selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 12:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Det slog mig,, vi bär nog alla lite djupare kunskap kring kanske en enskild artist, eller en genre. Något vi kanske kan dela med oss av?

Vad är jag "expert" på?

Elektroniskt och synt-musik från 80-talet.

Visst,, "expert" är kanske att ta i, men kan hyfsat mycket om den typen av musik. Vet en del om både inspelningstekniken, instrumenten och utrustningen.

Nog för att de flesta vet vad en TB-303 är, och vad den spelat för roll för musiken? Eller hur man fick till det där sköna delayet? Vad är skillnaden på tysk och amerikansk synt?

Men, finns det intresse att diskutera detta?

Om jag skulle rekommendera en elektronisk ambient platta från 80-talet,, så hade jag nog direkt sagt Mark Shreeve - Assassin.


Så,, skall vi prata syntplattor? (Får en känsla av att jag är om inte ensam, så hyfsat ensam i forumet om just synt?) vi kan ju testa, kanske vet ni allt, eller kanske vill ingen veta eller prata om det?


Hittills har dessa grupper lyfts fram:
The Twins
Boytronic
Die Krupps
Klaus Schulze

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Last edited by Light Head on Thu Mar 30, 2017 11:03, edited 5 times in total.

Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 17:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Mycket bra musik kommer från Tyskland i denna genre (elektroniks och syntbaserad musik).

Några lite mer välkända är väl Kraftwerk, Tangerine Dream och DAF.

Alla tre förtjänar verkligen en djupdykning!

Om man vill ha lite mer simpel syntpop så rekommenderar jag The Twins, deras två första är riktigt bra!


The Twins - Passion Factory och Modern lifestyle. Deras musik drar åt "italo". De hade hyfsat med god ekonomi och kunde gödsla med de bästa effekterna och instrumenten. Enkelheten och att dåtidens syntflaggskepp fick en central roll, bidrog till att de fick plats hos mig.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 17:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Kanske "Veckans synt" i denna tråd?
Kul med uppslag på "nya" grupper att lyssna på!


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 18:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Ja, det känns bra.. tror vi gör så här. Jag tipsar om en grupp,, vi lyssnar och sedan kan vi prata lite om musiken? Tips på plattor och kanske hittar vi någon intressant vinkling, för att fortsätta tråden?


Vi börjar med redan nämnda The Twins.

Om jag inte minns fel så är första plattan Passion Factory lite intressant med att de använde massa olika akustiska trummor och mikrofoner för att få rätt sound.


Enkel syntpop, som drog mer och mer åt "italo".

Lyssna och så snackar vi The Twins under veckan.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Skoj! The Twins finns på Tidal.

Har laddat ned "Modern lifestyle" och "Passion factory". Lyssnar på "Modern...". Klart lyssningsvänligt. Jag kan inte så mycket om syntmusik. Men det låter bekant.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 19:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Kul!

Då blir det "The Twins" några dagar :)

Fö så blev frun mycket glad när hon klev innan för dörren och hörde Joy Division! "Oj, jag som tänkte fråga om vi kunde lyssna på "Unknown Pleasures"!
:)


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Maffe wrote:
Kul!

Då blir det "The Twins" några dagar :)

Fö så blev frun mycket glad när hon klev innan för dörren och hörde Joy Division! "Oj, jag som tänkte fråga om vi kunde lyssna på "Unknown Pleasures"!
:)
Hoppas vi får höra Joy Division nästa söndag. :wink:

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Light Head, du är ju duktig på syntar.

Kan du identifiera vilka syntar The Twins spelar på?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 01:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
torig wrote:
Light Head, du är ju duktig på syntar.

Kan du identifiera vilka syntar The Twins spelar på?

/mvh

Ja, det är klassiska ljud/sound från Roland Jupiter, som ofta är lätta att känna igen. Det är Jupiter4 och även Jupiter6 och Jupiter8.

Roland Jupiter8 är en av de stora kultsyntarna, och i dag får man betala allt från 75.000:- och uppåt för en sådan. Mycket av karaktären på Rolandsyntarna kring 82-86 kom från det inbyggda choruset. Trots en relativt låg ljudkvalitet så är det mycket omtyckt.

Lite senare från Modern Lifestyle och framåt så använder de väldigt mycket PPG.

Waldorf PPG, stor synt med karakteristiskt ljud, ofta väldigt klocklika ljud Trots att synten är stor till formatet så är den överraskande lätt. (Det typiska PPG-soundet är mycket framträdande på Depeche Mode's andra platta "A broken frame")

PPG, typisk tysk konstruktion, en blandning av tysk ingenjörskonst och elektrisk apparat.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Kul tråd!

För egen del har jag alltid varit svag även för synth-musik, men det var nog Jean Michelle Jarre (många bra plattor) som tände det ljuset, men Kraftverk och även Tangerine Dream och därefter Front 242 och Sisters of Mercy. Plattan "Flood" är bitvis helt magiskt bra. Sisters drar väl i.o.f.s iväg från Synth-genren, men det kan man väl bjuda på :-)

På senare år har det blivit mycket Mike Oldfield också. Inte rå-synth direkt det heller...


Top
   
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Synt...nu snackar vi tidigt 80-tal o framåt.

Från minnet utan någon ordning på lysande bra band.
Erasure - gjort MASSOR av skivor
Simple Minds - "New Gold Dream (81/82/83/84)" är en av de bättre skivorna man kan starta med om vi snackar synt! Garanterat en partyhöjare som leder till fyllt dansgolv. Hur många hits finns det på skivan? WOW!
ABC - likaså riktiga överdängare på låtar man får partykänsla med.
Spandau Ballet - ja listan på partyhöjjare fortsätter "True" tex är fylld av hits. Sanslöst bra. Andra skivan man ska börja syntresan med.
Yazoo - lite i skymundan men BRA
Sparks - tog synten till nya höjder- Helt otroligt udda men bra.

O så Kraftwerk såklart - bästa från Germany (i hård konkurrens från Rammstein med de spelar inte synt direkt)
Hårt, rakt på sak, tekniskt otroligt avancerat, överlägsen slagkraft och med utsökt precision. Ja som en Tiger från WW2.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 11:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag skall försöka dra med de som vill på en liten resa här. Kanske hittar ni några nya guldkorn, eller så bekräftar det bara vad ni gillar eller inte gillar. :-)

Vi kör The Twins denna vecka. Enkel tysk syntpop. Jag tror att bandet fortfarande turnerar.

En intressant sak med syntmusik, är att formspråk är väldigt viktigt. Inte lika uppenbart som heavy metal,, eller folkmusik kanske. Men olika inriktningar flirtar med olika saker. Kläder är väldigt viktigt! Skjorta och slips är inte helt ovanligt, även kostym, inom syntpop och italo.


Kraftwerk, ett helt fantastiskt koncept! Många har hört talas om dem, men få vet hur det faktiskt är de som revolutionerat dagens musik! Jag tror att det viktigaste för musikerna i Kraftwerk är att aldrig personligen hamna i fokus, utan att musiken skall vara i centrum. Lite därför de ofta "uppträder" i form av dockor eller robotar. Oftast så är det dockor och robotar, men det förekommer även att de själva klär ut sig till just det.


De är minst sagt anonyma,, och deras studio... den finns, har en adress,, men så anonym att man aldrig ser skymten av minsta aktivitet.

Ops, tillbaka till The Twins.

Formspråk, de är ofta snyggt klädda, lite som affärsmän på nattklubb.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 22:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Kul tråd! Jag lyssnade mycket på synt på 80 talet. Adolphson och Falk "Över tid och rum" Skön synt som håller fortfarande och den magiska "Rymden i blodet" Lyssnade härom dagen på Lustans Lakejer "En plats i solen" Riktigt cool skiva

Kom också över en väldigt speciell skiva som heter Elektronisk musik av Ralph Lundsten och Leo Nilson från 1968. kanske inte är synt utan mer elektronisk klassisk musik. Lite pionjärer måste de varit.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 22:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Freddy wrote:
Kul tråd! Jag lyssnade mycket på synt på 80 talet. Adolphson och Falk "Över tid och rum" Skön synt som håller fortfarande och den magiska "Rymden i blodet" Lyssnade härom dagen på Lustans Lakejer "En plats i solen" Riktigt cool skiva

Kom också över en väldigt speciell skiva som heter Elektronisk musik av Ralph Lundsten och Leo Nilson från 1968. kanske inte är synt utan mer elektronisk klassisk musik. Lite pionjärer måste de varit.
Glömde! Intressant att höra era andras guldkorn

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Uppskattar tråden och följer den. Har ingen aning om vad TB-303 är för något men trots det spelas det ganska ofta Kraftwerk (på tyska) här hemma. Kommer att lyssna på sådant som det tipsas om i tråden.

Artister/grupper som Front 242, Ultravox och Jean-Michel Jarre har jag kommit i kontakt med under åren men inget som jag givit en ärlig chans ännu. De mera kommersiella Yello spelas väl en gång per år men det kanske är fel att nämna dem i denna tråd. :oops:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited