selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Thu Feb 09, 2017 19:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Nej det skadar faktiskt inte att tvätta skivor, själv har jag Okki-Nokki och har varit nöjd med den. Här uppe i Norr så är ju vintrarna så torra och den statiska elektriciteten sprakar om pickupen, men efter tvätt så slutar det spraka.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Feb 10, 2017 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag kan bekräfta att det lönar sig att tvätta även nya skivor. De låter dessutom klart bättre efter tvätten, så det är en bra investering. Skall själv köpa en Project Vinyl Cleaner VC-S. Får dock låna en Okki Nokki härnäst, enligt en kompis som hade den innan, uppnår den ca. 90% av vad hans nuvarande Loricraft presterar.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Feb 10, 2017 14:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Är det någon som har provat både Okki Nokki och Project tvätten? På pappret ser Project tvätten bättre ut och verkar ha bättre sug? Skulle vara intressant att höra lite synpunkter om detta! Dessa två är ju i acceptabelt prisläge


Top
   
PostPosted: Fri Feb 10, 2017 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag har inte jämfört, men här är en test med bägge, ifall du förstår tyska:
http://www.vinyl-fan.de/2-vinyl-fan/212 ... -test.html
Viktigt är i alla fall, att du köper den nya versionen av Okki Nokki, om du väljer den. Project har en del fördelar: bättre sugkraft, klämman täcker skivetiketten, det gör den inte på Okki Nokki, samt att du på baksidan kan se hur mycket förbrukad vätska som finns i tanken. Det finns även en arm för singlar och lock som tillbehör (finns även för Okki Nokki).

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Feb 10, 2017 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag skulle INTE tvätta skivorna. Det är för stora risker att trycka ned skiten i spåren. Eller att fukt kommer på papperet runt hålet så det blir fula märken.
Jag har aldrig borstat skivorna heller. Men däremot tar man ju bort dammet från puppan vid behov - men sköter man skivorna bra blir det minimala problem med damm, sprak mm. Dvs man tar fram skivan, spelar och stoppar tillbaks direkt.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 10, 2017 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
sportbilsentusiasten wrote:
Jag skulle INTE tvätta skivorna. Det är för stora risker att trycka ned skiten i spåren. Eller att fukt kommer på papperet runt hålet så det blir fula märken.
Jag har aldrig borstat skivorna heller. Men däremot tar man ju bort dammet från puppan vid behov - men sköter man skivorna bra blir det minimala problem med damm, sprak mm. Dvs man tar fram skivan, spelar och stoppar tillbaks direkt.
En bra skivtvätt fixar detta, till skillnad från alla borstar. Om du hört skillnaden tvekar du inte, den är klart hörbar. Nästan lika stor som skillnaden mellan USA- och Hollandspress. Med Okki Nokki har du rätt, att man får se upp med etiketten, men t.ex. Opera har en stor klämma med gummiring undertill som förhindrar att etiketten skadas.
Värt att veta är även att olika rengöringsvätskor låter olika bra. Bäst enligt tune-dem är L'Art du Son.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Feb 11, 2017 00:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Grejen är att om man köper beg vinyl så kommer det hem skivor som man måste göra något med. Statisk elektricitet verkar mycket svår att bli av med på vissa skivor.Det hjälper alltså inte att bara spela igenom och sedan ta bort dammtussen i slutet. Sedan undrar man varför vissa innerkonvolut är så sjukt dåliga. Man behöver ganska ofta byta till bättre.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 11, 2017 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
Grejen är att om man köper beg vinyl så kommer det hem skivor som man måste göra något med. Statisk elektricitet verkar mycket svår att bli av med på vissa skivor.Det hjälper alltså inte att bara spela igenom och sedan ta bort dammtussen i slutet. Sedan undrar man varför vissa innerkonvolut är så sjukt dåliga. Man behöver ganska ofta byta till bättre.
Statisk elektricitet är inte något som man blir av med för alltid, det räcker inte att tvätta skiav en gång. Det finns iofs vätskor man kan gnida in skivorna med, vätskor som binder fukt och därför håller eventuell uppladdning nere. Sådana vätskor ställer däremot till med andra problem och ska absolut undvikas.

Torra vinylskivor blir uppladdade bara man lyfter dem från ett plant underlag. Gnidningen från pappers-/plastpåsen kan ladda upp skivan när man tar ur den tex. OM inte plastpåsen är i ett speciellt material som inte laddar (sk lågladdande material).

Enklast är att sticka ner handen i påsen för att ta ut skivan och andas ut fuktig luft in i påsen precis innan man tar ut skivan. Fukten gör att uppladdningen blir minimal.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Feb 11, 2017 18:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Ok trodde de avladdades effektivt med vattentvätt. Det kanske är helt fel men folk som tvättar sina skivor i skivtvättar påstår att fenomenet i princip upphör. Därför är jag lite nyfiken att testa!


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2017 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
Ok trodde de avladdades effektivt med vattentvätt. Det kanske är helt fel men folk som tvättar sina skivor i skivtvättar påstår att fenomenet i princip upphör. Därför är jag lite nyfiken att testa!
Eftersom det är plastens egenskaper som avgör om uppladdning sker eller inte så har jag svårt att tro att man kan tvätta bort den egenskapen. Det skulle i så fall vara att släppmedel från tillverkningen eller smuts efter användning skulle vara det som laddas upp. Vilket det iofs kan vara, eftersom statisk elektricitet är ett ytfenomen.

Att en tvättad skiva laddar upp sig mindre kan vara sant eftersom den blir fuktig av tvättningen och så länge den är så laddas den inte upp (eller åtminstone mindre). Är man sedan försiktig vid hantering, lägger den i plastpåse som består av lågladdande material (typ de rosa påsarna man ibland får elektronikkomponenter i) så kan det nog upplevas som att man är av med den statiska elektriciteten.

Speciellt nu på vintern blir allt mycket torrt inomhus i uppvärmda lokaler och då blir skivan rejält torr. Gnidningen mot en innerpåse av papper är definitivt tillräckligt för att ladda upp den.

Nu finns det ju andra fördelar med rena skivor, bortsett från statisk elektricitet, så det finns anledning ändå att tvätta sina skivor.

Jag har utrustning för att mäta statisk elektricitet och jag har även sådan som man kan neutralisera statisk elektricitet så om någon i Stockholmsområdet vill låna sådan för att testa så är det OK.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2017 10:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Hur ser det ut när du möte statisk elektricitet?

Vad är det för utrustning du har, för att mäts och bli av med statisk elektricitet?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2017 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Light Head wrote:
Hur ser det ut när du möte statisk elektricitet?

Vad är det för utrustning du har, för att mäts och bli av med statisk elektricitet?
Jag misstänker du menar "mäter"... Jo, jag har en fältspänningsmätare, ser ut så här:

Image

Det är spännande (!) att se hur spänningen stiger i en plast bara av att lyfta upp den från ett underlag eller gnida den mot ett tyg.

Att neutralisera statisk uppladdning i isolerande material (som plaster) är ganska svårt, fukt fungerar som jag nämnt tidigare men kan vara ganska opraktiskt. Sköljmedel till textiltvätt är ett exempel, det smörjer fibrerna i textilen så uppladdningen blir lägre vid gnidning och det binder fukt vilket också minskar uppladdningen. Men, man kan också använda en jonisator. Ser ut typ så här:

Image

Dessa skapar positiva och negativa joner i samma mängd samt blåser ut dem över en liten yta. Eftersom negativa och positiva joner dras till varandra blir räckvidden begränsad. Men, uppladdade material i närheten drar åt sig de joner som saknas (en negativt laddad yta har ett överskott av negativa joner och drar alltså till sig positiva sådana - och laddningen neutraliseras). Nackdelen med sådana hör fläktar är att de låter och är dyra. Det finns en variant med radioaktiva joniserare

Image

Fördelen med dessa är att de inte behöver någon strömförsörjning, de verkar inom ca 20 mm utan fläkt - och skulle alltså kunna hänga i skivspelarlocket vid avspelning. Problemet är att de inte är tillåtna för privat bruk och de måste bytas varje år beroende på halveringstiden i det radioaktiva materialet.

Ibland kan det vara svårt att skilja på knaster från smuts i skivspåren jämfört med elektrostatiska urladdningar. Dessa urladdningar skapas genom att skivan blir/är uppladdad till så hög spänning att en gnista hoppar mellan plasten och nålarmen. Beroende på materialval i nålarmen och konstruktion i övrigt kan man alltså uppleva olika mycket knaster med olika pickuper. Även nålspetsens utformning och hur djupt i spåret den ligger kan ge skillnader. Dessutom upplevs knaster olika beroende på hur väl riaa't kan hantera dessa transienter. Man skulle kunna forska mycket inom detta område :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2017 23:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Bill! Har du någon bra tillverkare av innerpåsar att rekommendera? Det verkar ju vara ett problem att det laddar upp när man tar ut skivan!
Undrar om det är skillnad på MC och MM när det gäller detta med uppladdning?


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2017 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
Bill! Har du någon bra tillverkare av innerpåsar att rekommendera? Det verkar ju vara ett problem att det laddar upp när man tar ut skivan!
Undrar om det är skillnad på MC och MM när det gäller detta med uppladdning?
Svalander har innerfickor för vinyler som fungerar bra. Det finns tunna påsar som du kan ha inuti ordinarie papp-påse, den vill man ju tex ha kvar om det är tryck på den. Och det finns papp-påsar fodrade med plast.
https://www.svalander.se/shoppen/skivfo ... inylfickor
Jag har inte mätt på påsarna men de påstås vara antistatiska och är det förhoppningsvis också. Själv har jag kvar ett gäng påsar av fabrikat Nagaoka som jag köpte i början av 80-talet men jag minns inte varifrån. Men de går att hitta här
http://www.ebay.com/itm/NAGAOKA-NO-102- ... 0957667543

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited