selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 22:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Bara att bandet diskuteras på detta sätt drygt 45 år efter att de splittrades säger en hel del om vad de har betytt.
Inget annat band inom pop och rock väcker i tillnärmelsevis samma intresse och känslor.
”tre genier och en halvtaskig trummis” har skapat något som ingen annan kommer att komma i närheten av. Men det går inte när de var först på så många områden, att komma två är inte riktigt samma sak oavsett hur bra tvåan är. Vår grund till dagens pop musik är Beatles oavsett vad vi tycker om dem.
Efter denna utgjutelse blir jag tvungen att spela Revolver i mono, bättre än så blir det inte

Det värsta är att det är inte ens mitt favorit band :)

Hälsar Janne


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Janne Pettersson wrote:
”tre genier och en halvtaskig trummis”
Vill nog inte riktigt hålla med där. Ringo Starr var/är faktiskt en mycket duktig trumslagare (enligt John Lennon skulle han "platsa i vilket rockband som helst"). Dessutom var/är Paul McCartney en väldigt duktig basist liksom George Harrison var faktiskt en mycket bra gitarrist. Det var väl Lennon som inte var så duktig "speleman". Men vilken låtskrivare och sångare han var...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Fast jag snackar om musiken, ni om något annat.
Nix, i alla fall jag pratar/skriver om musiken och det tycker jag nog de andra gör också. Men självklart kan inte alla tycka exakt likadant, då skulle det bli alltför tråkigt!

Beatles, med sin producent, blev nyskapande såväl musikaliskt som studiomässigt. Det experimenterades friskt med allehanda fysiska tricks för att förvrida ljud och klanger. Idag är det nästan svårt att fatta hur nyskapande detta var eftersom man kan göra allt detta och långt mer med hjälp av elektronik. Men på den tiden handlade det om att köra bandspelare baklänges, i "fel" fart, att låta meterlånga bandslingor passera förbi fler olika tonhuvuden osv.

Den musikaliska utvecklingen var lika grym den, det räcker med att jämföra "She Loves You" med "Strawberry Fields Forever" för att se ett stort steg i utvecklingen.

Några låtar som jag tycker är extra bra är (i tidsordning):
I saw her standing there
Please Mr Postman
Roll over Beethoven (som iofs ELO gjorde ännu bättre)
Things We Said Today
Eight days a week
Ticket to ride
Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
Tomorrow Never Knows (som med framgång gjorts av andra artister, tex Nico)
I am the walrus
Strawberry fields forever
When I'm Sixty-Four (ja, faktiskt)
While My Guitar Gently Weeps
Happiness Is A Warm Gun
Helter Skelter
Come together
I Want You (She's So Heavy)
Across The Universe
I've Got A Feeling
The Long And Winding Road

Knappast någon hurtfrisk musik, eller hur? Alltsammans finns på Spottan, gör en spellista och njut vettja!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Janne Pettersson wrote:
”tre genier och en halvtaskig trummis”
Vill nog inte riktigt hålla med där. Ringo Starr var/är faktiskt en mycket duktig trumslagare (enligt John Lennon skulle han "platsa i vilket rockband som helst"). Dessutom var/är Paul McCartney en väldigt duktig basist liksom George Harrison var faktiskt en mycket bra gitarrist. Det var väl Lennon som inte var så duktig "speleman". Men vilken låtskrivare och sångare han var...
Ringo är/var skitduktig. Han gjorde exakt det som behövdes för att lyfta fram de andra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Sat Apr 22, 2017 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
The Beatles sista konsert, som hölls på taket till byggnaden där Apple Records låg, gjorde de den 30 januari 1969. Den är klart sevärd...

http://dai.ly/x59304b

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Sat Apr 22, 2017 21:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Till Ringos försvar:
https://www.youtube.com/watch?v=wJTjjAXDZSY


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Sat Apr 22, 2017 22:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Ursäkta... visste inte att det fanns ”Ringologer” här.

Ringo var / är bra, när man pratar med medlemmar i Beatles tribute band är trummorna det enda som är svårt få till.
Nästan inga fills, inga solon men ett otroligt effektivt komp. Jag (men ännu mer min Beatles samlande fru) misstänker att det viktigaste Ringo gjorde var att vara kittet som gjorde att bandet fungerade. Utan honom hade Beatles imploderat med sina två eller tre stora egon långt innan 1970.


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Sun Apr 23, 2017 15:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
musikpolisen wrote:
Beskylla dom för att vara hurtiga kan man knappast eller som en skribent skrev när Sgt. Peppers släpptes, med detta album blir popmusiken en konstform.
Vadå att man inte kan? Det kan man väl visst :) Att avfärda åsikten med att det inte "går att tycka så" kommer man inte långt med.
Quote:
Jag tror det dessutom är en fördel att man var med på den tiden för att förstå hur mycket Beatles stack ut jämfört med andra band. När dom släppte en ny platta så fanns det alltid något nyskapande på den, något som gjorde att man hajjade till. Dom var otroligt stora på ett sätt som inget annat band varit i närheten av och aldrig kommer att vara. Betydelsen av vad Beatles gjort för musiken är enorm.
Absolut, jag tror inte någon här är av någon annan åsikt. Beatles har betytt otroligt mycket för musiken. Men om man mäter vad de gjorde då med vad många av de artister och band som kommit efter dem gjort så tycker iaf jag att mycket annat är bättre.

En jämförelse med filmvärlden - Akira Kurosawas "De sju samurajerna" anses av många vara en milstolpe i hur film skapas pga hur klippningen gjordes, hur Kurosawa närmade sig regissörsuppdraget på ett revolutionerande sätt jämfört med vad många gjort innan osv. Jag tittade på den för att den är ett viktigt tidsdokument om inte annat, men kan ärligt säga att jag inte tyckte att den var särskilt bra med DAGENS mått mätt. Kurosawa tog stora kliv framåt med filmen, men sen dess har det tagits ännu fler kliv framåt av många andra också. Att säga att man upplever att De sju samurajerna inte står sig lika bra mot många av de som kommit efter betyder inte på något vis att den inte haft stor betydelse för filmkonstens utveckling. Det är samma sak med Beatles och den moderna popmusiken.


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Sun Apr 23, 2017 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Och vilka band skulle det vara då? Och vad är det dom har gjort bättre?


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 09:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
musikpolisen wrote:
Och vilka band skulle det vara då? Och vad är det dom har gjort bättre?
:roll: Ta det inte personligt musikpolisen! :)
Alla lyssnar väl på många olika artister, och vad som är "bäst" för stunden är helt enkelt det man känner för att lyssna på. Det som är "bäst" är det som faller in i ens musiksmak. Personligen gillar jag mycket annan musik än just Beatles. För mig innebär det då att den musiken är "bättre". Det betyder INTE att den musiken haft samma historiska betydelse för musikens utveckling som Beatles haft, det är inte det jag pratar om - jag pratar om vad jag helst sätter mig ner här och nu och lyssnar på.


Top
   
 Post subject: Re: Ex-Beatles
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Ja det var ju ochså ett politikersvar när man svarar på en fråga utan att svara på den :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited