selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat May 27, 2017 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
The Beatles legendariska skiva, ”Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band” har nyligen släppts i en ”DeLuxe” omgjord version. Är väl kanske en ”hyllning” eftersom det är 50 år sedan skivan släpptes.

Har lyssnat och jämfört med den LP-version jag har (den släpptes 1987). Har inte Sgt. Pepper rippad. Källor har varit Tidal HiFi/KRDS mk3 och LP12 (Kore/Ekos1/Krystal/Lingo2/Linto). Nu vet jag att det är mycket vanskligt att jämföra. På LPn jag har står det “This album has been direct metal mastered from a digitally re-mastered original tape to give the best possible sound quality.”, så den låter också förmodligen helt annorlunda än originalet. I DeLuxe versionen ska man tydligen ha använt originalbanden och inte masterbanden när man mixade densamma.

Efter att ha lyssnat och jämfört så är mitt intryck att DeLuxe-versionen i vissa stycken låter ”större och fetare”. Den låter ialla fall annorlunda. Kan förstå att den också kan upplevas som ”bättre”. Men jag tycker att LP-versionen faktiskt låter bättre och är roligare att lyssna på. Sedan att det också är en jämförelse mellan LP12 och KRDS, är en annan sak.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat May 27, 2017 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har ett stort antal versioner av denna skiva, den som låter allra bäst är MFSL vinyl (jag har nr 4013 av femtusen signerade utgivna) och man fångas verkligen av musiken. Att detta är gjort för femtio år sedan är snudd på obegripligt.
Av det som finns på CD låter 2009 års remaster i mono bäst, vill jag påstå.

Jag har inte utvärderat nysläppet men det lilla jag hört låter lovande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 28, 2017 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Lyssnade en del igår kväll, jämförde den nysläppta ommixade versionen med 24-bitars stereoversionen som släpptes för några år sen. Behöver nog lyssna mer, men något omedelbart haksläpp var det inte i vart fall för mig. Lyssnade igenom tre olika låtar på de två versionerna, kan inte säga att mitt intresse fångades i nån större utsträckning, gick rätt raskt vidare att lyssna på helt andra saker.

Edit: ska väl för fullständighetens skulle lägga till att jag lyssnade på den senast utkomna versionen via Tidal.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 03, 2017 10:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
I går hade vi tid att lyssna på den nya Sgt Pepper. Efter att först ha lyssnat på den engelska 1:a pressen i mono (min favorit) provade vi en liten bit på den engelska 1.a pressen i stereo. Den lät som vanligt tunt, spretig och rätt trist. Den mixades i hop i en hast av teknikerna när musikerna var klara och hade godkänt mono mixen och det hörs.

Den nya stereo mixen låter mycket modernare än de gamla mixarna tyckte vi (min fru och jag). Mycket mer bas, framförallt mer distinkt. Sedan har jag en känsla av att ljudbilden är större och musikerna är längre i från varandra. Det var också på något sätt tystare i bakgrunden undrar om man har gjort något trixande där? Det var inte eftersom våra gamla skivor är 50 år, de är i närmaste nyskick och inte spelade så många gånger så det finns inget direkt bakgrunds brus.
Vi tyckte båda att den nya mixen var mer lättlyssnad och bättre än den gamla stereo mixen, men huruvida den är bättre än monomixen kunde vi inte riktigt ensas om :D

Hälsar Janne

P.S. Vi tog också Bills förslag om att lyssna på Symphaty och Iceberg med Rare Bird. Symphaty är en helt OK låt. Men jag tror att organisten hade bestämt sig för att spela tills fingrarna kräktes när han spelade in Iceberg. En eländig samling med skalor på orgel – definitivt inte någon ny favorit.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 03, 2017 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vilka versioner snackar ni om?
Finns massor på vinyl o CD...


Top
   
PostPosted: Sat Jun 03, 2017 16:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Vilka versioner? De enda som räknas de på vinyl :D :D :D

Vi jämförde den engelska 1:a pressen på vinyl från 1967 både i stereo och mono med den nya mixen på vinyl i stereo.

Jag har den i stereo och mono på CD men min gamla Ikemi låter oerhört trött jämfört med vår LP12:a att det inte är värt besväret att prova.

Hälsar Janne


Top
   
PostPosted: Sat Jun 03, 2017 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Janne Pettersson wrote:
Den nya stereo mixen låter mycket modernare än de gamla mixarna tyckte vi (min fru och jag). Mycket mer bas, framförallt mer distinkt.
Detta tycker jag omedelbart är en förbättring vid snabb lyssning via KDSM/2 jmf med 2009 stereo CD. Man kan höra trummorna och behöver inte anstränga sig att följa basgången längre. På nåt sätt blir det lite rockigare jmf den gamla lite mer radiopoppig. Är det bättre? Har inte några vinylutgåvor att jämföra med. Dock låter 2009 CD rätt bra, men "grumligare" i basen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited