktivera strömningen i Konfig. Nu har det i alla fall kickat igång och fungerar som det ska. Strömmar med högsta bithastigheten och det har fungerat felfritt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited