selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 11:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Hur gör ni när ni hittat en vinyl som ni rent musikaliskt och på bästa stampataktenvis känner är en av de bättre vinylerna... Är ni nöjda med den ni har, eller söker ni efter fler av samma sort men olika utgåvor/pressar?


Vad händer när en matris blir sliten?

Finns det någon bra "lathund" för att lära sig att tolka de inskriptioner som står längst in på vinylen?

(Finns det någon guide för att tyda vinylernas ID-nr?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Det har blivit litet svårare att rangordna vinylutgåvorna med med alla nysläpp. Ofta vet man inte om de är digitalt remastrade. Jag föredrar nog originalen i de flesta fall. Bäst är ofta de amerikanska originalen (om det finns). Kanadensiska är även mycket bra, liksom engelska. Vissa artister som Beatles och Stones är svårare att bedöma, dessutom skiljer sig ofta de amerikanska från de engelska utgåvorna. Japanska pressningar är oftast utmärkta. Vad man skall försöka undvika är tyska och holländska (speciellt "Nice Price") pressningar, men ibland finns det ju inga alternativ. Nyare tyska är doch klart bättre, speciellt återutgåvorna från Speakers Corner är för det mesta utmärkta. Generellt sett brukar utgåvor med 2 lp och 45 rpm även låta bättre, men är ofta relativt dyra.

Om du vill veta vad inskriptionerna innerst på lp'n betyder, rekommenderar jag Discogs appen. Där finns så gott som alla utgåvor listade och du kan sortera på format och pressningsland. Där lär du dig även skilja på en Presswell och en Winchester-pressning :wink:
För nyare plattor kan du även scanna barcoden och på så sätt lägga till den till din samling. Med appen har du alltid hela din skivsamling med dig (om du orkat lägga in alla plattor alltså) :wink:

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 13:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Blev lite bekymrad när mitt kontokort KRÄVS för att installera appen... så kör bara med www. Och har lagt in alla vinyler, även om det kanske inte är sååå många.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Ingen fara. Man kan ju köpa vinyl via dem också, det har jag gjort flera gånger. Fördel: om man är ute efter en viss pressning, är det enkelt att hitta den.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 16:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Discogs är nog bland de bästa ställena att samla sin musik på, du får automatiskt ett värde "min - median - max" på din samling (under förutsättning att just dessa skivor är sålda på discogs), där är median värdet ungefär det som berättar för dig hur mycket värde du har i dina skivor. Själv har jag börjat lägga upp min samling men har bara hunnit halvvägs c:a 2200 skivor är granskade på pressning, skick och katalogisering. Jag har också köpt från Discogs vid ett flertal tillfällen och det har alltid fungerat perfekt, det är mindre risk att man köper ett dåligt exemplar då skicket alltid är redovisat.

Sen är det ju alltid bra att kunna visa upp vika skivor man har haft ifall att det skulle hända något fasansfullt.

Så jag rekommenderar att lägga upp samlingen där, sen har man ju alltid möjligheten att sälja ut dubbletter där.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Tar inte så lång tid som man kan tro beror naturligtvis på hur stor samling man har men det räntar på rätt bra om man sätter sig ned och kör på, sen är det kul att blada i sin samling och du kan skanna om du kör med telefon på dom skivor som har streckkod och när du sen står i någon vinyl butik och undrar har jag denna? så är det bara att kolla i telefon! :D

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 17:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Mindrunner wrote:
Tar inte så lång tid som man kan tro beror naturligtvis på hur stor samling man har men det räntar på rätt bra om man sätter sig ned och kör på, sen är det kul att blada i sin samling och du kan skanna om du kör med telefon på dom skivor som har streckkod och när du sen står i någon vinyl butik och undrar har jag denna? så är det bara att kolla i telefon! :D
Ja det är den andra stora fördelen, risken att köpa dubbletter minskar avsevärt, fast vissa skivor måste man ju ha i flera utgåvor :D

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Sant, det tog inte sååååå lång tid! Och man hittade en del som behövde spelas direkt! :-)

Blev dock smärtsamt påmind om att 2-3 lådor med skivor saknades. Det verkar som om de flesta är från S och uppåt. Hemskt besvärande att inte ha en aning om vart de kan ha tagit vägen. :,-(

Jag har garanterat inte lånat ut dem, och har frågat X fru om hon av misstag fått dem med sig. Bara att bita i det sura äpplet och köpa på sig lite nytt.

Medhåll på att Discogs är bra! Kan dock tycka att det är lite svårt hur man bedömer skicket. Framför allt på media.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2017 17:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Light Head wrote:
Kan dock tycka att det är lite svårt hur man bedömer skicket. Framför allt på media.
Man måste bedöma både visuellt samt att provlyssna, vissa skivor kan se hur bra som helst, men ändå är de sönderspelade p.g.a. för högt nåltryck, eller att någon har suttit och diggat ett spår hela tiden, en vinyl behöver egentligen vila 24 timmar mellan spelningarna.
Men jag håller med att det kan vara svårt med bedömningen, jag brukar oftast klassa ned ett snäpp för att vara på den säkra sidan, inte ens en osprättad vinyl är i Mint condition.
Sen måste man ju klassa ned omslaget om det saknas något från vad som skall följa med, och skriva en notering om det.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Wed Feb 08, 2017 10:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Men är inte en osprättad vinyl 100% mint? Antaget att konvolutet inte misshandlats? I alla fall vinylen måste vara mint?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Feb 08, 2017 21:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Light Head wrote:
Men är inte en osprättad vinyl 100% mint? Antaget att konvolutet inte misshandlats? I alla fall vinylen måste vara mint?
Nej tyvärr är den inte helt mint, om du skall ha ett exemplar som är helt mint, måste du ta den direkt från pressen.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Feb 09, 2017 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
smirre67 wrote:
Light Head wrote:
Men är inte en osprättad vinyl 100% mint? Antaget att konvolutet inte misshandlats? I alla fall vinylen måste vara mint?
Nej tyvärr är den inte helt mint, om du skall ha ett exemplar som är helt mint, måste du ta den direkt från pressen.
Med den snäva definitionen kan den inte finnas många mint ute på marknaden...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 09, 2017 13:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Hehe,, ja det låter nästan som "mjölk". Färsk,, finns bara om du diar.

Men, kan till viss del hålla med, om man faktiskt bekymrar sig om och är medveten om alla detaljer så är det ju så!

Jag försöker personligen förhålla mig lite mer soft kring detta.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Feb 09, 2017 15:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jo jag håller också med om att klassificeringarna är som de är, köper man en ny skiva så anser man ju att den är "Mint" men det finns ju inte ett enda fraktsätt som inte medför vibrationer och skivan slipper ju att röra sig inne i innerfodralet vilket medför att det blir små mikroskopiska repor. Själv klassar jag en ny osprättad skiva som near mint, bara för att vara på den säkra sidan att man inte har klassat något för bra.
Däremot så har jag märkt att man ofta får tvätta helt nya skivor, det har lämnats någon typ av släppmedel skulle jag tro på skivan som kletas fast på nålen.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Feb 09, 2017 16:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag har lagt in en beställning på en skivtvätt, men inte klickat "ok" än, tänkte vänta till efter kvällens musikafton. Förhoppningsvis får jag en massa intryck och goda råd.

Har hört av många att det inte skadar med tvätt av en helt ny platta.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited