selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Genesis, av den tidigare versionen med Peter Gabriel är en av mina absoluta favoriter. I dagarna har det dykt upp en ny version av en live-skiva från -73. Vilken tycker ni är den mest musikaliska?
Hämta hem de två versionerna här och rösta på A eller B.
https://www.dropbox.com/sh/ay1axv4d4m3p ... gtMCa?dl=0

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 17:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag anser att version B är mera Live och därför föredrar jag den, på version A så har man placerat lyssnaren för nära scenen och så nära vill inte jag stå.
Version B skapar mera stampa takten i mitt rum, när jag lyssnade på version A så slogs jag av att varför har de placerat trumsettet på ena sidan av scenen och cymbalen på andra sidan, inte bra alls.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 20:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Trummis med långa armar?

Vilken är med anledning på Genesis, bästa plattan?

Tror min favorit är "Selling England By the Pound"

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja Phil's trumset var ju gigantiskt det vet väl alla :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Anledningen till att jag lade upp dessa två exempel är att A är originalutgåvan, utgiven 1973, så här står det på Wiki:
"Inspelningarna är gjorda i The De Montfort Hall i Leicester och The Free Trade Hall i Manchester under februari 1973, under turnén som följde det senaste albumet Foxtrot, och innehåller material från alla de föregående albumen utom From Genesis to Revelation."
B är en alternativ utgåva som tydligen var tänkt att utges officiellt, "Live in Leicester 25th February 1973. Remaster of the Dutch Test Pressing of the officially released album GENESIS LIVE) men som tydligen inte gavs ut som tänkt. Personligen tycker jag B svänger loss på ett helt annat sätt och jag kan bara spekulera i varför. Men filen är alltså rippad från en vinyl och man kan ju undra över varför den låter bättre än en digital fil från den ursprungliga mastern. Så här skrivs det i infon:
"Source: Philips/Phonogram Int. B.V. test pressing (2LP), provided by Willem Beens.
Vinyl transferring (EMT 950 turntable with TSD 15 moving-coil stylus, audio restauration (CEDAR Cambridge), mastering by tom 2006."

Kan det vara så att vinylavspelning i sig tillför en trevlig dist/färgning som gör att man föredrar detta medium framför en digital återgivning?

Tankar kring detta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 23:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Utan att ha kollat fakta,,,, EMT, jag har för mig att de uppstod genom att BBC hade behov av absolut topputrustning för broadcastmiljö.

Jag tror de som gillar vinyl, har ställt in sin lyssning på ett typiskt "vinylljud", och det är den referensen man föredrar?

Hör hos mig, en snabb jämförelse,, vinyl (Basik med Akito och AT95e) mot DS så är ljudet betydligt "svängigare" från Basik, som jag upplever det! Något mer rund bas, kanske inte lika krispig diskant, eventuellt kommer mellanregistren fram lite tydligare också.

Från DS så är det rätt upp och ner, en jämnare återgivning från lägsta till högsta frekvenser. Lite "kallare" skulle man raljerande kunna säga.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag gillar absolut den senare utgåvan, dvs vinylrippen. Frågan är varför. Är det en bättre mix som ligger till grund eller gillar jag färgningen från vinylen (som hörs trots att det är en digital fil jag lyssnar på)?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 11:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Föredrar "B" som live-spelning, "A" upplever jag som ganska platt och tråkig även om ljudet är lite "burkigare" på "B" så är den def roligare att lyssna på!


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Maffe wrote:
Föredrar "B" som live-spelning, "A" upplever jag som ganska platt och tråkig även om ljudet är lite "burkigare" på "B" så är den def roligare att lyssna på!
Precis så. Frågan är varför och vad kan vi lära oss av det?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 12:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Tror inte det finns så mycket att "lära", mer att det bekräftar din personliga referens, och eventuellt att du därmed kan ge dig själv en liten "aha".

("Din personliga referens" syftar till oss alla, inte någon enskild,,, tänkte det var bra att förtydliga.)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Light Head wrote:
("Din personliga referens" syftar till oss alla, inte någon enskild,,, tänkte det var bra att förtydliga.)
Bra där! Jag har ingen personlig preferens, är mest nöjd med att det låter bra oavsett anledning. Det är därför jag har en hyggligt bra LP12:a. Inte för att vinylsystemet är bäst utan för att de (vinyl-)skivor jag har låter bättre (mestadels) på LP12:an än på motsvarande digitala utgåvor. Men jag gillar också bättre att läsa info'n på ett LP-omslag än på en liten CD-ask. Förmodligen en prägling från min ungdom men så är det.

Helt klart är dock att det finns vinyler som låter för bedrövligt illa och på dessa hjälper ingen maxad LP12:a i världen. Brus och knaster kan inte rädda alla illaljudande alster :-) Och den som tror att en digital inspelning som "analogiseras" och ges ut på vinyl skulle låta bättre än den ursprungliga digitala filen är ute på mycket tunn is.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited