selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Tolkar rubriken som att det inte behöver vara någonting negativt man är känslig för.
Med det sagt så är jag extra känslig för när man hör basgångarna tydligt i låtarna. Alltsom oftast tycker jag att
basgångarna försvinner helt i musiken.
Ett exempel där man alltid hör basgångarna bra är gruppen "The Black Keys", valfritt album. Tycker alltid att deras
musik låter väldigt tajt och äkta. Undrar om dom spelar in allting på en och samma gång eller har något annat fuffens för sig.
Låter väldigt ofixat i alla fall, på ett bra sätt.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 09:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Helt rätt tolkat!

Med basgångar,, tänker du basljuden eller är det att fokus ligger på själva spelandet?

Lite resonemang och funderingar,, basen anses junvara fundamental i dagens musik, men ändå så komprimerar man bort dynamiken. Varför?! För att det säljer lättare för majoriteten av lyssnare.

Hänger inte också basgången mycket på basisten och vilken ställning basen fått i musiken? Tänker på t.ex. Flea i RHCP. Mycket fokus på honom, och basen framträder också rätt markant i musiken.

Just nu lyssnar jag på ett bootleg med Japan, även om inspelningen inte är studiokvalitet, basen är viktig där!

När basen får bära melodi helt enkelt, så blir den mer framskjuten i musiken och tillåts att höras på ett mer dynamiskt sätt.

Lite flummigt fredagsresonemang... :-)


Kom att tänka på en sak, inom musikgenren New Romantic så är basen väldigt typisk och framträdande. Om än ofta lite simpel basgång.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 09:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Ayn wrote:
Blir tokig på dåligt anpassat virvelljud. Mest klassiska exemplet från senare år är kanske Metallicas "St Anger". Det hade kanske inte varit något mästerverk även med en vettig virvel men herregud! Hur tänkte de? Samma med Dream Theaters "A Change of Seasons". Där är det nog än mer fråga om tycke och smak, men jag pallar inte med virveln och när jag väl börjat tänka på det är det svårt att bortse från som gammal trummis.

Sen en +1 från mig på distad sång och generellt all form av medvetet dålig produktion. Dist, komprimering, you name it.

St Anger,, är du från början ett old school metallhead? Jag gillar Metallica, inget fan, men gillar dem! Hörde kritiken och läste om den i en del utländska stora musiker/gitarrist/hårdrocksmagasin. Sedan, efter de intrycken, lyssnade jag på ST Anger.

Visst jag förstår verkligen att folk reagerar! Men att det var så negativt? Stenhård och sjungande virvel, passade väl rätt bra för att väcka lyssnaren!?

Även om jag inte tyckte illa om den, så kliade det lite extra i örat och man glömmer den inte införstå taget.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
På tal om bas.

"Vetenskapligt bevisat: här är det viktigaste instrumentet"

http://gaffa.se/nyhet/115200/basen-aer- ... trumentet/

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Mindrunner wrote:
På tal om bas.

"Vetenskapligt bevisat: här är det viktigaste instrumentet"

http://gaffa.se/nyhet/115200/basen-aer- ... trumentet/
Intressant påstående. Men det finns väl massor av låtar där andra instrument bär fram rytmen? Kolla in denna, ca 35 sekunder in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=qNedZh68KXM

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 11:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Bill50x wrote:
Mindrunner wrote:
På tal om bas.

"Vetenskapligt bevisat: här är det viktigaste instrumentet"

http://gaffa.se/nyhet/115200/basen-aer- ... trumentet/
Intressant påstående. Men det finns väl massor av låtar där andra instrument bär fram rytmen? Kolla in denna, ca 35 sekunder in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=qNedZh68KXM

/ B

Nej!

:D :D :D


Så är det, men på sitt sätt är resonemanget korrekt. Bas får människor att lättare börja röra på sig. Även om vissa frekvenser, framför allt svepande, kan skapa gåshud! Typ

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Light Head wrote:
Helt rätt tolkat!

Med basgångar,, tänker du basljuden eller är det att fokus ligger på själva spelandet?

Lite resonemang och funderingar,, basen anses junvara fundamental i dagens musik, men ändå så komprimerar man bort dynamiken. Varför?! För att det säljer lättare för majoriteten av lyssnare.

Hänger inte också basgången mycket på basisten och vilken ställning basen fått i musiken? Tänker på t.ex. Flea i RHCP. Mycket fokus på honom, och basen framträder också rätt markant i musiken.

Just nu lyssnar jag på ett bootleg med Japan, även om inspelningen inte är studiokvalitet, basen är viktig där!

När basen får bära melodi helt enkelt, så blir den mer framskjuten i musiken och tillåts att höras på ett mer dynamiskt sätt.

Lite flummigt fredagsresonemang... :-)


Kom att tänka på en sak, inom musikgenren New Romantic så är basen väldigt typisk och framträdande. Om än ofta lite simpel basgång.

Tänkte mig som i denna låt:
https://www.youtube.com/watch?v=trk7P-9QDyc

Tyvärr låter det inget vidare med youtube, men jag tycker ändå man hör och kan följa basgångarna ganska obehindrat, dom drunknar/försvinner inte i resten av musiken.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 18:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Aha,,

Gillar TBK, de har nog bara fladdrat förbi lite som hastigast. Men så är det, bra fokus på basen, och soundet är ju gött s.a.s.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Något jag verkligen kräks över är den sjukt störande "röst" som verkar överpoppis att använda i många låtar och många försöker efterlikna.
Hittade den i Drake - Passionfruit. Hans egen? Kvittar. När ngt liknande dyker upp i radion (oftast i bilen då) stänger jag av direkt, härmar den själv ngt tillgjort med ful min, svär... och väntar i 5 min innan jag drar igång radion igen.

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Det som stör mig mest av allt är den musik som det läggs fokus på i p3,p4, tv mm. Man behöver bara se p3 guld galan så blir man smått chockerad över vad som anses vara bra idag. Jag plockar fram skämskudden så pinsamma tycker jag dom s.k artisterna är som är i ropet idag.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 02, 2017 20:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Light Head wrote:
(Lite off topic,, men en polare köpte DET reverbet som användes för att skapa soundet på Depeche Modes Black Celebration. Alltså, det fysiska exemplaret! Det tycker jag är jääääkligt coolt. Dessutom fanns alla programmen/inställningar kvar.)
Så!!!! jädra coolt :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Jun 02, 2017 20:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Light Head wrote:
En sak som jag kan störa ihjäl mig på, men det är ju mer media. Vinyl med liten "bubbla" på!

Man ser hur tallriken snurrar runt, och på samma ställe lyfts tonarmen en kort sekund, varv efter varv.



Hur mycket accepterar ni, om ni köper en ny vinyl, innan ni skulle ta tillbaka den och be om en ny?
anal som jag är.. så är nivån på acceptans för saker jag betalar för oerhört låg när det handlar om musik. Är det fel på en produkt är det fel på den, punkt. Skitpetig är något man har rätt att vara och jag har aldrig haft problem med att vara en svinjobbig kund. Jag tror däremot att när jag väl säger: Fasen så bra, jag är helnöjd! Så blir en handlare som känner mig genuint glad och vet att ett bra jobb har utförts vilket de flesta egentligen känner sig stolta över i slutändan. Man vill ju i grund och botten göra andra nöjda och glada om man är normalt funtad.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited