selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
I dagens Göteborgs-Posten. Det här visste vi ju men nu ser man det i skrift. Mannen som talar om för oss vilka skivor som är bra och vilka som inte är det. Frågan är, begriper han all musik som han lyssnar på? Jag vet, det är ju samma med resten också.
Quote:
Johan Lindqvist
07:00 - 7 jun, 2017

Såhär ser det ut hemma hos mig. CD-skivorna ligger nedpackade i förrådet och mp3-biblioteket gick mer eller mindre förlorat i samband med förrförra datorbytet. Vinylerna är sedan länge sålda och de som tillkommit på senare år utgör fortfarande ett blygsamt antal. Om inte annat i jämförelse med den oändliga mängd låtar jag bär med mig överallt i telefonen.

...............
http://www.gp.se/n%C3%B6je/stora-och-sn ... -1.4348179


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Detta är ett allmänt problem om man förlitar sig på strömmande media. Alltså, det är inget problem om man bara vill ha tillgång till musik av olika slag. Men det är problem om man vill ha tillgång till specifika artister, specifika album, specifika låtar/stycken osv. För oavsett om de finns i en spellista så kan det försvinna från en dag till en annan, tex pga ändrade kontrakt.

Musik som känns omistlig måste man därför ha på fysiskt media eller åtminstone som en fil man själv har kontroll över. Så ser det fortfarande ut i vår moderna värld. Och i detta ligger hela diskussionen om musikalisk/ljudkvalité helt utanför, här handlar det enbart om åtkomst.

Men det är kanske en gammelmans inskränkta funderingar, kanske den nya generationen skiter i om man inte kan spela Beatles-låter om de försvinner från de strömmande tjänsterna? Ungefär som om man hittar alternativ om Bregott försvinner från hyllorna i livsmedelsbutiken?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Vinylsamlingen kvar på premiumplats i bokhyllan, check.
CD filer och nerladdat på server med back up, check.
Tidal lossless abonnemang bara för att hitta ny musik.

Mig går det ingen nöd på 8).

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Vinylsamlingen kvar på premiumplats i bokhyllan, check.
CD filer och nerladdat på server med back up, check.
Tidal lossless abonnemang bara för att hitta ny musik.

Mig går det ingen nöd på 8).
+1, förutom att jag förlitar mig på Spotify när det gäller att hitta ny musik. Delvis i alla fall, annars är tipsen härifrån och Faktiskt.se guld värda. Mer värda än strömmande tjänster faktiskt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Samtidigt tycker jag GP's journalist överreagerar i sin oro för att strömkällorna ska försvinna i framtiden. Även om Spotify inte överlever så kommer någon annan erbjuda access till strömmad musik och övrig media. Allt annat är puckat.

Vänd bara på det. Om strömmad musik kommit först, vem hade då kommit på tanken att skapa skrymmande resurskrävande opraktiska fysiska medier som vinyl, kassett och CD?? Vi som måste få hålla i vår musik är dagens dinosaurier. Men frågan om fyllig metadata och garanterad tillgänglighet till alla speciella versioner är viktig att lösa. Ser det dock som ickeproblem på sikt. Lagrings- och accesskapacitet kommer säkert finnas.

Och det kommer kosta precis så mycket som behövs för att göra alla intressenter lagom nöjda - marknadsekonomi.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Men frågan om fyllig metadata och garanterad tillgänglighet till alla speciella versioner är viktig att lösa.
Garanterad tillgänglighet är absolut en av de viktigaste sakerna. Om jag gillar en viss skiva med Frank Zappa så skulle jag inte vara speciellt lycklig om denna försvann och alternativet var en smetig orkesterversion med "BBC Orchestra" som det enda som fanns att tillgå.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Spotify går ju med förlust år efter år, vilket är ett problem. Kan ju innebära att det på sikt läggs ner om man inte lyckas vända siffrorna.

"Bekymret" för dom (förutom att det finns andra som erbjuder bättre ljudkvalitét) tror jag är att de erbjuder en gratistjänst, vilket gör att många vant sig vid att det är - just gratis.

Ungefär som många tidningar till en början gjorde, dvs vilket orsakade/orsakar stora problem pga minskade intäkter då man väljer bort papperstidningar eller prenumeration öht.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Eller att originalversionen försvinner till förmån för en remixad volymmaxad Best Of samling. Men det här kommer leverantörerna tids nog fatta. Hoppas jag :shock:. Annars är det illa.

Tills dess behåller jag alla mina skivor och filer.

Och kanske är det så den slutgiltiga lösningen ser ut - alla våra samlingar hopkopplade och tillgängliga för alla som en gigantisk Napster/Pirate Bay. Men med klara kick back strömmar till artister och mjukvarubolag för varje lyssning.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Verkligen ett icke-problem... Om Spotify försvinner så var affärsiden dålig och någon annan seglar upp i toppen.
Med det sagt så tror jag nog att dom borde kunna låsa in sina betalande kunder vid det här laget, om inte genom att kanske ta betalt 20:- eller så för reklamvarianten.
Man tycker dessutom att dom som köper in sig på betaltiden borde kunna pungslås ganska hårt, potentiella kundbasen måste ju vara helt enorm.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Tills dess behåller jag alla mina skivor och filer.
Absolut. De versioner som låter bäst kommer jag alltid att behålla, oavsett format. De skivor jag behåller rent fysiskt är de som ingår i speciella boxar eller har en speciell utformning, likaså signerade exemplar. Alla andra CD's har jag redan sålt av.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Verkligen ett icke-problem... Om Spotify försvinner så var affärsidén dålig och någon annan seglar upp i toppen.
Inte alls ett "icke-problem". Har man accepterat/betalt för en viss artist/album/version vill man ju kunna lyssna på just denna. Oavsett om kontraktet mellan (tex) Spotify och artisten löpt ut eller om leverantören gått i konkurs.Hur skulle det kännas om du handlar en CD på Amazon och den skulle försvinna ur skivhyllan om Amazon går i konkurs? Ur min synvinkel är detta ett STORT problem. Man betalar 200 spänn i månaden för Tidal och helt plötsligt saknas ett antal av de album som man lyssnar på? Musik är inte korv, även om Bert Karlsson tycker annorlunda.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Tyvärr är det nog lite som korv :-)
Alla grupper finns ju inte hos alla tjänsteleverantörer, och jag kan tänka mig att det justeras dagligen. Viss musik tillkommer och viss musik försvinner från utbuden.
Det är som en tidning på nätet, du betalar för en on-demand tjänst. Vill man äga mediet är det fel forum. Precis som Netflix med film, virtuella servrar på "molnet" för datakraft eller ström i eluttaget för att driva dina elmaskiner.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 22:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Jag har ändå svårt att lita på recensenter efter att ha jobbat på ett stort antal konserter. Det var inte ofta jag och recensenten var överens när jag läste vad som stod i tidningen.
När jag ljussatte teater, spex och musikaler var det vanligt att recensenten gick i pausen för att hinna få med texten i nästa dags tidning. Hur seriöst är det att bara se en akt och skriva om en hel pjäs?

För mig är det ett icke problem med digitala tjänster – men det är bra med mer streamingtjänster eftersom det kan öka tillgången på riktiga skivor när de säljs av till förmån för digitala medier :D

Hälsar Janne


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Tyvärr är det nog lite som korv :-)
Alla grupper finns ju inte hos alla tjänsteleverantörer, och jag kan tänka mig att det justeras dagligen. Viss musik tillkommer och viss musik försvinner från utbuden.
Det är som en tidning på nätet, du betalar för en on-demand tjänst. Vill man äga mediet är det fel forum. Precis som Netflix med film, virtuella servrar på "molnet" för datakraft eller ström i eluttaget för att driva dina elmaskiner.
Exakt!
Alltså är det fortfarande nödvändigt att äga sin media, även om mediabolagen strävar efter att mediat bara är till låns.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: GP's musikrecensent
PostPosted: Fri Jun 09, 2017 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Det jag också ville säga (här var jag inte tydlig alls) var att medans vi strävar efter större musikalisk förståelse med dyra uppgraderingar av vårt redan musikaliskt tydliga Linn-system så recenserar han skivorna via en mobiltelefon och Spotify. Hur seriöst är det? OK, en bra recensent har ett gediget musikkunnande men ändå...

Vi som har LP, CD och filer på NAS har en musiksamling. Dom som sålt av det har ingen musiksamling. När internet havererat pga cyberkrig så står dom där utan musik medans vi kör vidare :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited