selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 00:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Kul tråd !!! Det finns några grupper som vi inte får glömma. Tyska Propaganda,Tears For Fears, svenska Nasa.

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 10:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Det var väldigt vanligt att varje syntbaserad platta hade en instrumental låt. Det hörde liksom till, och man kan undra varför..?

Kanske för att den/de som stod för musiken verkligen älskade att lira och leka med ljud, och att det var lätt att konkurrera med sångaren om stjärnstatus? Att det var så långt sångaren kunde sträcka sig, "Du får EN låt för dig själv!"??


Utan att gå händelserna i förväg så är dagens tyska syntmusik något smalare, men det finns relativt många grupper. I mina öron så låter det lite tråkigare,, många som kör exakt samma koncept. Mycket kan bero på att man i stor utsträckning använder mjukvara i stället för hårdvara för att generera syntklanger?

Äldre syntar har personlighet! Man kan ibland t.o.m. prata om personlighet ner på individnivå!

Det finns exemplar av t.ex. Jupiter4 som låter bättre/sämre,,, som beter sig lite annorlunda. Det kan bero på att dåtidens elektronikkomponent åldrats lite olika väl och nu ger synten en karaktär.

På sent 90-tal började man producera sk. VA-syntar. Virtuel Analog, digitalt genererade ljud som skulle efterlikna äldre analoga, ofta specifika modeller. Dock så saknar de nya syntarna den karaktär man egentligen vil ha, och ljudet är ofta mer statiskt och fantasilöst. (Ofta märker de flesta inte detta i en färdigmixade produktion)

Det är lite som att jämföra DSM med LP12. Vad är "bäst"?


En legendarisk synt, Sequential Circuits Prophet V,, finns mängder med mjukvaruemuleringar, även VA-emulerad. Om jag spelar på en mjukvaruvariant, sk. VST eller softsynth, så känner jag igen klangen. Om jag spelar på ett original,, så kommer jag på mig själv efter två timmar,, oj jag måste nog laga middag till familjen,, å här står jag med blossande kinder och spelar på en Prophet...

Ett av de mer kända ljuden från en Prophet V finns i Europe's The Final Countdown. Just den synten användes mycket av rockband, förutom syntbanden så klart.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Skivan "More Romance" med The Twins är rätt bra.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 21:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
torig wrote:
Skivan "More Romance" med The Twins är rätt bra.

/mvh
Tänkte du på "A Wild Romance"?

Ja den är bra, rätt lättsmält. Tycker att låtarna är catchiga och refrängerna är hookiga.

Lite kul att kolla på deras videos. Många saker man kan fundera på.. t.ex. Varför är tjejrna helt osynkade och helt utan taktkänsla i vissa inklippta sekvenser?

https://youtu.be/9dmTbLI5mA4

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Light Head wrote:
torig wrote:
Skivan "More Romance" med The Twins är rätt bra.

/mvh
Tänkte du på "A Wild Romance"?

Ja den är bra, rätt lättsmält. Tycker att låtarna är catchiga och refrängerna är hookiga.

Lite kul att kolla på deras videos. Många saker man kan fundera på.. t.ex. Varför är tjejrna helt osynkade och helt utan taktkänsla i vissa inklippta sekvenser?

https://youtu.be/9dmTbLI5mA4
Ha, ha, ja just den. :D Skrev fel titel. Ja, den skivan fastnade direkt.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 10:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Okej,, nu har vi kört The Twins ett par dagar, dax för nästa?

Vi fortsätter med en grupp som heter Boytronic

Tysk grupp, kantad av en massa problem. Droger och relationsproblem. Men förmodligen hade de inte riktigt kommit överens om vad de ville, gemensamt mål var nog inget de tänkte på, i alla fall inte hur de skulle ta sig mot målet.

Första plattan "The Working Model" är enligt många deras bästa och de hade en jättehit med låten You.

Även Boytronic har likt The Twins haft en egen stil och sedan allt mer närmat sig Italo. Även om sångaren bytts ut flera gånger så har man försökt att bibehålla känslan av originalet. Bandet återuppstod nyligen, med både nya och gamla medlemmar och det är en helt ny platta på gång.

Obekräftade uppgifter kring originalbandmedlemmarna säger att de först började med att skriva musik till gay-klubbar och olika dansnummer.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 18:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Light Head wrote:
Okej,, nu har vi kört The Twins ett par dagar, dax för nästa?

Vi fortsätter med en grupp som heter Boytronic
Hoppla vad fort det gick!
Lyssnat på "The Twins" ganska mycket iaf, lite för same-same för min smak. Blev lite mer bakgrundsmusik efter några låtar oavsätt skiva. Så enstaka låtar funkade bra, men inte en hel skiva.

Bara hoppa på "Boytronic" då :)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 19:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Maffe wrote:
Light Head wrote:
Okej,, nu har vi kört The Twins ett par dagar, dax för nästa?

Vi fortsätter med en grupp som heter Boytronic
Hoppla vad fort det gick!
Lyssnat på "The Twins" ganska mycket iaf, lite för same-same för min smak. Blev lite mer bakgrundsmusik efter några låtar oavsätt skiva. Så enstaka låtar funkade bra, men inte en hel skiva.

Bara hoppa på "Boytronic" då :)

Hittade du någon favoritlåt eller platta? Kan tänka mig att de flesta tycker att vissa grupper är samma samma oavsett genre, om man inte känner dem så väl. (Lite som jag tycker om t.ex. Status Quo,, och Iron Maiden)

Boytronic började med sköna syntar på första plattan, sedan blev det mer samplingssyntar. Ofta så spelar man på ett lite annat sätt när det är samplingar. De senaste plattorna så låter det väldigt mycket som att de inspirerats av PET Shop Boys.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 09:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Någon som lyssnat in sig lite på Boytronic?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Mon Mar 27, 2017 09:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Okej,, vi drar vidare,, tysk synth.

Die Krupps, har ni kanske hört? Men någon som lyssnat på deras tidiga låtar? Första plattan är mer åt "industri", mycket slammer och ljud. Bara omslaget,,, elektrisk borrmaskin,, motorsåg,,,

Kan varmt rekommendera deras andra platta, Volle Kraft Voraus (-82)! Men även deras första platta Stahlwerksynfoni (-81) är värd en lyssning, framför allt låten Ware Arbeit Ware Lohn. Skön basgång och mycket "xylofon"

Sedan känns det som om Die Krupps gjorde en helomvändning,, plattan Entering the arena (-85), känns väldigt olik. Ytterligare några år senare, kring 1992 släppte de en EP med Metallica-covers som var överraskande bra, men vad kände Metallicafansen??

På plattorna "I" och "II" verkar de ha hittat sitt sound. Absolut inte dåligt, men stor skillnad mot Volle kraft voraus som är min favorit. Ungdomligt naiv,, vill mycket och har attityd i ett tidigt "ebm"-Tyskland.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Mon Mar 27, 2017 10:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Stahlwerk symphoni är d-j bra, fast inte så mycket synt då förstås, mer åt järnsängar, släggor och borrmaskiner :-).

Skulle vilja slå ett slag för Nitzer Ebb.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 27, 2017 10:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Rälser wrote:
Stahlwerk symphoni är d-j bra, fast inte så mycket synt då förstås, mer åt järnsängar, släggor och borrmaskiner :-).

Skulle vilja slå ett slag för Nitzer Ebb.

Ja visst är den bra! Inte direkt easy listening,, men å andra sidan det är ju det man gillar,,, blandning av allt.

(NE dyker upp vad det lider i tråden, tänkte vi håller oss till Tyskland ett tag)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Mon Mar 27, 2017 12:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Hoppsan, där avslöjade jag min okunnighet direkt. Trodde att Nitzer Ebb var från Tyskland...

Faust, Can, Kraan, Amon Duhl, det kom mycket bra musik från Tyskland på 70-talet. Det innehöll synt men jag skulle inte vilja kalla det för syntrock.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 27, 2017 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Följdfråga på det, när blir musik syntmusik? Får det bara finnas syntar som instrument. Finns det något kriterie?


Top
   
PostPosted: Mon Mar 27, 2017 16:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Die Krupps har spelats flitigt tidigare genom åren :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited