selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Light Head wrote:
Hör man verkligen skillnaden?
I en färdig produktion kan INGEN höra skillnad!
Varför betala 75.000:- för en trummaskin, när man kan köpa en emulerad modern mjukvaruvariant för 1500:-!?
Gamla syntar håller inte stämningen!
Nya syntar låter kallt och hårt!


Listan kan göras lång! (Låter vinyl bättre än cd?!)
Hehe

Klart det hörs skillnad.
Var förövrigt samma debatt här på forumet för 10år sedan då ett gäng galningar påstod att NAS, Ethernetkablar o rippar mm lät olika bra... :wink:
Ja även riktning på Ethernetkablar är viktig.
Toksskallar... :roll:

Kan meddela att Hollywood under värsta "digitalt är bäst-eran" ersatte synfoniorkestrarna som användes för filmmusik med datorer - men de kom snabbt på att biobesöken minskade och vid tester (samma film men musik från riktiga intument vs digitalt) så tyckte tittarna att ena filmen var bättre.
Märkligt :lol:


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 10:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
En sak kan man vara säker på. Det ÄR skillnad! Men hur viktig den är varierar från person till person.

Äldre inspelningar kan lida av massa saker, men man hör verkligen hur det låter! Nyare inspelningar,,, där undrar man efter ett par lyssningar varför man tröttnat, trots att man inte riktigt vet varför.
(min personliga gissning är att vi alla registrerar skillnaderna, men inte alltid är medvetna om dem)


De gamla elektronmusikerna hade ofta ARP,, Moog modular,, Roland Modular..

Analogt! Elektriskt! Personligt! Smått oberäkneligt, men ack så musikaliskt!


Det finns galningar över allt! Kom igen nu,, alla som gillar musik,, stampa takten!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 08:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Går jag för fort fram? Försöker som sagt servera min kunskap inom elektronisk och syntbaserad musik.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 10:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Nov 10, 2014 20:17
Posts: 13
Location: Linköping
Jag håller med. T ex Rolands trummaskiner 808 och 909 har ett sådant groove som jag inte tycker att datorer har lyckats härma.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 12:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Visst är det så! Även om man kollar lite framåt så är det samma problem hårdvara/mjukvara.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 17:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Light Head wrote:
Går jag för fort fram? Försöker som sagt servera min kunskap inom elektronisk och syntbaserad musik.
Kanske lite snabbt, men desto mer att lyssna på :)
Klaus Schulze har jag just bara "provsmakat"


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 18:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Maffe wrote:
Light Head wrote:
Går jag för fort fram? Försöker som sagt servera min kunskap inom elektronisk och syntbaserad musik.
Kanske lite snabbt, men desto mer att lyssna på :)
Klaus Schulze har jag just bara "provsmakat"

Oki,, skall lugna mig lite... men Schulze är verkligen bra, i sin genre!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sun Apr 16, 2017 10:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Snart dax att runda av den tyska delen,,

Nämner några lyssningsvärda tyska band i förbigående:

Kraftwerk
Tangerine Dream
Can
Faust
DAF (Dutch Amerikanische Freundschaft)


DAF, måste nämna dem lite extra. Mycket enkel musik, ofta endast en basgång, akustiska trummor och sång. De har betytt enormt mycket för synt/ebm och ligger mer eller mindre till grund för en hel musikgenre. De har precis nyligen spelat in nytt material och håller som bäst på att mastra inför ett släpp. Även om de aldrig slutat spela så har DAF mest kört spelningar med äldre material, som är lika omtyckt idag som tidigt 80-tal. Även om de flesta som känner till DAF lite så har de flesta helt missat en bandmedlem. Hon nämns ALDRIG! Vilket är väldigt märkligt, men hon ville hålla sig i bakgrunden, hanterade mest teknik som behövde handpåläggning och manuell betjäning. (Start/stopp av bandspelare och sequencer). Tjejen har även varit med i Die Krupps, där är hon väldigt anonym även om hon faktiskt nämns på skivorna.

Trummisen, Robert Görl, fick en "friendly reminder" om att livet kan bli onödigt kort, så han slutade med allt drogande och alkohol,, nu är han vegan och tycker Buddha är kung.

Sångaren, Gabi Delgado, flyttade hem till sin morsa i Spanien, men fortsätter att köra en hel del solo och festar som om han fortfarande är 18. (Gabi's musik,,, nja... rätt tråkig techno)

Tina,, den anonyma tjejen.. hon är i grunden konstnär och har alltid hållit låg profil, men för en månad sedan flyttade hon till Berlin för att "ta trumlektioner"......

Hm,, trummor,, kan hon och Robert påbörjat ett tappert försök att återskapa gamla DAF?



Vad säger ni, skall vi gå på Belgien och Holland,, finns mycket syntmusik från dessa länder!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sun Apr 16, 2017 15:38 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Nov 10, 2014 20:17
Posts: 13
Location: Linköping
Holland/Belgien=spännande.

1990 var jag på en ungdomskonferens i Flandern. Min bror ville att jag skulle köpa hem skivor med belgisk synth till honom, men i alla skivaffärer jag besökte saknades grupper som jag kände till (typ Front 242, Neon Judgement, Parade Ground etc). Det visade sig att att dessa band var franskspråkiga och lyssnades inte på i Flandern. Istället kom jag hem med en skiva med A Split Second, som min bror senare kom att tycka vara jättebra.

Själv kom jag hem med skivor av Human League, Heaven 17 och Japan, men de får vi diskutera när vi kommer till Englandsdiskussionen.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Skummat igenom tråden lite snabbt.
Jag var utstuderad synthare när det begav sig. Med synthlugg och allt...

Det vore kul att hitta nya band som inte låter "gammalt".

Men i den äldre generationen lyssnade jag tex på:
Indochine
Sista mannen på jorden
Page
Fad Gadget
Split second
Front 242
Moskwa TV
Mikro chip League
Howard Jones
DM
Covenant
Laibach
Visage
Camouflage
Portion Control
Trans X
Blamange

Har ni tips på lite nytt??

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Fri Apr 28, 2017 11:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
'Aaahh Krautrock, tack, ibland glimmar det till på forumet på ett förträffligt sätt :D

[Pedant] Amon Düül, inte Duhl [/Pedant]'

Rätt ska vara rätt, helt ok! Den gamla kultplattan Lemmingmania finns på Tidal för övrigt https://tidal.com/album/16645239.

Det åker på lite Krautrock mellan varven, mest Can. Krautrock är bra men inte så mycket synt egentligen. Faust sägs iofs vara inspirationskälla till Kraftwerk och experimenterade en hel del med synt så där har vi kanske övergången...


Top
   
PostPosted: Sun May 21, 2017 20:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Det här är en kul tråd som ger en hel del ideer om vad jag borde leta efter.

Jag var punkare (bara musiken inte kläderna och DEFINITIVT inte attityden). Därför föraktade jag ”syntarna” så mycket det gick. Så här 35-40 år efteråt börjar jag begripa hur mycket bra musik jag missade. Bara att ha växt upp och kunnat se Joy Division, New Order och Depeche Mode när de var på topp men tokdissat dem känns inte så speciellt smart :D

Hälsar Janne


Top
   
PostPosted: Sun May 21, 2017 21:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
The Knife är relativt nytt och kan väl betraktas som synt. Bra är det!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Fri Jun 02, 2017 20:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Janne Pettersson wrote:
Det här är en kul tråd som ger en hel del ideer om vad jag borde leta efter.

Jag var punkare (bara musiken inte kläderna och DEFINITIVT inte attityden). Därför föraktade jag ”syntarna” så mycket det gick. Så här 35-40 år efteråt börjar jag begripa hur mycket bra musik jag missade. Bara att ha växt upp och kunnat se Joy Division, New Order och Depeche Mode när de var på topp men tokdissat dem känns inte så speciellt smart :D

Hälsar Janne
Var och såg DM på friends arena nu i maj.. fortfarande ruggigt bra. Kommer dom igen kan jag varmt rekommendera att gå och se dem :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Aug 29, 2017 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
De kommer tillbaka till Köpenhamn.
...och jag tror att de gör en sväng till Malmö också. Det har de gjort de två senaste turnéerna.

Såg dom också innan sommaren. Bra men deras backdrop hade en del övrigt att önska.
Gammeldags. Man kan förvänta sig lite mer av ett så stort arenaband.

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited