selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 10:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Finns det något du är extra känslig för i musiken, generellt?

Panorerade hi-hats,, där sluten ligger mer åt ena kanalen,, öppen åt andra?
Fransk sångerska som sjunger på engelska?

Vad stör du ihjäl dig på?


Jag blir galen på sångare som inte har en musikalisk rythm i sin sång. De börjar sjunga spot on,, men sedan verkar de ha ett helt annat tempo i sitt huvud i resterande del av meningen/strofen.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag ogillar starkt medvetet distade röster på singersongwriter-skivor. Det har varit inne några år nu att klämma till med lite dist för att... ja vaddå?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 12:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Bill50x wrote:
Jag ogillar starkt medvetet distade röster på singersongwriter-skivor. Det har varit inne några år nu att klämma till med lite dist för att... ja vaddå?

/ B

Hm, det har jag inte tänkt på, har iofs rätt lite nya ssw,,, men förstår helt! Varför gör man så? Överdriver man analog rördist? Eller försöker man efterlikna äldre varma mikrofoner? Kanske är det ett nytt sätt att använda gamla fina mikrofoner och dito förstärkare?

Eller så är det ett resultat av överkomprimerad musik för att tro att maxad volym säljer mer?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Aha är det som man hör på en del nya skivor. Trodde det var dåligt pressade skivor. Det gillar jag inte heller! Även för mycket eko på röster kan också var störande.
Light Head wrote:
Bill50x wrote:
Jag ogillar starkt medvetet distade röster på singersongwriter-skivor. Det har varit inne några år nu att klämma till med lite dist för att... ja vaddå?

/ B

Hm, det har jag inte tänkt på, har iofs rätt lite nya ssw,,, men förstår helt! Varför gör man så? Överdriver man analog rördist? Eller försöker man efterlikna äldre varma mikrofoner? Kanske är det ett nytt sätt att använda gamla fina mikrofoner och dito förstärkare?

Eller så är det ett resultat av överkomprimerad musik för att tro att maxad volym säljer mer?

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jag ogillar starkt medvetet distade röster på singersongwriter-skivor. Det har varit inne några år nu att klämma till med lite dist för att... ja vaddå?

/ B
Det görs idag på allt möjligt, även instrument.

Jag ser samma tend som inom filmen. Nu anser man att film är så högupplöst och "för perfekt", att det blir fräckt med lågupplöst, grynigt, kornigt, skakigt, suddigt och svartvitt.

Problemet är att det bara funkar på kanonbra bilduppspelare och dito TV!!
Aldrig har man haft SÅ mycket nytta av Oppo och Panna plasmaTV för det ser för jäkligt ut på allt annat.

När det gäller musik är det samma sak. Få anläggningar fixar dessa inspelningar.
Men på bra system blir det riktigt jäkla uppenbart att de i studion/mixerbordet har tänkt till. Och det låter kanon!
Madonna Music och Death Magnetic tex.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tvärtom var det med Veronica Maggios Satan i Gatan. När musiken börjar spela så låter det sådär typiskt komprimerat och toppklippt = svår dist. Men när hon börjar sjunga så är hennes röst så klar och fin. Men varför vill man ha en gröt av ljud bakom hennes stämma? Alla sitter ju inte med huper-duper-anläggningar, de allra flesta sitter ju med iPhones på tunnelbanan/spårvagnen och lyssnar.

Alltså, jag kan hålla med om att med en riktigt bra anläggning kan man tom koda av Death Magnetic men faktum är att skivan hade låtit oändligt mycket bättre om det varit mixad på ett vettigt sätt! Att man med hjälp av en miljoninvestering kan få den att låta acceptabelt är ingen ursäkt för skitjobbet vid mixningen. För den låter ju inte ens bra i en iPhone, vars användare förmodligen är målgruppen. Ja, och så du förstås ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 14:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Ofta använder man mjukvara som skall emulera äldre analog hårdvara. Blir sällan snyggt! Äkta vara kräver dock en större kompetens för att verkligen komma till sin rätt!

(Lite off topic,, men en polare köpte DET reverbet som användes för att skapa soundet på Depeche Modes Black Celebration. Alltså, det fysiska exemplaret! Det tycker jag är jääääkligt coolt. Dessutom fanns alla programmen/inställningar kvar.)


Jag kan även starkt ogilla musik som är uppenbar kommersiell produkt snarare än musik som skapats utifrån ett mer konstnärligt perspektiv. (Ja,, ni vet,,, när man kan köpa kuddöverdrag, de förekommer i alla reklamfinansierade media strax innan release. Det är alltid skriverier och skvaller, som man känner är fullständigt meningslöst...och de har nyligen vunnit Idol eller Big Brother)


När det gäller mix,,, många seriösa studios har sålt sin hårdvara, för att köra med plugin i dator. Det leder till att bra pluggar används oftare,, och därför likformar ljudet på ett tråkigt sätt.

För typ 10 år sedan testade jag en mjukvara, som mastrade musiken till att låta som en referens man själv valde.

T.ex. Om du ville att DIN musik skulle låta Pink Floyd, så lade du först in en låte med PF,, programmet analyserade frekvenser, och sedan lade du in DIN låt,, och lät programmet anpassa eq m.m. Så som det tolkades från PF-låten. Klart man fick en viss känsla för förändringen, men kändes inte ok!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Light Head wrote:
(Lite off topic,, men en polare köpte DET reverbet som användes för att skapa soundet på Depeche Modes Black Celebration. Alltså, det fysiska exemplaret! Det tycker jag är jääääkligt coolt. Dessutom fanns alla programmen/inställningar kvar.)
WOW, Ja det är STENCOOLT, på allvar :!:


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Att man med hjälp av en miljoninvestering kan få den att låta acceptabelt är ingen ursäkt för skitjobbet vid mixningen.
Som jag många gånger sagt, man behöver ingen dyr anläggning, bara en bra.
20-30kSEK räcker.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Att man med hjälp av en miljoninvestering kan få den att låta acceptabelt är ingen ursäkt för skitjobbet vid mixningen.
Som jag många gånger sagt, man behöver ingen dyr anläggning, bara en bra.
20-30kSEK räcker.
Det blir inte mer sant för att det upprepas :-) Speciellt inte om man vill ha bra ljud också. Ska man bara rocka lite duger ju ett par Kan drivna av en Nait men hur kul är det på en skala?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Det blir inte mer sant för att det upprepas :-)
Nä... det blir sant för att jag säger det såklart
Seriöst, du får grym musikalitet OCH ljudkvalitet för 25k
Tex REGA dac./ Kikkin/Tundra / JBL 8340 Pro (sidohögtalare till 3677 med 10")

OBS 8340 mkII är inte bra. Ska vara mkI.

Grymt bra på alla sätt, förvånande bra speciellt givit kostnaden.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 15:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
En sak som jag kan störa ihjäl mig på, men det är ju mer media. Vinyl med liten "bubbla" på!

Man ser hur tallriken snurrar runt, och på samma ställe lyfts tonarmen en kort sekund, varv efter varv.



Hur mycket accepterar ni, om ni köper en ny vinyl, innan ni skulle ta tillbaka den och be om en ny?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Light Head wrote:
Hur mycket accepterar ni, om ni köper en ny vinyl, innan ni skulle ta tillbaka den och be om en ny?
Jag stör mig bara på det som hörs. Men om bubblan är brant och man ser tonarmen rocka runt varje varv skulle jag nog försöka byta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Light Head wrote:
En sak som jag kan störa ihjäl mig på, men det är ju mer media. Vinyl med liten "bubbla" på!

Man ser hur tallriken snurrar runt, och på samma ställe lyfts tonarmen en kort sekund, varv efter varv.



Hur mycket accepterar ni, om ni köper en ny vinyl, innan ni skulle ta tillbaka den och be om en ny?
Om bucklan stör musikupplevelsen hörbart kräver jag att få byta på nya skivor. Gäller även för tydliga hack/repor/knaster eller nerpressat skräp i spåren. Enstaka knäpp är ok, återkommande inte.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 22:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Blir tokig på dåligt anpassat virvelljud. Mest klassiska exemplet från senare år är kanske Metallicas "St Anger". Det hade kanske inte varit något mästerverk även med en vettig virvel men herregud! Hur tänkte de? Samma med Dream Theaters "A Change of Seasons". Där är det nog än mer fråga om tycke och smak, men jag pallar inte med virveln och när jag väl börjat tänka på det är det svårt att bortse från som gammal trummis.

Sen en +1 från mig på distad sång och generellt all form av medvetet dålig produktion. Dist, komprimering, you name it.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited