selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: 24-bitars Sade?
PostPosted: Fri Jul 26, 2019 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Firade Fredagen med lite Michel Jackson, Thriller i 24/176 genom roon. Jäkligt bra SACD kovertering genom KDSM..
När plattan var slut så satte roon's radifunktion igång Sade "Diamond Life".. Och den är bra, men fy farao vad hemskt den lät jämfört med Thriller. Jag minns att på LP låter minsan Sade bra, men nu var det förfärligt. Jag satte då igång och kolla med Tidal och Qobuz av högupplöst version men hittade ingen.. Vet någon en bra källa för Sade's plattor digitalt?


Top
   
 Post subject: Re: 24-bitars Sade?
PostPosted: Sun Jul 28, 2019 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Min erfarenhet är att det inte i första hand har med hur högupplöst materialet är, utan hur skivbolaget hanterat produktionen i överförandet till den digitala filen. Många gånger har man varit inne och kladdat i ursprungsproduktionen med massa komprimering och annat, för att ljudnivåmaximera mixen till dagens ”ljudideal” om att låta så starkt som möjligt för hörlurslyssning på tunnelbanan. Det kan bli förödande för musiken och gäller även nysläppta vinyler som ”remastrats” klantigt. Sony har till och med blivit fällda i amerikansk domstol för att de mosat sönder Quincy Jones originalproduktion av ”Bad” i sina nyutgåvor.

Jag skulle leta efter konverteringar av tidiga CD utgåvor av Sades skivor för bästa möjliga kvalitet. Om de är högupplösta och man verkligen vet att ingen har pajat produktionen är det fine, men annars duger standard CD kvalitet alldeles utmärkt i en bra spelare tycker jag.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: 24-bitars Sade?
PostPosted: Sun Jul 28, 2019 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Source first gäller även här. Ingen 24-bitars hantering i världen kan rädda en taskig inspelning/mix. Det vet alla som lyssnat på HD-Tracks nysläpp av äldre inspelningar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited